راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش باغبانی برای هنرجویان با نیازهای ویژه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

4 دانشیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

این پژوهش، به دنبال شناسایی و ارزیابی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش، توسط آموزشگران باغبانی، برای کار با هنرجویان با نیازهای ویژه در ایران بود. مرحله‌ی نخست این پژوهش، با استفاده از فن دلفی اصلاح شده انجام گرفت. جامعه آماری شامل 31 نفر از آموزشگران باغبانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران بود. نتیجه این مرحله از مطالعه شناسایی 27 راهبرد اصلاح محیط فیزیکی آموزش بود که با نیازهای ویژه هر هنر‌آموز متناسب می‌شود. تکرار و تمرین در محیط‌های اصلاح شده‌ی آموزشی، آموزش عملی بیش‌تر در محیط‌های متناسب شده (مانند گلخانه)، ساخت میز کاشت و میز کار برای هنرجویان با معلولیت‌های جسمی حرکتی، از مهم‌ترین راهبردهایی بودند که پاسخ‌گویان با آن‌ها موافق بودند. هم‌چنین، یافته‌ها گویای آن بودند که پیش از آغاز آموزش، یک آموزشگر باغبانی باید درباره‌ی هنرجویان با نیازهای ویژه شناخت کاملی داشته باشد تا بتواند بازخورد و راهبرد مناسبی ارایه کند. مرحله‌ی دوم تحقیق، یک بررسی پیمایشی بود. جامعه آماری این مرحله، 80 نفر از آموزشگران باغبانی بودند. یافته‌های این مرحله از تحقیق نشان داد که 8/34 درصد آموزشگران باغبانی، راهبردهای مورد استفاده خود را در سطح بسیار زیاد، 5/45 درصد در سطح زیاد و 7/19 درصد در سطح متوسط ارزیابی کردند. هم‌چنین شناسایی راهبرد‌های اصلاح محیط فیزیکی کلاس درس توسط آموزشگران باغبانی، پایداری درازمدت برنامه‌های آموزش باغبانی در مدرسه‌های استثنایی را رقم می‌زند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategies for Physical Environment Improvement of Horticultural Education for Students with Special Needs

نویسندگان [English]

  • Mehdi Alikhani Dadoukolaei 1
  • Mohammad Chizari 2
  • Masoud Bijani 3
  • Enayat Abbasi 4
1 Former Ph.D. Student, Tarbiat Modares University (TMU), College of Agriculture, Department of Agricultural Extension and Education, Tehran, Iran.
2 Professor, Tarbiat Modares University (TMU), College of Agriculture, Department of Agricultural Extension and Education, Tehran, Iran.
3 Associate Professor of Agricultural Extension and Education Department of Agricultural Extension and Education College of Agriculture Tarbiat Modares University (TMU) Tehran, Iran
4 Associate Professor of Agricultural Extension and Education Department of Agricultural Extension and Education College of Agriculture Tarbiat Modares University (TMU) Tehran, Iran
چکیده [English]

This study aimed to identify and assess classrooms’ physical environment improvement strategies by horticultural education teachers to work with students with special needs in Iran. This first phase was conducted used a modified Delphi technique. The specialized Delphi team consisted of gardening education teachers in the Special Education Organization of Iran (31 teachers). The outcome of this phase of the study was 27 strategies to improve the physical environment of classes. Results showed that all respondents agree that these strategies include: repeat and practice of the teaching procedure (two or three times orally) ; more practical training, putting disabled students beside students of the border, assignment of students to small practical projects meant to be fully accomplished. It seems that, before starting any teaching course, the agriculture teacher must comprehend the field of exceptional teaching and understand the needs of students with special needs in order to be able of providing proper feedbacks and a good strategy. The second phase was conducted a survey study. The population consisted of 80 horticultural teachers in Special Education Organization of Iran. According to finding, 34.8% of gardening education teachers evaluated their strategies at a very high level, 45.5% at a high level, and 19.7% at a moderate level. In addition, comprehension of the classrooms’ physical environment improvement strategies by the teachers brings about long-term consistency of agricultural teaching programs in exceptional schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • physical environment improvement
  • horticultural education
  • special school
  • students with special needs
سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران، (1395). معاونت آموزش، واحد آمار، تهران.
قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، (1369). مجلس شورای اسلامی، 1، 6، 675.
مجیدی، ف. و بیژنی، م. (1396). دوری مکانی مراکز آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی از مراکز اصلی آموزشی: چالش‌ها و راهبردها. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، شماره3 (1)، صص 15ـ1.
ندرلو، م. و یغمایی، ف. (1393). کیفیت زندگی کاری آموزشگران شاغل در مدرسه‌های استثنایی. نشریه روان پرستاری، شماره2 (2)، صص 66ـ57.
نعیمی، ا.، و صدیقی، ح. (1392). شناسایی ابعاد راهبردی توسعه‌ی روستایی در ایران: دیدگاه صاحب‌نظران دانشگاه‌های تربیت مدرس و تهران.. فصل‌نامه روستا و توسعه، شماره16 (2)، صص 62ـ45.
 
Afroz, A. (2012). Introduction to Psychologyand Education of Exceptional Children. Tehran: Publications Excellence Tehran University.
Alikhani Dadoukolaei, M., Chizari, M., Bijani, M., (2017). Instructional Strategies of Iran Agricultural Education Teachers When Working with Students with Special Needs. 23rd European Seminar on Extension (and) Education (ESEE 2017), Transformative Learning: New Directions in Agricultural Extension and Education, 4-7 July 2017, At: Chania, Greece.
Andreasen, R. J., Seevers, B. S., Dormody, T. J. & VanLeeuwen, D. M. (2007). Training Needs of New Mexico Agricultural Education Teachers related to Incolusion of with Students with Special Needs. Journal of Agricultural Education, 48 (4), 117 – 129. DOI: 10.5032/jae. 2007.04117.
Calvert, S. C. (2012). Students with Special Needs and Career and Technical Education. Lynchburg College. Journal of Special Education, 7, 1-21.http://www.lynchburg.edu/wp-content/uploads/volume-7-2012/CalvertSC-Students-Special-Needs-Career-Tech-Ed. pdf.
Clason, D. L. & Dormody, T. J. (1994). Analyzing data measured by individual Likert-type items. Journal of Agricultural Education, 35 (4), 31-35.
Dalkey, N. C. (1969). The Delphi method: An experimental study of group opinion. Santa Monica: The Rand Corporation.
Delp, P., Thesen, A., Motiwalla, J., & Seshadri, N. (1977). Delphi: System tools for project planning. Columbus, Ohio: National Center for Research in Vocational Education.
Easterly, R. G. and Myers, B. E. (2011). Inquiry–Based Instruction for Students with Special Needs in School Based Agricultural Education. Journal of Agricultural Education, 52 (2), 36–46. DOI: 10.5032/jae. 2011.02036.
Gaona, J. (2004). The effects of the No Child Left behind Act on career and technical education: Implications for students with special needs. Journal of Industrial Teacher Education, 41 (2), 43-57. Retrieved from http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JITE/v41n2/gaona.
Harvey, M. W. (2001). Comparisons of postsecondary transitional outcomes between students with and without disabilities b secondary vocational education participation: Findings from the National Longitudinal Transitional Study. Career Development of Exceptional Individuals, 25, 99-121.
Heward, W. L. (2003). Exceptional children: An introduction to special education. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
Hopps, W. N. (2002). A Comparison of Special and Regular Education Teachers’ Knowledge of Laws and Policies on Inclusion. Ph. D. Dissertation) No publishid (. The South Carolina State University. Available at.
Hsu Ch, Sandford BA. (2008). The Delphi technique: making sense of consensus. [Cite 2008 Oct 19]. Available from: http://pareonline.net/pdf/v12n10.pdf.
Kaiser, G., Sigrid Blömeke., Johannes König., Andreas Busse., Martina Döhrmann, and Jessica Hoth. (2017). Professional competencies of (prospective) mathematics teachers-cognitive versus situated approaches. Educ Stud Math, 94, 161–182. DOI 10.1007/s10649-016-9713-8.
Keeney S, Hasson F, McKenna HP. (2001). A critical review of the Delphi technique as a research methodology for nursing. Int J Nurs Stud 2001 Apr; 38 (2), 195-200.
Kessell, J., Lawver, D., Davis, C., & Fraze, S. (2005). What our teachers should know: A review of special education law and recognized disabilities that are accommodated. Proceedings of the 24th Annual Western Region Agricultural Education Conference.
McLeskey J., Waldron, N. L., So, T. H., Swanson, K. and Loveland, T (2001). Perspectives of teachers toward inclusive school programs. Teacher Education and Special Education, 24 (2), 108-115.
Moore, C. M. (1987). Group techniques for idea building. Newbury Park: Sage Publications.
Namdar. R., and Sadighi. H. (2013). Investigation of major challenges of rural development in Iran utilizing Delphi technique. Journal of Agricultural Science and Technology (JAST). 15, 445- 455.
Public Law 101-476. (1990). Individuals with Disabilities Education Act, Federal Register, 54, 35210-35271.
Public Law 94-142. (1975). Federal Register, 42, 42474-42518.
Richardson, J. M., & Washburn, S. (2006, May). Strategies employed by North Carolina agriculture teachers in serving students with mild to moderate learning disabilities. Paper presented at the American Association for Agricultural Education National Research Conference, Charlotte, NC.
Rojewski, J & Gregg, N. (2011). Career choice patterns and behaviors of work-bound youth with high incidence disabilities. In J. M. Kauffman & D. P. Hallahan (Eds.), Handbook of Special Education (pp. 584-593). New York, New York: Routledge.
Shawn, S. K. (2009). Identifying Confidence Levels and Instructional Strategies of High School Agriculture Education Teachers When Working with Students with Special Needs. Ph. D. Dissertation) No publishid (., The North Carolina State University.
Stair, Kristin S., Gary E. Moore, Beth Wilson, Barry Croom, K. S. U. Jayaratne, (2010). Identifying Confidence Levels and Instructional Strategies of High School Agricultural Education Teachers When Working with Students with Special Needs. Journal of Agricultural Education, 51 (2), 90 – 101.
Stufflebeam, D. L., McCormick, C. H., Binkerhoff, R. O., & Nelson, C. O. (1985). Conducting educational needs assessments. Boston: Kluwer Nijhoff Publishing.
United States Department of Education (2007). The condition of education. Washington, DC: U. S. Department of Education.