نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت و بهسازی منابع انسانی، موسسه آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی سمنگان، آمل، ایران
2 استادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
3 استادیار مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی سمنگان، آمل، ایران.
چکیده
از آنجاکه زنان روستایی به واسطه محدودیتهای موجود از فرصتهای کمتری در رشد و توسعه کارآفرینی برخوردار هستند، این تحقیق به بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کشاورزی زنان روستایی سالهای 96-95 در ایجاد کارآفرینی در بین زنان روستایی پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش جمعآوری اطلاعات میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها شبه آزمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه آماری 970 تن از زنان روستایی عضو تعاونی زنان روستایی ساکن استان البرز است که سابقه شرکت در دورههای آموزشی و ترویجی مرتبط با اشتغال و کسب و کار کشاورزی را داشتند. با استفاده از فرمول کوکران 135 تن از آنان تعیین و برای افزایش دقت دادهها 140 تن، به روش نمونهگیری سهمیهای جمعآوری شد. به منظور ایجاد امکان مقایسه یک گروه 140 تن از زنان روستایی بدون سابقه شرکت در دورههای آموزشی نیز استفاده گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظر متخصصین و پایایی با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (91/0 - 79/0 = θ) مورد تایید قرار گرفت. نتایج آزمون فراسنجهای من ویتنی حاکی از تفاوت معنیدار آماری از لحاظ ویژگیهای کارآفرینانگی بین دو گروه آزمایش و کنترل بود. همچنین افرادی که در دورههای کارآفرینانگی شرکت کرده بودند در دو مؤلفه موفقیتطلبی و تحمل ابهام نسبت به گروه کنترل نمره بالاتری کسب نمودند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که 6 متغیر نگرش به کار، سن، وضعیت اقتصادی، میزان درآمد، شرکت در دورهها و رفتار اطلاع یابی در مجموع 33 درصد از احتمال تغییر سطح متغیر وابسته ویژگیهای کارآفرینانگی را تبیین میکنند (33/0=R2).
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Agricultural Business Education on Rural Women Entrepreneurship
نویسندگان [English]
- Nasrin Rahmati 1
- Arsalan Irajirad 2
- Dr. Mahmoud Mansoub Basiri 3
1 M.Sc graduated of Training and Human Resource Development, Samangan-nonprofit-nongovernment Higher Education Institute, Amol, Iran
2 Assistant Professor of Imam Khomeini Higher Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Karaj, Iran
3 Faculty member of Samangan Non-profit Higher Education Institution, Amol, Iran.
چکیده [English]
Since rural women have fewer opportunities to grow and develop entrepreneurship due to existing constraints, this study investigated the effectiveness of agricultural education programs for rural women in creating entrepreneurship among rural women in 1996-95. The purpose of this study is applied, in terms of field data collection method and in terms of quasi-experimental variables control using questionnaire. The population of the study was 970 rural women members of rural women cooperatives in Alborz province who had previous training and extension courses related to employment and agricultural business. Using Cochran formula, 135 of them were identified and 140 individuals were selected by quota sampling to increase the accuracy of the data. Rural women with no background in training were also used to compare a group of 140 people. The validity of the research instrument was confirmed by expert opinion and the reliability was confirmed by ordinal theta coefficient (θ = 0.79 - 0.91). Results of Mann-Whitney nonparametric test indicated a statistically significant difference in entrepreneurial characteristics between the experimental and control groups. Individuals who participated in entrepreneurship courses also scored higher on the two components of success and ambiguity than the control group. Sequential regression analysis also showed that 6 variables of attitude, work, age, economic status, income, participation in courses and information seeking behavior explained 33% of the probability of changes in the level of dependent variable of entrepreneurial characteristics (R2=0.33).
کلیدواژهها [English]
- rural women
- educational effectiveness
- business education
- entrepreneurship