نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 دانش آموخته کارشناس یارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

عامل‌های چندی بر بهبود اراده و آمادگی کارآفرینانه هنرجویان کشاوری تاثیر می‌گذارند که با شناخت و استفاده از آنها، آموزش کارآفرینی اثربخش‌تر می‌شود. از جمله این عامل‌ها، مهارت‌های شناختی و ناشناختی هستند که کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته‌اند. هدف اصلی از انجام این پژوهش علّی-ارتباطی، بررسی سطح مهارت‌های شناختی و ناشناختی و نقش آنها در شکل‌گیری و بهبود اراده کارآفرینانه هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان کرمانشاه بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را هنرجویان پایه‌ی دوم و سوم هنرستان‌های کشاورزی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند (به شمار 300 تن) که بر پایه‌ی جدول کرجسی و مورگان، 167 تن از آنان با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب گزینش و بررسی شدند. داده‌های پژوهش با توزیع و تکمیل پرسشنامه‌ی استاندارد گردآوری شدند. روایی شکلی پرسشنامه به کمک پنج نفر از اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا بررسی و تایید شد. پایایی بخش‌های مختلف آن نیز با استفاده از ضریب پایایی ترکیبی تایید شد (81/0 تا 93/0). داده‌های پژوهش با استفاده از مدل‌یابی معادله‌های ساختاری و روش حداقل مربع جزیی و با کمک نرم‌افزار SmartPLS3.0 پردازش شدند. یافته‌های پژوهش بیانگر آن بود که مهارت‌های شناختی و ناشناختی هنرجویان در سطح مطلوبی قرار ندارند. یافته‌ها نشان دادند که نگرش نسبت به کارآفرینی و مهارت‌های شناختی رابطه مثبت و معنی‌داری با اراده کارآفرینانه‌ی هنرجویان دارند. بر پایه‌ی یافته‌های پژوهش، در بین مهارت‌های ناشناختی، تنها پیشگام بودن با اراده کارآفرینانه به طور مستقیم رابطه مثبت و معنی‌داری داشت و نگرش نسبت به کارآفرینی رابطه بین مهارت‌های شناختی، پیشگام بودن و خطر‌پذیری با اراده کارآفرینانه‌ را میانجیگری می‌کند. بر پایه‌ی این یافته‌ها، پیشنهادهایی برای تدوین آموزش کارآفرینی مناسب و بهبود مهارت‌های شناختی و ناشناختی هنرجویان ارایه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of cognitive and non-cognitive skills in shaping students' entrepreneurial intentions of agricultural vocational schools in Kermanshah province

نویسندگان [English]

  • Saeid Karimi 1
  • Sepideh Alizamani Sardarabadi 2
  • Reza Movahedi 1

1 Associate professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

2 MSc. Graduate of Agricultural Extension and Education, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

Both cognitive and non-cognitive skills are crucial to improve entrepreneurial intentions and readiness, but little research has been done. The main purpose of this descriptive-correlational study was to investigate the level of cognitive and non-cognitive skills and their role in shaping students' entrepreneurial intentions of agricultural vocational schools in Kermanshah province. The study population consisted of second and third grade students of agricultural vocational schools in Kermanshah province in the 2020-2021 academic year (N=300). Based on Krejcie and Morgan sampling table, 167 students were selected as a sample using stratified random sampling method. Data were collected through a standardized questionnaire. The face validity of the questionnaire was verified by a panel of experts and its reliability was confirmed using composite reliability coefficient (CR>0.70). In addition, convergent validity was evaluated using average variance extracted (AVE) which was found to be adequate. Data were analyzed using structural equation modeling and partial least squares method with the help of SmartPLS 3.0 software. The results showed that students' cognitive and non-cognitive skills are not at the desired level. Furthermore, the results indicated that attitudes toward entrepreneurship and cognitive skills had a positive and significant relationship with students' entrepreneurial intentions. However, among non-cognitive skills, only proactivity was directly and significantly related to entrepreneurial intentions. The results also showed that attitudes toward entrepreneurship mediated the relationship between cognitive skills, proactivity, and risk-taking with entrepreneurial intentions. Based on the results, suggestions were made to develop and deliver appropriate entrepreneurship education and improve students' cognitive and non-cognitive skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial intentions
  • Cognitive skills
  • Non-cognitive skills
  • Agricultural vocational schools
  • تقی بیگی، معصومه و خسروی پور، بهمن ) 1399 (. آسیب شناسی هنرستان ها و مراکز آموزش کشاورزی از نظر هنرجویان، مدیران و آموزشگران. فناوری آموزش, 14 ) 3(, 629 - 642 .
  • جمالی زواره، بتول، نیلی، محمدرضا و شادفر، حوریه ) 1394 (. تبیین عناصر برنامه درسی کارآفرینی در آموزش -های فنی و حرفه ای. مهارت آموزی، 3) 12 (، 7- 21 .
  • رضایی، رو ح اله، شرفی، لیلا، نجفلو، پریسا و گلباز، شیرین. ) 1396 (. عامل های تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه زنجان با تأکید بر اثر میانجی نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9) 40 (، 111 - 96 .
  • سلیمانی، عادل و زرافشانی، کیومرث. ) 1390 (. تبیین پیش گوکنند ه های نیت کارآفرینانه در بین هنرجویان هنرستان کشاورزی. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2) 7(، 107 - 124
  • عزیزی، مریم ) 1396 (. تأثیر آموزش بهنگام کارآفرینی بر مهارت های شناختی و ناشناختی دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر اهواز. پایان نامه دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز.
  • کریمی، سعید. ) 1395 (. نقش خلاقیت در توسعه قصد کارآفرینان هی دانشجویان کشاورزی غرب ایران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8) 36 (، 16 - 3.
  • کریمی، سعید. ) 1396 (. نقش نیمرخ شخصیت کارآفرینانه و عوامل انگیزشی در توسعۀ قصد کارآفرینانۀ دانشجویان کشاورزی در دانشگا ههای غرب کشور. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 7) 1(، 17 - 34
  • کریمی، سعید، ملامیرزایی، فرشید، موحدی، رضا. ) 1395 (. تأثیر آموزش کارآفرینی و سودمندی آن بر قصد کارآفرینان هی دانشجویان کشاورزی دانشگا ه های غرب کشور. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8) 38 (، 51 - 65
  • کریمی، سعید، موحدی، رضا، و سعدی، حشمت اله، و یعقوبی فرانی، احمد ) 1394 (. رابطه شخصیت پویا و قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, -) 34 (, 117 - 134 .
  • نادری، نادر و امیری، صبا. ) 1397 (. تأثیر آموزش کارآفرینی بر نگرش هنرجویان به کسب وکار در هنرستا ن های کاردانش شهرستان کرمانشاه. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 10 ) 47 (، 108 - 127
  • هوشمندان مقدم فرد، زهرا، و رضوانفر، احمد ) 1394 (. عوامل مؤثر بر روحیه کارآفرینی هنرجویان هنرستان های کشاورزی استان زنجان. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی, 8) 3(, 11 - 26 .
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
  • Baggen, Y., Lans, T., & Gulikers, J. (2021). Making Entrepreneurship Education Available to All: Design Principles for Educational Programs Stimulating an Entrepreneurial Mindset. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 2515127420988517.
  • Bird, B. (1988). Implementing entrepreneurial ideas: The case for intention. Academy of management Review, 13(3), 442-453.
  • Borghans, L., Duckworth, A. L., Heckman, J. J., and Ter Weel, B. (2008). The economics and psychology of personality traits. Journal of Human Resources,43(4), 972-1059.
  • Cohen, J. (1998). Statistical Power Analysis for the Behavioural Sciences. Lawrence Erlbaum Associates.
  • Costin, Y., O’Brien, M. P., & Hynes, B. (2019). Developing cognitive and non-cognitive entrepreneurial competences through business simulation games. Journal - of Enterprising Culture, 27(04), 471-498.
  • Cunha, F., Heckman, J. J., Lochner, L., & Masterov, D. V. (2006). Interpreting the evidence on life cycle skill formation. Handbook of the Economics of Education, 1, 697-812.
  • Diamantopoulos, A., Sarstedt, M., Fuchs, C., Wilczynski, P., and Kaiser, S. (2012). Guidelines for choosing between multi-item and single-item scales for construct measurement: A predictive validity perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(3), 434-449.
  • European Commission (2009). Education and Training 2020, Brussels, Belgium.
  • Hair Jr, J. F., Matthews, L. M., Matthews, R. L., & Sarstedt, M. (2017). PLS-SEM or CB-SEM: updated guidelines on which method to use. International Journal of Multivariate Data Analysis, 1(2), 107-123.
  • Hartog, J., Van Praag, M., & Van Der Sluis, J. (2010). If you are so smart, why aren’t you an entrepreneur? Returns to cognitive and social ability: entrepreneurs versus employees. Journal of Economics & Management Strategy, 19(4), 947–989.
  • Hassi, A. (2016). Effectiveness of early entrepreneurship education at the primary school level: Evidence from a field research in Morocco. Citizenship, Social and Economic Education, 15(2), 83-103.
  • Henseler, J., Hubona, G., & Ray, P. A. (2016). Using PLS path modeling in new technology research: updated guidelines. Industrial management & data systems, 116(1), 2-20.
  • Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43(1), 115-135.
  • Holzer, H. J., & Lerman, R. I. (2014). Cognitive skills in the US labor market: for whom do they matter. In Presentation at Taking the Next Step with PIAAC: A Research-to-Action conference, American Institutes for Research, Arlington, VA.
  • Hu, R., Wang, L., Zhang, W., & Bin, P. (2018). Creativity, proactive personality, and entrepreneurial intention: the role of entrepreneurial alertness. Frontiers in psychology, 9, 951.
  • Huber, L. R., Sloof, R., & Praag, M. V. (2014). The effect of early entrepreneurship education: Evidence from a randomized field experiment. European Economic Review, 72, 76-97.
  • Karimi, S., Biemans, H. J., Lans, T., & Mulder, M. (2019). Understanding the role of cultural orientations in the formation of entrepreneurial intentions in Iran. Journal of Career Development, 0894845319880264.
  • Karimi, S., Biemans, H. J., Lans, T., Chizari, M., & Mulder, M. (2016). The impact of entrepreneurship education: A study of Iranian students' entrepreneurial intentions and opportunity identification. Journal of Small Business Management, 54(1), 187-209.
  • Kautonen, T., Van Gelderen, M., & Fink, M. (2015). Robustness of the theory of planned behavior in predicting entrepreneurial intentions and actions. Entrepreneurship theory and practice, 39(3), 655-674.
  • Kolvereid, L., & Isaksen, E. (2006). New business start-up and subsequent entry into self-employment. Journal of business venturing, 21(6), 866-885.
  • Lackéus, M. (2014). An emotion-based approach to assessing entrepreneurial education’, The International Journal of Management Education, 12(3), 374–396.
  • Liñán, F. (2004). Intention-based models of entrepreneurship education. Piccolla Impresa/Small Business, 3(1), 11-35.
  • Liñán, F., & Chen, Y. W. (2009). Development and cross–cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship theory and practice, 33(3), 593-617.
  • Martin, B., McNally, J. J., & Kay, M. (2013). Examining the formation of human capital in entrepreneurship: A meta-analysis of entrepreneurship education outcomes. Journal of Business Venturing, 28(2), 211-224.
  • McClelland,D. C. (1986). Characteristics of successful entrepreneurs. In Keys to the Future of American Business, Proceedings of the Third Creativity, Innovation, and Entrepreneurship Symposium, U.S. Small Business Administration and the National Center for Research in Vocational Education, Framingham, MA, (Addendum, pp. 1–14).
  • Moberg, K. (2014). Two approaches to entrepreneurship education: The different effects of education for and through entrepreneurship at the lower secondary level. The International Journal of Management Education, 12(3), 512-528.
  • Neneh, B. N. (2019). From entrepreneurial intentions to behavior: The role of anticipated regret and proactive personality. Journal of Vocational Behavior, 112, 311-324.
  • Ni, H., & Ye, Y. (2018). Entrepreneurship education matters: Exploring secondary vocational school students’ entrepreneurial intention in China. The Asia-Pacific Education Researcher, 27(5), 409-418.
  • Nordman, C. J., Sarr, L. R., & Sharma, S. (2015). Cognitive, non-cognitive skills and gender wage gaps: Evidence from linked employer-employee data in Bangladesh. Available at: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/114016/1/dp9132.pdf.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (2015) Entrepreneurship in education: What, why, when, how. Entrepreneurship360 background paper. Available at: https://www.oecd.org/cfe/leed/ BGP_Entrepreneurship-in-Education.pdf (accessed 14 February 2019)
  • Parker, S. K., and Collins, C. G. (2010). Taking stock: Integrating and differentiating multiple proactive behaviors. Journal of Management, 36: 633-662.
  • Parker, S. K., and Collins, C. G. (2010). Taking stock: Integrating and differentiating multiple proactive behaviors. Journal of Management, 36, 633-662.
  • Patel, P. C., & Ganzach, Y. (2019). Returns to balance in cognitive skills for the self-employed: evidence from 18 countries. Small Business Economics, 52(1), 89-109.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., & Podsakoff, N. P. (2012). Sources of method bias in social science research and recommendations on how to control it. Annual review of psychology, 63, 539-569.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879.
  • Ringle, C. M., Sarstedt, M., & Straub, D. W. (2012). A critical look at the use of PLS-SEM in MIS Quarterly. MIS Quarterly, 36(1), iii–xiv.
  • Ringle, C. M., Sarstedt, M., & Straub, D. (2012). A critical look at the use of PLS-SEM in MIS Quarterly. MIS Quarterly, 36(1), 3–14.
  • Roxas, B. (2014). Effects of entrepreneurial knowledge on entrepreneurial intentions: a longitudinal study of selected South-east Asian business students. Journal of Education and Work, 27(4), 432-453.
  • Sánchez, J. C. (2013). The impact of an entrepreneurship education program on entrepreneurial competencies and intention. Journal of small business management, 51(3), 447-465.
  • Saptono, A., Wibowo, A., Narmaditya, B. S., Karyaningsih, R. P. D., & Yanto, H. (2020). Does entrepreneurial education matter for Indonesian students’ entrepreneurial preparation: The mediating role of entrepreneurial mindset and knowledge. Cogent Education, 7(1), 1836728.
  • Stagias, I., Retalis, S., & Sourgiadaki, M. (2021). Fostering business opportunity identification skills in secondary education via an orchestrated technology enhanced learning script. Entrepreneurship Education, 1-28.
  • Tshikovhi, N., & Shambare, R. (2015). Entrepreneurial knowledge, personal attitudes, and entrepreneurship intentions among South African Enactus students. Problems and Perspectives in Management, 13(1), 152–158.
  • Unger, J. M., Rauch, A., Frese, M., & Rosenbusch, N. (2011). Human capital and entrepreneurial success: a meta-analytical review. Journal of Business Venturing, 26(3), 341–358.

Yaghoubi Farani, A., Karimi, S. and Motaghed, M. (2017). The role of entrepreneurial knowledge as a competence in shaping Iranian students’ career intentions to start a new digital business. European Journal of Training and Development, 41(1), 83-100