مدل ساختاری ترویج و آموزش مدیریت ضایعات در توسعه کشاورزی استان مازندران

ویدا میرزاپور؛ ایرج ملک محمدی؛ سید محمود حسینی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، صفحه 9-32

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.353551.1795

چکیده
  برای ترویج و آموزش مدیریت ضایعات کشاورزی در کشور مساله ای اساسی است که این تحقیق در پی حل آنست. اینتحقیق کاربردی با هدف طراحی مدل ساختاری ترویج و آموزش مدیریت ضایعات در توسع ه کشاورزی و به روش شبهآزمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل 141592 تن از کشاورزان 100000 تن از باغداران و 1242 تن از کارشناساناستان مازندران در سال 99 - 1398 بودند که با استفاده ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر رونق کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی در استان البرز با نگرش به آموزش و سرمایه انسانی

سید داود حاجی میررحیمی؛ سید روح الله موسوی داویجانی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، صفحه 33-55

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354091.1810

چکیده
  بخش کشاورزی محور توسعه اقتصاد مقاومتی در کشور بوده و با توجه به ابعاد مختلف آن و پیشرفت فناوری، فرصت های شغلی فراوانی برای افزایش ارزش افزوده و سطح بهره‌وری فعالیتهای این بخش وجود دارد. با توجه به غالب بودن کسب و کارهای کوچک و متوسط در بخش کشاورزی؛ توانمندسازی منابع انسانی، تقویت سرمایه‌های اجتماعی، فیزیکی، مالی و فضای کسب و کار ...  بیشتر

نقش مهارت‌های شناختی و ناشناختی در شکل گیری اراده کارآفرینانه هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان کرمانشاه

سعید کریمی؛ سپیده علیزمانی سردارآبادی؛ رضا موحدی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، صفحه 56-72

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354302.1817

چکیده
  عامل‌های چندی بر بهبود اراده و آمادگی کارآفرینانه هنرجویان کشاوری تاثیر می‌گذارند که با شناخت و استفاده از آنها، آموزش کارآفرینی اثربخش‌تر می‌شود. از جمله این عامل‌ها، مهارت‌های شناختی و ناشناختی هستند که کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته‌اند. هدف اصلی از انجام این پژوهش علّی-ارتباطی، بررسی سطح مهارت‌های شناختی و ناشناختی و ...  بیشتر

تأثیر سویگان هوش هیجانی در پیشرفت آموزشی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی

میلاد کاکاوند؛ امیررضا رضایی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، صفحه 73-90

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354360.1822

چکیده
  از آنجایی که در کشور ما دانشگاه ها بخش بزرگی از رسالت آموزش و تربیت نیروی انسانی برای دستی ابی بههدف های پیشرو را برعهده دارند، بررسی نقش هوش هیجانی )خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، همدلی، مهارتاجتماعی( در پیشرفت آموزشی دانشجویان می تواند به برنامه ریزی بهتر و ارایه راهکارهای مفیدتر در نظام آموزشعالی کمک کند. بر این پایه این پژوهش ...  بیشتر

دیدگاه مروجان نسبت به شایستگی های مورد نیاز در پهنه ی عملیاتی ترویج کشاورزی

محمد‌رضا شاه‌پسند؛ حسن علی پور؛ عادل نعمتی؛ آرمان بخشی جهرمی؛ وحید یعقوبی؛ باقر حسین پور

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، صفحه 91-110

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354413.1823

چکیده
  این پژوهش با هدف سنجش دیدگاه مروجان نسبت به شایستگی های موردنیاز در پهنه ی عملیاتی ترویج کشاورزی با روش توصیفی همبستگی تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 8000 تن از مروجان مسئول پهنه کشور بودند که بر مبنای قطب بندی وزارت جهاد کشاورزی ) 5 قطب( از هر قطب یک استان شامل، استا ن های آذربایجان غربی، تهران، فارس، خوزستان و کرمانشاه انتخاب ...  بیشتر

نقش فرصت‌های یادگیری ژرفایی بر توسعه‌ی قابلیت‌های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

مهشید صابری تنسوان؛ محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ محمدهادی پهلوانی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، صفحه 111-129

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354436.1824

چکیده
  یادگیری کانون اصلی فرآیندهای آموزشی با رویکرد توسعه قابلیت در آموزش عالی به شمار می‌رود. از این‌رو پیش‌بینی می-شود آموزشی که متضمن دسترسی دانشجویان به فرصت‌های یادگیری ژرف‌تر باشد می‌تواند موجبات رشد و توسعه فردی و حرفه‌ای آن‌ها را فراهم نماید. در این راستا، هدف از این تحقیق، ارزیابی تاثیر دسترسی به فرصت‌های یادگیری ژرف‌تر ...  بیشتر

تأثیر منبع های اطلاعاتی و آموزش های ترویجی در پایداری سویاکاری نکا، مازندران

مهدی چرمچیان لنگرودی؛ مطهره السادات سید اشرفی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، صفحه 130-144

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354447.1825

چکیده
  میزان آشنایی سویاکاران با کشاورزی پایدار، از جمله عامل های مؤثر در پایداری نظام کشاورزی آنان می باشد. پایداری سویاکاری، سامانه ای شامل سودمندی سویاکاری از طریق کاهش فرسایش خاک و بهبود حاصلخیزی آن، تدوین روش هایی برای کاربرد مؤثر منبع های درونی کشتزار، تدوین راهبردهایی به منظور بهبود کیفیت جامعه روستایی و کاربرد روش هایی با کمترین ...  بیشتر

عامل‏ های موثر بر بهبود دانش فنی سازگار با محیط زیست گندم‏ کاران در شهرستان خرم آباد

مسلم سواری؛ فاطمه بیرانوند

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، صفحه 145-163

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354630.1828

چکیده
  این پژوهش علّی ارتباطی با هدف بررسی عامل‏ های موثر بر بهبود دانش فنی کشاورزان گندم‏ کار در زمینه عملیات سازگار با محیط زیست‏ انجام شد. جامعه ‏ی آماری، همه ‏ی کشاورزان گندم‏ کار شهرستان خرم‏آباد بود (N= 12500). با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 240 تن از آنان با روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه‏ ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ...  بیشتر

رهیافت آموزش کشاورزان آینده ایران از نظر متخصصان آموزش کشاورزی کشور

شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، صفحه 164-185

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354635.1829

چکیده
  همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری‌ در حوزه علوم کشاورزی، نظام‌های آموزش کشاورزی باید نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مشکلات و چالش‌های قرن پیش رو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانات و عدم قطعیت‌های ناشی از تغییر اقلیم و همچنین بکارگیری بهینه از فناوری‌های نوین آماده ...  بیشتر

مدل ساختاری توانمندسازی دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه رازی برای ورود به بازار کار

زهرا کرانی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، صفحه 186-210

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354738.1833

چکیده
  شمار آمده که می تواند انگیزه تحصیل و یادگیری دانشجویان را کاهش دهد. از این رو، این پژوهش با هدف ارایه ی الگویتوانمندسازی دانشجویان کشاورزی برای ورود به بازار کار با دیدمان آمیخته )کیفی-کمّی( اکتشافی انجام شد. در بخشکیفی از نظریه پایه ور استفاده شد و روش پژوهش در بخش کمّی علیّ-ارتباطی بود. جامع هی آماری بخش کیفی پژوهش،اعضای هیئت علمی ...  بیشتر