علی اسداله پور کوتنایی؛ حسن علیپور؛ فاطمه فرهادی
چکیده
هدف این پژوهش مطالعه ی وضعیت نظام نوین ترویج کشاورزی و نقش مولفه های نظام نوین ترویج کشاورزی در ایجاد چالش های آن است. دیدمان تحقیق، کمی و روش آن علی-ارتباطی است. از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب استفاده شد. حجم نمونه بر مبنای فرمول کوکران 157 تن تعیین شد که با احتساب مدیران و روسای ادارات تخصصی مرتبط با ترویج و نظام نوین ...
بیشتر
هدف این پژوهش مطالعه ی وضعیت نظام نوین ترویج کشاورزی و نقش مولفه های نظام نوین ترویج کشاورزی در ایجاد چالش های آن است. دیدمان تحقیق، کمی و روش آن علی-ارتباطی است. از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب استفاده شد. حجم نمونه بر مبنای فرمول کوکران 157 تن تعیین شد که با احتساب مدیران و روسای ادارات تخصصی مرتبط با ترویج و نظام نوین ترویج جهاد کشاورزی شهرستان های منتخب، حجم کل نمونه برابر با 217 تن تعیین شد. ابزار اصلی برای گرد آوری داده ها، پرسشنامه ای است که شامل سه بخش ویژگی های فردی، ویژگی ها و چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی در مازندران بودند. مقدار تتـای ترتیبـی، بـرای متغیرهـای پژوهـش، 88/0 بـود (88/0ϴ=). برای پردازش داده ها از نرم افزارهای SPSS22 و LISREL8.7 استفاده شد. بیشترین و کمترین میزان موفقیت به ترتیب مربوط به کاربست فعالیت های ترویجی و امکانات آموزشی (تعمیر و تجهیز) مرکز های جهاد کشاورزی بود. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی، چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی در استان مازندان به شش دسته: آموزشی و پژوهشی، توسعه ای و حمایتی، برنامه ریزی و سیاست گذاری، ارتباطی، سازماندهی و مدیریتی تقسیم شدند که در جمع این شش عامل حدود 2/73 درصد از کل واریانس چالش ها را تبیین کردند. به منظور آزمون درستی ساختار عاملی متغیرهای مشاهده شده؛ از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. شاخص های، 2/dfχ، RMSEA، به ترتیب برابر با 49/2 و 043/0 بود که برازش خوب مدل را تایید نمودند. برای آزمون مدل علی میزان تاثیر مولفه ها در ایجاد چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی، از روش تحلیل مسیر استفاده شد. در نتیجه حدود 94 درصد از واریانس متغیر چالش ها توسط متغیرهای مولفه نظام نوین ترویج کشاورزی تبیین گردید.
محمدشریف شریف زاده؛ سارا پارسیانی؛ محمدرضا محبوبی؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ مهنوش شریفی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین کارکردها و قابلیتهای تسهیلگران برای پیشبرد کارآفرینی زنان روستایی انجام شد تا از نتایج بدستآمده، برای کاربست تسهیلگری در ترویج کشاورزی بهره گرفته شود. این تحقیق پیمایشی در شهرستان گالیکش، استان گلستان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تسهیلگران و زنان روستایی بودند و نمونهها به صورت تصادفی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین کارکردها و قابلیتهای تسهیلگران برای پیشبرد کارآفرینی زنان روستایی انجام شد تا از نتایج بدستآمده، برای کاربست تسهیلگری در ترویج کشاورزی بهره گرفته شود. این تحقیق پیمایشی در شهرستان گالیکش، استان گلستان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تسهیلگران و زنان روستایی بودند و نمونهها به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند (n= 204). ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که بر حسب مرور پیشینه و نیز مصاحبه با گروهی از آگاهان کلیدی در قالب یک الگوی سه بعدی تدوین شد؛ روایی محتوایی آن برابر نظر و دید گروه خبرگان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (۹۶۰/۰- ۹۶۴/۰) و پایایی ترکیبی (۹۶۲/۰- ۹۶۷/۰) تأیید شد. بنابر یافتهها، بیشتر پاسخگویان، کارکردهای تسهیلگران (06/47 درصد)، قابلیتهای تسهیلگران (94/52 درصد) و پیامدهای تسهیلگری برای کارآفرینی زنان روستایی (57/46) را در سطح متوسط ارزیابی کردهاند. طبق ضریب همبستگی اسپیرمن، رابطه مثبت و معنیداری بین سه مولفه کارکردهای تسهیلگری، قابلیتهای تسهیلگری و پیامدهای تسهیلگری وجود دارد. طبق آزمون مدل ساختاری، متغیرهای پژوهش، 75 درصد از واریانس متغیر وابسته پیامدهای تسهیلگری را تبیین میکنند و متغیر مستقل قابلیتها 9/58 درصد از واریانس متغیر میانجی کارکردها را تبیین میکند. با در نظر گرفتن این یافتهها، میتوان نتیجه گرفت شکلگیری جریان پایدار کارآفرینی در بین زنان روستایی نیازمند بهرهگیری از تسهیلگرانی است که از قابلیت لازم برخوردار بوده و کارکرد خود را برای حمایت از زنان در فرآیند کارآفرینی به صورت هدفمند به انجام برسانند.
زینب الله مرادی؛ سید جمال فرج اله حسینی؛ فرهاد لشگرآرا؛ رضا مقدسی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدلی آموزشی ترویجی نوآورانه، برای دستیابی به ترویج بازارمحور در توانمندسازی اقتصادی- اجتماعی زنان روستایی کردستان است. در این پژوهش از مقیاس بازارمحوری نارور و اسلیتر به عنوان چارچوب نظری و از الگوی علی ـ ارتباطی به عنوان مدل پژوهش استفاده شد. دیدمان پژوهش کمی است و به روش علی ـ ارتباطی ،از دیدگاه امکان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدلی آموزشی ترویجی نوآورانه، برای دستیابی به ترویج بازارمحور در توانمندسازی اقتصادی- اجتماعی زنان روستایی کردستان است. در این پژوهش از مقیاس بازارمحوری نارور و اسلیتر به عنوان چارچوب نظری و از الگوی علی ـ ارتباطی به عنوان مدل پژوهش استفاده شد. دیدمان پژوهش کمی است و به روش علی ـ ارتباطی ،از دیدگاه امکان و توان کنترل متغیرها انجام شد.جامعه آماری، کارشناسان شاغل در بخشهای دولتی و غیر دولتی مرتبط با آموزشهای ترویجی زنان روستایی در استان کردستان بود(503=N) شمار نمونه، بر مبنای فرمول کوکران اصلاح شده 216 تن برآورد و نمونهگیری به روش متناسب طبقهای انجام شد. ابزار استفاده شده، پرسشنامه محقق ساخت بر پایهی مصاحبه با خبرگان و نیز مرور ادبیات موجود، با مقیاس رتبهای بهکلّی موافقم تا بهکلّی مخالفم طراحی شد. با در نظر گرفتن 15 درصد احتمال عدم پاسخگویی، شمار 248 پرسشنامه پخش شد. با استفاده از آزمون پیشاهنگ روایی محتوایی از طریق CR =0.7 و AVE =0.5 محاسبه و پایایی آن با استفاده از ضریب پایایی آلفای ترتیبی(81/0- 88/0( α = تایید شد. شمار 226 نسخه پرسشنامه تکمیل شده، جمعآوری شد(226=n) دادهها بهروش الگویابی معادلههای ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS ، پردازش شد. یافتههای بهدست آمده از الگویابی معادلههای ساختاری، نشان دادند که سویگان سهگانه بازارمحوری نارور و اسلیتر، شامل خریدار محوری، رقیب محوری و هماهنگی بین بخشی هم به طور مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی نوآوری در طراحی برنامه های آموزشی و ترویجی بازارمحور تاثیر مثبت و معناداری دارند. یافتههای مدلهای تعاملی مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که مهمترین عامل مؤثر بر بازارمحوری برنامههای ترویجی آموزشی، عامل نوآوری است است که ضریب مسیر آن 665/0 محاسبه شد. عامل خریدار محوری، رقیب محوری و هماهنگی بین بخشی بر متغیر میانجی نوآوری به ترتیب با ضریب رگرسیونی 317/0 ، 207/0، 464/0 تاثیر داشتند.
ریحانه شاقلی؛ عرفان علی میرزایی
چکیده
چکیده: روند فزاینده توسعه فناوری و تغییر در تقاضای بازارها، نیاز منابع انسانی بخش کشاورزی را به یادگیری مادامالعمر و بروزرسانی پیوسته شایستگیهای حرفهای در مسیر تابآوری در دنیای کارِ این بخش به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل نموده است. در همین رابطه، هدف کلی این پژوهش کاربردی که با دیدمان آمیخته اکتشافی انجام شد، شناسایی اصلیترین ...
بیشتر
چکیده: روند فزاینده توسعه فناوری و تغییر در تقاضای بازارها، نیاز منابع انسانی بخش کشاورزی را به یادگیری مادامالعمر و بروزرسانی پیوسته شایستگیهای حرفهای در مسیر تابآوری در دنیای کارِ این بخش به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل نموده است. در همین رابطه، هدف کلی این پژوهش کاربردی که با دیدمان آمیخته اکتشافی انجام شد، شناسایی اصلیترین نیازهای آموزشی منابع انسانی بخش کشاورزی به منظور کمک به طراحی و محتواگزینی برنامههای آموزش کشاورزی اعم از رسمی و غیر رسمی در رویکردی تقاضا ـ محور بود. در این راستا، 25 تن از خبرگان بخشهای اجرایی، دانشگاهی و صنفیِ صاحبنظر در حوزه بازار کار و مشاغل کشاورزی، به شکل هدفمند و به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و تا دستیابی به آستانه سودمندی مطالعه شدند. گردآوری دادهها از راه انجام مصاحبههای کیفی نیمهساختارمند با استفاده از یک نسخه پروتکل محققساخته انجام شد. تحلیل دادههای کیفی نیز با کاربرد روششناسی نظریه پایهور و به شیوه اشترواس صورت گرفت. برای توافق-سنجی میان خبرگان و بررسی روایی یافتههای کیفی نیز از ضریب اعتبار محتوایی لاشه استفاده شد. بر اساس یافتهها، نیازهای آموزشی منابع انسانی در چهار طبقه بنیادین از بایستههای حرفهای با عناوین شایستگیهای شناختی متشکل از 11 زیرطبقه با اولویت دانش چگونگی؛ شایستگیهای مهارتی شامل 12 زیرطبقه با اولویت مهارتهای فنی ـ تخصصی؛ شایستگیهای نگرشی شامل 7 زیرطبقه با اولویت تعهد حرفهای؛ و همچنین ویژگی-های شخصی متشکل از 14 زیرطبقه با اولویت نوآوری؛ دستهبندی شدند. طبقات شایستگی یاد شده و اولویت-های مربوطه میتوانند به منظور هماهنگسازی هر چه بیشترِ بروندادهای نظام آموزش کشاورزی رسمی و غیررسمی با نیازهای واقعی دنیای کار، در یک رهیافت سامانهای و جامعنگر در فرایندهای محتواگزینی برنامههای آموزش کشاورزی مورد توجه و استفاده قرار گیرند.
محمد قربانی؛ حسین روحانی؛ محمدرضا کهنسال
چکیده
پژوهشگران سرمایه اجتماعی را مولفه مهم توسعه اقتصادی وعامل کلیدی توسعه پایدار روستایی قلمداد کرده و آموزش را عامل ایجاد وتقویت آن می دانند. این تحقیق نیز با هدف تحلیل تاثیر آموزش های ترویجی بر سرمایه اجتماعی کشاورزان درخراسان رضوی با استفاده از معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط (SURE)انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که ضرایب ...
بیشتر
پژوهشگران سرمایه اجتماعی را مولفه مهم توسعه اقتصادی وعامل کلیدی توسعه پایدار روستایی قلمداد کرده و آموزش را عامل ایجاد وتقویت آن می دانند. این تحقیق نیز با هدف تحلیل تاثیر آموزش های ترویجی بر سرمایه اجتماعی کشاورزان درخراسان رضوی با استفاده از معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط (SURE)انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که ضرایب محاسبه شده نشاندهنده پایایی بالای آن است. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه کشاورزان استان بود که به دلیل گستردگی و پراکنش روستاها ، از نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای بهره گرفته شدو حجم نمونه مورد نیاز ، تعداد 384 تن برآورد شد. نتایج نشان داد مولفه های چهارگانه سرمایه اجتماعی از شرایط متفاوتی برخوردارند و وضعیت کلی متغیر سرمایه اجتماعی با میانگین 61/0 نشان می دهد سرمایه اجتماعی کشاورزان استان کمی بالاتر از متوسط بوده واز شرایط مطلوبی برخوردار نیست .قوچان دارای رتبه اول وخوشاب دارای رتبه دوم بوده است. تحلیل داده ها نشان داد از متغیرهای مستقل 11 گانه مورد بررسی ، سه متغیر سطح سواد، عضویت در تعاونی و وضعیت مالکیت هیچ اثر معنی دار آماری ندارد و سایر متغیرهای نیز هرکدام برچندین مولفه سرمایه اجتماعی دارای تاثیر مثبت یا منفی معنادار از لحاظ آماری می باشد. متغیر شرکت در دوره آموزشی به غیر از مولفه انسجام اجتماعی بر سایر مولفه ها ومتغیر سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت ومعنادار آماری داشته که این امر نشانگر اهمیت و نقش کلیدی آموزش های ترویجی در بهبود سرمایه اجتماعی کشاورزان می باشد.
شهپر گراوندی؛ فرشته رفیعی
چکیده
در تحقیق حاضر سعی شد به ارزیابی اثربخشی سایت های الگویی جامع تولیدی – ترویجی شهرستان دهلران با استفاده از مدل کرک پاتریک پرداخته شود. برای این منظور دو گروه از افراد به عنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب شدند. گروه اول؛ کلزاکاران دشت عباس، موسیان و مرکزی شهرستان دهلران (N=175) و گروه دوم؛ مدیران و کارشناسان دخیل در اجرای سایت الگویی کلزا ...
بیشتر
در تحقیق حاضر سعی شد به ارزیابی اثربخشی سایت های الگویی جامع تولیدی – ترویجی شهرستان دهلران با استفاده از مدل کرک پاتریک پرداخته شود. برای این منظور دو گروه از افراد به عنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب شدند. گروه اول؛ کلزاکاران دشت عباس، موسیان و مرکزی شهرستان دهلران (N=175) و گروه دوم؛ مدیران و کارشناسان دخیل در اجرای سایت الگویی کلزا بودند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی و پایایی این پرسشنامه توسط پانل متخصصان و ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. بر طبق یافته ها، در سطح اطمینان (99/.) میتوان ادعا کرد با توجه به دیدگاه بهرهبرداران سایت کلزا در هر دو مؤلفه رضایت از آموزشهای سایت و رضایت از برخورد مربیان واکنش مطلوب و رضایت بخش داشتهاند. هم چنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد تفاوت نمرات آگاهی بهرهبرداران سایت کلزا در دو مرحله قبل و بعد از آموزش از لحاظ آماری معنیدار است(01/.>p) و میزان آگاهی بهرهبرداران سایت در مرحله بعد از آموزش بیشتر از زمان قبل از آموزش بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد مقدار سطح سوم (رفتار) و سطح چهارم (نتایج) از مقدار آزمون 3 بیشتر است و در سطح اطمینان 95 درصد میتوان ادعا کرد که از منظر مدیران رفتار و نتایج از پیش تعیین شده این دوره محقق شده است. با توجه به نتایج تحقیق حاضر به برنامه ریزان و سیاستگذاران پیشنهاد می شود که به توسعه و ترویج این سایت ها پرداخته و حمایت های بیشتری از آنها به عمل آورند.
مصیب غلامی؛ امیرحسین علی بیگی؛ عبدالحمید پاپ زن
چکیده
امروزه پرداختن به کشاورزی حفاظتی ضرورتی انکارناپذیر است و دانش، نگرش و مهارتهای کشاورزان در این زمینه میتواند به توسعه آن کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی میزان دانش، نگرش و رفتارهای کشاورزان استان کرمانشاه در زمینه کشاورزی حفاظتی بود. جامعه آماری این تحقیق کشاورزان استان کرمانشاه به شمار 54476 نفر بودند. حجم نمونه توسط جدول بارتلت ...
بیشتر
امروزه پرداختن به کشاورزی حفاظتی ضرورتی انکارناپذیر است و دانش، نگرش و مهارتهای کشاورزان در این زمینه میتواند به توسعه آن کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی میزان دانش، نگرش و رفتارهای کشاورزان استان کرمانشاه در زمینه کشاورزی حفاظتی بود. جامعه آماری این تحقیق کشاورزان استان کرمانشاه به شمار 54476 نفر بودند. حجم نمونه توسط جدول بارتلت و همکاران (2001) 370 نفر تعیین شد و نمونهگیری به صورت چندمرحله-ای انجام شد. روایی محتوایی پرسشتامه به تأیید گروه متخصصان رسید و روایی همگرا انجام شد که معادل 76/0 AVE=به دست آمد (88/0 Ɵ= ). به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شد که مقدار قابل قبولی به دست آمد. بر پایهی نتایج رگرسیون چندگانه، تأثیر متغیر پیشینه کار، میزان درآمد سالیانه، سطح تحصیلات، شرکت در کلاسهای آموزشی – ترویجی، میزان اراضی، نگرش و دانش در زمینه کشاورزی بر رفتارهای کشاورزی حفاظتی معنیدار بود. همراه با افزایش مقدار این متغیرها میزان استفاده از عملیات کشاورزی حفاظتی نیز افزایش مییابد. کشاورزان مورد بررسی نگرش مناسب و مثبتی به کشاورزی حفاظتی داشتند. دانش کشاورزان در زمینه کشاورزی حفاظتی نیز در حد مناسبی بود (نمره 45/15 از 20)، اما میزان بهکارگیری فعالیتهای کشاورزی حفاظتی در حد مناسب نبود. بنابرین به منظور توسعه کشاورزی حفاظتی در استان کرمانشاه پیشنهاد میشود که برنامهریزان ترویج کشاورزی بیشتر تلاش خود را در زمینه تغییر رفتارکشاورزان در زمینه اجرای کشاورزی حفاظتی با برنامهریزی و برگزاری دورههای ترویجی، کشتزارهای نمایشی و بهرهمندی از فضای مجازی چون اپلیکیشن تاک بهکار گیرند.
مرضیه بردبار؛ هدایت اله رحیمی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی آموزشهای تخصصی کشاورزی مورد نیاز اعضاء تعاونیهای تولید روستایی و سهامی زراعی استان فارس و تحلیل موانع اثربخشی انجام شد. جامعه آماری اعضاء شرکتهای تعاونی تولید روستایی و سهامی زراعی که در دورههای تخصصی کشاورزی در سال 1399 شرکت داشتند به شمار 250 تن که 129 تن با نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران مورد ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی آموزشهای تخصصی کشاورزی مورد نیاز اعضاء تعاونیهای تولید روستایی و سهامی زراعی استان فارس و تحلیل موانع اثربخشی انجام شد. جامعه آماری اعضاء شرکتهای تعاونی تولید روستایی و سهامی زراعی که در دورههای تخصصی کشاورزی در سال 1399 شرکت داشتند به شمار 250 تن که 129 تن با نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مبتنی بر مـدل ارزیابی اثربخشـی کـرکپاتریـک میباشد که پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی و پایایی مرکب و روایی نیز به استناد شاخص روایی سازه در سطح مطلوب برآورد گردید. نتایج مشخص نمود در 5 دوره تخصصی، انگیزه اصلی اعضاء برای شرکت در دورههای آموزشی رفع نیازهای شغلی بوده. مقایسه میانگین نگرش اعضاء نسبت به دوره در قبل و بعد از برگزاری دورهها نشان دهنده اختلاف معنیدار بین آنها بود و بعد از برگزاری دوره شرکت کنندگان دارای نگرش بالاتری بودند. نتایج حاصل از ویژگیهای واکنشی اعضاء نشان داد که 80 درصد اعضاء واکنش (احساس)شان نسبت به برگزاری دورههای آموزشی در سطح متوسط و بالاتر بوده، میانگین دانش و آگاهی اعضاء در قبل و بعد از شرکت در دورهها مشخص نمود که به ترتیب بیش از 75 و 77 درصد اعضاء میزان دانش و آگاهی خود را متوسط و بالاتر ارزیابی کردند. نتایج حاصل از ویژگیهای رفتاری اعضاء نشان داد که 82 درصد از اعضاء وضعیت رفتاری خود را متوسط و بالاتر ارزیابی نمودند. نتایج آزمون ویلکاکسـون نشـان داد، آموزشها در بهبـود دانـش اعضاء موثـر بـوده. نتایج تحلیل عاملی تشخیصی نشان داد که موانع اثربخشی دورهها در 5 عامل کلی(نامناسب بودن محتوای دوره های آموزشی، مشارکت پایین اعضاء در دورهها، عدم کفایت فرآیند مدیریت بر دورهها، مشکلات فرهنگی، و به روز نبودن آموزشگران) خلاصه نمود که در مجموع حدود 58 درصد از واریانس کل موانع اثربخشی را تبیین نمودند.
حدیث دانش یار؛ سید مهدی میردامادی؛ مهرداد نیک نامی؛ فرهاد لشگرآرا
چکیده
با توجه به رشد فزاینده شهر تهران، مسئله های چند وجهی که ارکان مدیریت شهری با آن روبه رو است؛ مدیریت شهری، نیازمند رویکردی مشارکتی و توسعه از پایین به بالا برای دستیابی به توسعه شهر تهران می باشد لذا بررسی مدیریت مشارکتی یکی از مواردی است که برای بهبود فضای سبز ضروری به نظر می رسد. یکی از مهم ترین الزام های مشارکت شهری وجود فرهنگ مشارکتی ...
بیشتر
با توجه به رشد فزاینده شهر تهران، مسئله های چند وجهی که ارکان مدیریت شهری با آن روبه رو است؛ مدیریت شهری، نیازمند رویکردی مشارکتی و توسعه از پایین به بالا برای دستیابی به توسعه شهر تهران می باشد لذا بررسی مدیریت مشارکتی یکی از مواردی است که برای بهبود فضای سبز ضروری به نظر می رسد. یکی از مهم ترین الزام های مشارکت شهری وجود فرهنگ مشارکتی است که از طریق آموزش انجام می شود. این پژوهش با هدف دستیابی به مدل فرایندی مدیریت مشارکتی فضای سبز در شهرداری تهران انجام شد. روش این پژوهش به صورت روش ترکیبی همزمان آشیانه ای و در سه بخش به اجرا درآمده است. جامعه آماری آن شامل دو بخش، در بخش کمی 190 نفر از متخصصان و 150 نفر از شهروندان آموزش دیده و در بخش کیفی شمار 12 نفر شامل خبرگان فضای سبز و برنامه ریزی شهری در فرایند تحقیق همیاری داشتند. روش نمونه گیری در بخش کمی، نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب و در بخش کیفی، نمونه گیری هدفمند است. به منظور پردازش اطلاعات و تحلیـل داده های تحقیق، از نرم افزارهای win3 (PLS-SEM)،SPSS win18 وvisual paradigm Win 16.3 استفاده شد. نتایج تحلیل ساختاری این پژوهش نشان داد که مشارکت در تصمیم گیری تنها با مولفه نگهداری فضای سبز رابطه معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد ذینفعان در شرایطی می توانند در طراحی و اجرای بهینه مدل فرآیندی مدیریت مشارکتی نقش آفرینی کنند که آموزش های شهروندی و مرحله های بهبود فضای سبز را طی کنند.
ایرج ملکمحمدی
چکیده
تحقیق امانتی است در دست محقق با همه ی سویگان اخلاقیش برای کشف و آشکارسازی و نشر حقیقت، آن چنان که امانت به صاحبش برگردد. برای این کار باید مقدم ترین قانونمندی تحقیق یعنی معرفی منبع معتبر و موثق تحقیق (چامعه ی آماری) به خوبی رعایت شود. اما، این قاعده در تحقیق کم تر مورد توجه قرار گرفته و در نتیجه آن چه درشمارانبوهی از تحقیقات دیده می ...
بیشتر
تحقیق امانتی است در دست محقق با همه ی سویگان اخلاقیش برای کشف و آشکارسازی و نشر حقیقت، آن چنان که امانت به صاحبش برگردد. برای این کار باید مقدم ترین قانونمندی تحقیق یعنی معرفی منبع معتبر و موثق تحقیق (چامعه ی آماری) به خوبی رعایت شود. اما، این قاعده در تحقیق کم تر مورد توجه قرار گرفته و در نتیجه آن چه درشمارانبوهی از تحقیقات دیده می شود نامعتبر بودن منبع داده ها است که در نتیجه یافته ها را با حقیقت فاصله دار می کند. در این مقاله مروری که به روش اسنادی و تحلیلی فراهم آمده، دربیش از 1500 عنوان مقاله، شمار زیادی از گزارش های طرح های تحقیقاتی، پایان نامه های کارشناسی ارشد و حتی رساله های دکتری که بررسی شدند، بارزترین این نارسایی ها مربوط به معرفی جامعه ی آماری ، تعیین شمار نمونه و روش نمونه گیریست که بیش ترین سهم را در انحراف تحقیق از دست یابی به حقیقت دارند. در این مقاله به چهار اصل که عبارتند از: درست بودن طرح تحقیق، درست بودن داده ها، درست بودن آماره های آزمون مورد نیاز ودرست بودن تحلیل ها و نتیجه گیری ها تاکید شده وبه شیوه های درست رفع این نارسایی اشاره شده تاکید ویژه شده است. چرا که اگر این مورد از تحقیق درست نباشد به یقین داده ها و پس از آن یافته ها درست نخواهند بود. از این رو، شیوه دقیق و بسیار کارآمد نوین تعیین شمار نمونه بر پایه سطح و دامنه اطمینان وشمار جامعه و از همه مهم تر، اندازه اثر با استفاده از محاسبه گرهای برخط معرفی شده اند.