جامعه ی آماری و نمونه

نوع مقاله : مروری

نویسنده

استاد دانشکده اقتصاد، ترویج و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران

چکیده

 تحقیق امانتی است در دست محقق با همه ی سویگان اخلاقیش برای کشف و آشکارسازی و نشر حقیقت، آن چنان که امانت به صاحبش برگردد. برای این کار باید مقدم ترین قانونمندی تحقیق یعنی معرفی منبع معتبر و موثق تحقیق (چامعه ی آماری) به خوبی رعایت شود. اما، این قاعده در تحقیق کم تر مورد توجه قرار گرفته و در نتیجه آن چه درشمارانبوهی از تحقیقات دیده می شود نامعتبر بودن منبع داده ها است که در نتیجه یافته ها را با حقیقت فاصله دار می کند. در این مقاله مروری که به روش اسنادی و تحلیلی فراهم آمده، دربیش از 1500 عنوان مقاله، شمار زیادی از گزارش های طرح های تحقیقاتی، پایان نامه های کارشناسی ارشد و حتی رساله های دکتری که بررسی شدند، بارزترین این نارسایی ها مربوط به معرفی جامعه ی آماری ، تعیین شمار نمونه و روش نمونه گیریست که بیش ترین سهم را در انحراف تحقیق از دست یابی به حقیقت دارند. در این مقاله به چهار اصل که عبارتند از: درست بودن طرح تحقیق، درست بودن داده ها، درست بودن آماره های آزمون مورد نیاز ودرست بودن تحلیل ها و نتیجه گیری ها تاکید شده وبه شیوه های درست رفع این نارسایی اشاره شده تاکید ویژه شده است. چرا که اگر این مورد از تحقیق درست نباشد به یقین داده ها و پس از آن یافته ها درست نخواهند بود. از این رو، شیوه دقیق و بسیار کارآمد نوین تعیین شمار نمونه بر پایه سطح و دامنه اطمینان وشمار جامعه و از همه مهم تر، اندازه اثر با استفاده از محاسبه گرهای برخط معرفی شده اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Research Population and Sample

نویسنده [English]

  • Iraj Malek Mohammadi
Professor, Agricultural Extension Education Faculty of Agricultural Economics, Extension and Development, University of Tehran, Iran
چکیده [English]

Research, with its’ all ethical dimensions, is trus teeship with the researcher to explore, reveal and disseminate facts to bounce it to the owner. To do this, introducing the right and reliable source of research data (Statis tical population) is the prim discipline to consider although unfortunately this initial regulation is considered less in many researches. Therefore, invalid and unreliable source of date is bothering abundant researches to invalidate their findings regarding facts inves tigation. Vague research population, sample size, sample selection, and even sample assignment procedure were the mos t predominant insufficiency biasing research to unveil facts in over 1500 research articles, considerable number of research reports, graduate theses and even Ph. D. dissertations that reviewed in this analytical documentary inves tigation article. Providing accurate and adequate research proposal; proper and right data; sufficient s tatis tical procedures; realis tic analysis, deduction and generalization are four fundamental research principles s tressed and enlightened in this article to assis t researchers to avoid research obs tacles. Because, the more blemished these research principles, the more inaccurate data, and hence the more unreliable results. Thus, recent precise and applicable on-line calculation procedures to determine the sample size based on the characteris tics of the confidence level, confidence interval, size, and mos t importantly, the effect size of the research population introduced in this article

کلیدواژه‌ها [English]

  • Population size
  • sample size
  • s tatis tical population characteris tics
  • confidence interval
  • effect
  • حبیبی، آ. (1397). آﻣﻮزش ﮐﺎرﺑﺮدی. SPSS. ، وﻳﺮاﻳﺶ دوم. نشر الکترونیک پارس‌مدیر. تهران.
  • حجتی، ف. (1397). جامعه آماری ونمونه (دیدگاه). تاپ تحلیل. بر گرفته در شهریور 1400 از: http://toptahlil.com/
  • حق دوست، ا.1387. آیا می خواهید مفهوم حجم نمونه و توان آزمون های آماری را عمیق تردرک نمایید؟ مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران؛ ، (1)5، صص صفحات 63-57.
  • انصاری فر، س.س. (1398). آماره و پارامتر چیست؟ بر گرفته در تیر 1400 از: http://saeedansarifar.blog.ir
  • کریمی، ر. ( 1394 ). تفاوت آمـاره و پارامـتر در راهنمای آسان تحلیل آماری با SPSS. مرکز آماری خوارزمی. انتشارات هنگام. تهران. ایران.
  • بی نام. (بی تا). شاخص چیست و چه تفاوتی با-سنجه دارد؟ بر گرفته در شهریور 1400 از: http://kpis.ir
  • https://blog.faradars.org. برگرفته در شهریور 1400 از: فرادرس. (1398).اثر و روش محاسبه آن.