نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدلی آموزشی ترویجی نوآورانه، برای دستیابی به ترویج بازارمحور در توانمندسازی اقتصادی- اجتماعی زنان روستایی کردستان است. در این پژوهش از مقیاس بازارمحوری نارور و اسلیتر به عنوان چارچوب نظری و از الگوی علی ـ ارتباطی به عنوان مدل پژوهش استفاده شد. دیدمان پژوهش کمی است و به روش علی ـ ارتباطی ،از دیدگاه امکان و توان کنترل متغیرها انجام شد.
جامعه آماری، کارشناسان شاغل در بخشهای دولتی و غیر دولتی مرتبط با آموزشهای ترویجی زنان روستایی در استان کردستان بود(503=N) شمار نمونه، بر مبنای فرمول کوکران اصلاح شده 216 تن برآورد و نمونهگیری به روش متناسب طبقهای انجام شد. ابزار استفاده شده، پرسشنامه محقق ساخت بر پایهی مصاحبه با خبرگان و نیز مرور ادبیات موجود، با مقیاس رتبهای بهکلّی موافقم تا بهکلّی مخالفم طراحی شد. با در نظر گرفتن 15 درصد احتمال عدم پاسخگویی، شمار 248 پرسشنامه پخش شد. با استفاده از آزمون پیشاهنگ روایی محتوایی از طریق CR =0.7 و AVE =0.5 محاسبه و پایایی آن با استفاده از ضریب پایایی آلفای ترتیبی(81/0- 88/0( α = تایید شد. شمار 226 نسخه پرسشنامه تکمیل شده، جمعآوری شد(226=n) دادهها بهروش الگویابی معادلههای ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS ، پردازش شد. یافتههای بهدست آمده از الگویابی معادلههای ساختاری، نشان دادند که سویگان سهگانه بازارمحوری نارور و اسلیتر، شامل خریدار محوری، رقیب محوری و هماهنگی بین بخشی هم به طور مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی نوآوری در طراحی برنامه های آموزشی و ترویجی بازارمحور تاثیر مثبت و معناداری دارند. یافتههای مدلهای تعاملی مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که مهمترین عامل مؤثر بر بازارمحوری برنامههای ترویجی آموزشی، عامل نوآوری است است که ضریب مسیر آن 665/0 محاسبه شد. عامل خریدار محوری، رقیب محوری و هماهنگی بین بخشی بر متغیر میانجی نوآوری به ترتیب با ضریب رگرسیونی 317/0 ، 207/0، 464/0 تاثیر داشتند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Market-Driven Model of Rural Women Empowerment in Kurdistan
نویسندگان [English]
- Zeinab Allahmoradi 1
- seyedjamal farajallah hosseini 2
- farhad lashgarara 2
- Reza Moghaddasi 3
1 Student at Agricultural Extension and Education, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture and food indus try, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Agricultural Economics, Extension and Education, College of Agriculture and food indus try, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Agricultural Economics, Extension and Education, College of Agriculture and food indus try, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This study explored the application of Narver & Slater's Market-Driven orientation scales on development of the extension, training and educational programs for rural women in the Kurdistan Province. This study used the Narver & Slater market orientated scale as a theoretical framework of the research and the casual-correlation research method was used as a research method. The statistical population of this study was agricultural agent who worked in both government and non-government organizations in the Kurdistan Province (N=504). Based on Cochran formula, a sample of 216 was selected for the study. The instrument used was a researcher-made questionnaire. Considering the 15% probability of non-response, the researcher distributed 248 questionnaires in the statistical population by stratified proportional sampling. The validity of the questionnaire was reviewed and confirmed by a group of experts and theta reliability coefficient (81/0-0/88) was used to determine the reliability of different parts of questionnaire. Structural equation modeling was used to determine scales influencing the development of market based educational extension program by AMOS24. The results showed that three market-oriented variables and innovation had direct and positive effects on development of market based educational extension program.. Therefore, it can be said that in order to achieve market-driven research goals, attention to innovation and market-oriented components of Extension training and education programs should be given serious attention.
کلیدواژهها [English]
- driven training"
- driven education"
- Market&ndash
- driven extension"
- rural women Empowerment"
- "
- Narver &
- Slater scale"