مدل ترویجی - آموزشی توانمندسازی بازارمحور زنان روستایی کردستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدلی آموزشی ترویجی نوآورانه، برای دستیابی به ترویج بازارمحور در توانمندسازی اقتصادی- اجتماعی زنان روستایی کردستان است. در این پژوهش از مقیاس بازارمحوری نارور و اسلیتر به عنوان چارچوب نظری و از الگوی علی ـ ارتباطی به عنوان مدل پژوهش استفاده شد. دیدمان پژوهش کمی است و به روش علی ـ ارتباطی ،از دیدگاه امکان و توان کنترل متغیرها انجام شد.

جامعه آماری، کارشناسان شاغل در بخش‌های دولتی و غیر دولتی مرتبط با آموزش‌های ترویجی زنان روستایی در استان کردستان بود(503=N) شمار نمونه، بر مبنای فرمول کوکران اصلاح شده 216 تن برآورد و نمونه‌گیری به روش متناسب طبقه‌ای انجام شد. ابزار استفاده شده، پرسشنامه‌ محقق ساخت بر پایه‌ی مصاحبه با خبرگان و نیز مرور ادبیات موجود، با مقیاس رتبه‌ای به‌کلّی موافقم تا به‌کلّی مخالفم طراحی شد. با در نظر گرفتن 15 درصد احتمال عدم پاسخگویی، شمار 248 پرسشنامه پخش شد. با استفاده از آزمون پیشاهنگ روایی محتوایی از طریق CR =0.7 و AVE =0.5 محاسبه و پایایی آن با استفاده از ضریب پایایی آلفای ترتیبی(81/0- 88/0( α = تایید شد. شمار 226 نسخه پرسشنامه تکمیل شده، جمع‌آوری شد(226=n) داده‌ها به‌روش الگویابی معادله‌های ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS ، پردازش شد. یافته‌های به‌دست آمده از الگویابی معادله‌های ساختاری، نشان دادند که سویگان سه‌گانه بازارمحوری نارور و اسلیتر، شامل خریدار محوری، رقیب محوری و هماهنگی بین بخشی هم به طور مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی نوآوری در طراحی برنامه های آموزشی و ترویجی بازارمحور تاثیر مثبت و معناداری دارند. یافته‌های مدل‌های تعاملی مدل‌یابی معادله ساختاری نشان داد که مهم‌ترین عامل مؤثر بر بازارمحوری برنامه‌های ترویجی آموزشی، عامل نوآوری است است که ضریب مسیر آن 665/0 محاسبه شد. عامل خریدار محوری، رقیب محوری و هماهنگی بین بخشی بر متغیر میانجی نوآوری به ترتیب با ضریب رگرسیونی 317/0 ، 207/0، 464/0 تاثیر داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Market-Driven Model of Rural Women Empowerment in Kurdistan

نویسندگان [English]

  • Zeinab Allahmoradi 1
  • seyedjamal farajallah hosseini 2
  • farhad lashgarara 2
  • Reza Moghaddasi 3
1 Student at Agricultural Extension and Education, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture and food indus try, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Agricultural Economics, Extension and Education, College of Agriculture and food indus try, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Agricultural Economics, Extension and Education, College of Agriculture and food indus try, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study explored the application of Narver & Slater's Market-Driven orientation scales on development of the extension, training and educational programs for rural women in the Kurdistan Province. This study used the Narver & Slater market orientated scale as a theoretical framework of the research and the casual-correlation research method was used as a research method. The statistical population of this study was agricultural agent who worked in both government and non-government organizations in the Kurdistan Province (N=504). Based on Cochran formula, a sample of 216 was selected for the study. The instrument used was a researcher-made questionnaire. Considering the 15% probability of non-response, the researcher distributed 248 questionnaires in the statistical population by stratified proportional sampling. The validity of the questionnaire was reviewed and confirmed by a group of experts and theta reliability coefficient (81/0-0/88) was used to determine the reliability of different parts of questionnaire. Structural equation modeling was used to determine scales influencing the development of market based educational extension program by AMOS24. The results showed that three market-oriented variables and innovation had direct and positive effects on development of market based educational extension program.. Therefore, it can be said that in order to achieve market-driven research goals, attention to innovation and market-oriented components of Extension training and education programs should be given serious attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • driven training"
  • driven education"
  • Market&ndash
  • driven extension"
  • rural women Empowerment"
  • "
  • Narver &
  • Slater scale"
• بحرینی زاده، م. ، اسماعیل پور، م. و شهنیایی، ع. (1391). بررسی تاثیر بازار محوری بر نگرش‌ های شغلی(مطالعه: بانک‌های تجاری شهر بوشهر). فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال دوم، شماره اول، شماره پیاپی(4). 166-149.
• رحیمی فیض آباد، ف. و یزدان پناه، م. (1399). بررسی عامل‌های موثر بر رضامندی کشاورزان شهرستان الشتر از کلاس‌های آموزشی ترویجی. فصلنامه علمی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره 54. ص136-120.
• Aydin, H. (2020). Market orientation and product innovation: the mediating role of technological capability. European Journal of Innovation Management. 1460-1060. DOI 10.1108/EJIM-10-2019-0274.
• Bahua, M. L. (2013). Factors affecting the performance agricultural extension and their impact at behavior Maize farmers in Gorontalo Province. The Journal of Agricultural Education and Extension.
• Chi, T. & Sun, Y. (2013). Development of firm export market oriented behavior: Evidence from an emerging economy. International Business review. 22. 339-350. • Dutta, D., Gupta, V., Chen, X. (2016). A tale of three strategic orientations: a moderated-mediation framework of the impact of Entrepreneurial orientation, Market orientation, and Learning Orientation on Firm performance. Journal of Enterprising Culture. 24(3). 313-348. DOI: 10.1142/S0218495816500126.
• Didonet, S. & Diaz-Villavicencio, G. (2019). Innovation management in market-oriented SMEs: learning and internal arrangements for innovation. International Journal of Organizational Analysis. 1934-8835. DOI 10.1108/IJOA-09-2019-1885.
• Ferararesi, A., Santos, S. A. D., Frega, J. R., Pereira, H. J. (2012). Knowledge management, market orientation, innovativeness and organizational outcomes: a study on companies operating in Brazil. Journal of Information systems technology management. 9(1). 89-108. DOI: 10.4301/S1807-17752012000100005.
• Gwary, M. M., Makinta, A. A., Wakawa, R. C. (2019). Review on market re-orientation of extension services for value chain development in Borono state, Nigeria. Journal of Agricultural extension and rural development. 11(10). 162-168.
• Hailu, M., Tolossa, D., Kassa, B. & Girma, A. (2020). Understanding factors affecting the performance of agricultural extension system in Ethiopia. Ethiop Journal of Agricultural Science. 30 (4). 237-263.
• Hoang, C. L. & Thanh, B. (2021). Market orientation, corporate social responsibility, and firm performance: The moderating role of relationship marketing orientation Cogent Business & Management, 8: 1926212. https://doi.org/10.1080/23311975.2021.1926212.
• Khan, I. & Bashir, T. (2020). Market orientation, social entrepreneurial orientation, and organizational performance: the mediating role of learning orientation. Iranian Journal of Management Studies(IJMS). 13(4). 673-703.
• Kiyabo, K. & Isaga, N. (2020). Entrepreneurial orientation, competitive advantage, and SMEs' performance: application of firm growth and personal wealth measures. Journal of innovation and entrepreneurship. 9: 12. https://doi.org/10.1186/s13731-020-00123-7.
• Keskin, H. (2006). Market orientation, learning orientation, and innovation capabilities in SMEs an extended model. European Journal of Innovation Management. 9 (4). 396-417. DOI 10.1108/14601060610707849.
• Labarthe, P., & Laurent, C. (2013). Privatization of agricultural extension services in the EU: Towards a lack of adequate knowledge for small-scale farms? Food Policy, 38, 240–252. doi:10.1016/j.foodpol.2012.10.005
• Li, E., Y. & Ko, S. F. (2021). Employee's market orientation behavior and firm's internal marketing mechanism: a multilevel perspective of job performance theory. Sustainability. 13.https://doi.org/10.3390/su13126972.
• Lobos, K. & Szewczyk, M. (2018). The relations between innovativeness, market orientation and success among industrial firms in Poland. Argumanta oeconomica. 1(40).
• Mohammadzadeh, L., sadighi, H. & Abbasi, E. (2016). Assessment of farmer-oriented agricultural extension intervention in Iran. The Journal of Agricultural Education and Extension. DOI: 10.1080/1389224X.2016.1242429.
• Micheels, E. T. & Gow, H. R. (2014). The effect of market orientation on learning, innovativeness, and performance in primary agriculture. Canadian Journal of Agricultural Economics. 00. 1-25. DOI: 10.1111/cjag.12047.
• Phi Ho, K., L., Nguyen, C. N., Adhikari, R., Miles, M. P., Bonney, L. (2018). Exploring market orientation, innovation, and financial performance in agricultural value chains in emerging economies. Journal of Innovation & Knowledge. http://dx.doi.org/10.1016/j.jik.2017.03.008.
• Ospina, J. M. & Perez, G. (2013). A measure of market orientation: Development and validation in a different cultural context. Innovar. 23(49). 41-49.
• Puspaningrum, A. (2020). Market orientation, completive advantage and marketing performance of small Medium entreprize(SMEs). Journal of Economics, Businss and Accountancy Ventura. 23(1).19-27.
• Prifiti, R. & Alimehmeti, G. (2017). Market orientation, innovation, and firm performance-an analysis of Albanian firms. Journal of innovation and entrepreneurshio. 6:8. DOI 10.1186/s13731-017-0069-9.
• Ragasa, C., Ulimwengu, J., Randriamamonjy, J. & Badibanga, T. (2015). Factors affecting performance of agricultural extension: evidence from Democratic Republic of Congo. Journal of Agricultural Education and Extension. 1-31. http://dx.doi.org/10.1080/1389224X.2015.1026363. • Rodrigues, A. P. & Pinho, J. C. M. (2010). Market orientation, job satisfaction, commitment and organizational performance. Transforming Government People, Process and Policy. 4(2). DOI 10.1108/17506161011047398.
• Seuneke, P. & Bock, B. (2017). Exploring the roles of women in the development of multifunctional entrepreneurship on family farms: an entrepreneurial learning approach. NJAS-Wageningen Journal of Life Sciences. 74-75, 41-50. http://dx.doi.org/10.1016/j.njas.2015.07.001.
• Sendaro, A. A. & Baharun, R. (2019). Mediating role of individual market orientation in emotional intelligence and job performance relationship for banking industry. Global Business Review. 1–13. DOI: 10.1177/0972150919850406.
• Surer, A., Mutlu, H. M. (2015). The effects of an E-marketing orientation on performance in Turkish exporter firms. Journal of Internet commerce. 14. 123-138.
• Swanson, B., and R. Rajalahti. (2010). Strengthening Agricultural Extension and Advisory Systems: Procedures for Assessing, Transforming, and Evaluating Extension Systems. Agriculture and Rural Development Discussion Paper 44. Washington, DC: The International Bank for Reconstruction and Development, The World Bank.
• Quisumbing, A. R., Rubin, D., Manfire, C., Waithanji, E., Bold, M. V. D., Olney, D., Johnson, N., Meinzen-Dick, R. (2015). Gender, assets, and market-oriented agriculture: learning from high-value crop and livestock projects in Africa and Asia. Agricultural Human Values. 32. 705-725. DOI 10.1007/s10460-015-9587-x.
• Wojick-Karpacz, A., Karpacz, j., Rudawska, J. (2021). The impact of market orientation on the performance of MSMEs operating in technology parks: the role of market dynamism. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation. 17 (2). 29-52.
• Zhou, K. K., Brown, J., R. & Dev., C. S. (2009). Market orientation, competitive advantage, and performance: A demanded-based perspective. Journal of Business Research. 62. 1061-1070.