آموزش کشاورزی
مجید رضا خداوردیان؛ سید داود حاجی میررحیمی؛ شهرام مقدس فریمانی؛ سهیل قائم مقامی؛ امید جمشیدی
چکیده
درچند دهه اخیر وزارت جهاد کشاورزی، آموزش های مهارتی غیر رسمی بهره برداران را با هدف اشاعه فناوری های نوین برگزار می کند، لذا این پژوهش باهدف تاثیرآموزش های غیررسمی مهارتی بهره برداران دام و دامپزشکی استان البرز انجام شده است.. روش این پژوهش علّی- مقایسه ای بوده و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته درقالب طیف پنج رتبه ای لیکرت گردآوری ...
بیشتر
درچند دهه اخیر وزارت جهاد کشاورزی، آموزش های مهارتی غیر رسمی بهره برداران را با هدف اشاعه فناوری های نوین برگزار می کند، لذا این پژوهش باهدف تاثیرآموزش های غیررسمی مهارتی بهره برداران دام و دامپزشکی استان البرز انجام شده است.. روش این پژوهش علّی- مقایسه ای بوده و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته درقالب طیف پنج رتبه ای لیکرت گردآوری شده است. جامعه آماری این تحقیق را شرکت کنندگان دوره های آموزشی مهارتی بهره برداران در زمینه دام و دامپزشکی استان البرز طی سال های 1398و1399 تشکیل دادند) 1114 (N=.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 212 برآورد شد. به منظورگزینش نمونه ها از روش تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب استفاده شد. روایی ابزار تحقیق با نظرسنجی از متخصصان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تامین شد. همچنین به منظور تعیین پایایی باستفاده از روش آزمون پیش آهنگ واجرای پرسشنامه ها توسط یک گروه 30 نفره از جامعه آماری خارج از حجم نمونه و محاسبه مقدارهای ضریب تتای ترتیبی (98/0- 81/0 θ =)با استفاده ازنرم افزارR انجام شد. یافته های رگرسیون ترتیبی گویای این است که ازبین ویژگیهای دوره آموزشی ،آموزشگر، محتوا ، آزمون متغییر های " میزان ساعت های عملی دوره، آسانگری و قابل درک بودن مطالب، میزان مهارت عملی مربی و میزان استفاده از بازدیدهای علمی و تخصصی در طول دوره "درسطح معنیداری 5 % و میزان مهارت عملی مربی در سطح1 % در مدل باقی ماندند. همچنین نتایج آزمون نافراسنجه ویلکاکسون نشان داد.در پنج شاخص افزایش دانش فنی بهرهبرداران، افزایش مهارت بهرهبرداران، افزایش درآمد و بهبود معیشت بهرهبرداران، بهبود وضعیت انگیزش و رضایت شغلی و افزایش کمی و ارتقای کیفی تولیدات بین پیش از شرکت در دوره و پس از آن اختلاف معنیدار آماری در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد.
آموزش کشاورزی
علیرضا نعمتی؛ آرزو مختاری حصاری
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل چالشها و راهکارهای بهکارگیری یادگیری سیار در ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان میباشد. روش این پژوهش کمی بوده و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان اداره جهادکشاورزی در استان آذربایجان-شرقی (429 N =) بودند. بر اساس فرمول کوکران، شمار 202 تن به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل چالشها و راهکارهای بهکارگیری یادگیری سیار در ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان میباشد. روش این پژوهش کمی بوده و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان اداره جهادکشاورزی در استان آذربایجان-شرقی (429 N =) بودند. بر اساس فرمول کوکران، شمار 202 تن به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی شکلی و روایی همگرا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که میانگین واریانس استخراج شده برای سازههای مورد بررسی قابل قبول بوده است (AVE≥0.550). همچنین، مقدار پایایی ترکیبی برای همه سازهها مناسب بود (CR≥0.802). دادههـا بـا استفاده از SPSS20 و AMOS21 تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مهمترین چالش، به رسمیت نشناختن نظام یادگیری سیار توسط مراکز آموزش کشاورزی است. همچنین، عاملهای زیرساخت، مهارت و مشارکت، روانشناختی، فنی (سختافزار و نرمافزار)، دانش و اطلاعات، هزینهها و نبود توان اقتصادی، 62 درصد از واریانس چالشهای بهکارگیری یادگیری سیار در ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان را تبیین نمودند.در نهایت، راهکارهای حمایتی، زیرساختی، مدیریتی، نگرشی و آموزشی به ترتیب به عنوان راهحلهایی برای پاسخگویی به چالشهای موجود در بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی به دست آمد.
آموزش کشاورزی
محمد رضا محبوبی؛ عطیه یاورزاده؛ محمدشریف شریف زاده
چکیده
در شرایط کنونی مدیریت دانشگاهها با چالش جذب دانشجویان و لزوم برخورداری آنان از داشتن تصویر ذهنی متمایز از دانشگاه در بازار رقابت آموزش عالی رو به رو هستند. این تحقیق کاربردی با هدف بررسی تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی و با استفاده از دیدمان ...
بیشتر
در شرایط کنونی مدیریت دانشگاهها با چالش جذب دانشجویان و لزوم برخورداری آنان از داشتن تصویر ذهنی متمایز از دانشگاه در بازار رقابت آموزش عالی رو به رو هستند. این تحقیق کاربردی با هدف بررسی تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی و با استفاده از دیدمان تحقیق کمّی بر پایه بررسی میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 500 تن از دانشجویان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب و استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 216 تن از آنان به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی شکلی آن با استفاده از نظر گروهی از متخصصان تأیید شد. پایایی آن با استفاده از پیشآزمون و ضریب تتای ترتیبی تایید شد ( 0.928, 0.889 and 0.919=Ө). تفاوت ادراکها و انتظارهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی با استفاده از آزمون ویلکاکسون نشان داد در بیشتر موارد میانگین ادراکهای پاسخگویان بیشتر از میانگین انتظارهای آنان از کیفیت خدمات تحصیلی است. یافتههای آزمون همبستگی اسپرمن نشان داد بین ادراکهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی و تصویر ذهنی آنان از نمانام دانشگاه، رابطه منفی و معنیدار؛ اما بین انتظارهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی و تصویر ذهنی نمانام دانشگاه، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. با توجه به نتایج رگرسیون ترتیبی، از نظر ادراک از کیفیت خدمات تحصیلی، عاملهای کیفیت نظام اداری، کیفیت محیط فیزیکی و کیفیت امکانات پشتیبانی تأثیر منفی و عامل کیفیت تحولآفرینی تأثیر مثبت و از نظر متغیر انتظارها از کیفیت خدمات تحصیلی، عاملهای کیفیت محیط فیزیکی، کیفیت محوری آموزش و کیفیت امکانات پشتیبانی تأثیر مثبت و عامل کیفیت تحولآفرینی، تأثیر منفی بر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه دارند.
آموزش کشاورزی
هدی ایزدی؛ سید محمود حسینی؛ علی اسدی؛ امیر علم بیگی
چکیده
رتبه و ارزیابی عملکرد مؤسسات آموزش عالی عمدتا با توجه به مأموریت های آموزش و پژوهش ارزیابی می شود. چرا که شاخص های ارزیابی از این مأموریتها به همراه ابزارها و فنون ارزشیابی از آنها قبلا شناسایی شده است؛ اما ارزشیابی از مأموریت سوم به تاخیر افتاده است و شاخص های ارزیابی و تکنیک های آن مشخص و شفاف نیست. هدف پژوهش حاضر شناسایی، تعریف ...
بیشتر
رتبه و ارزیابی عملکرد مؤسسات آموزش عالی عمدتا با توجه به مأموریت های آموزش و پژوهش ارزیابی می شود. چرا که شاخص های ارزیابی از این مأموریتها به همراه ابزارها و فنون ارزشیابی از آنها قبلا شناسایی شده است؛ اما ارزشیابی از مأموریت سوم به تاخیر افتاده است و شاخص های ارزیابی و تکنیک های آن مشخص و شفاف نیست. هدف پژوهش حاضر شناسایی، تعریف و انتخاب نشانگرهای ارزیابی مأموریت سوم دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی و تعیین معیارهایی برای ارزیابی این نشانگرها است. این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی پس از انجام مطالعه کیفی و بهرهگیری از روش دلفی طی چهار مرحله، بهمنظور تائید شاخصها و معیارهای استخراج شده به انجام مطالعه کمی میپردازد. مطابق با نتایج تحقیق شاخص یا نشانگرهای مأموریت سوم در شش بعد شامل پژوهشهای مشترک و ارائه مشاوره، استفاده از امکانات دانشگاه، تجاریسازی و فعالیتهای کارآفرینانه، تبادل دانش و انتشارات غیر دانشگاهی، شبکهسازی و تعامل عمومی و ترویج و تسهیل گری قرار میگیرد که مقبولیت هر یک توسط سیزده معیار اندازهگیری میشود. مأموریت سوم در دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی یک رویکرد چندوجهی فراتر از بعد کارآفرینانه بوده و توانایی پاسخگویی به نیازهای ذینفعان متنوع جامعه کشاورزی را دارد.
مهناز امیر امینی خلف لو؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ حمیدرضا رضازاده بهادران؛ پرویز بیات؛ علیرضا حسنی بافرانی
چکیده
یکی از ابزارهای افزایش توانمندی زنان تسهیلگر، آموزش است. به این دلیل این پژوهش برای بررسی عاملهای آموزشی موثر بر توانمندسازی زنان تسهیلگر روستایی در استانهای بوشهر و هرمزگان انجام گردید. این تحقیق به لحاظ گردآوری و تحلیل دادهها، میدانی و از نظر امکان و توان کنترل متغیرها، علی ـ همبستگی است. این تحقیق در سال 1398 انجام و محل اجرای ...
بیشتر
یکی از ابزارهای افزایش توانمندی زنان تسهیلگر، آموزش است. به این دلیل این پژوهش برای بررسی عاملهای آموزشی موثر بر توانمندسازی زنان تسهیلگر روستایی در استانهای بوشهر و هرمزگان انجام گردید. این تحقیق به لحاظ گردآوری و تحلیل دادهها، میدانی و از نظر امکان و توان کنترل متغیرها، علی ـ همبستگی است. این تحقیق در سال 1398 انجام و محل اجرای آن استانهای بوشهر و هرمزگان بود. جامعه آماری تحقیق850 نفر از زنان تسهیلگر روستایی ساکن در دو استان بوشهر و هرمزگان (850N=) و حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی ـ مورگان، 285 نفر به دست آمد (285n= ). روایی شکلی پرسشنامه توسط نظرخواهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه در رشته های توسعه و ترویج کشاورزی و کارشناسان جهاد کشاورزی، و روایی همگرا از طریق محاسبه ی CR=0.60 و AVE=0.73 تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R و محاسبهی ضریب تتای ترتیبی برای بخشهای مختلف پرسشنامه (Ө =0/73-0/88) بدست آمد. برای پردازش دادهها از روش تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تائیدی، گویای آن است که عواملی زمینه ای هم چون اعتقاد مسئولان به توانایی های علمی زنان تسهیلگر روستایی، نگرش مثبت به امر آموزش و توانمند سازی زنان روستایی، وجود برنامه مشخص و مدون آموزشی طبق نیاز سنجی و اقلیم شناسی منطقه مورد هدف زنان تسهیلگر و وجود تشکل های کارآمد آموزشی زنان تسهیلگر روستایی به عنوان بستر های مهم در افزایش توانمندی زنان تسهیلگر هستند و موقعیت علی و شرایط زمینه ای آموزش میتوانند تا 43 درصد از تغییر پذیری های توانمندی زنان تسهیلگر ترویج کشاورزی را تبیین کنند که در این بین در ارتقایی توانمندی زنان تسهیلگر روستایی، مولفه های روش های آموزش و شرایط زمینه ای آموزش بیشترین تاثیر مثبت را دارند.
آموزش کشاورزی
غلامرضا احمدی؛ نوذر منفرد؛ رحمت یحیی نژاد عزیزی
چکیده
این پژوهش در پی آن بود تا مشخص کند سرمایه فکری به چه میزان بر عملکرد محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در زمینه آموزش مرکبات کاران تأثیر م یگذارد. هدف از اجرای پژوهش، شناسائی ابعاد عملکرد آموزشی محققان معین دراین زمینه و بررسی تأثیر سرمایه فکری بر آن بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر دیدمان از نوع تحقیقات توصیفی ...
بیشتر
این پژوهش در پی آن بود تا مشخص کند سرمایه فکری به چه میزان بر عملکرد محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در زمینه آموزش مرکبات کاران تأثیر م یگذارد. هدف از اجرای پژوهش، شناسائی ابعاد عملکرد آموزشی محققان معین دراین زمینه و بررسی تأثیر سرمایه فکری بر آن بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر دیدمان از نوع تحقیقات توصیفی از نوع اکتشافی به شمار م یآید. جامعه آماری نیز شامل هم هی محققان معین به شمار 146 نفر بود که از این میان، با استفاده از فرمول کوکران، 110 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند و با فرمول تخصیص متناسب، سهم هر مرکز در هر شهرستان از حجم نمونه تعیین و محاسبه شد. برای گردآوری داد هها از طریق پرسشنام ه استاندارد سرمایه فکری بر مبنای مدل بونتیس و هالند و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد آموزشی استفاد ه شده است. برای تحلیل داد هها از ماتریس همبستگی، تحلیل عاملی تشخیصی، استفاده SMART-PLS وایازی )رگرسیون( ترتیبی و روش مد لیابی معادل ههای ساختاری، با بهر هگیری از نرم افزار شد. یافت هها نشان دادند که، ساختار عاملی و مدل انداز هگیری طراحی شده برای انداز هگیری عام لها با داد هها 0 و مقدار / از برازندگی خوبی برخوردار بودند. ضریب مسیر سرمایه فکری بر عملکرد محققان معین، برابر با 245 سرمایه فکری بر عملکرد محققان P =0/ 2 بوده است. تحلیل مسیر نشان داد در سطح خطای 05 / برابر با 637 t معین مرکز تحقیقات و آموز شکشاورزی مازندران در زمینه تولید مرکبات تأثیر مثبت و معن یداری دارد. نمایه واژگان: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی، عملکرد آموزشی، پژوهشگران معین
آموزش کشاورزی
شهپر گراوندی؛ نگین ملکی
چکیده
بکارگیری کشاورزی دقیق امروز به یک ضرورت انکارناپذیر در بخش کشاورزی تبدیل شده است. توجه به این موضوع در تعاونی های دانشجویی از جنبه مهارت افزایی و آموزش دانشجویان از اهمیتی دو چندان برخوردار می باشد. مقاله حاضر سعی دارد به بررسی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی دانشجویی 4802 پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در خصوص کشاورزی دقیق بپردازد. ...
بیشتر
بکارگیری کشاورزی دقیق امروز به یک ضرورت انکارناپذیر در بخش کشاورزی تبدیل شده است. توجه به این موضوع در تعاونی های دانشجویی از جنبه مهارت افزایی و آموزش دانشجویان از اهمیتی دو چندان برخوردار می باشد. مقاله حاضر سعی دارد به بررسی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی دانشجویی 4802 پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در خصوص کشاورزی دقیق بپردازد. جامعه مورد مطالعه، اعضای تعاونی دانشجویی فعال در سال 1400 بودند (N=121) که تعداد98 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. بر طبق یافته ها، وضعیت دانشی دانشجویان در مورد کشاورزی دقیق در سطح پایینی قرار دارد (میانگین 80/1 و انحراف معیار 85/0). همچنین نتایج نشان داد افراد مورد مطالعه، سامانه موقعیت یاب جهانی GPS، فناوری های مرتبط با نقشه های عملکرد محصول، اندازه گیری نقطه به نقطه محصول، تجهیز ماشین های موجود به سامانه های کنترل اتوماتیک و فناوری های مرتبط با نقشه های علف هرز را به عنوان مهم ترین نیاز آموزشی خود عنوان نموده اند. نتایج مدل رگرسیونی نیز نشان داد حدود 71 درصد از تغییرات نیاز آموزشی اعضای تعاونی توسط متغیرهای: شرکت در دوره های آموزشی و دسترسی به منابع اطلاعاتی تبیین می شود. از این رو پیشنهاد می شود با راهکارهایی همچون: برگزاری دورههای و کارگاههای آموزشی، تشکیل گروههای تلگرامی و واتساپی، دعوت از متخصصان و .. نسبت به تقویت این مهارت در دانشجویان کشاورزی کمک نمود.
آموزش کشاورزی
سید عبدالحمید هاشمی ساداتی؛ اسماعیل کرمی دهکردی؛ یحیی تاجور؛ سید حسین میرموسوی
چکیده
سازگاری کشاورزان با تغییر اقلیم نیازمند دانش مناسب است. هدف این پژوهش شناخت تاثیر برنامههای آموزشی ترویج و ادراک تغییر اقلیم بر دانش سازگاری مرکباتکاران بود. دیدمان این پژوهش کمّی و تحقیقی کاربردی بوده و از روش علّی-مقایسهای استفاده شد. دادهها با کاربرد مصاحبههای ساختارمند از طریق پرسشنامه در سال 1400-1399 گردآوری شدند. حجم نمونه ...
بیشتر
سازگاری کشاورزان با تغییر اقلیم نیازمند دانش مناسب است. هدف این پژوهش شناخت تاثیر برنامههای آموزشی ترویج و ادراک تغییر اقلیم بر دانش سازگاری مرکباتکاران بود. دیدمان این پژوهش کمّی و تحقیقی کاربردی بوده و از روش علّی-مقایسهای استفاده شد. دادهها با کاربرد مصاحبههای ساختارمند از طریق پرسشنامه در سال 1400-1399 گردآوری شدند. حجم نمونه با کاربرد فرمول کرجیسی و مورگان 276 نفر از 99897 باغدار مرکبات استان مازندران تعیین شد و با کاربرد روش نمونهگیری چندمرحلهای گزینش شدند. دانش و ادراک باغداران و دسترسی آنان به برنامههای ترویجی با مقیاس ترتیبی اندازهگیری شدند. روایی پرسشنامه توسط چندتن از متخصصان دانشگاهی و پژوهشگران و پایایی پرسشنامه از طریق آزمون پیشاهنگ با 30 نفر از باغداران بررسی شد و تحلیل مقدار ضریب تتای ترتیبی (0/92) برای شاخص دانش در بررسی نهایی تایید شد. دادهها از طریق آمار توصیفی، همبستگی و رگرسیون ترتیبی با کاربرد نرم افزار SPSS تحلیل شدند. از دید باغداران، باغهای مرکبات در برابر نوسانهای اقلیمی حساسیت و آسیبپذیری بالایی داشتند. دانش باغداران در مورد راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت در برابر تغییرپذیریهای اقلیمی به ترتیب درسطح کم و متوسط ارزیابی شد. دسترسی باغداران به مروجها و رسانههای ارتباطها جمعی تاحدی و به برنامههای گروهی ترویج در حدکم وجود داشت، ولی کسب اطلاعات اقلیمی از آنان در سطح کم بود. بین میزان ارتباط باغداران با هر یک از کنشگران نظام دانش کشاورزی و میزان کسب اطلاعات از آنان همبستگی مثبت معنیداری وجود داشت. احتمال تغییرسطوح متغیر وابسته در رگرسیون ترتیبی نشان داد که دانش باغداران تحت تاثیر معنیدار ادراک از رخداد تغییرپذیریهای اقلیمی سرمازدگی (2/394=R2Pseudo) و افزایش دما (0/580=R2Pseudo)، کسب اطلاعات از پژوهشگران (1/473=R2Pseudo)، و برنامههای رادیویی و تلویزیونی (1/060=R2Pseudo) است. گسترش و تقویت برنامههای گروهی و جمعی ترویج، تعاملهای بین پژوهشگران و کشاورزان، و برنامههای مروجها در مورد شناخت و سازگاری با تغییر اقلیم پیشنهاد میشود.
محمدرضا زرگران خوزانی
چکیده
آموزش و پرورش نیروی انسانی یکی از ارکان بنیادین و مهم در رشد و توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی و سیاسی بهشمار می رود و داشتن انگیزه برای یادگیری این نیروی انسانی بسیار با اهمیت است. با توجه به این مهم که گزینش رشته تحصیلی از مهم ترین مسئله هایی است که در دوره متوسطه مطرح میشود، هدف از این پژوهش درک میزان گرایش به گزینش رشته در شاخه ...
بیشتر
آموزش و پرورش نیروی انسانی یکی از ارکان بنیادین و مهم در رشد و توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی و سیاسی بهشمار می رود و داشتن انگیزه برای یادگیری این نیروی انسانی بسیار با اهمیت است. با توجه به این مهم که گزینش رشته تحصیلی از مهم ترین مسئله هایی است که در دوره متوسطه مطرح میشود، هدف از این پژوهش درک میزان گرایش به گزینش رشته در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش کشاورزی دانش آموزان روستایی پایه نهم و عامل های اثر گذار بر آن بوده است. این پژوهش به لحاظ ماهیت جزء پژوهش های کمّی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل1370 نفر دانش آموزان پایه نهم پسر روستایی شاغل به تحصیل در مرکزهای آموزشی متوسطه اول شهرستان شوشتر در سال تحصیلی1401-1400بوده حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با اختصاص متناسب 300 تن گزینش شدند. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه انگیزه تحصیلی بوده و روایی و محتوایی پرسشنامه توسط استادان و متخصصان امر تأیید شده است. ضریب آلفای کرونباخ برای بخش های مختلف این پرسشنامه بین 72/0و 92/0 محاسبه شده است. یافته های توصیفی این پژوهش نشان داد که 3/23 درصد از دانش آموزان مورد بررسی علاقه مند به ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی می باشند و 7/76 درصد علاقه ای به گزینش رشته کشاورزی نداشتند. نتیجه تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که متغیرهای عامل اجتماعی، عامل سیاسی، تجربه کار کشاورزی، احساس تعلق به روستا، میزان رضایت از زندگی در روستا، علاقه مندی به کار کشاورزی نقش مثبت و عملگرایی و عامل اقتصادی نقش منفی در انگیزه دانش آموزان روستایی نسبت به ادامه تحصیل در رشته کشاورزی داشتند.
آموزش کشاورزی
ایرج ملکمحمدی
چکیده
همه ی پدیده های جهان طبیعی در توازن و همگری هستند و دوام و بقای آن ها مرهون همین واقعیت است. انسان به ویژه از سویگان افکاری و رفتاری این توازن و همگری را از خود انتظار دارد و با استفاده از حس همگری که بساوندی و نسبت و نسبیت هم نامیده شده، با یکدیگردرسلوک و سازگاری زیست می کنند. این حس گاهی از درون وجود فکری افراد مدیریت می شود و گاهی ...
بیشتر
همه ی پدیده های جهان طبیعی در توازن و همگری هستند و دوام و بقای آن ها مرهون همین واقعیت است. انسان به ویژه از سویگان افکاری و رفتاری این توازن و همگری را از خود انتظار دارد و با استفاده از حس همگری که بساوندی و نسبت و نسبیت هم نامیده شده، با یکدیگردرسلوک و سازگاری زیست می کنند. این حس گاهی از درون وجود فکری افراد مدیریت می شود و گاهی نیز به وسیله دیگران هدایت و کنترل می شود. برای توسعه و بهبود وضعیت مردم در هر جا باید از آموزش استفاده شود و کشاورزان نیز به عنوان یک جامعه گسترده جهانی باید برای بهبود و توسعه بازده و عملکرد کارخویش آموزش ببینند تا بتوانند بهتر نقش خود را ایفا کنند. حس همگری یا بساوندی حسی است که به انسان ها کمک می کند تا با هم در توازن بزیند و از قیاس معقول در زندگی و کار خود برای قضاوت هایشان بهره ببرند. حس همگری اگر چه در سرشت خود موهبتی بی بدیل در رشد وتوسعه سویگان انسان است، اما مانند هر حس و غریزه دیگری باید به درستی مدیریت شود تا به نیکی سود رسان شود و آسیب های ناشی از کاربرد نادرست آن بازدارنده ی توسعه انسان نشود. اگر چه این حس سرشتی است، اما شیوه ی استفاده درست از آن هنر است و معیار مورد نیازدر آن برای قضاوت ها، اکتسابی (برخواسته از تحقیق) و گاهی خودخواسته و گاهی نیز دیگر خواست هستند. تحقیق پدیده ایست که به انسان کمک می کند تا مقیاس ها و ملاک های ارزشمند واقعی را برای قضاوت و تصمیم گیری به کاربرد. در این مقاله مروری با توجه به نارسایی هایی که در بنیادی ترین اصول تحقیق به ویژه تحقیق کمی تجربی مشاهده می شود، سعی شد با استفاده از سه گونه منطق تشخیص کار درست و اجرای درست آن کار، به نقش ترویج و آموزش کشاورزی در استفاده درست از حس همگری در توانند سازی کشاورزان و به نقش تحقیق در توسعه، به فرضیه سازی و آزمون فرضیه برای دست یابی به قانونمندی های علمی پرداخته شود. نیز، برای رفع و یا کاهش فرضیه هراسی مدل های گونه گونی از فرضیه های تحقیق و شیوه های آزمون و تحلیل یافته ها توضیح داده شده اند تا با توجه به آنها یافته های معتبر تحقیقات با کم ترین خطا فراهم آیند و به قانون علمی تبدیل شوند و معیار و ملاک معتبری در قضاوت ها و تصمیم سازی ها با استفاده از حس همگری شوند.