آموزش کشاورزی
تاثیر آموزشهای غیررسمی مهارتی بهره برداران دام و دامپزشکی در استان البرز

مجید رضا خداوردیان؛ سید داود حاجی میررحیمی؛ شهرام مقدس فریمانی؛ سهیل قائم مقامی؛ امید جمشیدی

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، صفحه 11-32

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.355802.1850

چکیده
  درچند دهه اخیر وزارت جهاد کشاورزی، آموزش های مهارتی غیر رسمی بهره برداران را با هدف اشاعه فناوری های نوین برگزار می کند، لذا این پژوهش باهدف تاثیرآموزش های غیررسمی مهارتی بهره برداران دام و دامپزشکی استان البرز انجام شده است.. روش این پژوهش علّی- مقایسه ای بوده و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته درقالب طیف پنج رتبه ای لیکرت گردآوری ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
چالش ها و راهکارهای به کارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزان از دیدگاه کارشناسان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی

علیرضا نعمتی؛ آرزو مختاری حصاری

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، صفحه 33-57

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.356328.1859

چکیده
  هدف اصلی این تحقیق، تحلیل چالش‌ها و راهکارهای به‌کارگیری یادگیری سیار در ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان می‌باشد. روش این پژوهش کمی بوده و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان اداره جهادکشاورزی در استان آذربایجان-شرقی (429 N =) بودند. بر اساس فرمول کوکران، شمار 202 تن به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی

محمد رضا محبوبی؛ عطیه یاورزاده؛ محمدشریف شریف زاده

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، صفحه 58-78

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.356864.1866

چکیده
  در شرایط کنونی مدیریت دانشگاه‌ها با چالش جذب دانشجویان و لزوم برخورداری آنان از داشتن تصویر ذهنی متمایز از دانشگاه در بازار رقابت آموزش عالی رو به رو هستند. این تحقیق کاربردی با هدف بررسی تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی و با استفاده از دیدمان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
توسعه نشانگرها و معیارهای سنجش مأموریت سوم دانشگاه در رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی

هدی ایزدی؛ سید محمود حسینی؛ علی اسدی؛ امیر علم بیگی

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، صفحه 79-104

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.357024.1870

چکیده
  رتبه و ارزیابی عملکرد مؤسسات آموزش عالی عمدتا با توجه به مأموریت های آموزش و پژوهش ارزیابی می شود. چرا که شاخص های ارزیابی از این مأموریت‌ها به همراه ابزارها و فنون ارزشیابی از آن‌ها قبلا شناسایی شده است؛ اما ارزشیابی از مأموریت سوم به تاخیر افتاده است و شاخص های ارزیابی و تکنیک های آن مشخص و شفاف نیست. هدف پژوهش حاضر شناسایی، تعریف ...  بیشتر

عامل‏های آموزشی موثر بر توانمندسازی زنان تسهیلگر روستایی در استانهای بوشهر و هرمزگان

مهناز امیر امینی خلف لو؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ حمیدرضا رضازاده بهادران؛ پرویز بیات؛ علیرضا حسنی بافرانی

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، صفحه 105-124

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.357156.1871

چکیده
  یکی از ابزارهای افزایش توانمندی زنان تسهیلگر، آموزش است. به این دلیل این پژوهش برای بررسی عامل‏های آموزشی موثر بر توانمندسازی زنان تسهیلگر روستایی در استان‏های بوشهر و هرمزگان انجام گردید. این تحقیق به لحاظ گردآوری و تحلیل داده‏ها، میدانی و از نظر امکان و توان کنترل متغیرها، علی ـ همبستگی است. این تحقیق در سال 1398 انجام و محل اجرای ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد آموزشی محققان معین مرکزهای تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی مازندران

غلامرضا احمدی؛ نوذر منفرد؛ رحمت یحیی نژاد عزیزی

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، صفحه 125-145

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.357158.1872

چکیده
  این پژوهش در پی آن بود تا مشخص کند سرمایه فکری به چه میزان بر عملکرد محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در زمینه آموزش مرکبات کاران تأثیر م یگذارد. هدف از اجرای پژوهش، شناسائی ابعاد عملکرد آموزشی محققان معین دراین زمینه و بررسی تأثیر سرمایه فکری بر آن بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر دیدمان از نوع تحقیقات توصیفی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
بررسی نیازهای آموزشی کشاورزی دقیق در تعاونی دانشجویی دانشگاه رازی

شهپر گراوندی؛ نگین ملکی

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، صفحه 146-159

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.357357.1875

چکیده
  بکارگیری کشاورزی دقیق امروز به یک ضرورت انکارناپذیر در بخش کشاورزی تبدیل شده است. توجه به این موضوع در تعاونی های دانشجویی از جنبه مهارت افزایی و آموزش دانشجویان از اهمیتی دو چندان برخوردار می باشد. مقاله حاضر سعی دارد به بررسی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی دانشجویی 4802 پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در خصوص کشاورزی دقیق بپردازد. ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تاثیر برنامه‌های آموزشی ترویج و ادراک تغییر اقلیم بر دانش سازگاری مرکبات‌کاران استان مازندران

سید عبدالحمید هاشمی ساداتی؛ اسماعیل کرمی دهکردی؛ یحیی تاجور؛ سید حسین میرموسوی

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، صفحه 160-185

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.357796.1884

چکیده
  سازگاری کشاورزان با تغییر اقلیم نیازمند دانش مناسب است. هدف این پژوهش شناخت تاثیر برنامه‌های آموزشی ترویج و ادراک تغییر اقلیم بر دانش سازگاری مرکبات‌کاران بود. دیدمان این پژوهش کمّی و تحقیقی کاربردی بوده و از روش علّی-مقایسه‌ای استفاده شد. داده‌ها با کاربرد مصاحبه‌های ساختارمند از طریق پرسشنامه در سال 1400-1399 گردآوری شدند. حجم نمونه ...  بیشتر

عامل های موثر بر انگیزه دانش آموزان روستایی به ادامه تحصیل در رشته های فنی وحرفه ای و کاردانش کشاورزی

محمدرضا زرگران خوزانی

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، صفحه 186-202

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.357992.1886

چکیده
  آموزش و پرورش نیروی انسانی یکی از ارکان بنیادین و مهم در رشد و توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به‌شمار می‌ رود و داشتن انگیزه برای یادگیری این نیروی انسانی بسیار با اهمیت است. با توجه به این مهم که گزینش رشته تحصیلی از مهم ترین مسئله هایی است که در دوره متوسطه مطرح می‌شود، هدف از این پژوهش درک میزان گرایش به گزینش رشته در شاخه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
حس همگری (بساوندی)، تحقیق، منطق ترویج و آموزش کشاورزی

ایرج ملکمحمدی

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، صفحه 203-224

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.129281

چکیده
  همه ی پدیده های جهان طبیعی در توازن و همگری هستند و دوام و بقای آن ها مرهون همین واقعیت است. انسان به ویژه از سویگان افکاری و رفتاری این توازن و همگری را از خود انتظار دارد و با استفاده از حس همگری که بساوندی و نسبت و نسبیت هم نامیده شده،  با یکدیگردرسلوک و سازگاری زیست می کنند. این حس گاهی از درون وجود فکری افراد مدیریت می شود و گاهی ...  بیشتر