عامل های موثر بر انگیزه دانش آموزان روستایی به ادامه تحصیل در رشته های فنی وحرفه ای و کاردانش کشاورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری اگرو تکنولوژی، گروه تولید و ژنتیک دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و هنرآموز زراعی-باغی هنرستان کشاورزی

چکیده

آموزش و پرورش نیروی انسانی یکی از ارکان بنیادین و مهم در رشد و توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به‌شمار می‌ رود و داشتن انگیزه برای یادگیری این نیروی انسانی بسیار با اهمیت است. با توجه به این مهم که گزینش رشته تحصیلی از مهم ترین مسئله هایی است که در دوره متوسطه مطرح می‌شود، هدف از این پژوهش درک میزان گرایش به گزینش رشته در شاخه ‌های فنی و حرفه ای و کاردانش کشاورزی دانش آموزان روستایی پایه نهم و عامل های اثر گذار بر آن بوده است. این پژوهش به لحاظ ماهیت جزء پژوهش های کمّی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل1370 نفر دانش آموزان پایه نهم پسر روستایی شاغل به تحصیل در مرکزهای آموزشی متوسطه اول شهرستان شوشتر در سال تحصیلی1401-1400بوده حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با اختصاص متناسب 300 تن گزینش شدند. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه انگیزه تحصیلی بوده و روایی و محتوایی پرسشنامه توسط استادان و متخصصان امر تأیید شده است. ضریب آلفای کرونباخ برای بخش های مختلف این پرسشنامه بین 72/0و 92/0 محاسبه شده است. یافته های توصیفی این پژوهش نشان داد که 3/23 درصد از دانش آموزان مورد بررسی علاقه مند به ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی می باشند و 7/76 درصد علاقه ای به گزینش رشته کشاورزی نداشتند. نتیجه تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که متغیرهای عامل اجتماعی، عامل سیاسی، تجربه کار کشاورزی، احساس تعلق به روستا، میزان رضایت از زندگی در روستا، علاقه مندی به کار کشاورزی نقش مثبت و عملگرایی و عامل اقتصادی نقش منفی در انگیزه دانش آموزان روستایی نسبت به ادامه تحصیل در رشته کشاورزی داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting the Motivation of Rural Students in Continuing Education in Technical and Vocational Fields and Agricultural Proficiency

نویسنده [English]

  • Mohammad Reza Zargaran Khouzani
PhD student in Agro-technology, Department of Production and Genetics, Khuzestan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, and agricultural-horticultural student of Shahid Bahonar Agricultural Conservatory, Shoushtar
چکیده [English]

the purpose of this study was to understand the tendency to choose a field in technical and professional branches and agricultural skills of ninth grade rural students and the factors affecting it. This research is a component of combined research in terms of nature and applied in terms of purpose. The statistical population of this study includes 1370 ninth grade students of rural boys working in the first secondary educational centers of Shushtar city in the academic year 1401-1400. The sample size was determined using Cochran's formula and using stratified random sampling method with a proportional allocation of 300 people.Were chosen Data collection tools; Nemati Academic Motivation Questionnaire (1399) and the validity and content of the questionnaire has been confirmed by professors and experts. Cronbach's alpha coefficient for different parts of this questionnaire was calculated between 0.72 and 0.92. Descriptive findings of this study showed that 23.3% of the students are interested in continuing their education in agricultural vocational school and 76/7 % were not interested in choosing agriculture. There was a positive and significant relationship between personal characteristics, social factor, and political factor, economic factor, challenging and tolerating ambiguity with the motivation of rural students to continue their education in agricultural vocational school. The results of sequential regression analysis showed that the variables of social factor, political factor, agricultural work experience,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural
  • rural students
  • continuing education
  • rural employment
  • اسفندیاری ع. اصغر, و ترحمی، ف. 1388. بررسی فرصت های شغلی بخش های تولیدی در اقتصاد ایران.(تحلیل داده. ستانده). فصلنامه پول و اقتصاد، شماره 1، پاییز، ص 145-123.
  • اسعدی، ص. و یعقوبی، ج. 1394. سنجش گرایش دانش آموزان روستایی به سکونت در روستا و عامل های مؤثر برآن در روستا های قصرشیرین؛ فصلنامه روستا و توسعه، سال 81،شماره 4،ص.16-1.
  • آقاسی زاده، ف. 1375. نگرش دانش آموزان روستایی نسبت به کشاورزی و سنجش گرایشهای شغلی آنان در منطقه بالاتجن قائم شهر و تبیین رسالت آموزشی ترویج. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، گروه ترویج و آموزش، تهران.
  • احمدی، پ. 1385. راهبردهای آموزش عالی و بستر سازی اشتغال. فصلنامه نظام مهندسی کشاورزی و منبع ها طبیعی، سال 3، شماره 11،ص.79-72­.
  • پورسینا مهرناز, چیذری محمد, فرج اله حسینی سیدجمال, طهماسبی مریم.1389. عامل های مؤثر بر میزان انگیزه دانش آموزان روستایی برای اشتغال به حرفه کشاورزی: مطالعه موردی روستاهای شهرستان کلاردشت. فصلنامه روستا و توسعه، دوره13،شماره3،پاییز،ص.49-31­
  • دانش مهر، حسین، احمدرش، رشید.1388. بررسی نگرش‌های اجتماعی روستاییان نسبت به مشارکت اجتماعی(مطالعه موردی: روستای دشه از توابع شهرستان پاوه). مجله توسعه روستایی، دوره اول، شماره 1، پاییز و زمستان.ص.155-129­
  • رستمعلی زاده, ولی اله, قاسمی اردهائی, علی, رستمی, نیر. 1392. عامل های مؤثر بر ماندگاری جوانان روستایی مطالعة موردی: شهرستان اهر. پژوهشهای روستائی, دوره 4، شماره 3, ص 505-534.
  • رمضانیان محمد, عبدل زاده احمد.1380. سالخوردگی جمعیت شاغل در بخش کشاورزی ایران: علت های و پیامدها، نشریه اقتصاد کشاورزی و توسعه دوره 9،شماره 36، زمستان،،ص.236-207
  • آمار سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان. 1398، ajkhz.ir
  • شعبانعلی فمی، حسین. 1388. اصول ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه پیام نور، چاپ پنجم، تهران،ص136-135.
  • علم بیگی امیر, امیری رومینا, صاحبدل سینا. 1395. نقش مهارت های اشتغال در انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره). فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره 37، تابستان، ص62-49.
  • علی بیگی، امیرحسین.، جوانبخت، فاطمه. 1398. عامل های مؤثر در علاقه مندی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی به اشتغال در روستا. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, شماره50, ص 60-73.
  • محمدزاده, سعید, جابری, سمیرا. 1397. تبیین وضعیت نگرش دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه نسبت به ادامه تحصیل در رشته‌های کشاورزی (مورد مطالعه: اهواز و ملاثانی). رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی, دوره1، شماره 3, ص 41-52.
  • مخت، سارا.، باقری،اصغر.، شفیعی، فاطمه و شعبانعلی فمی، حسین.. 1394. بررسی عامل های مؤثر بر انگیزه دانش آموزان روستایی برای گزینش  حرفه های کشاورزی مطالعه موردی: شهرستان گنبدکاووس؛ پژوهش های روستایی، دوره6،شماره1،بهار ص186-159.
  • میرلطفی، محمودرضا. 1389. بررسی نقش کشاورزی در توسعه روستایی؛ مطالعه موردی بخش میانکنگی سیستان. پایان نامه. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی.
  • مرکز آمار ایران. 1395.گزیده سرشماری عمومی نفوس و مسکن . amar.org.ir
  • هاشمی سیدسعید, مهرابی علی اکبر, ایمنی سیاوش, نجاحی اکبر.1390. توسعه روستایی با تاکید بر اشتغال و کارآفرینی: مطالعه موردی دهستان شباب در استان ایلام، فصلنامه روستا و توسعه، دوره 14،شماره 1، بهار، ص58-35.
  • نعمتی, عادل, افشار زاده, نشمیل, مقدس فریمانی, شهرام, صادقی, غلامرضا. 1399. عامل های موثر بر انگیزه دانش آموزان روستایی کرمانشاه و روانسر برای ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی,دوره12،شماره52, ص 177-196.
  • Adebo, G. M., & sekumade, A. B. 2013. Determinants of career choice of Agricultural profession among the Students of the Faculty of Agricultural Sciences in EKiti State University, Nigeria. Journal of agricultural extension and rural development, 5(11): 249-255.
  • Aitken, K. 2006. Young Entrepreneurs in rural Northumberland and county Durbarn, university of Newcasle Upon Tyne, centre for Rural Economy Research Report, pp. 1-23.
  • Baliyan, P.Nenty, H. J. 2015. Demographic Factors Influencing Senior Secondary School Students’ Attitude towards Agriculture in Botswana. International Journal of Education and Research. Vol. 3 No. 10 October 457.
  • Demurger, S., Fournier, M., Yang, W. 2010. Rural Households Decisions towards Income Diversifcation: Evidence from a township in northern china, china economic Review 21, 532-544.
  • 2014.Socio-economic context and role of agriculture (Iran).
  • Fernandez, R.R., &Dillman, D.A. 1997. The influence of community Attachment on geographic mobility. Rural Sociology, 44(2):345-360.
  • Glendinning ,A.,Nuttall,M.,Hendry,L.,Kleop,M. and Wood,S. 2003.Rural communities and well-being:A Good Pace To Grow? TheSociological Review, 51(1), 139-156.
  • Sumberg, J. 2006. Esablishing a national framework for enabling small commodity producer's integration into supply chains. Paper prepared for the UNCTAD Expert Meeting Enabling Small Commodity Producers in Developing Countries to Reach Global Markets, 113.
  • Trell, E.M. Hoven, B.V., Huigen, P. 2012. ‘It’s good to Live in Järva-Jaani but we can’t stay here’: Youth and belonging in rural Estonia, Cultural Geography Department, Journal of Rural Studies, 28, PP. 139- 148.