نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشکده مدیریت کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، گرگان، ایران
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، گرگان.
3 دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشکده مدیریت کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، گرگان، ایران.
چکیده
در شرایط کنونی مدیریت دانشگاهها با چالش جذب دانشجویان و لزوم برخورداری آنان از داشتن تصویر ذهنی متمایز از دانشگاه در بازار رقابت آموزش عالی رو به رو هستند. این تحقیق کاربردی با هدف بررسی تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی و با استفاده از دیدمان تحقیق کمّی بر پایه بررسی میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 500 تن از دانشجویان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب و استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 216 تن از آنان به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی شکلی آن با استفاده از نظر گروهی از متخصصان تأیید شد. پایایی آن با استفاده از پیشآزمون و ضریب تتای ترتیبی تایید شد ( 0.928, 0.889 and 0.919=Ө). تفاوت ادراکها و انتظارهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی با استفاده از آزمون ویلکاکسون نشان داد در بیشتر موارد میانگین ادراکهای پاسخگویان بیشتر از میانگین انتظارهای آنان از کیفیت خدمات تحصیلی است. یافتههای آزمون همبستگی اسپرمن نشان داد بین ادراکهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی و تصویر ذهنی آنان از نمانام دانشگاه، رابطه منفی و معنیدار؛ اما بین انتظارهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی و تصویر ذهنی نمانام دانشگاه، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. با توجه به نتایج رگرسیون ترتیبی، از نظر ادراک از کیفیت خدمات تحصیلی، عاملهای کیفیت نظام اداری، کیفیت محیط فیزیکی و کیفیت امکانات پشتیبانی تأثیر منفی و عامل کیفیت تحولآفرینی تأثیر مثبت و از نظر متغیر انتظارها از کیفیت خدمات تحصیلی، عاملهای کیفیت محیط فیزیکی، کیفیت محوری آموزش و کیفیت امکانات پشتیبانی تأثیر مثبت و عامل کیفیت تحولآفرینی، تأثیر منفی بر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه دارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of students' mental image of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources on their perception and expectation of the quality of educational services
نویسندگان [English]
- Mohammad Reza Mahboobi 1
- Atieh Yavarzadeh 2
- Mohammad sharif sharifsharifzadeh 3
1 2Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agricultural Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran
2 Department of Agricultural Extension and Education, College of Agricultural Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran
3 3Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agricultural Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran
چکیده [English]
In the current situation, the management of universities are facing the challenge of attracting students and the need for them to have a different mental image of the university in the competitive market of higher education. This applied research was conducted to investigate the effect of students' mental image of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources on their perception and expectation of the quality of educational services and was performed using a quantitative research method based on the survey. The statistical population of the study was composed of 500 students. The Krejcie and Morgan table was used to determine the sample size and 216 students were selected by the stratified random sampling method as the study sample. The research instrument was a questionnaire whose validity was confirmed by a group of experts. The reliability of the questionnaire was confirmed by pretest and Teta coefficient (Ө = 0.928, 0.889, and 0.919). The differences between respondents' perceptions and expectations of the quality of educational services using the Wilcoxon test showed that in most cases, the average perceptions of respondents are higher than their average expectations of the quality of educational services. Findings of the Spearman correlation test showed that there is a negative and significant relationship between respondents' perceptions of the quality of academic services and their mental image of the university brand, but there is a positive and significant relationship between respondents' expectations of the quality of academic services and their mental image of the university brand.
کلیدواژهها [English]
- Quality of Education
- Educational services
- Brand
- َAgricultural higher education