تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشکده مدیریت کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، گرگان، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، گرگان.

3 دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشکده مدیریت کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، گرگان، ایران.

چکیده

در شرایط کنونی مدیریت دانشگاه‌ها با چالش جذب دانشجویان و لزوم برخورداری آنان از داشتن تصویر ذهنی متمایز از دانشگاه در بازار رقابت آموزش عالی رو به رو هستند. این تحقیق کاربردی با هدف بررسی تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی و با استفاده از دیدمان تحقیق کمّی بر پایه بررسی میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 500 تن از دانشجویان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب و استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 216 تن از آنان به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی شکلی آن با استفاده از نظر گروهی از متخصصان تأیید شد. پایایی آن با استفاده از پیش‌آزمون و ضریب تتای ترتیبی تایید شد ( 0.928, 0.889 and 0.919=Ө). تفاوت ادراک‌ها و انتظارهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی با استفاده از آزمون ویلکاکسون نشان داد در بیشتر موارد میانگین ادراک‌های پاسخگویان بیشتر از میانگین انتظارهای آنان از کیفیت خدمات تحصیلی است. یافته‌های آزمون همبستگی اسپرمن نشان داد بین ادراک‌های پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی و تصویر ذهنی آنان از نمانام دانشگاه، رابطه منفی و معنی‌دار؛ اما بین انتظارهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی و تصویر ذهنی نمانام دانشگاه، رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. با توجه به نتایج رگرسیون ترتیبی، از نظر ادراک‌ از کیفیت خدمات تحصیلی، عامل‌های کیفیت نظام اداری، کیفیت محیط فیزیکی و کیفیت امکانات پشتیبانی تأثیر منفی و عامل کیفیت تحول‌آفرینی تأثیر مثبت و از نظر متغیر انتظارها از کیفیت خدمات تحصیلی، عامل‌های کیفیت محیط فیزیکی، کیفیت محوری آموزش و کیفیت امکانات پشتیبانی تأثیر مثبت و عامل کیفیت تحول‌آفرینی، تأثیر منفی بر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of students' mental image of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources on their perception and expectation of the quality of educational services

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Mahboobi 1
  • Atieh Yavarzadeh 2
  • Mohammad sharif sharifsharifzadeh 3
1 2Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agricultural Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran
2 Department of Agricultural Extension and Education, College of Agricultural Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran
3 3Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agricultural Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Iran
چکیده [English]

In the current situation, the management of universities are facing the challenge of attracting students and the need for them to have a different mental image of the university in the competitive market of higher education. This applied research was conducted to investigate the effect of students' mental image of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources on their perception and expectation of the quality of educational services and was performed using a quantitative research method based on the survey. The statistical population of the study was composed of 500 students. The Krejcie and Morgan table was used to determine the sample size and 216 students were selected by the stratified random sampling method as the study sample. The research instrument was a questionnaire whose validity was confirmed by a group of experts. The reliability of the questionnaire was confirmed by pretest and Teta coefficient (Ө = 0.928, 0.889, and 0.919). The differences between respondents' perceptions and expectations of the quality of educational services using the Wilcoxon test showed that in most cases, the average perceptions of respondents are higher than their average expectations of the quality of educational services. Findings of the Spearman correlation test showed that there is a negative and significant relationship between respondents' perceptions of the quality of academic services and their mental image of the university brand, but there is a positive and significant relationship between respondents' expectations of the quality of academic services and their mental image of the university brand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality of Education
  • Educational services
  • Brand
  • َAgricultural higher education
• احمدی، ر. (1396). ارائه راهکارهای بازاریابی مبتنی بر اثربخشی برای افزایش صادرات صنعت سنگ ساختمانی ایران. نشریه مهندسی منابع معدنی، دوره 2، شماره 2، صص 67-53.
• اخوان‌فر، ا.، مقصودی‌گنجه، ی.، وظیفه‌خواه، س. و عاقلی، م. (1391). بررسی رابطه کیفیت خدمات با وفاداری دانشجویان با توجه به نقش میانجی ارزش ادراک شده، رضایت دانشجویان و تصویر ذهنی نمانام. مجله علمی تخصصی رویکرد پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 6، صص 68-49.
• باقری زیاری، م.ج. و میربها، ا. (1394). بررسی رابطه بین ارزش ویژه نمانام و نوآوری در نمانام، مطالعه موردی: مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی شهرستان قائمشهر. کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت و مهندسی صنایع، 9 آذر 1394، تهران.
• تاج‌زاده نمین، ا. و اسماعیل مشرفی، ف. (1392). اولویت‌بندی مولفه‌های ارزش ویژه نمانام در مقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال 8، شماره 24، صص 58-35.
• جعفری اصل، م.، چهرزاد، م.، شفیع پور، ز. و قنبری، ع. (1393). کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه بر اساس مدل سروکووال. دوره 6، شماره 1، صص 58-50.
• حسینی، ح. و فرهادی نهاد، ر. (1391). شناسایی مقیاس‌‌های سنجش تصویر ذهنی از نمانام در دانشگاه. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، دوره 3، شماره 8، صص 132-109.
• حیدری، ع.، خانلری، ا. و مهدوی، ش. (1396). ندازه‌گیری ارزش ویژة نمانام دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی (مطالعة موردی: دانشکده‌های مدیریت شهر تهران). تحقیقات بازاریابی نوین، سال 7، شماره 3، صص 158-141.
• خدیوی، ا.، سیدکلان، م.، حسن‌پور، ت.، احمدی، ح. و تره‌باری، ح. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: پردیس‌های استان اردبیل). فصلنامه آموزش و ارزشیابی. دوره 11، شماره 42، صص 185-161.
• رستگار، ع.، محمدی حسینی، س. ا. و دهقانی سلطانی، م. (1394). تأثیر تصویر ذهنی نمانام اعتبار علمی دانشگاه بر نگرش دانشجویان درباره افزایش عملکرد تحصیلی: نقش تعدیلگری کیفیت آموزش. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش‌عالی، دوره 21، شماره 1، صص 107-83.
• رشیدی، ز. (1397). تحلیل وضعیت کیفیت آموزشی در دانشگاه‌های ایران و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن. مجموعه گزارش‌های تخصصی آموزش عالی؛ شماره 6. موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، صص 91.
• زمانی، ا.، پورآتشی، م. و قجربیگی، س. (1397). مدیریت نام تجاری در آموزش عالی: تأثیر ارزش ویژه برند برجذب استعدادهای علمی، (معیار هویت نام تجاری دانشگاه). نشریه علمی- پژوهشی فناوری آموزش، جلد 13، شماره 1، صص 98- 91.
سبحانی‌نژاد، م. و افشار، ع. (1387). تبیین ماهیت و مؤلّفه‌های کیفیت‌سنجی نظام آموزش عالی به منظور شناخت چالش‌ها و طرح پاره‌ای راهکارهای نوآورانه. فصلنامة دانشگاه اسلامی، سال 12، شماره 4، صص 82-65.
• سلطانی، ا. (1394). نظارت آموزشی، بسترساز بهبود کیفیت آموزشی. اصفهان : انتشارات ارکان.
• شتابی، ه.، محمدخانی، ح.، خواجه لو، ب. و شتابی، م. (1398). بررسی کیفیت خدمات تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر در سال تحصیلی 97-1396. نخبگان علوم و مهندسی، دوره 4، شماره 2، صص 72-67.
• صابری تنسوان، م. و شریف‌زاده، م.ش. (1399). بررسی رابطه نمانام دانشگاه و جهت‌گیری شغلی دانشجویان. جلد 7، شماره 2، صص 44-31.
• عبدالله‌زاده، غ.ح. و شریف‌زاده، م.ش. (1394). آسیب‌شناسی کیفیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. نامه‌ی آموزش عالی. دوره‌8، شماره 32، صص 163-137.
• عنایتی، ت.، ضامنی، ف. و نصیرپور درویی، ن. (1392). بررسی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اساس الگوی سروکوآل. مدیریت ارتقای سلامت. دوره 2، شماره 2، صص 39-32.
• فکور ثقیه، ا.م.، حدادیان، س. و کلیدری، ی. (1394). تأثیر کیفیت خدمات بر نیات رفتاری با رضایتمندی و ارزش درک شدة مشتری. دو فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، سال 7، شماره 13، صص 203-183.
• قبه‌ای، م. (1396). برندسازی در آموزش عالی؛ بررسی و تحلیل تأثیر ارزش ویژه برند بر واکنش‌های مشتریان در صنعت آموزش. پایان نامه کارشناسی ارشد پایان نامه کارشناسی ارشد رشته MBA گرایش کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی.
• کیخا، ا. و ابیلی، خ. (1398). ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان مبتنی بر مدل سروکوال. مجله مطالعات آموزشی نما، سال 8، شماره 1، صص 41-28.
• کیذوری، ا.، ح.، محمدی حسینی، س. ا. (1396). تصویر ذهنی از اعتبار علمی دانشگاه و ارتباط آن با بهبود خدمات در آموزش عالی: آزمون نقش میانجی کیفیت ارتباط. مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، دوره 7، شماره 19، صص 139-115.
• مدنیان، م. و شکرچی‌زاده، ا.ر. (1398). بررسی و واکاوی مفاهیم و ابعاد مدیریت کیفیت خدمات. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت، سال 9، شماره 2، صص 109-90.
• نجفی، ر.، خراسانی، ا.، محمدی، ر. و گلوی، م. (1393). ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوال. فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی. سال 4، شماره 6، صص 27-11.
• Alkhawaldeh, A., Alsaad, A., Taamneh, A. & Alhawamdeh, H. (2020). Examining antecedents and consequences of University brand image. Management Science Letters, 10(5), 953-960.
• Alves, H. & Raposo, M. (2010). The influence of university image on student behavior. International journal of educational management. 24 (1), 73-85.
• Arpan, L.M., Raney, A.A. & Zivnuska, S. (2003). A cognitive approach to understanding university image. Corporate communications: An international journal. 8 (2), 97-113.
• Bennett, R. & Ali-Choudhury, R. (2009). Prospective students' perceptions of university brands: An empirical study. Journal of Marketing for Higher Education, 19(1), 85-107.
• Chen, C.T. (2016). The investigation on brand image of University education and students' word-of-mouth behavior. Higher Education Studies, 6(4): 23-33.
• Chen, Y.C. (2015). A study of the interrelationships among service recovery, relationship quality, and brand image in higher education industries. The Asia-Pacific Education Researcher, 24(1), 81-89.
• Huddleston, T.J. & Karr, M.B. (1982). Assessing college image. College and University, 57(4), 364-370.
• Miller, T.B. & Kane, M. (2012). Brand image in University. Applied Measurement in Education, 14 (4), 307.
• Palmer, A., Koenig-Lewis, N. & Asaad, Y. (2016). Brand identification in higher education:
• A conditional process analysis. Journal of Business Research, 69 (8), 3033-3040.
• Panda, S., Pandey, S.C., Bennett, A. & Tian, X. (2019). University brand image as competitive advantage: a two-country study. International Journal of Educational Management, 33(2), 234-251.
• Polyorat, K. & Preechapanyakul, W. (2020). University Branding: the impact of university personality on university distinctiveness and university identification. Journal of Critical Reviews, 7(5), 703-709.
• Sahney, S., Banwet, D.K. & Karunes, S. (2004). Conceptualizing total quality management in higher education. The TQM Magazine, 16 (2), 145-159.
• Soni, S. & Govender, K. (2016). The relationship between service quality dimensions and brand equity: Higher education students’ perceptions. Journal of Management and Business Administration. Central Europe, 26(3), 71-87.
• Teeroovengadum, V., Kamalanabhan, T.J. & Seebaluck, A.K. (2016). Measuring service quality in higher education. Quality Assurance in Education 24 (2), 244-258.
• Thuy, V.T.N. & Thao, H.D.P. (2017). Impact of students’ experiences on brand image perception: the case of Vietnamese higher education. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 14(2), 217-251.
• Wang, X. & Yang, Z. (2010). The effect of brand credibility on consumers’ brand purchase intention in emerging economies: The moderating role of brand awareness and brand image. Journal of Global Marketing, 23(3), 177-188.‏