بررسی نیازهای آموزشی کشاورزی دقیق در تعاونی دانشجویی دانشگاه رازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

بکارگیری کشاورزی دقیق امروز به یک ضرورت انکارناپذیر در بخش کشاورزی تبدیل شده است. توجه به این موضوع در تعاونی های دانشجویی از جنبه مهارت افزایی و آموزش دانشجویان از اهمیتی دو چندان برخوردار می باشد. مقاله حاضر سعی دارد به بررسی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی دانشجویی 4802 پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در خصوص کشاورزی دقیق بپردازد. جامعه مورد مطالعه، اعضای تعاونی دانشجویی فعال در سال 1400 بودند (N=121) که تعداد98 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. بر طبق یافته ها، وضعیت دانشی دانشجویان در مورد کشاورزی دقیق در سطح پایینی قرار دارد (میانگین 80/1 و انحراف معیار 85/0). همچنین نتایج نشان داد افراد مورد مطالعه، سامانه موقعیت یاب جهانی GPS، فناوری های مرتبط با نقشه های عملکرد محصول، اندازه گیری نقطه به نقطه محصول، تجهیز ماشین های موجود به سامانه های کنترل اتوماتیک و فناوری های مرتبط با نقشه های علف هرز را به عنوان مهم ترین نیاز آموزشی خود عنوان نموده اند. نتایج مدل رگرسیونی نیز نشان داد حدود 71 درصد از تغییرات نیاز آموزشی اعضای تعاونی توسط متغیرهای: شرکت در دوره های آموزشی و دسترسی به منابع اطلاعاتی تبیین می شود. از این رو پیشنهاد می شود با راهکارهایی همچون: برگزاری دوره‌های و کارگاههای آموزشی، تشکیل گروههای تلگرامی و واتساپی، دعوت از متخصصان و .. نسبت به تقویت این مهارت در دانشجویان کشاورزی کمک نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A S tudy of Training Needs On Precision Agriculture in S tudent's Cooperative at Razi University

نویسندگان [English]

  • Shahpar Geravandi 1
  • negin maleki 2
1 Assistant Professor, Department of agricultural extension and Education, Faculty of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Razi University, Kermanshah, IranDepartment of agricultural extension & education
چکیده [English]

The use of precision agriculture has become an undeniable necessity in the agricultural sector today. Paying attention to this issue in student cooperatives is doubly important in terms of skills development and student education. The present article tries to examine the educational needs of the members of 4802 Student Cooperatives of Razi University of Agriculture and Natural Resources regarding precision agriculture. The study population was active student cooperative members in 1400 (N = 121), 98 of whom were studied using stratified sampling method with proportional assignment. Data collection tool was a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed by experts and Cronbach's alpha. Data analysis using Burich model showed that students' knowledge about precision agriculture is at a low level (mean 1.80 and standard deviation 0.85). The results also showed that the subjects studied GPS global positioning system, technologies related to product performance maps, point-to-point measurement of the product, equipping existing machines with automatic control systems and technologies related to weed maps. They have stated as their most important educational need. The results of the regression model also showed that about 71% of the changes in the educational needs of cooperative members are explained by the variables: participation in training courses and access to information resources. Therefore, it is necessary to help strengthen this skill in agricultural students through strategies such as: holding courses and workshops, forming telegram and WhatsApp groups, inviting specialists, and so on..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Precision Agriculture
  • Training Needs
  • Need assessment
  • Agricultural S tudents
  • S tudent's Cooperative
  • اسکندرزاده، م.، رشیدپور، ل. و صالحی، ع. (1394). مهارت های مدیریتی به کارگیری کشاورزی دقیق در فرآیند توسعه پایدار کشاورزی استان آذربایجان غربی. مجله پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 8(3): 59-74.
  • ایزدی، ن . و حیاتی، د. (1391). سازه های موثر بر دانش کشاورزی دقیق: مورد مطالعه اعضا شرکت های خدمات مشاوره ای ترویج شهرستان شیراز. نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورزی. 8(2): 35.
  • آرایش، ب. و صبوری، م. ص. (1395). الزام‌های آموزشی به کارگیری کشاورزی دقیق از دیدگاه محققان کشاورزی استان ایلام. فصلنامه آموزش مدیریت کشاورزی. (3): 39-15.
  • باقری، ن. و بردبار، م. (1392). شناسایی چالش‌های پیش روی توسعه کشاورزی دقیق در ایران. پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی. 6(2): 107-97.
  • بردبار، م. و حسینی، م. (1389). بررسی مناسب بودن استفاده از فناوری کشاورزی دقیق در استان فارس از دیدگاه کارشناسان کشاورزی. مجله پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی. 3(2): 10-1.
  • بهبهانی مطلق، م.، شریف زاده، م. ش.، عبداله زاده، غ. و محبوبی، م. ر. (1396). واکاوی رفتار کشاورزان در پذیرش فناوری آبیاری تحت فشار در شهرستان دشتستان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی. 13(1): 89-103.
  • حسینی، م.، قیصری، م. و بردبار، م. (1389). بررسی امکان سنجی استفاده از زیرساخت های کشاورزی دقیق از دیدگاه کارشناسان کشاورزی در استان فارس. مجله ترویج و آموزش کشاورزی. 6(2): 46-35.
  • شعری آناقیز، ص.، رحیمیان، ن.، صالحی صدقیانی، ج. و خراسانی، الف. (1396). نیازسنجی آموزشی و شناسایی مهارت‌های حسایرسان مستقل؛ مدیران مالی و تحلیل‌گران مالی ایران بر اساس مدل کاتز. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 4(13): 157-141.
  • شیرخانی، م.، پزشکی راد، غ. و صدیقی، ح. (1395). ارزیابی میزان آگاهی کارشناسان کشاورزی استان تهران نسبت به کشاورزی دقیق. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. 47(3): 657-672.
  • صبوری، م. ص.، ثمری، د. و درستی زاده، م. (1395). مطالعه نیازهای آموزشی گلخانه داران شهرستان ورامین با اقتباس از مدل بوریچ. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی. 2-47(1): 257-249.
  • عیدی، ا.، کاظمیه، ف.، ظریفیان، ش. و میرلو، س. (1399). تحلیل مسائل و چالش ها کشاورزی دقیق از دیدگاه کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه. دانش کشاورزی و تولید پایدار. 30(1): 211-223.
  • محمد زاده، م.، اللهیاری، م. ص. و انصاری، م. ح. (1394). نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گیلان در اجرای کشاورزی دقیق. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. 7(22): 13-5.
  • یزدانی فر، ع.، نوراله نوری وندی، آ. و عمانی، ا. ر. (1394). موانع بازدارنده استفاده از کشاورزی دقیق در تعاونی-های زراعی شهرستان دزفول. تعاون و کشاورزی. 14(16): 57-73.
  • Adrian, A. M., (2006). Factors influencing adoption and use of precision agriculture. Adissertation of Ph. D. Auburn University.
  • Bagheri, N. & Bordbar, M. (2014). Solutions for fast development of precision agriculture in Iran. Agric Eng Int: CIGR Journal. 16(3): 119-123.
  • Bagherpour, H. & Mohamadi, H. (2014). Challenges and Prospects of Precision Agriculture in Iran. International Journal for Science and Emerging Technologies with Latest Trends. 17(1): 1- 8.
  • Bakhtiari, A. A. & Hematian, A. (2013). Precision Farming Technology, Opportunities and Difficulty. Journal for Science and Emerging Technology with Latest Trends. 5(1): 1-14.
  • Bongiovanni, R. & Lowenberg-DeBoer, J. (2004). Precision Agriculture and Sustainability. Precision Agriculture. 5. 359-387.
  • Bosompem, M. (2021). Potential challenges to precision agriculture technologies development in Ghana: scientists’ and cocoa extension agents’ perspectives. Precision Agriculture, pp.1-23.
  • Chaudhary, R. R., (2001). Genetic variability and heritability in sugarcane. Nepal Agriculture Research Journal, 56-59.
  • Daberkow, S. & McBride, W. (2003). Farm and Operator Characteristics Affecting the Awareness and Adoption of Precision Agriculture Technologies in the US. Precision Agriculture. 4. 163-177.
  • Gebbers, R. & Adamchiuk, V. (2010). Precision Agriculture and Food Security. Science , 327, 828–831.
  • Rao, V. M., (1996). Agricultural development with a human face: experiences and prospects. Economic and Political Weekly, 50-62.
  • Robert, P.C., (2002). Precision agriculture: a challenge for crop nutrition management. In Progress in Plant Nutrition: Plenary Lectures of the XIV International Plant Nutrition Colloquium. Springer, Dordrecht. 143-149.
  • Robert, P.C., (2002). Precision agriculture: a challenge for crop nutrition management. Journal of Plant and Soil . (247): 143-149.
  • Shrestha, M. & Khanal, S. (2020). Future prospects of precision agriculture in Nepal. Archives of Agriculture and Environmental Science. 5. 397-405.
  • Soleimani, S., Mirdamadi, M. and Hosseini, F. (2009).  Factor influencing the attitude of sustainable agriculture consultant engineering on axial plan of wheat in Fars Province. Agric Econ Dev. 17:68–75.
  • Swinton, S. M. and Lowenberg-Deboer, J. (2001). Global adoption of precision agriculture technologies: Who, when and why. In Proceedings of the 3rd European Conference on Precision Agriculture. 2: 557-562.
  • Tohidyan Far, S. & Rezaei-Moghaddam, K. (2017). Impacts of the Precision Agricultural Technologies in Iran: An analysis Experts' perception & their determinants. Information Processing in Agriculture. 5(10): 173-184.
  •