نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه کشاورزی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی این تحقیق، تحلیل چالش‌ها و راهکارهای به‌کارگیری یادگیری سیار در ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان می‌باشد. روش این پژوهش کمی بوده و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان اداره جهادکشاورزی در استان آذربایجان-شرقی (429 N =) بودند. بر اساس فرمول کوکران، شمار 202 تن به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی شکلی و روایی همگرا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که میانگین واریانس استخراج شده برای سازه‌های مورد بررسی قابل قبول بوده است (AVE≥0.550). همچنین، مقدار پایایی ترکیبی برای همه سازه‌ها مناسب بود (CR≥0.802). داده‌هـا بـا استفاده از SPSS20 و AMOS21 تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مهم‌ترین چالش، به رسمیت نشناختن نظام یادگیری سیار توسط مراکز آموزش کشاورزی است. همچنین، عامل‌های زیرساخت، مهارت و مشارکت، روانشناختی، فنی (سخت‌افزار و نرم‌افزار)، دانش و اطلاعات، هزینه‌ها و نبود توان اقتصادی، 62 درصد از واریانس چالش‌های به‌کارگیری یادگیری سیار در ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان را تبیین نمودند.در نهایت، راهکارهای حمایتی، زیرساختی، مدیریتی، نگرشی و آموزشی به ترتیب به عنوان راه‌حل‌هایی برای پاسخگویی به چالش‌های موجود در بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی به دست آمد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of Challenges and solutions of Using Mobile Learning in Providing Educational Services to Farmers from the Perspective of Jihad Agriculture Experts of East Azerbaijan Province

نویسندگان [English]

  • alireza nemati 1
  • arezo mokhtari hesari 2

1 Assistant Professor Department of Education Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Agriculture, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The main objective of this research is to analyze the challenges and solutions of Using mobile learning in providing educational services to farmers.The methodology of this study is quantitative and it is an applied research. The statistical population of the study was agriculture experts in East Azerbaijan province (N = 429). Based on the Cochran Formula, a sample size of 202 was estimated by cluster sampling method. Formal validity and convergent validity were used to assess the validity of the questionnaire. The results of confirmatory factor analysis showed that the mean of variance extracted was acceptable for the studied structures (AVE≥0.550). Also, the combined reliability value was suitable for all structures (CR≥0.802). Data were analyzed using by SPSS20 and AMOS21 soft wares. The results showed that the most important challenge is the non-recognition of the mobile learning system by agricultural training centers. Also, infrastructure, skills and participation, psychological, technical (hardware and software), knowledge and information, costs and lack of economic power, 62% of the variance of the challenges of using mobile learning in presentation Explained educational services to farmers. Finally, supportive, infrastructural, managerial, attitudinal and educational strategies were developed as solutions to meet the challenges of applying mobile learning in agricultural education, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • index Terms: Mobile Learning
  • Agricultural Education
  • challenges
  • solutions
  • • اردلان، م.، منافی شرف‌‌آباد، ک. و زمانی، ا. (1394). بررسی موانع و چالش‌های بهره‌گیری از سیستم آموزش سیار در عصر جهانی شدن. سال اول، شماره 3، 32-7.

    • احمدی، ز. ( 1391). طراحی الگوی کاربردی جهت استفاده از فناوری های سیار در ارائه خدمات آموزشی و ترویجی به روستائیان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان.

    • امیدی نجف آبادی، م. و رضوان، ا. (1388). چالش‌ها و فرصت‌های به کارگیری تلفن همراه در آموزش کشاورزی (مطالعه موردی: منطقه فومنات)، پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، سال دوم، شماره 3. 105-95.

    • پورفاتح، ن. (1396). اپلیکیشن‌های کشاورزی، انواع و کاربردها. معاونت ترویج، دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی، نشر آموزش کشاورزی.

    • زینالی گرگری، آ.، یعقوبی، ج. و نجفلو، پ. (1392). استفاده از آموزش سیار در محیط زیست: موانع و راهکارهای توسعه. اولین همایش ملی برنامه ریزی، حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار. سوم اسفتد، همدان، انجمن ارزیابان محیط زیست هگمتانه.

    • فرج‌اللهی، م.، خطیب زنجانی، ن.، دیباواجاری، ط.، نعمتی، ع. ر. (1396). ویژگیهای مورد نیاز در به کارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کشاورزان آذربایجان شرقی. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 42 ، 120-135.

    • قنبری شیرسوار، ع. (1398). کاربرد اپلیکیشن تلفن همراه در کشاورزی (تجارب جهانی و ارائه توصیه سیاستی برای ایران). معاونت سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اداره پژوهش‌های سیاسی.

    • صبا، م،، فرج اللهی، م.، اکرامی.، م و ضرابیان، ف. (1397). عامل‌های مؤثر بر به‌کارگیری موبایل در آموزش کشاورزی کشاورزان افرینه پلدختر. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 47 ، 128-138.

    • کرمی، ر. (1395). بررسی اثربخشی یادگیری سیار در آموزش عالی کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 2-47، شماره2، 451-441.

    • مرصعی، س. (1391). ویژگی های کاربرد نظام یادگیری سیار در تعاونی های کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره2-43، شماره4، 660_647.

    • مرشـدی، ل. کاظمـی، ح. امیـدی نجـف آبـادی،م. (1390). نگرش دانشـجویان ترویـج و آمـوزش کشـاورزی نسـبت بـه یادگیـری سـیار (تحلیـلswot ). پژوهـش هـای ترویـج و آمـوزش کشـاورزی. سـال .4شـماره 3. 73-61.

    • یعقوبی ج. (1387). بررسی نقش فناوری های سیار درارائه خدمات اداری الکترونیکی به روستاییان. دومین کنفرانس بین‌المللی نظام اداری الکترونیکی، چهارم مرداد، تهران، مرکز همایش‌های علمی طاپکو.

    • Adebo, G. M. (2014). Effectiveness of e‐Wallet practice in grassroots agricultural service delivery in Nigeria—A case study of Kwara State growth enhancement support scheme. Journal of Experimental Biology and Agricultural Sciences, 2(4), 410–418.

    • Aker, J.C.; Ghosh, I.; Burrell, J. (2016). The promise (and pitfalls) of ICT for agriculture initiatives. Agricultural Economics, 47 (S1), 35-48.

    • Al-Hunaiyyan, A., A.Alhajri, R., & Al-Sharhan, S. (2018). Perceptions and challenges of mobile learning in Kuwait. Journal of King Saud University - Computer and Information Sciences. 30 (2), 279-289.

    • Amadu, F. O., McNamara, P. E., Davis, K. E., & Rodriguez, L. (2015). Community knowledge workers for rural advisory services. Good Practice Notes for Extension and Advisory Services. (GFRAS Global Forum for Rural Advisory Services Working Paper No. 14). Lindau, Switzerland. Available online: https://www.g-fras.org/en/good-practice-notes/community-knowledge-workers.html#SNote8.

    • Anjum, R. (2015). Design of mobile phone services to support farmers in developing countries. Master Thesis, Joensuu School of Computer Science, University of Eastern Finland, Finland.

    • Asenso-Okyere, K.; Mekonnen, D. (2012). The Importance of ICTs in the Provision of Information for Improving Agricultural Productivity and Rural Incomes in Africa. Available online: https://ideas.repec.org/p/rac/ wpaper/2012-015.html.

    • Attewell, J. (2005). Mobile technologies and learning: A technology update and m-learning project summary. Technology Enhanced Learning Research Centre, Learning and Skills Development Agency. London: Learning and Skills Development Agency. Available online: https://www.lsda.org.uk/files/pdf/041923RS.pdf.

    • Baumüller, H. (2015). Enhancing smallholder market participation through mobile phone-enabled services: The case of m-farm in Kenya. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 68, 1–16.

    • Balraj, P. L., & Pavalam, S. M. (2012). Integrating ICT in agriculture for knowledge based economy. Rwandan Journal of Mathematical Science, Engineering and Technology, 27(C), 44– 56.

    • Brugger, F. (2011). Mobile application in agriculture. (Syngenta Foundation Research Report). fritz.brugger@syngenta.com Retrieved 4/3/2016.

    • Carmody, P. (2013). A knowledge economy or an information society in Africa? Thintegration and the mobile phone revolution. Information Technology for Development, 19(1), 24– 39.

    • Chhachhar, A. R., & Hassan, M. S. (2013). The use of mobile phone among farmers for agriculture development. International Journal of Scientific Research, 2(6), 95– 98.

    • Criollo-C, Santiago, Andrea Guerrero-Arias, Ángel Jaramillo-Alcázar, and Sergio Luján-Mora. (2021). Mobile Learning Technologies for Education: Benefits and Pending Issues. Applied Sciences, 11(9), 4111. https://doi.org/10.3390/app11094111.

    • Crompton, H. (2013). The benefts and challenges of mobile learning. Learning and Leading with Technology, 41, 38-39.

    • Cushing, A. (2011). A case study of mobile learning in teacher trainingMentor ME (Mobile enhanced mentoring), Medien Padagigik, 19, 1–4.

    • Duncombe, R. (2016). Mobile phones for agricultural and rural development: A literature review and suggestions for future research. European Journal of Development Research, 28(2), 213– 235.

    • Emeana, E.M., Trenchard, L., Dehnen-Schmutz, K. (2020). The Revolution of Mobile Phone-Enabled Services for Agricultural Development (m-Agri Services) in Africa: The Challenges for Sustainability. Sustainability, 12, 485; doi: 10.3390/su12020485.

    • Fadairo, O. S., Olutegbe, N. S., & Tijani, A. M. (2015). Attitude of crop farmers towards an e-Wallet platform of the growth enhancement support scheme for input delivery in Oke-Ogun area of Oyo State. Journal of Agricultural Informatics, 6(2), 62– 71.

    • Gayi, S., & Tsowou, K. (2016). Cocoa industry: Integrating small farmers into the global value chain. New York and Geneva. (UNCTAD Research Report).

    • http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/suc2015d4_en.pdf Retrieved 13/7/2017

    • Goksua, D., & Atici, B. (2013). Need For Mobile Learning: Technologies and Opportunities. 13th International Educational Technology Conference Procedia - Social and Behavioral Sciences 103, 685 – 694

    • Hwang, G.J., Chang, H.F. (2011) . A formative assessment-based mobile learning approach to improving the learning attitudes and achievements of students. Comput. Educ. 56, 1023–1031

    • Ifeoma, O. D., & Mthitwa, H. T. (2015). An analysis of the impact of the use of mobile communication technologies by farmers in Zimbabwe. A case study of Esoko and EcoFarmers platforms. In Proceedings of SIG GlobDev Pre-ECIS Workshop. Munster, Germany: SIG GlobDev. Kearney, M., Burden, K., & Schuck., S. (2018). Disrupting education using smart mobile pedagogies. In (2018). Disrupting education using smart mobile pedagogies. In L. Daniela

    • Kearney, M., Burden, K., & Schuck. S. (2018). Disrupting education using smart mobile pedagogies. In L. Daniela (ed.) Didactics of smart pedagogy. Springer.

    • Kim, H., Kankanhalli, A., (2009). Investigating user resistance to information systems implementation: a status quo bias perspective. MIS Quart. 33 (3), 567–582 • Jato, I. G., & Terna, V. T. (2015). Electronic wallet (e-Wallet) as an agricultural policy of the federal government: A critical assessment. Journal of Teacher Perspective, 10(1), 1– 8.

    • McCole, D., Culberttson, M. J., Suvedi, M., & McNamara, P. E. (2014). Addressing the challenges of extension and advisory services in Uganda: The Grameen Foundation's community knowledge worker program. Journal of International Agricultural and Extension Education, 21(1), 6– 18.

    • McKain, D. (2021). Mobile Learning Experience: Resources and Review. Robert Morris University, USA. DOI:10.4018/978-1-7998-8047-9.ch067..https://www.igi-global.com/chapter/mobile-learning-experience/271210

    • Mehdipour, Y., & Zerehkafi, H. (2013). Mobile Learning for Education: Benefits and Challenges. https://www.semanticscholar.org/paper/Mobile-Learning-for-Education%3A-Benefits-and-Mehdipour-Zerehkafi/7eac1eb85b919667c785b9ac4085d8ca68998d20.

    • Mercy Corps. (2018). The Potential of Mobile Phones in Transforming Agriculture for Smallholder Farmers: Results from the Agri-Fin Mobile Baseline Surveys in Indonesia, Uganda and Zimbabwe. Available online: https://www.mercycorps.org.uk/research-resources/potential-mobile-phones-transformingagriculture-smallholder-farmers-results-agri.

     

    • Misaki E, Apiola M, Gaiani S, Tedre M. (2018). Challenges facing sub-Saharan small‐scale farmers in accessing farming information through mobile phones: A systematic literature review. E J Info Sys Dev Countries. 2018;84:e12034.https://doi.org/10.1002/isd2.12034.

    • Naismith, L., Lonsdale, P., Vavoula, G., Sharples, M., 2004. Literature Review in Mobile Technologies and Learning. University of Birmingham, Birmingham.

    • Nov, O., Ye, C. (2008). Users’ personality and perceived ease of use of digital libraries: the case for resistance to change. J. Am. Soc. Inform. Sci. Technol. 59 (5), 845–851.

    • Nwaobiala, C. U., & Ubor, V. U. (2016). Effectiveness of electronic wallet system of growth enhancement support scheme distribution among arable crop farmers in Imo State, South East Nigeria. Scientific Papers Series Management, Economic Engineering in Agriculture and Rural Development, 16(1), 355– 360.

    • Ogbeide, O. A., & Ele, I. (2015). Smallholder Farmers and Mobile Phone Technology in Sub-Sahara Agriculture. Journal of Information and Technology Management in Agriculture 1(1), 1-19.

    • Park, Y., 2011. A pedagogical framework for mobile learning: Categorizing educational applications of mobile technologies into four types. Int. Rev. Res. Open Distributed Learning 12 (2), 78–102.

    • Schalkwyk, F. V., Young, A., & Verhulst, S. (2017). Ghana Esoko—levelling the information playing field for smallholder farmers in Ghana. (ODDE Case Studies Research Report). http://odimpact.org/files/case-esoko.pdf Retrieved 12/4/2017

    • Shyam, R. (2015). ICT and E-Agriculture. International Journal of Advanced Technology in Engineering and Science, 3(1), 32– 37.

    • Sobral, S.R. (2020). Mobile Learning in Higher Education: A Bibliometric Review. Int. J. Interact. Mob. Technol., 14, 153–170. Tisselli, E. (2015). Reciprocal technologies: Enabling the reciprocal exchange of voice in small scale farming communities through the transformation of information and communications technologies. (Doctoral Dissertation, University of Plymouth, United Kingdom). Verna, P. & Sinha, N. (2018). Integrating perceived economic wellbeing to technology a cceptance model: The case of mobile based agricultural extension service. Technological Forecasting & Social Change 126 (2018) 207–216. Journal homepage: www.elsevier.com/locate/techfore.

    • Yaw Asabere, N. (2013). Benefits and Challenges of Mobile Learning Implementation: Story of Developing Nations. International Journal of Computer Applications, 73(1), 23-27.