نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران

2 استادمرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی

چکیده

این پژوهش در پی آن بود تا مشخص کند سرمایه فکری به چه میزان بر عملکرد محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در زمینه آموزش مرکبات کاران تأثیر م یگذارد. هدف از اجرای پژوهش، شناسائی ابعاد عملکرد آموزشی محققان معین دراین زمینه و بررسی تأثیر سرمایه فکری بر آن بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر دیدمان از نوع تحقیقات توصیفی از نوع اکتشافی به شمار م یآید. جامعه آماری نیز شامل هم هی محققان معین به شمار 146 نفر بود که از این میان، با استفاده از فرمول کوکران، 110 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند و با فرمول تخصیص متناسب، سهم هر مرکز در هر شهرستان از حجم نمونه تعیین و محاسبه شد. برای گردآوری داد هها از طریق پرسشنام ه استاندارد سرمایه فکری بر مبنای مدل بونتیس و هالند و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد آموزشی استفاد ه شده است. برای تحلیل داد هها از ماتریس همبستگی، تحلیل عاملی تشخیصی، استفاده SMART-PLS وایازی )رگرسیون( ترتیبی و روش مد لیابی معادل ههای ساختاری، با بهر هگیری از نرم افزار شد. یافت هها نشان دادند که، ساختار عاملی و مدل انداز هگیری طراحی شده برای انداز هگیری عام لها با داد هها 0 و مقدار / از برازندگی خوبی برخوردار بودند. ضریب مسیر سرمایه فکری بر عملکرد محققان معین، برابر با 245 سرمایه فکری بر عملکرد محققان P =0/ 2 بوده است. تحلیل مسیر نشان داد در سطح خطای 05 / برابر با 637 t معین مرکز تحقیقات و آموز شکشاورزی مازندران در زمینه تولید مرکبات تأثیر مثبت و معن یداری دارد. نمایه واژگان: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی، عملکرد آموزشی، پژوهشگران معین

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of intellectual capital on the educational performance of researchers assisting Mazandaran Agricultural Jihad Research and Training Centers.

نویسندگان [English]

  • gholam reza ahmadi 1
  • nozar monfared 2
  • Ramat Yahya nejad azizi 3

1 Faculty member of Mazandaran Agricultural Research and Training Center and Natural Resources.

2 Professor of Bushehr Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, tehran, Iran

3 Master of Science in Agricultural Education and Promotion Institute

چکیده [English]

Tof citrus education of researchers at the Mazandaran Agricultural Research and Training Center This study sought to determine the extent to which intellectual capital affects the performance of researchers in the Mazandaran Agricultural Research and Training Center in the field of citrus training. This research is considered as an exploratory descriptive research in terms of applied purpose and as a descriptive research in terms of visibility. The statistical population also included all helper researchers, numbering 146 people, of which, using Cochran's formula, 110 people were selected as a sample, and with the proportional allocation formula, the share of each center in each city from the sample volume was determined and calculated. To formulate the theoretical framework of the research, the method of documentary study and search through electronic sources and to collect data through interviews and standard intellectual capital questionnaire based on Bontis and Holland model and a researcher-made questionnaire of educational performance has been used. For data analysis, correlation matrix, diagnostic factor analysis, sequential regression and modeling of structural equations were used using SMART-PLS software. The results showed The coefficient of intellectual capital path on the performance of helper researchers was equal to 0.245 and the value of t was equal to 2.637. Path analysis showed that at the error level of P = 0.05, intellectual capital has a positive and significant effect on the performance of researchers in the Mazandaran Agricultural Research and Training Center in the field of citrus production.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human capital
  • structural capital
  • communication capital
  • educational performance
  • helper researchers
  • • امینی، ع.، دولتشاه، پ.، و فتاحی، ح . (1396). سرمایه اجتماعی، بازاریابی کارآفرینانه و نقش میانجی تسهیم دانش. فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، 7 (1-5)، 547-569

    • احمدیان، م.، و قربانی، ر. (1392). بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد سازمانی مورد مطالعه وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجله اقتصادی، (11و12)، 111-130.

    • باقی نصرآبادی، ع.، و سلیمانی، م. (1391). نقش مدیریت منابع اسلامی در تعالی اخلاق حرفه‎ای مراکز پژوهشی دینی استان قم، دو فصلنامه علمی-تخصصی اسلام و مدیریت، 1 (2)، 113-131.

    • تیمورزاده نمینی، م.، و ایرجی راد، ا. (1398). تأثیر سرمایه ارتباطی و انسانی در عملکرد مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی از دیدگاه مدرسان فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی 48 (0) 75-85

    • تقی زاده، ل. (1393). بررسی تأثیرسرمایه فکری بر عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، کنفرانس بین المللی توسعه وتعالی کسب و کار، نمایه شده در سایت سیویلیکا.

    • ‎ داوری، ع. و رضازاده، آ. (1393). مدل‎سازی معادلات ساختاری با نرم افزارPLS ، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.

    • سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، (1399). گزارش فعالیت و عملکرد معاونت امور باغبانی.

    • سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، (1399). گزارش فعالیت و عملکرد مدیریت هماهنگی ترویج.

    • سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، (1399). گزارش فعالیت و عملکرد معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران.

    • شاعری، م.، و رزقی شیرسوار، ه. (1398). مدل آموزش کارآفرینی سازمانی از دیدگاه مدرسان مرکزهای آموزش جهاد کشاورزی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی 51 (0) 38-51

    • شماخی، ح.، و حبیبی گیلاکجانی، م. (1393). اندازه‎گیری سرمایه فکری و بررسی تأثیرآن بر ارزش بازار سهام شرکتها: با تأکید بر مدل سود باقیمانده (RIM)، مجله اقتصادی، 7و 8، 72-57.

    • صفرزاده، ح.، تدین، ا.، و حرمحمدی، م. (1391). بررسی تأثیر استراتژی‎های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمان (مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس)، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، 11 (1)، 86- 76.

    • قنبری‌ش،ع. (1399) صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اداره پژوهش های سیاسی، مصاحبه پژوهشی: بررسی طرح یاوران تولید در بخش کشاورزی

    • غفوری، ا.، ثابت، ع.، و انوری، ع. (1399). بررسی ارتباط بین سرمایه فکری با عملکرد مالی بر اساس نقش میانجی اشتراک دانش. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4 (28)، 1- 14.

    • فلاح حقیقی، ن.، بیژنی، م.، و محمودی، م (1399). دیدگاه اعضای هیئت علمی کشاورزی یزد نسبت به تأثیر آموزش عالی کشاورزی بر توسعه انسانی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی 52 (0) 74-89

    • قربانی زاده، و .، حبیبی بدرآبادی، ح.، و ابراهیم زاده، ح. (1391). نقش تعدیل کننده فرایند یادگیری در رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد سازمانی، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت عمومی، 5 (16)، 135-161.

    • قنبری، ش. (1399) صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اداره پژوهش های سیاسی، مصاحبه پژوهشی: بررسی طرح یاوران تولید در بخش کشاورزی

    • مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران،(1399). اداره فن‎آوری اطلاعات و خدمات علمی، گزارش فعالیت و عملکرد

    • همتی، ح.، و مهرابی، ا .( 1390) . بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و بازده مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، ،(10)3. 92 -75

    • Bastian, E., end  Hanifah,A. (2019). Knowledge Sharing,Organizational Culture,Intellectual Capital, and Organization Performance. Journal of Accounting and  Investment, 20(3):267-282.
    • Bontis, N., Keow, W.C.C. end  R.I. Chardson (2010), Intellectual Capital and Business                  performance in Malaysian Industries, Journal of Intellectual Capital, 1(1): 85-100           
    • Bontis N. (2004) Assessing Knowledge assets: a review of the models used to measure intellectual capital.International journal of Management Reviews. 2001; 3(1): 41-60.
    • Bontis, N. and Hulland, J. (2002). Managing an organizational learning  system by aligning stocks and intellectual capitals.Journal of Management Studies, 39(4), 437-466. 
    • Chen, J., Zhu, Z., and Xie, H. Y. (2005). Measuring Intellectual Capital: A new Model and Empirical Study. Journal of Intellectual Capital 5(1): 195-212
    • Chang, S. L. (2007). Valuing Intellectual capital and firm's performance-modifying valued         added intellectual coefficient (VAICTM)" in Taiwan IT industry, Golden Gate University, Dissertation.
    • Dimitrios, M. , end Georgios, T. (2011).The Impact of Intellectual Capital on Firm’s                Market Value and Financial Performance.Jornal of Intellectual Capital ,12(1): 132-151
    • Fornel, C.eLarcker, D. F. (1981). “Evaluting structural equations models with unobservable        variables and measurement eror”. Marketing Research. 18(1):39-50.
    • Han Y, Li D. (2015), Effects of intellectual capital on innovative performance: The role of knowledge-based dynamic capability. Management Decision, 53(1):40-56.
    •  
    • Hsu, L. end Wang, H. (2010). Clarifying the effect of intellectual capital on performance: The Mediating Role of Dynamic Capability. British Journal of Management. 23(2): 179-205.
    •  
    • Moon, Y., end Kym, H. (2006). A model for the value of intellectual capital. Canadian                  Journal of Administrative Sciences; 23(3): 253–269.
    • Paswan, A. (2009). Confirmatory factor analysis and structural equations modeling An   introduction. Research. Report, COB, University of North Texas, United States.
    • Schumacker, R., and Lomax, R. (2010). A beginner’s guide to structural equation modeling (3 Edition)- London: Routledge