تاثیر آموزشهای غیررسمی مهارتی بهره برداران دام و دامپزشکی در استان البرز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی موسسه آموزش ,وترویج کشاورزی، رئیس گروه تدوین منابع علمی

2 دانشیار مرکز آموزش امام خمینی(ره)، سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی،تهران،ایران

3 استادیارموسسه آموزش وترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی،تهران،ایران

4 استادیارموسسه اموزش وترویج کشاورزی،سازمان تحقیقات ،آموزش وترویج کشاورزی،تهران،ایران

5 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده علوم زراعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران

چکیده

درچند دهه اخیر وزارت جهاد کشاورزی، آموزش های مهارتی غیر رسمی بهره برداران را با هدف اشاعه فناوری های نوین برگزار می کند، لذا این پژوهش باهدف تاثیرآموزش های غیررسمی مهارتی بهره برداران دام و دامپزشکی استان البرز انجام شده است.. روش این پژوهش علّی- مقایسه ای بوده و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته درقالب طیف پنج رتبه ای لیکرت گردآوری شده است. جامعه آماری این تحقیق را شرکت کنندگان دوره های آموزشی مهارتی بهره برداران در زمینه دام و دامپزشکی استان البرز طی سال های 1398و1399 تشکیل دادند) 1114 (N=.حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 212 برآورد شد. به منظورگزینش نمونه ها از روش تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب استفاده شد. روایی ابزار تحقیق با نظرسنجی از متخصصان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تامین شد. همچنین به منظور تعیین پایایی باستفاده از روش آزمون پیش آهنگ واجرای پرسشنامه ها توسط یک گروه 30 نفره از جامعه آماری خارج از حجم نمونه و محاسبه مقدارهای ضریب تتای ترتیبی (98/0- 81/0 θ =)با استفاده ازنرم افزارR انجام شد. یافته های رگرسیون ترتیبی گویای این است که ازبین ویژگی‌های دوره آموزشی ،آموزشگر، محتوا ، آزمون متغییر های " میزان ساعت های عملی دوره، آسانگری و قابل درک بودن مطالب، میزان مهارت عملی مربی و میزان استفاده از بازدیدهای علمی و تخصصی در طول دوره "درسطح معنی‌داری 5 % و میزان مهارت عملی مربی در سطح1 % در مدل باقی ماندند. همچنین نتایج آزمون نافراسنجه ویلکاکسون نشان داد.در پنج شاخص افزایش دانش فنی بهره‌برداران، افزایش مهارت بهره‌برداران، افزایش درآمد و بهبود معیشت بهره‌برداران، بهبود وضعیت انگیزش و رضایت شغلی و افزایش کمی و ارتقای کیفی تولیدات بین پیش از شرکت در دوره و پس از آن اختلاف معنی‌دار آماری در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of Non-formal skills training of livestock and veterinary operators in Alborz province.

نویسندگان [English]

  • majidreza khodaverdian 1
  • seyed davood hajimirrahimi 2
  • SHAHRAM MOGHADDAS FARIMANI 3
  • Soheil Ghaemmaghami 4
  • Omid Jamshidi 5
1 Member of the Institute of Education, Agricultural Extension, Head of Scientific Resources Compilation Department
2 Associate Professor, Imam Khomeini Training Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Agricultural Education and Extension Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Tehran, Iran
4 Assistant Professor of Agricultural Education and Extension Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Tehran, Iran
5 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Crop Sciences, Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University, Sari, Iran
چکیده [English]

In recent decades, the Ministry of Agriculture-Jahad has been holding informal skill trainings for farmers with the aim of extension of new technologies. The sample size was estimated to be 212 using the Cochran's formula. In order to select the samples, stratified random sampling method with proportional assignment was used. The validiy of the instrument was evaluated by panel of experts including specialists of the Agricultural Research, Education . For determining the reliability of the research instrument, the pioneer test method and completing the questionnaires by a group of 30 people, outside from the statistical population and calculating the values of the ordinal theta coefficient θ = 0.81-98 . Ordinal regression findings indicate that among the characteristics of the training course, instructor and content, variables amount of practical hours of the course, ease and comprehensibility of content, the amount of practical skills of the instructor and the amount of use of scientific and specialized visits in duration of the course” remained at the level of significance of 5% and the practical skills of the instructor remained at the level of 1% in the model. Also, the results of nonparametric Wilcoxon test showed that in five indicators, increasing the technical knowledge of users, increasing the skills of users, increasing income and improving the livelihood of users, improving motivation and job satisfaction and increasing quantitatively and improving the quality of products, there are statistically significant difference between before and after participation in the courses at the 99% confidence level

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: : Job Satisfaction
  • Livelihood Improvement
  • Informal Skills Training
  • Livestock and Veterinary Training
  • Alborz Province
  • • براتی، ع.، رمضانی، م.، مظفر امینی، ا.، و علی بیگی، ا. (1393‌). نگرش و گرایش کشاورزان استان اصفهان نسبت به شرکت در دوره های آموزشی و ترویجی کشاورزی بر پایه مدل فیش باین- آیزن. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره29 ، صص 73-63

    • تاتاری، س.، ملک نیا، ر.، رحیمیان، م. (1398). ارزیابی دوره ها و ابزار های آموزشی مختلف بر نگرش محیط زیستی روستاییان (مورد مطالعه: روستا های شهرستان دوره چگنی). محیط زیست طبیعی، منابع طبیعی ایران، 72(1).

    • جعفرزاده، رحیم، م.(۱۳۸۶). بازگشت سرمایه الگویی برای تاثیر آموزشی، فصلنامه تدبیر، شماره ۱۸.

    • چهارسوقی امین، ح.، الیاسی، س. و‌حامدی اوغولبیک، ع. (1393). تاثیر دوره های آموزشـی مرتـعداری در حفاظـت از مرتع شهرسـتان مهـران و عامل هـای مؤثر برآن ، فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی شماره 30 ،پاییز3 9.

    • حاجی میررحیمی، س.د. (1395). بررسی سطح رضایت روستاییان دامدار از فعالیت های آموزشی- ترویجی سازمان جهادکشاورزی استان قم مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران .1395. (109- 125) ،1 شماره 1, 47-2 .

    • حامدی اوغولبیک، ع. (1392). ارزیابی فاکتورهای موثر بر تاثیر دوره های آموزشی تلقیح مصنوعی دام در استان زنجان. نشریة علوم دامی (پژوهش و سازندگی)، 99، 63- 68.

    • خداوردیان ، م.ر. فرج اله حسینی،س .ج. و میردامادی،س.م. (1385) . تحلیل عاملی سودمندی دوره های آموزش فنی و حرفه ای غیررسمی برای شاغلان روستایی استان تهران، : همایش آموزش کشاورزی کشور ، دانشگاه تربیت مدرس.تهران.

    • دفتر آموزش بهره برداران کشاورزی.(‌1399).گزارش آماری از دوره های آموزشی مهارتی بهره برداران کشاورزی، سازمان تحقیقات ،آموزش وترویج کشاورزی، موسسه آموزش وترویج کشاورزی، دفتر آموزش بهره برداران کشاورزی.تهران.

    • ساعتچی، م .(1389).روان شناسی کار (کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت)، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    • سلوکی، م.، ملک محمدی، ا.، چیذری، م. (1389). بررسی اثربخشی فعالیتهای آموزشی ترویجی در ارتقای سطح دانش اعضای تعاونیهای تولیدی کشاورزی استان سمنان. مجله تعاون، سال بیست و یکم، دوره جدید، شماره 4.

    • شیری، ش .، بیژنی، م. و چهارسوقی امین، ح .(1390). ارزشیابی اثربخشی طرح محوری گندم از دیدگاه کارشناسان ناظر استان ایلام پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال چهارم، شماره 2، تابستان پیاپی 14.

    • طیوری ، م. (1384).ارزشیابی اثربخشی آموزشهای فنی و حرفه ای در زمینه دوره های دامپزشکی. طرح پژوهشی دفتر مطالعات ونظام بهره برداری معاونت ترویج ونظام بهره برداری وزارت جهاد کشاورزی .تهران.

    • عباسی رستمی، ع.ا.، ‌احمدپور، ا. و شریف زاده،‌م.(‌1395). تحلیل تاثیر فعالیتهای آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتون کار با مدل یابی معادلات ساختاری. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی: 47-2(3).

    • عزیزی خالخیلی، ط. (1396). بررسی تاثیر آموزش های شغلی کشاورزان (مورد مطالعه؛ آموزش تولید ورمی کمپوست در شهرستان پاسارگاد). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 4(7).

    • علی بیگی، ا.ح.، میرک زاده، ع. ا. وبنی عامریان، ل.(1390). ارزشیابی طرح ترویجی تسریع انتقال یافته ها از دیدگاه کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 2-42، شماره 1، صص 91-79.

    • محمدی،‌ی.،‌ عواطفی اکمل،‌ ف.(‌1400). تحلیل موانع تاثیر دوره های ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. جلد 17.

    • ‌شفیعی، ل.،‌ مرادی،ح. و بخشی جهرمی، آ. (1398). تاثیر آموزشی تولیدکنندگان برتر باغی بر افزایش کارایی باغ داران کرمان. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره 51، صص37-20.

    • موحدی، ر.، زارع، م.، حیدری، ع. و یعقوبی فرانی، ا. (1393). تاثیر دوره‏های آموزشی شرکت‏های تعاونی مرغداران استان سمنان. فصلنامه تعاون و کشاورزی, 3(10), 23-1.

    • مؤمنی هلالی، ه. عباسی، ع .، علی لو، ج. (1396). ارزیابی تاثیر طرح همگام با کشاورز شالیکاران آمل. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی شماره 42 . صص41-27.

    • Adesoji, A. J., Farinde, A. J., & Ajayi, O. A. (2006). Assessment of the need of farmers for future agricultural extension work development in Osum state,Nigeria.Journal of Applied Science, 6(15), 3089-3095. ISSN: 1812-5654.
    • Babu, T. N., Suhasini, N. & Narayanappa, G. L. (2017). Role of talent management in job satisfaction and employee engagement in information technology industry, International Conference on Emerging Trends in Engineering, Management, Science and Technologies, RISE
    • •Krishna Sai Prakasam Group of Institutions, Andhra Pradesh, India
    • Bours,H.)2011(. Evaluation of publicly funded agricultural extension system in Somalia, Rural Sociology, 67 (1): 114-131
    • Butt, T. M.,Gao , Q., & Hussan, M. Z. Y. (2015). An Analysis of the Effectiveness Farmer Field School (FFS) Approach in Sustainable Rural Livelihood (SRL): The Experience of Punjab-Pakistan. Agricultural Sciences, 6(10), 1164.
    • Chapman, D. W. (2008). Options for improving the management of education systems. Policy-making for education reform in developing countries: Policy, options and strategy, 251-272.
    • Farooq, A., Ishaq, M., and Shah, N. (2010). Agricultural extension agents and challenges for sustainable development. Journal of Sarhad Agriculture, 26(3), 419-426.
    • Himire,K.(2014). Assessment of progress in improving the situation of farmers in India, Agriculture and Human Values, 12 (6): 62-74
    • Jeff Coutts,H.)2015(.Evaluation models promote collaborative programs in agriculture, Agricultural Research and Extension Network paper No. 57, ODI, London.
    • Kassa,L.)2015(.EvaluationExecutive­ agricultural extension program for sustainable agricultural development, Journal of agriculture + rural development, No. 1, pp: 28 –30.
    • Lamm, K. W., Carter, H. S., & Lamm, A. J. (2016). Evaluating Extension based leadership development programs in the southern United States. Journal of Agricultural Education, 57(1), 121-136.
    • f(2014).Assessment of progress in agriculture, international labour office.
    • Melinda,Z.(2013).Assessment of national agricultural programs in order to promote globalization, Rural Sociology, 57: 620-619.
    • Mirgohar, M., and. Movahed mohamady, H. (2008) study of extension and training needs assessment OF agricultural with using of measure differences in the level of technical knowledge and its application Azrvykrd. Journal of Agricultural Extension and Education, 4(1), pp. 72-61.
    • Rajalahti,P.)2015(.Monitoring and evaluation of agricultural research in order to access development indicators, Agrarian Research and Training Institute. Lc call No; HD1486.S83, P 38.
    • Sandrine,N.)2013(.Evaluation of programs to promote an increase in agricultural information to farmers in Ethiopia, American Journal of Agricultural Economics, 66 (3): 312-320.
    • Singh, K.,Peshin, R., & Saini, S. K. (2011). Evaluation of the agricultural vocational training programmes conducted by the Krishi Vigyan Kendras (Farm Science Centres) in Indian Punjab. Journal of Agriculture and Rural Development in the Tropics and Subtropics (JARTS), 111(2), 65-77.
    • Surur, O. O. (2007). Effectiveness of agricultural development training program: the cases of teff and livestock farmers of Alaba Woreda, Southern Ethiopia (Doctoral dissertation, Haramaya University).
    • Toowoomba,A.)2011(.The reasons for promoting agricultural development program evaluation, Ecological Economics, 65: 145-154.