نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی موسسه آموزش ,وترویج کشاورزی، رئیس گروه تدوین منابع علمی
2 دانشیار مرکز آموزش امام خمینی(ره)، سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی،تهران،ایران
3 استادیارموسسه آموزش وترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی،تهران،ایران
4 استادیارموسسه اموزش وترویج کشاورزی،سازمان تحقیقات ،آموزش وترویج کشاورزی،تهران،ایران
5 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده علوم زراعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In recent decades, the Ministry of Agriculture-Jahad has been holding informal skill trainings for farmers with the aim of extension of new technologies. The sample size was estimated to be 212 using the Cochran's formula. In order to select the samples, stratified random sampling method with proportional assignment was used. The validiy of the instrument was evaluated by panel of experts including specialists of the Agricultural Research, Education . For determining the reliability of the research instrument, the pioneer test method and completing the questionnaires by a group of 30 people, outside from the statistical population and calculating the values of the ordinal theta coefficient θ = 0.81-98 . Ordinal regression findings indicate that among the characteristics of the training course, instructor and content, variables amount of practical hours of the course, ease and comprehensibility of content, the amount of practical skills of the instructor and the amount of use of scientific and specialized visits in duration of the course” remained at the level of significance of 5% and the practical skills of the instructor remained at the level of 1% in the model. Also, the results of nonparametric Wilcoxon test showed that in five indicators, increasing the technical knowledge of users, increasing the skills of users, increasing income and improving the livelihood of users, improving motivation and job satisfaction and increasing quantitatively and improving the quality of products, there are statistically significant difference between before and after participation in the courses at the 99% confidence level
کلیدواژهها [English]
• براتی، ع.، رمضانی، م.، مظفر امینی، ا.، و علی بیگی، ا. (1393). نگرش و گرایش کشاورزان استان اصفهان نسبت به شرکت در دوره های آموزشی و ترویجی کشاورزی بر پایه مدل فیش باین- آیزن. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره29 ، صص 73-63
• تاتاری، س.، ملک نیا، ر.، رحیمیان، م. (1398). ارزیابی دوره ها و ابزار های آموزشی مختلف بر نگرش محیط زیستی روستاییان (مورد مطالعه: روستا های شهرستان دوره چگنی). محیط زیست طبیعی، منابع طبیعی ایران، 72(1).
• جعفرزاده، رحیم، م.(۱۳۸۶). بازگشت سرمایه الگویی برای تاثیر آموزشی، فصلنامه تدبیر، شماره ۱۸.
• چهارسوقی امین، ح.، الیاسی، س. وحامدی اوغولبیک، ع. (1393). تاثیر دوره های آموزشـی مرتـعداری در حفاظـت از مرتع شهرسـتان مهـران و عامل هـای مؤثر برآن ، فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی شماره 30 ،پاییز3 9.
• حاجی میررحیمی، س.د. (1395). بررسی سطح رضایت روستاییان دامدار از فعالیت های آموزشی- ترویجی سازمان جهادکشاورزی استان قم مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران .1395. (109- 125) ،1 شماره 1, 47-2 .
• حامدی اوغولبیک، ع. (1392). ارزیابی فاکتورهای موثر بر تاثیر دوره های آموزشی تلقیح مصنوعی دام در استان زنجان. نشریة علوم دامی (پژوهش و سازندگی)، 99، 63- 68.
• خداوردیان ، م.ر. فرج اله حسینی،س .ج. و میردامادی،س.م. (1385) . تحلیل عاملی سودمندی دوره های آموزش فنی و حرفه ای غیررسمی برای شاغلان روستایی استان تهران، : همایش آموزش کشاورزی کشور ، دانشگاه تربیت مدرس.تهران.
• دفتر آموزش بهره برداران کشاورزی.(1399).گزارش آماری از دوره های آموزشی مهارتی بهره برداران کشاورزی، سازمان تحقیقات ،آموزش وترویج کشاورزی، موسسه آموزش وترویج کشاورزی، دفتر آموزش بهره برداران کشاورزی.تهران.
• ساعتچی، م .(1389).روان شناسی کار (کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت)، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
• سلوکی، م.، ملک محمدی، ا.، چیذری، م. (1389). بررسی اثربخشی فعالیتهای آموزشی ترویجی در ارتقای سطح دانش اعضای تعاونیهای تولیدی کشاورزی استان سمنان. مجله تعاون، سال بیست و یکم، دوره جدید، شماره 4.
• شیری، ش .، بیژنی، م. و چهارسوقی امین، ح .(1390). ارزشیابی اثربخشی طرح محوری گندم از دیدگاه کارشناسان ناظر استان ایلام پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال چهارم، شماره 2، تابستان پیاپی 14.
• طیوری ، م. (1384).ارزشیابی اثربخشی آموزشهای فنی و حرفه ای در زمینه دوره های دامپزشکی. طرح پژوهشی دفتر مطالعات ونظام بهره برداری معاونت ترویج ونظام بهره برداری وزارت جهاد کشاورزی .تهران.
• عباسی رستمی، ع.ا.، احمدپور، ا. و شریف زاده،م.(1395). تحلیل تاثیر فعالیتهای آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتون کار با مدل یابی معادلات ساختاری. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی: 47-2(3).
• عزیزی خالخیلی، ط. (1396). بررسی تاثیر آموزش های شغلی کشاورزان (مورد مطالعه؛ آموزش تولید ورمی کمپوست در شهرستان پاسارگاد). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 4(7).
• علی بیگی، ا.ح.، میرک زاده، ع. ا. وبنی عامریان، ل.(1390). ارزشیابی طرح ترویجی تسریع انتقال یافته ها از دیدگاه کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 2-42، شماره 1، صص 91-79.
• محمدی،ی.، عواطفی اکمل، ف.(1400). تحلیل موانع تاثیر دوره های ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. جلد 17.
• شفیعی، ل.، مرادی،ح. و بخشی جهرمی، آ. (1398). تاثیر آموزشی تولیدکنندگان برتر باغی بر افزایش کارایی باغ داران کرمان. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره 51، صص37-20.
• موحدی، ر.، زارع، م.، حیدری، ع. و یعقوبی فرانی، ا. (1393). تاثیر دورههای آموزشی شرکتهای تعاونی مرغداران استان سمنان. فصلنامه تعاون و کشاورزی, 3(10), 23-1.
• مؤمنی هلالی، ه. عباسی، ع .، علی لو، ج. (1396). ارزیابی تاثیر طرح همگام با کشاورز شالیکاران آمل. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی شماره 42 . صص41-27.