نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

2 عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

چکیده

همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری‌ در حوزه علوم کشاورزی، نظام‌های آموزش کشاورزی باید نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مشکلات و چالش‌های قرن پیش رو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانات و عدم قطعیت‌های ناشی از تغییر اقلیم و همچنین بکارگیری بهینه از فناوری‌های نوین آماده سازند. نیل به این اهداف مستلزم بازبینی و به‌روزرسانی مداوم نظام‌های آموزش کشاورزی و پیش‌بینی و تدوین مولفه‌های نظام مطلوب آموزش کشاورزان آینده می-باشد. هدف اصلی این مطالعه بررسی ارکان رهیافت نوین آموزش کشاورزی به منظور تربیت کشاورزان آینده در ایران از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان نظام آموزش کشاورزی می‌باشد. داده‌های مورد نیاز در این پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی طی سه مرحله جمع‌آوری شد. با استفاده از ضریب همبستگی کندال مشخص شد که پس از پایان مرحله سوم توافق و اتفاق نظر قوی بین پاسخگویان حاصل شده و اجرای تکنیک دلفی متوقف شد. جامعه آماری این مطالعه شامل اعضای هیات علمی گروه‌های ترویج و آموزش کشاورزی در دانشکده‌های کشاورزی، معاونین آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و اعضای هیات علمی و کارشناسان موسسه آموزش و ترویج کشاورزی بودند که 26 نفر آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی خطی انتخاب و نظرخواهی تا رسیدن به مرحله اشباع نظری نیز ادامه یافت. در نهایت پس از جمع‌بندی پاسخ‌ها، ارکان رهیافت آموزش کشاورزان آینده ایران شامل آرمان و فلسفه، اهداف، راهبردها و راهکارها و برنامه‌های اجرایی شناسایی و مورد تبیین و تحلیل قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explaining the pillars of Iranian future farmers' education approach from the perspective of agricultural education specialists

نویسندگان [English]

  • SHAHRAM MOGHADDAS FARIMANI 1
  • Maryam Mahmoudi 2

1 Assistant Prof.of Institute of Agricultural Education and Extension, Agriculture Jihad, Agricultural Research, Education and Extension Organization(AREEO)

2 Assistant Professor, Seed and Plant Improvement Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO)

چکیده [English]

Considering the world's population, climate change, and the advancement of agricultural science and technology, agricultural education systems have to address the current and future generations of farmers to solve the problems and challenges of the coming century, Competition domestically and globally and with fluctuations and uncertainties caused by climate change as well as the optimal use of agricultural technologies. Achieving these goals requires continuous review and updating of agricultural education systems, and development of components of a desirable system for training future farmers. The main purpose of this study is to investigate the pillars of a new approach to agricultural education in order to train future farmers in Iran from the perspective of experts and specialists in the agricultural education system. The data required in this study were collected using Delphi technique in two stages. The statistical population of this study included all faculty members of agricultural extension and education departments in agricultural colleges, educational assistants of agricultural research and training centers, and faculty members and experts of the Agricultural Education and Extension Institute. 26 of them were selected using snowball sampling method. Sampling continued until the theoretical saturation stage was reached. Finally, after summarizing the answers, the pillars of the future farmers' education approach, including ideals and philosophy

کلیدواژه‌ها [English]

  • Future farmer
  • agricultural education
  • education approach
  • youthfulness
  • ابراهیم زاده، ع. (1383). فلسفه تربیت. چاپ اول. تهران: دانشگاه پیام نور.
  • بهزاد نسب، ج. (1397). آثار توسعه صنایع مرتبط با بخش کشاورزی در توسعه کسب و کارهای جامعه روستایی، ناشر: موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی.
  • ترک‌زاده، ج. (1388). رهبردی راهبردی در آموزش عالی. در "رویکردها و چشم اندازها نو در آموزش عالی" (ویراستار: محمد یمنی دوزی سرخابی). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی: 175-139.
  • ثمری، ع. (1394). مبانی نظری توسعه آموزش عالی و سیستم دانشگاه. تهران: انتشارات آفاق کلام. حجازی، ی. (1385). چهار بنیان آموزش کشاورزی. چاپ اول، تهران: نشر پونه.
  • حیدرنژاد، ا، مقدس فریمانی، ش.، موسوی، ک.، مهرورزان، ر. طهماسبی، م.، نیک فرجام، ح. و سیفی لی، ر. (1399). طرح کشاورزان آینده ایران، تهران: نشر آموزش کشاورزی. شعبانعلی فمی، ح. (1386). اصول ترویج و آموزش کشاورزی. چاپ دوم. تهران: انتشارات سمت.
  • عالی‌زاده، ع. (1385). اجرای تحقیق به روش دلفی. چاپ اول. تهران: انتشارات یوسف. عباس پور،
  • ع.، مهاجر، ی.، اسدزاده، ح.، رجب بیگی، م. و جهان پناه، ب. (1395). الگوی آموزش بهره برداران در وزارت جهاد کشاورزی (سال 1395). فصل‌نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9(43): 89-73.
  • عبدالله‌زاده، غ.، بارانی، ح.، باقری، ع.، نجفی‌نژاد، ع. و سلطانی، ا. (1395). مهمترین مسائل آموزش عالی کشاورزی و منابع‌طبیعی در ایران. نامه آموزش عالی، 9(36): 72-51.
  • عظیم پور، ا.، مصرآبادی، ج. و یارمحمدزاده، پ. (1394). طراحی و اعتبار بخشی مقیاس راهبردهای آموزشی معلمان. نشریه آموزش و ارزشیابی، 8(31): 75-63.
  • فتحی مقدم، م. (1387). باشگاه کشاورزان جوان. بازیابی شده در تاریخ 29 خرداد 1400. قابل دسترس در: http://www.bashgahkh.blogfa.com/post-13.aspx
  • فدایی‌ده‌چشمه، ب.، احمدی عیسی‌آبادی، و. و خدادادی، ا. (1395). فلسفه و آموزش وپرورش بزرگسالان در ایران و جهان. اولین کنفرانس بین‌المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی. 13 اسفند 1395. تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت
  • مرتضوی. کاظم‌زاده، ا، بزرگ‌امین، م.، افازه، ن. (1375). باشگاه جوانان روستایی: مهد پرورش کشاورزان آینده، انتشارات سازمان کشاورزی آذربایجان شرقی.
  • مقدس فریمانی، ش. و زمانی، غ. ح. (1386). رهیافت آموزشی گزیداری برای دوره کارشناسی کشاورزی، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد3، شماره 1: 11-25.
  • ملک جعفریان، ز.، بدری، ع. و رضوانی، م. ر. (1394). نقش عناصر آموزش و پرورش در توانمندسازی جوانان روستایی(مطالعة موردی: دانش‌‌آموزان روستایی مقطع دبیرستان بخش سربند شهرستان شازند)، فصلنامه پژوهش های روستایی، 6(4): 723-744.
  • نوروزی، ن. (1388). تاریخ شفاهی ترویج و آموزش کشاورزی در ایران (گفتگو با دکتر اسماعیل شهبازی). چاپ اول. مشهد: جهاد دانشگاهی (دانشگاه فردوسی مشهد).
  • Ameyaw, E.E, Hu, Y, Shan, M, Chan, C & Le, y. (2016). Application of Delphi method in construction engineering and management research: A quantitative perspective. Journal of Civil Engineering and Management, 22(8), 991–1000.
  • Connores, J. J. (2013). The history of future farmer's organizations around the world, Journal of agricultural education, vol 54: 1:60-71.
  • Croom, B. (2008). The development of the integrated three-component model of agricultural education. Journal of Agricultural Education, 49(1): 110-120.
  • Euro News. (2013) .Rural education. Available at: https://per.euronews.com/2013/12/13/rural-education
  • Haruna, O. I., Asogwa, V.C. and Ezhim, I. A. (2019). Challenges and enhancement of youth participation in agricultural education for sustainable food security. African Educational Research Journal, 7(4): 174-182.
  • Leavy, J. and Smith, S. (2010). Future Farmers: Youth Aspirations, Expectations and Life Choices, Discussion paper 013, available at: www. Future – agriculture.org.
  • McKim, A.J. and Sorensen, T.J. (2018). An Innovative Model of Agricultural Education and Training in Guinea: Trending Toward Self-Sustainability. Journal of International Agricultural and Extension Education, 25(11): 1-14.
  • Merrill, M. D. (2000). Instructional strategies that teach. CBT solutions, November/December, 1-11.
  • Schmidt, R. C. (1997). Managing Delphi surveys using nonparametric statistical techniques. Decision Sciences, 28(3), 763-774.
  • Zamora, O.B. (2014). Challenges and Opportunities for Sustainable AgriculturalEducation in the Philippines and in the ASEAN Region. Journal of Developments in Sustainable Agriculture, 9(1): 29-40.
  •