نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران

2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران

3 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران

4 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بوشهر

10.22092/jaear.2022.359125.1902

چکیده

سازمان جهاد کشاورزی می‏ تواند نقشی اساسی در توسعه بخش کشاورزی و تحقق امنیت غذایی جامعه داشته باشد. اما به ‏دلیل عدم پویایی لازم عملکرد آن همواره پایین‏ تر از اهداف کمی مندرج در برنامه‏ توسعه بوده است بنابراین، بر عملکرد آن نقدی جدی وارد است، در این راستا بررسی عواملی که می‏تواند این سازمان را از رکود و ایستایی خارج نماید و عملکرد آن را بهبود ببخشد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا این پژوهش با دیدمان کمی و با روش علّی - ارتباطی با هدف بررسی نقش مدیریت دانش و اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی جهاد کشاورزی انجام شد. جامعه‏ ی آماری، همه‏ ی کارشناسان جهاد کشاورزی استان بوشهر به تعداد 400 تن بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 210 تن از آنان با روش نمونه‏ گیری تصادفی طبقه‏ ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه‏ ای بود که روایی شکلی آن توسط نظرسنجی از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و روایی محتوایی آن با محاسبه AVE و پایایی آن با استفاده از تتای ترتیبی تایید شد. مقیاس پرسشنامه مورد استفاده برای بررسی دیدگاه پاسخگویان براساس طیف لیکرت (1- خیلی‏ کم تا 5- خیلی زیاد) بود. پردازش داده‏ ها با استفاده از نرم‏ افزار SPSSwin18 و Lisrel8.54 انجام شد. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که ارتباط معنی‏ داری بین مدیریت دانش، اقدامات راهبردی منابع انسانی و عملکرد سازمانی وجود دارد. یافته‏ های مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد سویگان مدیریت دانش قادر است 75 درصد از واریانس عملکرد سازمانی کارشناسان جهاد کشاورزی استان بوشهر را تبیین نماید. علاوه بر این نتایج مدل ساختاری پژوهش، نتایج نشان داد مدیریت دانش می‏ تواند از طریق اقدامات راهبردی منابع انسانی بر روی عملکرد سازمانی اثرگذار باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of knowledge management and strategic measures of human resources management on organizational performance of agricultural jihad in Bushehr province

نویسندگان [English]

  • Roya Bazyari 1
  • bahman khosravipour 2
  • Moslem Savari 3
  • nozar monfared 4

1 MSc student, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran.

2 Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran

4 Professor of Bushehr Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Iran

چکیده [English]

The Agricultural Jihad Organization can play a fundamental role in the development of the agricultural sector and achieving food security of the society. However, due to the lack of necessary dynamics, its performance has always been lower than the desired amount included in the development plan, therefore, its performance is seriously criticized. In this regard, the investigation of the factors that can save this organization from stagnation, and improve its performance is crucial. In doing so, this research was conducted to investigate the role of knowledge management on the organizational performance of Bushehr Agricultural Jihad with the mediating role of strategic measures related to human resource management. The statistical population included all experts of agricultural jihad organization in Bushehr province (400 experts). Using Krejcie and Morgan table, 210 of them were selected by stratified random sampling method with proportional assignment. The main instrument of this research was a questionnaire. The form validity of the questionnaire was confirmed by faculty members of the Department of Agricultural Extension and Education in Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan and its’ content validity was calculated using AVE, eventually, the reliability of the questionnaire was confirmed using ordinal theta. The questionnaire was based on the Likert scale (1- very little to 5- very much). Data processing was performed using SPSSV18 and Lisrelv8.54. The results of structural equation modeling showed that the dimensions of knowledge management can explain 75% of the variance of organizational performance of agricultural jihad experts in Bushehr province. In addition,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational performance
  • knowledge management
  • strategic measures of human resources
  • organizational excellence
  • organizational innovation
o اعتمادی اهری، ع.، داودی، ا.ح. و عسکری کچوسنگی، ه. (1394). بررسی رابطه مدیریت دانش با اعتماد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان. دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی. 14 اسفند، 1394 توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان.
o امین، ف.، حقانی، م. و ایزدی یزدان‌آبادی، م. (1394). بررسی تأثیر همسویی راهبردهای تجاری و منابع انسانی بر شاخص‌های عملکردی کلیدی مالی و رضایت کارکنان. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 7(2)، 127-105.
o پورفاتح، ن.، خسروی‏ پور، ب. و غنیان، م. (1399). عامل‏ های موثر بر اجرای مدیریت دانش در ترویج کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی، 52: 27-50.
o پیل‌پا، ح. و فرخیان، س. (1399). تأثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش واسطه گرایش کارآفرینانه. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی در مدیریت و حسابداری، 5(17)، 110-96. o
جاوید، ا. و غیبی، ب. (1394). مروری بر مفهوم مدیریت دانش در سازمان. کنفرانس بین‌المللی مدیریت و اقتصاد21. 12 اسفند 1394. موسسه سرآمدهمایش کارین و تحت حمایت در شهر تهران.
o جمالی نژاد، آ.، حسینی گل افشان، س. ا. و کاوه‌کوشا، ح. (1395). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان. اولین کنفرانس بین‌الملل تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. 14 بهمن 1395. تهران. شرکت بین المللی کوشا.
o جوکار، ش. (1395). نقش مدیریت دانش در رضایت شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. همایش بین‌المللی افق‌های نوین در علوم مدیریت و حسابداری، اقتصاد و کارآفرینی. 18مهر، 1395، اسلامشهر انجمن افق نوین علم و فناوری و تحت حمایت. o
حسن‌زاده‌اصفهانی، ب. و قاسمی، پ. (1397). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با توانمندسازی و رضایت شغلی کارکنان. (مورد مطالعه:کتابخانه‌های عمومی تهران). اولین همایش ملی مدیریت، اقتصاد و اقتصاد مقاومتی. 20 اردیبهشت 1397. مشهد. دانشگاه پیام نور خراسان رضوی.
o حضوری، م.ج. و رضائیان، س. (1398). مطالعه و بررسی نقش مدیریت دانش در مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: سازمان ثبت احوال شهر تهران). سومین کنفرانس علمی دستاوردهای نوین در مطالعات علوم مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران، سومین کنفرانس علمی دستاوردهای نوین در مطالعات علوم مدیریت، حسابداری و اقتصاد ایران. ایلام: موسسه پژوهشی آسو سیستم آرمون.
o خراسانی طرقی، ح. (1391). موانع تغییر و تحول سازمان‏های دولتی. قابل دسترس در: o http://system.parsiblog.com/Posts/11 02 o رجب‌پور، ا. و سهیلی ‌نیک، ب. (1400). تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان: تأکید بر نقش میانجی مدیریت استراتژیک ‏منابع انسانی (مورد مطالعه: پژوهشگاه صنعت نفت)‏. فصلنامه مدیریت استاندارد و کیفیت، 11(2)، 52-39.
o رجبی فرجاد، ح. و مطیعیان نجار، م. (1397). تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با مطلاحظات نقش میانجی اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی. فصلنامه پژوهش مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین،‌10 (۳): 191-214.
o رضایی، ر.، صلاحی مقدم، ن. و شعبانعلی فمی، ح. (1393). بررسی اثر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز. پژوهش‏ های ترویج و آموزش کشاورزی، 7(۴): 77-91.
o رضوی، م. و قلی ‏پور کنعانی، ی. (1397). ارائه الگوی مدیریت دانش بین کارکنان شرکت صنعتی دریای ایران (صدرا)، فصلنامه پژوهش کاربردی در فنی مهندسی، 2(۸): 237-247. o سلیمانیان، م. و نیلی پور طباطبائی، س. ا. (1392). ارزیابی عوامل شکست پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان‌ها، دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین.
o شبرنگی، ا. و امیرنژاد، ق. (1397). بررسی تأثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی کارآفرینی سازمانی در گروه ملی صنعتی فولاد ایران. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 8، 162-151.
o شکری، ب.، ساریخانی، ن. و حسومی، ط. (1391). عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. فصلنامه پژوهش اجتماعی. 4(14). صص 135-119.
o صفرزاده، ح.، تدین، ا. و حرمحمدی، م. (1391). بررسی تأثیر استراتژی‌های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: مراکز آموزشی و درمانی شمال فارس). فصلنامه طلوع بهداشت، 11(1)، 86-76.
o عبیاوی، ن.، و مهرعلیزاده، ی. (1391). بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی و ارتباط آن با عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: کمیته امداد امام خمینی استان خوزستان. دومین کنفرانس ملی دانشجویی کارآفرینی، تهران؛ 20 و 21 مهرماه، صص 1-12.
o عباس پور، ع. باورتیان، ه. (1388). بررسی رابطه ارتباطات اثربخش و عملکرد سازمانی (براساس مدل اچیو) در واحدهای ستادی ملی گاز ایران در سال 1388. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت؛ 4 (10): 7-37.
o غنیمت، پ.، عطازاده، ی.، حسین‌زاده، ع. و عشقی، د. (1391). بررسی رابطه بین عوامل موثر بر مدیریت دانش با رضایت شغلی. همایش ملی تازه‌های مدیریت. رشت. دانشگاه آزاد اسلامی . 9 اسفند 1391.
o قاسمی، ج.، طهماسبی، م.، درجانی، ع.، امیری لاریجانی، ب.، سرافرازی، ع. و بنی هاشم. ف. (1397). طرح نوین نظام ترویج کشاورزی: پیشینه، دستاوردها،‌چم‏انداز آینده. هفتمین کنگره ملی علوم ترویج و آکشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست پایدار،‌شهریورماه.
o کثیرلو، م. و نعامی، ع. (1399). تاثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمان (مورد مطالعه: بانک ملت شهر تهران). فصلنامه مدیریت کسب و کار، 12(4)، 427-409.
o محمداسماعیل، ص. و تهم، م. (1400). تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با اتخاذ نقش میانجی ارتباطات بازاریابی مورد مطالعه: شرکت فرودگاه‌های کشور. فصلنامه مدیریت بازاریابی، 16(52)، 83-67.
o مقیمی، س.م.، امامی،‌ ف. و کاظمی، م. (1390). ارزیابی و اولویت‌بندی شاخصه‌های سرمایه اجتماعی وتأثیر آن برعملکرد سازمانی در نظام دانشگاهی. فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، 9(۲۴): 29-60.
o نوایی، س. س. اعظم، م. (1397). بررسی استراتژی‏ و کارکردهای مدیریت دانش بر بهبود عملکرد، نوآوری و توانمندسازی سازمان. کنفرانس بین‏المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی، کرج.
o Akbaripour, H., & Poursaeed, A. (2017). Role of knowledge management in empowerment of agriculture organization’s experts in Ilam Province, Iran. International Journal of Agricultural Management and Development, 8(1), 81-89.
o Al Ahbabi, S.A., Singh, S.K., Balasubramanian, S. & Gaur, S.S. (2019). Employee perception of impact of knowledge management processes on public sector performance. Journal of Knowledge Management, 23(2), 351-373.
o Breznik, K. (2018). Knowledge management–from its inception to the innovation linkage. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 238, 141-148.
o Chong, S. C. (2005). Implementation Of Knowledge Management Among Malaysian ICT Companies: An Empirical Study Of Suceess Factors And Organisational Performance (Doctoral dissertation, Multimedia University).
o Chuang, C. H., & Liao, H.,(2010). Strategic Human Resource Management in Service Context: Taking care of business by taking care of employees and customers. Personnel Psychology, 63, 153-196.
o Chuang, C. H., Jackson, S. E., & Jiang, Y. (2016). Can knowledge-intensive teamwork be managed? Examining the roles of HRM systems, leadership, and tacit knowledge. Journal of management, 42(2), 524-554.
o Dickel, D. G., & de Moura, G. L. (2016). Organizational performance evaluation in intangible criteria: a model based on knowledge management and innovation management. RAI Revista de Administração e Inovação, 13(3), 211-220.
o Donate, M. J., & de Pablo, J. D. S. (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of business research, 68(2), 360-370.
o Fındıklı, M. A., Yozgat, U., & Rofcanin, Y. (2015). Examining organizational innovation and knowledge management capacity the central role of strategic human resources practices (SHRPs). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 181, 377-387.
o Herwig, C., Garcia-Aponte, O. F., Golabgir, A., & Rathore, A. S. (2015). Knowledge management in the QbD paradigm: manufacturing of biotech therapeutics. Trends in biotechnology, 33(7), 381-387. o Huarng, K. H., Mas-Tur, A., & Moreno, F. C. (2018). Innovation, knowledge, judgment, and decision-making as virtuous cycles. Journal of Business Research, 88, 278-281.
o Keshtidar, M., Esmaeilzade Ghandehari, M. R., & Harati, M. (2016). The effect of knowledge management through human resources information systems on customer relationship management in aquatic sport centers. Annals of Applied Sport Science, 5(3), 69-77.
o Koloniari, M., & Fassoulis, K. (2017). Knowledge management perceptions in academic libraries. The journal of academic librarianship, 43(2), 135-142.
o Marfo, K. (2016). Context and the advancement of a global science of human development: A commentary. Monographs of the society for research in child development, 81(1), 172-182.
o Marques, D. P., & Simón, F. J. G. (2006). The effect of knowledge management practices on firm performance. Journal of knowledge management.
o Merlo, T. R. (2016). Factors influencing knowledge management use in technology enterprises in southern United States. Procedia Computer Science, 99, 15-35.
o Metcalfe, A. (2008). The Political Economy of Knowledge Management in Higher Education", In Jennex, M. E. (Ed.), Knowledge management: Concepts, methodologies, tools, and applications, pp. 2301-2313.
o Mtshali, S. S. (2017). The relationship between entrepreneurial orientation, competitive advantage and business performance among small businesses in Durban. Submitted in fulfillment of part of the requirements for the Masters of Business Administration, Durban University of Technology, Durban, South Africa.
o Ranjan, J., & Khalil, S. (2007). APPLICATION OF KNOWLEDGE MANAGEMENT IN MANAGEMENT EDUCATION: A CONCEPTUAL FRAMEWORK. Journal of theoretical & applied information technology, 3(3).
o Stanković, N., & Micić, Ž. (2018). Innovating and management of the knowledge base on the example of IT applications. Telematics and Informatics, 35(5), 1461-1472.
o Suzana, R., & Kasim, R. (2010). The relationship of knowledge management practices, competencies and the organizational performance of government departments in Malaysia. Human and Social Sciences, 5 (4), 219-225.
o Yang, J. T. (2015). Effect of internal marketing on knowledge sharing and organizational effectiveness in the hotel industry. Total Quality Management & Business Excellence, 26(1-2), 76-92.
o Zaied, A. N. H., Hussein, G. S., & Hassan, M. M. (2012). The role of knowledge management in enhancing organizational performance. International journal of information engineering and electronic business, 4(5), 27.
o Zehir, Cemal., Gurol, Yonca., Karaboga, Tugba., & Kole, Mahmut. (2016). Strategic Human Resource Management and Firm Performance: The Mediating Role of Entrepreneurial Orientation, Journal of Procedia Social and Behavior Sciences, 235, 372-381.