آموزش کشاورزی
نقش مدیریت دانش و اقدا م های راهبردی مدیریت منبع های انسانی بر عملکردسازمانی جهاد کشاورزی استان بوشهر

رویا بازیاری؛ بهمن خسروی پور؛ مسلم سواری؛ نوذر منفرد

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، صفحه 6-24

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.359125.1902

چکیده
  سازمان جهاد کشاورزی می‏ تواند نقشی اساسی در توسعه بخش کشاورزی و تحقق امنیت غذایی جامعه داشته باشد. اما به ‏دلیل عدم پویایی لازم عملکرد آن همواره پایین‏ تر از اهداف کمی مندرج در برنامه‏ توسعه بوده است بنابراین، بر عملکرد آن نقدی جدی وارد است، در این راستا بررسی عواملی که می‏تواند این سازمان را از رکود و ایستایی خارج نماید و ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نیازسنجی آموزشی کشاورزان چغندرکار استان کرمانشاه با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت

نشمیل افشارزاده؛ عادل نعمتی؛ علی جلیلیان؛ زینب الله مرادی؛ غلامرضا صادقی

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، صفحه 25-40

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.359593.1904

چکیده
  مطالعه‌ی حاضر به بررسی نیازهای آموزشی کشاورزان چغندرکار استان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت پرداخته است. جامعه آماری پژوهش را کشاورزان چغندکار و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی استان تشکیل دادند. نمونه‌گیری از کشاورزان و کارشناسان به ترتیب با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس وخوشه ای به شیوه انتساب متناسب انجام پذیرفت. با ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ارزشیابی اثربخشی پژوهشگر مروجان ارشد در نظام نوین ترویج کشاورزی: کاربرد مدل سیپ (CIPP)

حسین نوری؛ جواد قاسمی؛ علیرضا توکلی

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، صفحه 41-62

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.359925.1909

چکیده
  تعامل با مؤسسه‌ها و مرکزهای تحقیقاتی، از جمله مؤلفه‌های نظام نوین ترویج کشاورزی است که در این راستا و به‌منظور نقش‌آفرینی مناسب‌تر محققان در شبکه دانش کشاورزی، پژوهشگر - مروجان ارشد و محققان معین به‌عنوان دو کنشگر اصلی تعریف شدند.بر این مبنا، هدف کلی این تحقیق پیمایشی، ارزشیابی اثربخشی پژوهشگر - مروجان ارشد در نظام نوین ترویج ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش چابکی سازمانی در ارتباط فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان‌ها و مرکزهای آموزش کشاورزی کرمانشاه

زهرا کرانی

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، صفحه 63-82

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.360015.1910

چکیده
  پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهره‌برداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش‌ توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان‌ها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ارائه یک الگوی ساختاری توسعه مهارت‌های نرم بایسته در میان دانشجویان کشاورزی: یک رویکرد آمیخته

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، صفحه 81-99

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.360278.1913

چکیده
  هدف این تحقیق ارائه الگوی ساختاری توسعه مهارت‌ های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی بود. در این راستا، از رویکردی آمیخته (کیفی- کمی) استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، داده‌ها از طریق مصاحبه‌ های نیمه ساختاریافته با 19 تن از اعضای هیئت‌ علمی رشته‌های کشاورزی خبره در موضوع پژوهش با روش نمونه‌ گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شد. در این ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
دیدگاه گروه کانونی صاحبنظران منتخب آموزش کشاورزی نسبت به نظام آموزش کشاورزان آینده کشور

شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، صفحه 102-124

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.128389

چکیده
  نظام آموزش کشاورزی باید همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری در علوم کشاورزی، نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مساله ها و چالشهای سده پیشرو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانها و به کارگیری بهینه از فناوریهای نوین آماده سازد. دستیابی به این هد فها نیازمند بازبینی و به روزرسانی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی دانشگا ه های بوعلی سینا و رازی

رامین طاهری؛ رضا موحدی؛ سعید کریمی؛ مهرداد پویا

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، صفحه 125-140

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.128418

چکیده
  تحقیق کاربردی حاضر در راستای شناسایی شاخصهای تدریس اثربخش، با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه انجام شده است. پرسشنامه در مجموع شامل 105 سوال بود که 7 سوال مربوط به ویژگی ­های فردی و بقیه سوالات مربوط به سه بخش مهارت­های حرفه ای (26 سوال)، مهارت­های عمومی تدریس (36 سوال) و مهارت­های فنی (25 سوال) بودند. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نظام نوین ترویج و توسعه رسانه های آموزشی ترویجی

نصیبه پورفاتح؛ علی رضا سید اسحاقی؛ نرگس عظیمی

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، صفحه 141-154

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.128419

چکیده
  رسانه های ترویجی باعث توسعه فعالیت‌های ترویجی و تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان در گروه‌های مختلف هدف می‌شود. رسانه ها می توانند متناسب با سطح سواد، سن، ویژگی های اقلیمی، ویژگی های محصول و همچنین فرهنگ و ارزش های دینی و اعتقادی در ساختارهای مختلف تولید و مورد استفاده جمعی و انبوهی و انفرادی قرارگیرند با توجه به این ویژگی ها پس از استقرار ...  بیشتر