آموزش کشاورزی
رویا بازیاری؛ بهمن خسروی پور؛ مسلم سواری؛ نوذر منفرد
چکیده
سازمان جهاد کشاورزی می تواند نقشی اساسی در توسعه بخش کشاورزی و تحقق امنیت غذایی جامعه داشته باشد. اما به دلیل عدم پویایی لازم عملکرد آن همواره پایین تر از اهداف کمی مندرج در برنامه توسعه بوده است بنابراین، بر عملکرد آن نقدی جدی وارد است، در این راستا بررسی عواملی که میتواند این سازمان را از رکود و ایستایی خارج نماید و ...
بیشتر
سازمان جهاد کشاورزی می تواند نقشی اساسی در توسعه بخش کشاورزی و تحقق امنیت غذایی جامعه داشته باشد. اما به دلیل عدم پویایی لازم عملکرد آن همواره پایین تر از اهداف کمی مندرج در برنامه توسعه بوده است بنابراین، بر عملکرد آن نقدی جدی وارد است، در این راستا بررسی عواملی که میتواند این سازمان را از رکود و ایستایی خارج نماید و عملکرد آن را بهبود ببخشد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا این پژوهش با دیدمان کمی و با روش علّی - ارتباطی با هدف بررسی نقش مدیریت دانش و اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی جهاد کشاورزی انجام شد. جامعه ی آماری، همه ی کارشناسان جهاد کشاورزی استان بوشهر به تعداد 400 تن بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 210 تن از آنان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی شکلی آن توسط نظرسنجی از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و روایی محتوایی آن با محاسبه AVE و پایایی آن با استفاده از تتای ترتیبی تایید شد. مقیاس پرسشنامه مورد استفاده برای بررسی دیدگاه پاسخگویان براساس طیف لیکرت (1- خیلی کم تا 5- خیلی زیاد) بود. پردازش داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSwin18 و Lisrel8.54 انجام شد. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که ارتباط معنی داری بین مدیریت دانش، اقدامات راهبردی منابع انسانی و عملکرد سازمانی وجود دارد. یافته های مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد سویگان مدیریت دانش قادر است 75 درصد از واریانس عملکرد سازمانی کارشناسان جهاد کشاورزی استان بوشهر را تبیین نماید. علاوه بر این نتایج مدل ساختاری پژوهش، نتایج نشان داد مدیریت دانش می تواند از طریق اقدامات راهبردی منابع انسانی بر روی عملکرد سازمانی اثرگذار باشد.
آموزش کشاورزی
نشمیل افشارزاده؛ عادل نعمتی؛ علی جلیلیان؛ زینب الله مرادی؛ غلامرضا صادقی
چکیده
مطالعهی حاضر به بررسی نیازهای آموزشی کشاورزان چغندرکار استان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت پرداخته است. جامعه آماری پژوهش را کشاورزان چغندکار و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی استان تشکیل دادند. نمونهگیری از کشاورزان و کارشناسان به ترتیب با استفاده از نمونهگیری در دسترس وخوشه ای به شیوه انتساب متناسب انجام پذیرفت. با ...
بیشتر
مطالعهی حاضر به بررسی نیازهای آموزشی کشاورزان چغندرکار استان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت پرداخته است. جامعه آماری پژوهش را کشاورزان چغندکار و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی استان تشکیل دادند. نمونهگیری از کشاورزان و کارشناسان به ترتیب با استفاده از نمونهگیری در دسترس وخوشه ای به شیوه انتساب متناسب انجام پذیرفت. با بهرهگیری از جدول بارتلت و همکاران، 254 نفر از کشاورزان چغندرکار و176 نفر ازکارشناسان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مبتنی بر مدل بوریچ بود. نتایج نشان داد بر اساس مدل بوریچ از نگاه چغندرکاران دو موضوع شناسایی، تشخیص و کنترل بیماریهای رایزوتونیا و رایزومانیا به عنوان نیاز آموزشی شناخته می-شوند. باتوجه به تحلیل کوادرانت، از دیدگاه کشاورزان چغندکار و کارشناسان پهنه تمامی 29 موضوع آموزشی، به عنوان نیاز آموزشی شناخته شدند. تطبیق و مقایسة نتایج حاصل از دو مدل نشان داد دو نیاز آموزشی شامل شناسایی، تشخیص وکنترل بیماریهای رایزوتونیا و رایزومانیا در ربع یک مدل کوادرانت بر دو اولویت اول در مدل نیازسنجی بوریچ از دید کشاورزان منطبق بود. با توجه به ناهمسانی نسبی نتایج حاصل از دو مدل، میتوان نتیجه گرفت بین کارشناسان پهنه و کشاورزان در مورد اولویتهای آموزشی اختلاف نظر مشهود وجود دارد.
آموزش کشاورزی
حسین نوری؛ جواد قاسمی؛ علیرضا توکلی
چکیده
تعامل با مؤسسهها و مرکزهای تحقیقاتی، از جمله مؤلفههای نظام نوین ترویج کشاورزی است که در این راستا و بهمنظور نقشآفرینی مناسبتر محققان در شبکه دانش کشاورزی، پژوهشگر - مروجان ارشد و محققان معین بهعنوان دو کنشگر اصلی تعریف شدند.بر این مبنا، هدف کلی این تحقیق پیمایشی، ارزشیابی اثربخشی پژوهشگر - مروجان ارشد در نظام نوین ترویج ...
بیشتر
تعامل با مؤسسهها و مرکزهای تحقیقاتی، از جمله مؤلفههای نظام نوین ترویج کشاورزی است که در این راستا و بهمنظور نقشآفرینی مناسبتر محققان در شبکه دانش کشاورزی، پژوهشگر - مروجان ارشد و محققان معین بهعنوان دو کنشگر اصلی تعریف شدند.بر این مبنا، هدف کلی این تحقیق پیمایشی، ارزشیابی اثربخشی پژوهشگر - مروجان ارشد در نظام نوین ترویج کشاورزی با استفاده از الگوی استافلبیم (CIPP) شامل چهار بعد؛زمینه، درونداد، فرایند و برونداد بود. جامعه آماری آن، شبکه تحقیقات در سراسر کشور (1908 تن) بود.حجم نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری دانیل، 320 تن برآورد شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده گزیده شدند.ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخت بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظرخواهی از متخصصان و روایی سازهای (AVE≥0.51) و پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه ضریب تتای ترتیبی (θ≥0.77) و پایایی ترکیبی (CR≥0.77) تایید شد.پردازش دادهها در بخش توصیفی با نرمافزارSPSSWin22 و برازش مدل تحقیق نیز با نرمافزار Smart PLS نسخه 3 انجام شد.یافتهها نشان دادند که بهترتیب در زمینه، «تناسب هدفهای شبکه پژوهشگر - مروجان ارشد با سیاستهای کلان بخش کشاورزی»؛در درونداد، «میزان توان فنی پژوهشگر-مروجان ارشد»؛ در فرآیند «مشارکت در برگزاری دورههای آموزشی مجازی» و در برونداد «کاربردی بودن توصیههای ارائه شده در عرصه» در بالاترین رتبهها قرار گرفتند.رتبهبندی کلی ابعاد ارزشیابی اثربخشی نیز نشان داد که «برونداد» در بالاترین و «درونداد» در پایینتر رتبهها قرار گرفتند.همچنین، نتایج بهدست آمده از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل ارزشیابی اثربخشی پژوهشگر - مروجان ارشد دارای چهار بعد «زمینه»، «درونداد»، «فرآیند» و «برونداد»؛بود که همگنی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت.بر این مبنا، بهمنظور بهبود کار پژوهشگر - مروجان ارشد، پیشنهادهایی در زمینه ایجاد انگیزه، حضور بیشتر در گروههای سیاستگذاری و برنامهریزی وزارت جهاد کشاورزی، تدوین معیارها و شاخصهای مناسب انتخاب، تخصیص ردیفهای اعتباری و توسعه زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری و پشتیبانی لازم ارائه شد.
آموزش کشاورزی
زهرا کرانی
چکیده
پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهرهبرداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش ...
بیشتر
پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهرهبرداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش میانجی چابکی سازمانی انجام شد. افراد مشارکتکننده در این پژوهش آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به شمار 267 نفر بودند (N=267)که با توجه به تعداد آنها سرشماری شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات محمودی (1392)؛ پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2002) استفاده شد. روایی صوری و ظاهری ابزار پژوهش به تأیید 7 نفر از اعضای هیأت علمی که دارای تجربه در زمینه موضوع بودند، رسید و اصلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال شد. روایی همگرای پرسشنامه نیز از طریق محاسبه (AVE) انجام شد که معادل 78/0 به دست آمد. پایایی ابزار پژوهش از طریق ضریب تتای ترتیبی (87/0-83/0Ө= ) با استفاده از نرامافزار R بررسی شد که برای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات 83/0، قسمت عملکرد شغلی 86/0، چابکی سازمانی 85/0 و به صورت کلی 87/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSwin22 و Smart PLSwin3 استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسن نشان داد که بین توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی، همچنین بین چابکی سازمانی و عملکرد شغلی آموزشگران کشاورزی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان متغیر مستقل بر روی دو متغیر وابسته یعنی عملکرد شغلی و چابکی سازمان به صورت معنیداری تأثیرگذار بود. به طوریکه فناوری اطلاعات و ارتباطات 57 درصد از کل واریانس عملکرد شغلی و 34 درصد از کل واریانس چابکی سازمانی را تبیین نمود.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین
چکیده
هدف این تحقیق ارائه الگوی ساختاری توسعه مهارت های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی بود. در این راستا، از رویکردی آمیخته (کیفی- کمی) استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، دادهها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 19 تن از اعضای هیئت علمی رشتههای کشاورزی خبره در موضوع پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شد. در این ...
بیشتر
هدف این تحقیق ارائه الگوی ساختاری توسعه مهارت های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی بود. در این راستا، از رویکردی آمیخته (کیفی- کمی) استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، دادهها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 19 تن از اعضای هیئت علمی رشتههای کشاورزی خبره در موضوع پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شد. در این فاز، از رویکرد نظریه داده بنیان جهت طراحی الگوی اولیه پژوهش استفاده گردید. جهت آزمون الگوی حاصلشده، در بخش کمی پژوهش، پس از تأیید پایایی و روایی پرسشنامه تحقیق، دادهها از 384 تن از دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته های کشاورزی گردآوری شد. جهت ارزیابی الگوی پژوهش، از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج پژوهش، الگوی پژوهش را تایید کرد. بر اساس این مدل، عوامل موثر بر مهارت های نرم و پیامد های مهارت های نرم بایسته برای دانشجویان کشاورزی روشن گردید.
آموزش کشاورزی
شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی
چکیده
نظام آموزش کشاورزی باید همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری در علوم کشاورزی، نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مساله ها و چالشهای سده پیشرو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانها و به کارگیری بهینه از فناوریهای نوین آماده سازد. دستیابی به این هد فها نیازمند بازبینی و به روزرسانی ...
بیشتر
نظام آموزش کشاورزی باید همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری در علوم کشاورزی، نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مساله ها و چالشهای سده پیشرو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانها و به کارگیری بهینه از فناوریهای نوین آماده سازد. دستیابی به این هد فها نیازمند بازبینی و به روزرسانی پیوسته نظام آموزش کشاورزی و پیش بینی و تدوین رهیافت پسندید ه ی آموزش کشاورزان آینده است. با وجود رسالت عظیمی که نظام آموزش کشاورزی در آماده سازی جوانان و توانمندسازی بهر ه برداران حال و آینده کشور دارد، این نظام با آسیب ها و چالش های متعددی از جمله؛ ضعف در عوامل انگیزشی برای جذب جوانان در رشته های کشاورزی، پایین بودن سهم بخش کشاورزی از پذیرش دانش آموز در آموزش متوسطه کشور، ضعف بنیه علمی و عملی دانشجویان بخش کشاورزی و عدم تمایل بخشهای تولیدی و تجاری کشاورزی در جذب آنان مواجه است. ازاین رو، هدف اصلی این پژوهش، تعیین سویگان رهیافت آموزشی به منظور تربیت کشاورزان آینده در ایران از دیدگاه صاحب نظران و متخصصان نظام آموزش کشاورزی می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع مطالعات کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا مطالع های توصیفی بوده، و به لحاظ دیدمان، از رویکرد کیفی بهره گرفته است. جامعه آماری این بررسی صاحبنظران حوزه آموزش کشاورزی شاغل در دانشگا هها، موسسه های تحقیقاتی و سازما نهای اجرایی مرتبط با ترویج و آموزش کشاورزی بودند که در نهایت 10 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری هدف دار انتخاب شدند. داد ه های مورد نیاز در این پژوهش با استفاده از مصاحبه و مرور گزارش های منتشر شده جمع آوری شد. پس از کدگذاری داد ه ها و استخراج مفهو م ها و مقوله ها، سویگان رهیافت آموزش کشاورزان آینده ایران شامل آرمان و فلسفه، هد فها، راهبردها و راهکارها و برنامه های اجرایی شناسایی و تبیین شدند. در نهایت بر اساس یافته های حاصل مواردی که باید در تدوین نقشه راه آموزش کشاورزی کشور در نظر گرفته شود، پیشنهاد شد.
آموزش کشاورزی
رامین طاهری؛ رضا موحدی؛ سعید کریمی؛ مهرداد پویا
چکیده
تحقیق کاربردی حاضر در راستای شناسایی شاخصهای تدریس اثربخش، با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه انجام شده است. پرسشنامه در مجموع شامل 105 سوال بود که 7 سوال مربوط به ویژگی های فردی و بقیه سوالات مربوط به سه بخش مهارتهای حرفه ای (26 سوال)، مهارتهای عمومی تدریس (36 سوال) و مهارتهای فنی (25 سوال) بودند. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید ...
بیشتر
تحقیق کاربردی حاضر در راستای شناسایی شاخصهای تدریس اثربخش، با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه انجام شده است. پرسشنامه در مجموع شامل 105 سوال بود که 7 سوال مربوط به ویژگی های فردی و بقیه سوالات مربوط به سه بخش مهارتهای حرفه ای (26 سوال)، مهارتهای عمومی تدریس (36 سوال) و مهارتهای فنی (25 سوال) بودند. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید کشاورزی دانشگاه های بوعلی سینا (80 N=) و رازی (72N=) میباشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید که مجموعا 129 نفر از اساتید کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا (66 نفر) و رازی (63 نفر) به عنوان نمونه های تحقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرم افزار SPSS22 و smartPLS3انجام گرفت. نتایج نشان داد مهمترین شاخصهای تدریس اثربخش در حیطه مولفه مهارتهای فنی تدریس شامل: داشتن طرح درس و برنامه برای تدریس و تعهد در قبال آن، رعایت نظم و پیوستگی در تنظیم مطالب درسی و ارائه آنها، مرتبط نمودن محتوای درس با نیازهای جامعه کشاورزی، در حیطه مولفه عمومی شامل: گشادهرویی استاد، انعطافپذیری نسبت به شرایط دانشجویان، برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجویان؛ و مهمترین شاخصهای تدریس اثربخش در حیطه مولفه خاص حرفه معلمی شامل: تعیین زمان، شرایط و موقعیت کلاس توسط استاد ، اعلام دستورالعملهای صریح و شفاف از سوی استاد، تسلط استاد بر مطالب درسی بوده است. در مدل ساختاری پژوهش، مولفه ی مهارتهای حرفه ای، مهارتهای فنی و مهارتهای عمومی به ترتیب با ضریب تاثیر 70/0، 27/0، 19/0 ارتباط مثبت و معنی داری با مولفه ی «تدریس اثربخش» داشتند.
آموزش کشاورزی
نصیبه پورفاتح؛ علی رضا سید اسحاقی؛ نرگس عظیمی
چکیده
رسانه های ترویجی باعث توسعه فعالیتهای ترویجی و تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان در گروههای مختلف هدف میشود. رسانه ها می توانند متناسب با سطح سواد، سن، ویژگی های اقلیمی، ویژگی های محصول و همچنین فرهنگ و ارزش های دینی و اعتقادی در ساختارهای مختلف تولید و مورد استفاده جمعی و انبوهی و انفرادی قرارگیرند با توجه به این ویژگی ها پس از استقرار ...
بیشتر
رسانه های ترویجی باعث توسعه فعالیتهای ترویجی و تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان در گروههای مختلف هدف میشود. رسانه ها می توانند متناسب با سطح سواد، سن، ویژگی های اقلیمی، ویژگی های محصول و همچنین فرهنگ و ارزش های دینی و اعتقادی در ساختارهای مختلف تولید و مورد استفاده جمعی و انبوهی و انفرادی قرارگیرند با توجه به این ویژگی ها پس از استقرار نظام نوین ترویج کشاورزی، نگاهها به رسانه عمیق و کاربردیتر شد به گونهای که ضمن تلاش برای توسعه کمی و کیفی رسانه های موجود، حرکت به سمت بهره گیری از رسانه های جدید و فن آوری های نوین رسانه ای شتاب دو چندان گرفت. این مقاله مروری روایتی با هدف تبیین نقش نظام نوین ترویج در توسعه رسانههای ترویجی نگارش شد. در این مقاله به مرور و بررسی وضعیت رسانههای ترویجی قبل و بعد از پیادهسازی نظام نوین ترویج با تاکید بر عناصر سیستم مدیریت دانش در دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد پس از پیادهسازی نظام نوین ترویج تحولات مناسبی در تولید برخی از رسانه هایی که از قبل مورد استفاده قرار گرفتند ایجاد شد از این دسته رسانه ها میتوان به رسانه های نوشتاری و رسانههای دیداری شنیداری اشاره کرد علاوه بر آن رسانه های جدیدی مانند رسانه های مبتنی بر it و ict اپلیکیشن های کشاورزی، تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی، پیامرسان آموزش و ترویج کشاورزی، سامانه اپساز کشاورزی، شبکه برکت ملی و استانی به عنوان بزرگترین شبکه مجازی ترویجی شکل گرفتند.