نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور

10.22092/jaear.2022.360015.1910

چکیده

پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهره‌برداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش‌ توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان‌ها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش میانجی چابکی سازمانی انجام شد. افراد مشارکت‌کننده در این پژوهش آموزشگران هنرستان‌ها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به شمار 267 نفر بودند (N=267)که با توجه به تعداد آنها سرشماری شدند. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات محمودی (1392)؛ پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2002) استفاده شد. روایی صوری و ظاهری ابزار پژوهش به تأیید 7 نفر از اعضای هیأت علمی که دارای تجربه در زمینه موضوع بودند، رسید و اصلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال شد. روایی همگرای پرسشنامه نیز از طریق محاسبه (AVE) انجام شد که معادل 78/0 به دست آمد. پایایی ابزار پژوهش از طریق ضریب تتای ترتیبی (87/0-83/0Ө= ) با استفاده از نرام‌افزار R بررسی شد که برای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات 83/0، قسمت عملکرد شغلی 86/0، چابکی سازمانی 85/0 و به صورت کلی 87/0 به دست آمد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSSwin22 و Smart PLSwin3 استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسن نشان داد که بین توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی، همچنین بین چابکی سازمانی و عملکرد شغلی آموزشگران کشاورزی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان متغیر مستقل بر روی دو متغیر وابسته یعنی عملکرد شغلی و چابکی سازمان به صورت معنی‌داری تأثیرگذار بود. به طوری‌که فناوری اطلاعات و ارتباطات 57 درصد از کل واریانس عملکرد شغلی و 34 درصد از کل واریانس چابکی سازمانی را تبیین نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Role of Organizational Agility in the Relationship of Information and Communication Technology with the Job Performance of Teachers in Conservatories and Agricultural Education Centers in Kermanshah

نویسنده [English]

  • zahra korani

Payam noor university

چکیده [English]

the present descriptive-correlation research was conducted with the aim of investigating the relationship between information and communication technology and the job performance of teachers in conservatories and agricultural training centers in Kermanshah province through the mediating role of organizational agility. The participants in this research were 267 teachers of conservatories and agricultural education Centers in Kermanshah province (N=267), who were counted according to their number. To collect data from three standard information and communication technology questionnaires of Mahmoudi (2012); Patterson's job performance questionnaire (1990) and Sharifi and Zhang's organizational agility questionnaire (2002) were used.The convergent validity of the questionnaire was also calculated through AVE, which was obtained as 0.78.The research tool was checked through the ordinal theta coefficient (0.83-0.87) using R software, and the ordinal theta rate was 0.83 for information and communication technology, 0.86 for job performance, and 0.86 for organizational agility. 0.85 And overall 0.87 was obtained.SPSSwin22 and Smart PLSwin3 software were used for data analysis.

Based on the results of the Pearson correlation coefficient, there was a positive and significant relationship between the development of information and communication technology and organizational agility, as well as between organizational agility and the job performance of agricultural educators.. Information and communication technology as an independent variable had a significant effect on two dependent variables, i.e. job performance and organizational agility. So that information and communication technology accounted for 57% of the total variance of job performance and 34% of the total variance of organizational agility explains.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information and Communication Technology
  • Academies and Agricultural Training Centers
  • Organizational Agility
  • Job Performance
  • اردلان، ا.، وفائی، ف.، جنایی، ش. و الماسی، م. (1396). بررسی اثرات فناوری اطلاعات بر توانمندسازی شغلی کارکنان. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی. دوره4، شماره13. صفحه 37-14.
  • بختیاری، ف. (1394). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کار شغلی و خودکارآمدی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور. پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بین­المللی مهارت­آموزی و اشتغال. سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور.
  • بختیاری، ف. و گلینی مقدم، گ. (1394). رابطه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی و کار شغلی کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور. فصلنامه پژوهش­های رهبری و مدیریت آموزشی. دوره2، شماره6. صفحه 151-129.
  • بخشعلی،ز.، امین موسوی،س.ع. و رضایی­نور،ج. (1399). رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری سازمانی با نقش متغیر میانجی توانمندسازی و استرس شغلی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه شهید بهشتی). فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. دوره12، شماره44. صفحه 128-107.
  • بسطامی، ر.، منظری توکلی،ح. و سلاجقه، س. (1396). بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات و رابطه آن با جلوه­های بهره­وری سازمانی مبتنی بر رویکرد اجتماعی توسعه پایدار. نشریه مدیریت شهری. سال16، شماره47. صفحه 58-41.
  • پاپ­زن، ع.ح. و زردویی، س. (1397). تأثیر آموزش­های چندرسانه­ای در آموزش کشاورزی شهری کرمانشاه. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی، شماره47. صفحه 12-1.
  • پورجاوید، س.، خسروی­پور، ب. و علی­بیگی، ا.ح. (1397). عامل­های مؤثر در چابک­سازی مدیریت آموزش عالی کشاورزی ایران. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی شماره44. صفحه126-109.
  • صیادی تورانلو، ح.، زنجیرچی، س.م. و کرمی،م. (1396). ارایه چارچوبی جهت ارزیابی چابکی سازمانی با تاکید بر نقش فناوری اطلاعات با رویکرد تحلیل پوششی داده­های شبکه­ای. مورد مطالعه: صنایع کاشی و سرامیک استان یزد. مجله تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، سال 14، شماره 2، پیاپی،53. صفحه 40-19.
  • صغری سینا، ف. (1401). رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار شغلی با نقش میانجی چابکی سازمانی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال12، شماره4. صفحه 22-1.
  • جمعگی، م. و لشگرآرا، ف. (1391). چالش­های به­کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه دانش­آموزان هنرستان­های کشاورزی استان تهران. مجله پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، سال5، شماره3 (پیاپی19). صفحه 34-20.
  • سعدی، ح.ا.، نوری­پور، م. و هدایتی­نیا، س. (1397). کاربرد تکنیک SWOT-ANP در شناسایی و اولویت­بندی راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان­های صفی روستایی ایران. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی. ویژه­نامه تابستان1397. صفحه 108-92.
  • طالقانی، م. و نوربخش لنگرودی، م..م. (1393). تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات بر بهره­وری شرکت برق منطقه­ای استان گیلان. دوره3، شماره67. صفحه76-51.
  • داوری، علی. و رضازاده، آرش. (1392). مدل­سازی معادلات ساختاری با نرم افزارPLS، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
  • رهنورد، ف.ر. و علیجانی، ز. (1395). تأثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی در پرتو فرهنگ سازمانی. مجله مدیریت توسعه و تحول. شماره24. صفحه 55-45.
  • رجبی، س.، پاپ­زن،ع.ح.، اعظمی، ا. و سلیمانی،ع. (1391). بررسی صلاحیت­ها و مهارت­های مورد نیاز آموزشگران هنرستان­های کشاورزی با بهره­گیری از روش دلفی، مطالعه موردی در استان کرمانشاه. پژوهش در برنامه­ریزی درسی. سال9، دوره2، شماره8 (پیاپی35). صفحه 158-146.
  • رشیدی، آ، علی­بیگی، ا.ح. و میرک­زاده، ع.ا. (1396). تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفه­ای آموزشگران کشاورزی استان تهران. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی. شماره43. صفحه16-3.
  • ساعد رحیم.س. و نظری، ط. (1396). بررسی تأثیر استفاده از اتوماسیون اداری در بهبود مکاتبات سازمانی و افزایش بهره­وری نیروی انسانی، چهارمین همایش بین­المللی مدیریت اقتصاد و توسعه.
  • سالاری، ا. و ماروسی، ع. (1397) . بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط زعفرانکاران (مطالعه موردی: روستاهای منطقه تربت حیدریه). فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی. دوره5، شماره4. صفحه 546-531.
  • ساعتچی، م.، کامکاری، ک. و عسکریان، م. (1389). آزمون­های روان­شناختی، نشر ویرایش.
  • سلیمانی،ع. و زرافشانی،ک. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط هنرآموزان هنرستان­های کشاورزی استان کرمانشاه با استفاده از مدل پذیرش فناوری. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. دوره26، شماره4. صص902-885.
  • شهیدی پوراکبری، ع. و شکوه، ع. (1399). بررسی رابطه بین استفاده از فناوری اطلاعات و چابکی سازمانی در شعب بانک قوامین استان کرمان. اولین کنفرانس بین­المللی چالش­ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری، ساری.
  • https://civilica.com/doc/.
  • علی­نیا، م. و حافظیان، م. (1396). نقش میانجی هوش سازمانی در رابطه بین کیفیت فن­آوری اطلاعات و کار شغلی کارکنان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال8، شماره1، پیاپی29. صفحه 139-119.
  • فتحی، رس و عزیزپناه، ا. (1400). بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از آموزش­های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشاورزی شمال خوزستان. فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی. جلد8، شماره1. صص69-55.
  • قرلیوند،ز.، دهقانی قلعه،ر. و بوعذار عاصی، ز. (1394).بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی در اداره آب و فاضلاب شهر اهواز. دومین همایش ملی علوم مدیریت و برنامه­ریزی، آموزش و استاندارد سازی ایران.
  • https://civilica.com/doc/.
  • کریمی،آ.، مختارنیا،م. و صفا، ل. (1389). تحلیل عوامل مؤثر بر استفاده آموزشگران از فناوری­های اطلاعات و ارتباطات در آموزش­های فنی و حرفه­ای کشاورزی (مطالعه موردی: استان زنجان). فصلنامه علوم کشاورزی ایران. سال38، شماره3. صص44-37.
  • گریفین، م. (1400). رفتار سازمانی. ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده. تهران، انتشارات مروارید.
  • لشگرآرا، ف.، جمعگی،م. و میردامادی،س.م. (1393). مقایسه­ی دیدگاه هنر­آموزان و هنر جویان هنرستان­های کشاورزی آموزش و پرورش استان تهران نسبت به ضرورت­ها و چالش­های به کار گیری فن­آوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی. شماره31،صص45-37.
  • محمدی زیتونی، ب. (1398). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود کار نیروی انسانی (مورد مطالعه: شرکت سهامی بیمه آسیا). انجمن تجارت الکترونیک ایران، توسعه و سرمایه، دوره5، شماره1، پیاپی8، صفحه 109-93.
  • محمدی، ع. و امیری، ی. (1391).  ارائه ی مدل ساختاری تفسیری دستیابی به چابکی از طریق فناوری اطلاعات در سازمان های تولیدی. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره4، شماره 13 ، صفحه 134-121.
  • یعقوبی، ج.، نجفلو،پ. و محمدی، و. (1396). کاربرد شبکه­های اجتماعی در فعالیت­های آموزشی و پژوهشی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان. فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی. شماره43.صفحه 29-.17
  • Alston, A. J. (2013). Use of instructional technology in agricultural education In North Carolina andVirginia. Journal_of_Career_and_Technical Education 20 (1): 23-35.
  • Benamati, J. S. and Lederer, A. L. (2018). Decision support systems unfrastructure: The root problems of the management of changing IT. Decis. Support Syst, 45(4), 833-844.

 

  • Coronado, A. E., Sarhadi, M. and Millar, C. (2012). Defining a framework for information systems requirements for agile manufacturing, International Journal of Production Economics, 72(1-2), 57-68.

 

  • Cropanzano,J. H. (2011).Antecedent And Conseguences of organizational innovation and organizatlonal ,learning in ent Repreneurship.industrial Management Data stsems,10(1),21-42.
  • Hagel, J. and Brown, J. S. (2011). Your next IT strategy. Harvard business review, 79(9), 105-115.

 

  • Jackson, D. L. (2013). Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N:q hypothesis". Structural Equation Modeling, 10: 128–141.

 

  • Kappagoda, S., Othman, H. Z. F. and De Alwis, D. (2014). The impact of psychological capital on job performance: Development of a conceptual framework. European Journal of Business and Management, 6(15): 143-154.

 

  • Kuleelung, T. (2015). Organizational agility and firm performance: evidence from information and communication technology (ICT) businesses in Thailand. The Business and Management Review,7(1),1-10.
  • Krejcie,R.V., and Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3);607-610.

 

  • Marhoui, M. A., and Al-Munawwar, A. (2017). The title of the study of innovation in information technology and sustainable performance of the company: the mediating role of organizational agility, Proceedings of the Ninth International Conference on Information Management and Engineering.

 

  • Noe, R., Hollenbeck, J., Gerhart, B. and Wright. P. M. (2016). Human Resources Management: Gaining a Competitive Advantage.

 

  • Peng, J,Quan.,J,Guoying., Z. D. and Alan J.(2016).Mediation effect of business process and supply chain management capabijities on the impact of IT on firm performance:Evidence fromChinese firms,International Journal of Information Management36:89-96.

 

  • Park, Y., & ElSawi, A. (2017). The role of business intelligence and communication technologies in organizational agility: a configuration approach. Journal of the Information Systems Association, 18 (9): 159-150.

 

  • Qin, R., Nembhard, D. A. (2015). Workforce agility in operations management. Surveys in Operations Research and Management Science, 20(2), 55-69.

 

  • Sanchez, A.A. Marin, G.S. and Morales, A.M. (2015). The mediating effect of strategic human resource practices on Knowledge management and firm performance. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa; 24: 138–148.

 

  • Shin, H., Lee, J.N., Kim, D. and Rhim., H. (2015). Strategic agility of Korean small and mediumenterprises and its influence on operational and firm performance. International Journal of Production Economics, 168, 181-196.

 

  • Sharp, J., Irani, Z. and Desai, S. (2014). Working towards agile manufacturing in the UK industry.International Journal of production economics, 62(1), 155-169.

 

  • Sharifi, H., and Zhang, Z. (2002). A methodology for achieving agility in
  • manufacturing organization. International journal of production economics, 62
  • (2), 7-22.

 

  • Shutske, J. M. (2017). Tools and Technologies for Practitioners: Five Big Trends. In: Proceedings of 2017 Wisconsin Agribusiness Classic, pp. 138–139. http://www.agclassic. org/proceedings/2017_Proceedings.pdf.