آموزش کشاورزی
موسی اعظمی؛ کاروان شانازی؛ شاهو دشتی
چکیده
حکمرانی آب به عنوان راهکاری موثر در پاسخ به کمبود منابع آب کشاورزی و مدیریت بهینه آنها شناخته میشود. لذا شناسایی و ارزیابی شاخصها و نیز سازوکارهای اولویتدار برای تحقق آن اهمیت دارد. با این آگاهی، این پژوهش به ارزیابی تحقق پذیری شاخصهای حکمرانی شایسته منابع آب کشاورزی در تشکلهای آببران شهرستان کامیاران، استان کردستان پرداخته ...
بیشتر
حکمرانی آب به عنوان راهکاری موثر در پاسخ به کمبود منابع آب کشاورزی و مدیریت بهینه آنها شناخته میشود. لذا شناسایی و ارزیابی شاخصها و نیز سازوکارهای اولویتدار برای تحقق آن اهمیت دارد. با این آگاهی، این پژوهش به ارزیابی تحقق پذیری شاخصهای حکمرانی شایسته منابع آب کشاورزی در تشکلهای آببران شهرستان کامیاران، استان کردستان پرداخته است. این تحقیق از نوع بررسیهای توصیفی-تحلیلی بوده که به روش پیمایشی انجام شده است. افزون بر مرور و مطالعه عمیق اسنادی و کتابخانهای، دادههای موردنیاز با استفاده از روش میدانی و ابزار پرسشنامه در سال1400گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش شامل220 نفر بهرهبردار آب در هشت روستای تحت پایاب سدهای زیویه و آمیراباد-رمشت در شهرستان کامیاران بوده که به صورت سرشماری انتخاب شدند. روایی شکلی ابزار تحقیق توسط متخصصان موضوعی در دانشگاه انجام گرفت و محاسبه پایایی آن نیز با ضریب تتای ترتیبی (85/0-72/0θ=) تأیید شد. برای پردازش دادهها از نرم افزارهای SPSS25 و Lisrel8.8 استفاده شده است. یافتهها نشان داد وضعیت حکمرانی شایسته تشکلها به ترتیب در سطح ضعیف (72/47 درصد) و متوسط (27/37درصد) است. مقایسه میانگینها نشان داد که میانگین ابعاد پایایی مالی و استقلال، مشارکت، عدالت و شفافیت بالاتر از متوسط جامعه بوده ولی در دیگر ابعاد پایینتر است. با در نظر گرفتن سطح معنیداری حکمرانی منابع آب کشاورزان از نظر مؤلفههای پایایی مالی، مشارکت، عدالت، قابل قبول بوده، اما از نظر کفایت و قابلیت اعتماد، کارآیی و اثربخشی، و مسئولیتپذیری ضعیف گزارش شده است. ضریب همبستگی رابطه معنیدار بین متغیرهای تعداد شرکت در نشستهای عمومی و پیشینه شغل اصلی با متغیر سطح حکمرانی شایسته تشکلها را تائید میکند.
آموزش کشاورزی
مسلم سواری؛ فاطمه نقی بیرانوند
چکیده
بررسی ارتباط بین بکارگیری رفتارهای دوستدارنه و سالم محیط زیستی با سرمایه اجتماعی از جمله موضوعات جدیدی است که مورد توجه اندیشمندان حوزه محیط زیست قرار گرفته است. پژوهشگران معتقدند که سطوح سرمایه اجتماعی میتواند بر رفتارهای پایدار اکولوژیکی تأثیر به سزایی داشته باشد و رفتارهای زیستمحیطی افراد و تمایل آنان را به سوی رفتارهای ...
بیشتر
بررسی ارتباط بین بکارگیری رفتارهای دوستدارنه و سالم محیط زیستی با سرمایه اجتماعی از جمله موضوعات جدیدی است که مورد توجه اندیشمندان حوزه محیط زیست قرار گرفته است. پژوهشگران معتقدند که سطوح سرمایه اجتماعی میتواند بر رفتارهای پایدار اکولوژیکی تأثیر به سزایی داشته باشد و رفتارهای زیستمحیطی افراد و تمایل آنان را به سوی رفتارهای ایمن در محیط طبیعی هدایت کند. در این راستا این این پژوهش با دیدمان کَمی و با روش علی - ارتباطی با هدف نقش سرمایه اجتماعی در بکارگیری عملیات مناسب کشاورزی انجام شد. تحقیق حاضر از نظر ماهیت از نوع تحقیقات کمی، با توجه به هدف کاربردی، از لحاظ گردآوری داده ها جزء تحقیقات میدانی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش در سال 1401 شامل تمامی کشاورزان شهرستان خرمآباد به شمار 40000 تن بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 380 نفر از کشاورزان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب برای مطالعه شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه ای با مقیاس طیف لیکرت بود که روایی شکلی آن توسط گروه متخصصان موضوعی و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSSWin23 انجام شد. نتایج آمار توصیفی نشان داد که کشاورزان مورد مطالعه عملیات مناسب کشاورزی را به خوبی بکار نمی گیرند و رفتارهای «استفاده از محصولات کم آب بر» و «استفاده از کودهای زیستی و بیولوژیک» بیش از سایر عملیات مناسب کشاورزی بکار گرفته اند. علاوه بر این نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی (مشارکت اجتماعی، هنجار اجتماعی، آگاهی اجتماعی، کنش جمعی، اعتماد اجتماعی) با بکارگیری عملیات مناسب کشاورزی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد که ابعاد سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معنی داری بر بکارگیری عملیات مناسب کشاورزی دارد.
آموزش کشاورزی
هدایت اله رحیمی؛ مهناز امیر امینی خلف لو؛ مرضیه بردبار
چکیده
این پژوهش، با هدف بررسی تاثیر قابلیت استفاده از پایگاه آموزش الکترونیکی سامیت بر بهبود عملکرد بخش کشاورزی مدیران عامل شرکتهای تعاونی روستایی استان فارس انجام شد. سامانه مدیریت یکپارچه تعاونیهای فارس(سامیت) در سال 1399 تولید و پیادهسازی گردید که از جمله اهداف و نقش این سامانه مدیریت و یکپارچهسازی اطلاعات و دادههای جاری در سطح ...
بیشتر
این پژوهش، با هدف بررسی تاثیر قابلیت استفاده از پایگاه آموزش الکترونیکی سامیت بر بهبود عملکرد بخش کشاورزی مدیران عامل شرکتهای تعاونی روستایی استان فارس انجام شد. سامانه مدیریت یکپارچه تعاونیهای فارس(سامیت) در سال 1399 تولید و پیادهسازی گردید که از جمله اهداف و نقش این سامانه مدیریت و یکپارچهسازی اطلاعات و دادههای جاری در سطح شبکه، مدیریت و پایش اطلاعات اعضا و پرسنل شبکه، برگزاری فرایند مجامع بصورت الکترونیکی، الکترونیکی نمودن فرآیند آموزش، تشکیل و ایجاد پرونده الکترونیکی برای اشخاص فعال در شبکه، برگزاری جلسات آنلاین سازمان و مراکز تابعه، برگزاری آزمونهای آنلاین جهت شرکتکنندگان در دورههای آموزشی و کاندیدای مدیرعاملی، نیازسنجی آموزشی از شبکه تحت پوشش، میباشند. این پژوهش از دیدمان کمی بهره برده و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری مشتمل بر مدیران عامل شرکتهای تعاونی روستایی به شمار 360 تن که از آن 142 تن با نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران مورد مطالعه قرار گرفتند که این افراد در وبینارهای اصول کشاورزی قراردادی، مبانی کشاورزی هوشمند و حفاظتی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، مبانی تولید محصولات سالم و ارگانیک، آشنایی با تولید محصولات در فضای کنترل شده(گلخانه)، مدیریت مصرف کودهای شیمیایی و ریزمغذیها(توصیه صحیح کودی)، کنترل تلفیقی آفات گیاهی و باغی، و مصرف بهینه نهادههای کشاورزی(تغذیه گیاهی) برگزار شده از طریق سامانه سامیت مشارکت داشتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه یوزرلن و پرسشنامه محقق ساخته بوده که پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی (91/0- 75/0 Ɵ=) و پایایی مرکب (91/0-74/0CR=) انجام شد و روایی شکلی آن با بهرهگیری از نظرهای متخصصان دانشگاهی و روایی محتوایی آن به استناد شاخص روایی سازه (68/0-5/0AVE=) در سطح مطلوب برآورد گردید.
آموزش کشاورزی
مهدی چرمچیان لنگرودی؛ عبدالرضا تسلیمی ماچک پشتی
چکیده
ترویج و آموزش روش های بهینه ی کشت گل محمدی به عنوان تخصص دو جانبه در توسعه انسانی بخش کشاورزی، به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی، بینشی و مهارتی پرورش دهندگان انجام می شود. در همین راستا، این پژوهش با هدف تدوین مدل ساختاری ترویج و آموزش کشت گل محمدی در شهرستان ساری در سال 1400 انجام شد. جامعه ی آماری پرورش دهندگان گل محمدی در شهرستان ساری ...
بیشتر
ترویج و آموزش روش های بهینه ی کشت گل محمدی به عنوان تخصص دو جانبه در توسعه انسانی بخش کشاورزی، به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی، بینشی و مهارتی پرورش دهندگان انجام می شود. در همین راستا، این پژوهش با هدف تدوین مدل ساختاری ترویج و آموزش کشت گل محمدی در شهرستان ساری در سال 1400 انجام شد. جامعه ی آماری پرورش دهندگان گل محمدی در شهرستان ساری به شمار 224 تَـن می باشند. با استفاده از فرمول کوکران، 188 پرورش دهنده ی گل محمدی به عنوان نمونه ی آماری گزینش شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. پرسشنامه در سه بخش اصلی ویژگی های فردی پرورش دهندگان گل محمدی، ترویج و آموزش کشت گل محمدی و عامل های اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، محیطی، بازاریابی و زیرساختی با بازه لیکرت بود. روایی شکلی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. همچنین بر پایه محاسبه میانگین واریانس استخراج شده (642/0< AVE < 561/0) و پایایی ترکیبی (952/0< CR < 895/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود. برای پردازش داده ها از نرم افزارهای SPSS16 و Smart PLS بهره گرفته شد. مدل ساختاری نشان داد که به ترتیب، عامل های اجتماعی- فرهنگی، محیطی، اقتصادی و بازاریابی بیشترین تأثیر را بر ترویج و آموزش کشت گل محمدی داشتند. این عامل ها 85 درصد از واریانس ترویج و آموزش کشت گل محمدی را تبیین کردند.
آموزش کشاورزی
زهرا اطهری
چکیده
دستیابی به توسعه پایدار مستلزم تربیت نیروی انسانی متخصص و شایسته از طریق مراکز و نهادهای آموزشی است. این در حالی است که یکی از دغدغه های آموزش عالی کشاورزی به ویژه در سالهای اخیر مسأله نگهداشت دانشجویان می باشد. لذا هدف کلی این پژوهش علی- ارتباطی، تحلیل عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان ...
بیشتر
دستیابی به توسعه پایدار مستلزم تربیت نیروی انسانی متخصص و شایسته از طریق مراکز و نهادهای آموزشی است. این در حالی است که یکی از دغدغه های آموزش عالی کشاورزی به ویژه در سالهای اخیر مسأله نگهداشت دانشجویان می باشد. لذا هدف کلی این پژوهش علی- ارتباطی، تحلیل عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان مقطع کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند (901=N) که 270 نفر از آنان براساس جدول بارتلت با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای پایایی و روایی آن به ترتیب از ضریب تتای ترتیبی (0/87=Ө) و پانل متخصصان استفاده شد. براساس تحلیل عاملی اکتشافی، به ترتیب اهمیت عوامل مربوط به استادان، عامل حمایتی ـ مدیریتی، محیطی و امکانات آموزشی و عامل فردی به عنوان عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان استخراج شدند. این عوامل در مجموع حدود 73درصد از واریانس مربوط به نگهداشت دانشجویان کشاورزی را تببین می کنند. یافته های آزمون من ویتنی نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر نسبت به عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان، تفاوت معناداری وجود ندارد. در حالی که، تفاوت بین دیدگاه دانشجویان ساکن روستا و شهر در مورد عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان، معنادار شد. نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر آن بود که دانشجویان ورودی ها و رشته های مختلف کشاورزی در مورد عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان اتفاق نظر دارند. بر پایه یافته ها، توجه به مواردی از قبیل ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان توسط استادان، حمایت دولت از اشتغالزایی برای دانش آموختگان کشاورزی، فراهم نمودن گلخانه و زمین کشاورزی جهت انجام فعالیتهای عملی در دانشکدههای کشاورزی می تواند وضعیتی را بوجود آورد که باعث حفظ و نگهداشت دانشجویان شود.
آموزش کشاورزی
شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی؛ مجید رضا خداوردیان
چکیده
کارورزی یک برنامه آموزشی یگانه است که هدف آن ادغام تحصیل با برنامه ها و عملکردهای تجربی است. ارتقای اثربخشی دوره کارورزی دانشجویان کشاورزی نیازمند بررسی نارسایی های اجرای این دوره در سالهای گذشته، تجربه های موفق اجرای این برنامه در سایر کشورها و دریافت و جمع بندی نظرات معاونین آموزشی و کارشناسان آموزشی مستقر در مرکزهای تحقیقات و ...
بیشتر
کارورزی یک برنامه آموزشی یگانه است که هدف آن ادغام تحصیل با برنامه ها و عملکردهای تجربی است. ارتقای اثربخشی دوره کارورزی دانشجویان کشاورزی نیازمند بررسی نارسایی های اجرای این دوره در سالهای گذشته، تجربه های موفق اجرای این برنامه در سایر کشورها و دریافت و جمع بندی نظرات معاونین آموزشی و کارشناسان آموزشی مستقر در مرکزهای تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور در طرح کارورزی است که می تواند باعث طراحی و اجرای اثربخش برای آن گردد. این تحقیق در راستای اجرای تفاهم نامه همکاری بین دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهادکشاورزی در اجرای ماده 23 قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی که هدف آن استفاده از ظرفیت های وزارت جهادکشاورزی و سایر دستگاههای اجرایی در اجرای طرح کارورزی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی است، طراحی شد. هدف این مطالعه بررسی چال شهای اجرای دوره کارورزی دانشجویان کاردانی و کارشناسی کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی است که با دیدمان کمّی و کیفی و با رویکرد قیاسی اجرا شد. جامعه آماری این مطالعه کلیه معاونان و کارشناسان مسئول دوره کارورزی مستقر در مرکزهای تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور در سال تحصیلی 1401 - 1400 بودند ) N =64 ( که تعداد 38 تن از آنها با روش نمونه گیری هد ف دار انتخاب شدند. در نتیجه تحلیل محتوای انجام شده، چالش های اجرای دوره کارورزی دانشجویان در مقوله های؛ برنامه آموزشی دوره، نحوه اجرای دوره، مربیان مستقر در واحد پذیرنده، کارورزان/ دانشجویان، واحد سازمانی پذیرنده کارورز و دانشکده و دانشگاه طبقه بندی شدند. مهمترین چالش ها از دیدگاه پاسخگویان شامل بی انگیزگی دانشجویان برای کسب مهارت به دلیل مبهم بودن آینده شغلی آنها، عدم نظارت و بازدید دقیق توسط دانشگاه و وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای دوره در واحدهای پذیرنده کارورز، عدم انگیزه مربیان برای اجرای بهینه دوره کارورزی، و عدم هماهنگی و همکاری دانشگاهها با واحدهای مجری دوره کارورزی بودند. ترغیب دانشجویان به مشارکت در روشها و آموز شهای مهارتی، مشارکت فعال دانشگا هها با دستگاه های اجرایی در اجرای آموز شهای عملی و شناسایی و بهره مندی از واحدهای پذیرنده کارورز مجهز برای اجرای دوره کارورزی از پیشنهادهای این تحقیق بود.
آموزش کشاورزی
شهرام محمدزاده
چکیده
در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران دانشگا هها به دلیل تمرکز بر نقش های آموزشی و پژوهشی با حداقلتأثیر در جوامع مورد انتقاد قرار گرفته اند. در این راستا، هدف تحقیق حاضر طراحی الگویی برای ارائه خدماتترویج دانشگاهی در دانشکد ه های کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش بود: 1(کلیه اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع ...
بیشتر
در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران دانشگا هها به دلیل تمرکز بر نقش های آموزشی و پژوهشی با حداقلتأثیر در جوامع مورد انتقاد قرار گرفته اند. در این راستا، هدف تحقیق حاضر طراحی الگویی برای ارائه خدماتترویج دانشگاهی در دانشکد ه های کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش بود: 1(کلیه اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه ارومیه به شمار 110 تن که بر اساس جدولکرجیک و مورگان، 82 تن به روش تصادفی انتخاب شدند. 2( جامعه خبرگان دانشگاهی و سازمانی به شمار 18تن که به روش هدفمند و تا رسیدن به شاخص اشباع نظری انتخاب گردیدند. از روش کیفی تئوری مبنایی و روشکمی پیمایشی با ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. نتایج آمار توصیفی نشان داد که اکثریت پاسخگویان باسازوکارهای ارائه خدمات ترویجی از جمله ایجاد دفتر ترویج دانشکده، پست سازمانی کارشناس ترویج در گرو ه هایآموزشی، ایجاد مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته ترویج و آموزش کشاورزی و نیز تشکیل کمیته های فنی موضوعی،اختصاص بخشی از موظفی اساتید به فعالیت های ترویجی و احتساب این فعالیت ها در شاخص های ارتقاء موافقبودند. با توجه به داد ه های میدانی حاصل از نظرات خبرگان الگوی ارائه خدمات ترویجی در دانشکد ه های کشاورزیو منابع طبیعی طراحی شد که شامل مولفه های الزامات علی، شرایط زمین های، شرایط مداخله گر و پارادایم لازمبرای این کار است که پیامدهای مثبتی را می تواند به دنبال داشته باشد. اعتبار الگوی بدست آمده توسط 4 تن ازافراد مشارکت کننده در پژوهش مورد تایید آنها قرار گرفت.
آموزش کشاورزی
شاپور ظریفیان؛ حسین کوهستانی؛ شمسی بهشتی نهند؛ الهام شجاعالدینی
چکیده
شهرستان رابر در استان کرمان با 4500 هکتار سطح زیر کشت گردو ازجمله مهمترین قطبهای تولید گردو در کشور است. برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی مبتنی بر نیازهای آموزشی میتواند در ارتقای دانش و مهارت گردو کاران و استفاده از روشهای نوین افزایش تولید و درآمد نقش مؤثری ایفا کند. هدف اصلی تحقیق، تعیین نیازهای آموزشی گردو کاران شهرستان رابر ...
بیشتر
شهرستان رابر در استان کرمان با 4500 هکتار سطح زیر کشت گردو ازجمله مهمترین قطبهای تولید گردو در کشور است. برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی مبتنی بر نیازهای آموزشی میتواند در ارتقای دانش و مهارت گردو کاران و استفاده از روشهای نوین افزایش تولید و درآمد نقش مؤثری ایفا کند. هدف اصلی تحقیق، تعیین نیازهای آموزشی گردو کاران شهرستان رابر بود. جامعه آماری تحقیق گردو کاران (N=1200) و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رابر (N= 15) بودند. برای جامعه کارشناسان از زوش سرشماری و برای کشاورزان از روش نمونهگیری چندمرحلهای با انتساب متناسب استفاده شد و حجم نمونه 125 نفر تعیین شد. این تحقیق توصیفی به روش میدانی انجام شد و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه با نظر استادان دانشگاه تبریز و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان که در رابطه با گردو کاری فعالیت داشتند، تائید شد. پایایی پرسشنامه تحقیق با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بین 72/0 تا 96/0 برای بخشهای مختلف پرسشنامه در حد قابلقبول بود. نیازهای آموزشی از دیدگاه کشاورزان و کارشناسان با توجه به مدل های نیازسنجی بوریچ و کوادرانت برآورد شد. یافتههای تحقیق با استفاده از مدل کوادرانت نشان داد که 10 نیاز آموزشی در ربع اول (اهمیت زیاد، مهارت کم) قرار گرفتند، ازجمله این نیازهای آموزشی میتوان به احداث باغ با روش و سامانه مناسب، بهرهگیری از رقمهای اصلاحشده مناسب گردو، آشنایی با روشهای پیوند گردو، خرید نهال گردو از محل مناسب و معتبر، مراقبت از گردو در مقابل آفتابسوختگی، آشنایی با راهکارهای مناسب فروش محصول، کاشت نهال سالم، شخم زدن مناسب و تأثیر آن در افزایش تولید، رعایت عمق و قطر مناسب چاله کاشت نهال گردو و رعایت فاصله مناسب کاشت نهال گردو اشاره کرد.