آموزش کشاورزی
شهرام محمدزاده؛ اسماعیل کرمی دهکردی
چکیده
یکی از مشکلات دانشگاهها در ایران نبود مشارکت نظاممند هیئت علمی در فعالیتهای ترویجی میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر تمایل اعضای هیئت علمی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی به مشارکت در فعالیتهای ترویجی بود. این پژوهش از دیدمان کمی و کیفی بهره برده و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها پیمایشی است ...
بیشتر
یکی از مشکلات دانشگاهها در ایران نبود مشارکت نظاممند هیئت علمی در فعالیتهای ترویجی میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر تمایل اعضای هیئت علمی دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی به مشارکت در فعالیتهای ترویجی بود. این پژوهش از دیدمان کمی و کیفی بهره برده و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها پیمایشی است که از اسفند 1398 تا اسفند سال 1399 انجام شد. جامعه آماری پژوهش 110 نفر عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه ارومیه بود که 82 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه و پرسشنامه بود که بر اساس مدل نظریه رفتار برنامهریزی شده طراحی گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 5 نفر از هیئت علمی دانشگاه ارومیه و روایی همگرای آن با به کارگیری AVE (73/0-52/0) تأیید شد. پایایی پرسشنامه با ضریب تتای ترتیبی (90/0-71/0) و CR (95/0-81/0) محاسبه گردید. نتایج رگرسیون لجستیک ترتیبی نشان داد که: تمایل اعضای هیئت علمی به مشارکت در فعالیتهای ترویجی کشاورزان و بهرهبرداران منابع طبیعی در حد متوسط و تحت تاثیر سه عامل سن هیئت علمی، میزان اعتماد آنها به جامعه کشاورزان و متغیرهای کنترل رفتاری میباشد. برای تقویت مشارکت هیئت علمی در فعالیتهای ترویجی لازم است قبل از هرچیزی وظیفه ترویج به ماموریت وزارت علوم اضافه شود و تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه و سازمانهای اجرایی ایجاد شود؛ سپس انگیزههای مادی و معنوی برای مشارکت اعضای هیئت علمی در نظر گرفته شود. از اعضای هیئت علمی میتوان در برنامههای آموزشی ترویجی همچون اجرای رهیافتهای مشارکتی، آموزشهای آنلاین شبکه آموزش کشاورزی، برنامههای رادیویی و تلویزیونی و تهیه محتوای ترویجی برای رسانههای ترویجی استفاده گردد.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین
چکیده
هدف این تحقیق تبیین رابطه های ساختاری بین مؤلفههای مهارتهای نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی (9 مهارت نرم) بود. در این راستا، از دانش خبرگان دانشگاهی بر مبنای فن دیمتل فازی استفاده شد. بر این مبنا، دیدگاههای 11 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه ای پنج گزینهای، مبتنی بر طیف لیکرت، احصاء شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارتهای ...
بیشتر
هدف این تحقیق تبیین رابطه های ساختاری بین مؤلفههای مهارتهای نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی (9 مهارت نرم) بود. در این راستا، از دانش خبرگان دانشگاهی بر مبنای فن دیمتل فازی استفاده شد. بر این مبنا، دیدگاههای 11 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه ای پنج گزینهای، مبتنی بر طیف لیکرت، احصاء شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارتهای ارتباطی، مهارتهای یادگیری و مهارتهای رهبری به ترتیب از بیشترین تأثیرگذاری و مهارتهای انطباقپذیری از بیشترین تأثیرپذیری برخوردارند و مهارتهای یادگیری نیز بیشترین تعامل را با دیگر مهارتهای نرم بایسته دارد. همچنین نتایج به دست آمده، گویای آن است که پنج مؤلفه (مهارتهای ارتباطی، مهارتهای هوش هیجانی، مهارتهای رهبری، مهارتهای یادگیری، مهارتهای اخلاقی) علّت بوده و چهار مؤلفه (مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری، مهارتهای مدیریت زمان، مهارتهای کار گروهی، مهارتهای انطباقپذیری) معلول به شمار میروند. بنـابراین بایسته است در آموزش عالی کشاورزی، ضمن توجه به توسعه ی همه ی مهارتهای نرم بایسته، تمرکز و سرمایهگذاری بیشتری به ترتیب بر توسعه ی مهارتهای ارتباطی، مهارتهای یادگیری و مهارتهای رهبری صورت گیرد.
آموزش کشاورزی
محمد رضا محبوبی؛ سیما کاظمی؛ غلامحسین عبدالله زاده
چکیده
مدیریت عملیات داشت نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد محصول مرکبات دارد و آموزشهای ترویجی از جمله راهکارهای مهم برای آشنایی باغداران با این عملیات است. در این راستا، این پژوهش با هدف تعیین نقش عوامل مختلف در نگرش، مهارت و دانش باغداران ساری در زمینة عملیات داشت مرکبات با تأکید بر آموزشهای ترویجی و در سال 1399 انجام شد. دیدمان تحقیق از ...
بیشتر
مدیریت عملیات داشت نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد محصول مرکبات دارد و آموزشهای ترویجی از جمله راهکارهای مهم برای آشنایی باغداران با این عملیات است. در این راستا، این پژوهش با هدف تعیین نقش عوامل مختلف در نگرش، مهارت و دانش باغداران ساری در زمینة عملیات داشت مرکبات با تأکید بر آموزشهای ترویجی و در سال 1399 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی بوده، نوع تحقیق توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای و از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری شامل دو گروه باغداران آموزش دیده و آموزش ندیده بودند. با روش نمونهگیری تصادفی ساده و استفاده از جدول مورگان، 120 تن باغداران آموزش دیده و با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و استفاده از فرمول کوکران 120 تن باغداران آموزش ندیده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی محتوایی با نظرخواهی از اعضای هیات علمی دانشگاه و کارشناسان جهاد کشاورزی و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی سنجیده شد (دامنة 704/0 تا 920/0). نتایج آزمون میانه نشان داد بین دو گروه از نظر سویههای نگرش در مورد تغذیه و هرس، مهارت تغذیه و مدیریت تلفیقی آفات و دانش تغذیه، هرس، مدیریت تلفیقی آفات و آبیاری، تفاوت معنیدار وجود دارد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد آموزشهای ترویجی بیشترین نقش را در سویه نگرشی و کمترین نقش را در سویه مهارتی در زمینة عملیات داشت مرکبات داشته است. نتیجة تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که متغیرهای سن، رضایت از شغل باغداری، میزان دسترسی به اطلاعات سایر منابع آموزشی در زمینة مدیریت داشت و در اختیار داشتن ادوات و تجهیزات عملیات داشت، نقش منفی و متغیرهای تعداد اعضای خانواده شاغل در کار باغداری و میزان پیگیری شخصی در زمینة کسب اطلاعات مدیریت داشت، نقش مثبت بر نگرش، مهارت و دانش باغداران در زمینة عملیات داشت مرکبات داشتهاند.
آموزش کشاورزی
مهدی چرمچیان لنگرودی؛ آلاله ایرانمنش
چکیده
ارایه بهینه اطلاعات برای پاسخ گویی به نیازهای برنج کاران، از طریق راه های ارتباطی و منبع های مختلف امکان پذیر می باشد و بهبود فرآیند دستیابی به اطلاعات، نیازمند بررسی رفتار اطلاع یابی برنج کاران است. شناسایی عامل های تأثیرگذار براین رفتار اطلاع یابی مانند نیازهای اطلاعاتی و آموزش های ترویجی نیز، دارای اهمیت زیادی است. در همین راستا، ...
بیشتر
ارایه بهینه اطلاعات برای پاسخ گویی به نیازهای برنج کاران، از طریق راه های ارتباطی و منبع های مختلف امکان پذیر می باشد و بهبود فرآیند دستیابی به اطلاعات، نیازمند بررسی رفتار اطلاع یابی برنج کاران است. شناسایی عامل های تأثیرگذار براین رفتار اطلاع یابی مانند نیازهای اطلاعاتی و آموزش های ترویجی نیز، دارای اهمیت زیادی است. در همین راستا، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نیازهای اطلاعاتی و آموزش های ترویجی در رفتار اطلاع یابی برنج کاران ساری در سال 1400 انجام گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش شامل برنج کاران شهرستان ساری در استان مازندران می باشند (N=24502)که با استفاده از فرمول کوکران، 273 برنج کار به عنوان نمونه ی آماری گزینش شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شدند. پرسشنامه در سه بخش اصلی شرکت در آموزش های ترویجی، نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی بود. روایی شکلی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. همچنین بر پایه میزان میانگین واریانس استخراج شده (617/0< AVE > 501/0) و پایایی ترکیبی(935/0< CR > 833/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود. برای پردازش داده ها از نرم افزارهای SPSS16 و Smart PLS2 بهره گرفته شد. یافته های مدل سازی معادله های ساختاری نشان داد که نیازهای اطلاعاتی و شرکت در آموزش های ترویجی، تأثیر مثبت و معنی دار بر رفتار اطلاع یابی داشتند. نیازهای اطلاعاتی و شرکت در آموزش های ترویجی حدود 46 درصد از واریانس رفتار اطلاع یابی را تبیین کردند.
آموزش کشاورزی
زهرا کرانی
چکیده
پژوهش علی-ارتباطی حاضر با هدف ارتباط بین دانش حضوری با قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه رازی انجام شد. افراد مشارکتکننده در این پژوهش دانشجویان رشتههای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 1400-1401 و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 988 نفر بودند (N=988) که بر مبنای ...
بیشتر
پژوهش علی-ارتباطی حاضر با هدف ارتباط بین دانش حضوری با قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه رازی انجام شد. افراد مشارکتکننده در این پژوهش دانشجویان رشتههای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 1400-1401 و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 988 نفر بودند (N=988) که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان تعداد 276 نفر از آنان به عنوان نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی (دانش حضوری) انجمن کتابخانههای دانشکدهای و تحقیقاتی آمریکا و پرسشنامه استاندارد قابلیت کارآفرینی شورای شهر دورهام انگلستان استفاده شد. روایی صوری و ظاهری ابزار پژوهش به تأیید استادان کارآفرینی و همچنین استادان دانشکده کشاورزی که دارای تجربه در زمینه موضوع بودند، رسید. روایی همگرا از طریق محاسبه (AVE) انجام شد که معادل 8/0 به دست آمد. پایایی ابزار پژوهش نیز از طریق ضریب تتای ترتیبی مورد برسی قرار گرفت که مقدار قابل پذیرشی به دست آمد. بر مبنای نتایج دانشجویان مقطع دکتری از دانش حضوری و قابلیت کارآفرینی بالاتری برخوردار بودند. اما میزان اشراف معلوماتی و قابلیت کارآفرینی دانشجویان مقطع کارشناسی کمتر از سطح متوسط بود. بر اساس ضریب همبستگی اسپیرمن دانش حضوری دانشجویان و ابعاد آن همبستگی مثبتی با قابلیت کارآفرینی داشت. به طوریکه بر اساس نتایج رگرسیون ترتیبی ابعاد دانش حضوری بین 20 تا 30 درصد از قابلیت کارآفرینی دانشجویان را تبیین نمود
آموزش کشاورزی
عزیزه تراز؛ مریم سامری؛ جواد کیهان
چکیده
هدف اساسی این پژوهش کاربردی که با دیدمان آمیخته انجام شده است ارائه الگوی هماهنگی برنامههای درسی کارشناسی آموزش و ترویج کشاورزی با نیازهای شغلی استان اردبیل میباشد. در بخش کیفی با استفاده از روش پایه ور به بررسی عوامل شکل دهنده تطابق محتوای برنامه درسی رشته اموزش و ترویج کشاورزی با نیازهای بازارکار پرداخته شده و در بخش کمی نیز ...
بیشتر
هدف اساسی این پژوهش کاربردی که با دیدمان آمیخته انجام شده است ارائه الگوی هماهنگی برنامههای درسی کارشناسی آموزش و ترویج کشاورزی با نیازهای شغلی استان اردبیل میباشد. در بخش کیفی با استفاده از روش پایه ور به بررسی عوامل شکل دهنده تطابق محتوای برنامه درسی رشته اموزش و ترویج کشاورزی با نیازهای بازارکار پرداخته شده و در بخش کمی نیز با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی وضع موجود و طراحی الگوی مطرح شده اقدام شده است. ابزار مورد استفاده برای گرد اوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. الگوی نظری در بخش کیفی، بوسیله پرسشنامه محقق ساخته توسط 57 تن هیئت علمی کشاورزی دانشگاه های دولتی و آزاد استان اردبیل و138 تن کارفرمایان بخش کشاورزی و 75تن کارکنان متخصص و خبره جهاد کشاورزی استان تکمیل و پس از دادهپردازی با spss با استفاده از روش مدلبندی معادلات ساختاری مدل مورد نظر طراحی شد. طی تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز و محوری و گزینشی در نهایت 25 دسته از متغیرهای اندازه پذیر در قالب شش دسته کلی از مؤلفه ها شناسایی و تعریف شدند در بخش کمی نیز نتایج حاصل از مدلسازی معادله ساختاری نشان داد که اثر همه متغیرهای مستقل بر تبیین هماهنگی برنامه درسی با نیازهای شغلی بازار کار معنادار بوده است. در همین ارتباط شرایط علی ب با ضریب 75/0 اثر مستقیم و معناداری دارد و بعد از آن پیامدها با ضریب 61/0 نیز اثر مستقیم داشته و همچنین اثر شرایط مداخلهگر بر تبیین هماهنگی برنامه درسی با نیازهای شغلی بازار با ضریب 51/ 0، اثر زمینهها باضریب 48/0 و نهایتاً بر تبیین هماهنگی برنامه درسی با نیازهای شغلی بازار و نهایتا اثر راهبردها بر تبیین هماهنگی برنامه درسی با نیازهای شغلی بازار با ضریب 45/0 معنادار بوده است.
آموزش کشاورزی
آرزو پیروزه؛ رویا اشراقی سامانی؛ محمد باقر آرایش؛ مرجان واحدی
چکیده
هدف کلی این پژوهش کاربردی که با دیدمان آمیخته اکتشافی انجام شد، بررسی تأثیر روشهای آموزشی بر درک بهتر کشاورزان استان ایلام از پایداری زنجیره تأمین محصولهای کشاورزی سالم، بود. مشارکت کنندگان تحقیق در بخش کیفی شامل 45 تن از متخصصان و صاحب نظران مرتبط با موضوع تحقیق بودند که در استخراج معیارها و زیرمعیارهای زنجیرهی تأمین پایدار ...
بیشتر
هدف کلی این پژوهش کاربردی که با دیدمان آمیخته اکتشافی انجام شد، بررسی تأثیر روشهای آموزشی بر درک بهتر کشاورزان استان ایلام از پایداری زنجیره تأمین محصولهای کشاورزی سالم، بود. مشارکت کنندگان تحقیق در بخش کیفی شامل 45 تن از متخصصان و صاحب نظران مرتبط با موضوع تحقیق بودند که در استخراج معیارها و زیرمعیارهای زنجیرهی تأمین پایدار محصولهای کشاورزی سالم، مشارکت داشتند. در بخش کمّی پژوهش نیز جامعه آماری تحقیق را کل کشاورزان شرکت کننده در دورههای آموزشی و ترویجی مرتبط با مدیریت زنجیره تأمین محصولهای کشاورزی سالم برگزار شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در سال 1400، تشکیل میدادند (320=N). دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. روایی ظاهری پرسشنامه، توسط گروه متخصصان و اعتبارپذیری از طریق محاسبه (AVE)، انجام شد. در مورد پایایی نیز از پایایی ترکیبی و آلفای ترتیبی استفاده شد(α=0/98, CR=0/9). بنابر یافتهها میتوان نتیجه گرفت که از دیدگاه کشاورزان شرکت کننده در دورههای آموزشی و ترویجی مرتبط با مدیریت زنجیره تأمین محصولهای کشاورزی سالم، روش نمایشهای طریقهای و نتیجهای(میانگین= 62/8 از 9 و انحراف معیار= 95/0)، بهعنوان مناسبترین روش آموزشی ترویجی برای پایداری زنجیرهی تأمین محصولهای کشاورزی سالم، اولویت بندی شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد در مجموع روشهای آموزشی ترویجی 72 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته درک کشاورزان از پایداری زنجیره تأمین محصولهای کشاورزی سالم در استان ایلام را تبیین میکنند. بنابر یافتههای تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS23 نیز معیارهای اقتصادی(94/0=β)، نمایشهای طریقهای و نتیجهای (82/0=β)، معیارهای اجتماعی(53/0=β)، معیارهای زیست محیطی (51/0=β)، نمایشگاه ترویجی (44/0=β)، آموزشهای مستقیم و چهره به چهره (43/0=β)، رسانههای دیداری و شنیداری(31/0=β)، پیشینه فعالیت کشاورزی(30/0=β)، سطح تحصیلات(29/0=β)، درآمد (26/0=β) و سن (18/0=β) کشاورزان شرکت کننده در دورههای آموزشی و ترویجی برگزار شده مرتبط با مدیریت زنجیره تأمین، به ترتیب بر درک کشاورزان از پایداری زنجیره تأمین محصولهای کشاورزی سالم در استان ایلام، تأثیر میگذارند.