آموزش کشاورزی
سعید محمد زاده؛ نوذر منفرد؛ ناهید مغدانی؛ فاطمه زهرا رومینا
چکیده
این پژوهش با هدف سنجش نیازهای آموزشی گوجه فرنگیکاران شهرستان دیر با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ و تطبیق آن با دیدگاه کارشناسان بخش کشاورزی در سال زراعی با استفاده از جدول دو در دو تحلیل کوادرانت و با استفاده از الگوی توافقسنجی انجام شد. جامعه آماری پژوهش دو گروه کشاورزان گوجه فرنگی کار (3500=N) و کارشناسان مراکز مربوطه (25N= ) بودند. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف سنجش نیازهای آموزشی گوجه فرنگیکاران شهرستان دیر با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ و تطبیق آن با دیدگاه کارشناسان بخش کشاورزی در سال زراعی با استفاده از جدول دو در دو تحلیل کوادرانت و با استفاده از الگوی توافقسنجی انجام شد. جامعه آماری پژوهش دو گروه کشاورزان گوجه فرنگی کار (3500=N) و کارشناسان مراکز مربوطه (25N= ) بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 346 نفر از گوجهفرنگیکاران تعیین و به روش طبقهایی متناسب با حجم طبقه (3500=N) انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخت بود که روایی آن بر اساس نظر کمیته پایان نامه و تعدادی از کارشناسان جهاد کشاورزی استان بوشهر مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار پژوهش با استفاده ضریب تتای ترتیبی محاسبه و حاصل آن برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 74/0 تا 84/0 به دست آمد. نتایج نشان میدهد از نه نیاز شناسایی شده، توانایی استفاده از دستگاههای آبشیرینکن و نگهداری از آنها، توانایی برطرفکردن گرفتگی قطرهچکانها و توانایی انجام سرویس و نگهداری سامانه آبیاری قطرهای سه اولویت اول نیازها میباشند. لذا طبق نتایج لازم است، سازمان جهاد کشاورزی برای ایجاد ارتباط مؤثر بین شرکتهای مجری طرح و کشاورزان، خدمات مشاوره و کلاسهای آموزشی جهت ارائه خدمات متناسب با نیازهای شناسایی شده در پژوهش، ارائه نماید.
آموزش کشاورزی
یاسر محمدی؛ فرشته عواطفی اکمل
چکیده
بیماری کرونا منجر به مشکلات و ناملایمات زیادی در سراسر جهان شده است. بخش ترویج و آموزش کشاورزی نیز به واسطه مأموریتی که در انتقال دانش به بخش کشاورزی دارد در این دوران با مشکلاتی در ارائه خدمات خود مواجه شده است؛ از این رو این پژوهش به آسیب شناسی برنامه های ترویج کشاورزی در دوران کرونا و پساکرونا و تأثیر آن بر روند توسعه کشاورزی پرداخته ...
بیشتر
بیماری کرونا منجر به مشکلات و ناملایمات زیادی در سراسر جهان شده است. بخش ترویج و آموزش کشاورزی نیز به واسطه مأموریتی که در انتقال دانش به بخش کشاورزی دارد در این دوران با مشکلاتی در ارائه خدمات خود مواجه شده است؛ از این رو این پژوهش به آسیب شناسی برنامه های ترویج کشاورزی در دوران کرونا و پساکرونا و تأثیر آن بر روند توسعه کشاورزی پرداخته است. پژوهش، به لحاظ هدف، کاربردی و از دیدمان کیفی تبعیت می کند چون همه گیری کرونا یک پدیده نوینی است که شناخت اثرات آن نیازمند یک مطالعه همه جانبه و عمیق بوده و نتایج حاصله قابل استفاده برای سازما ن های ترویج است. روش کیفی مورد استفاده، تلفیقی از تئوری داده بنیان و فن دلفی فازی است. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی جهاد کشاورزی استان همدان و همچنین اعضای هیئت علمی رشته های ترویج و توسعه روستایی به تعداد 20 تَن بودند. روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری هدفمند و اساس، اصل کفایت نظری بود چون پژوهش بصورت هدفمند بدنبال شناسایی و مصاحبه با افراد خبره در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی بود. روش اصلی جمع آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. داده های به دست آمده از مصاحبه، ابتدا کد گذاری و سپس از طریق فن دلفی فازی اعتبارسنجی شدند. یافته ها نشان داد که آسیب های برنامه های ترویج کشاورزی در دوره کرونا و پساکرونا عبار ت اند از: مشکلات در ارائه خدمات حضوری ترویج بدلیل عدم حضور فیزیکی کشاورزان، نداشتن آمادگی ترویج کشاورزی برای پذیرش آموزش مجازی، اثربخشی پایین آموزش مجازی در ارائه محتوای ترویجی، کاهش سودآوری بخش کشاورزی، به خطر افتادن مشاغل غیرکشاورزی و کاهش ارتباطات رودررو. از سوی دیگر بیماری کرونا فرصت هایی را در زمینه گسترش سامانه های آموزش مجازی در زمان کرونا و تغییر در نوع کشت محصولات کشاورزی ایجاد نمود. پیشنهاد می شود در راستای تا ب آوری سیستم ترویج و آموزش کشاورزی در مقابل حوادث احتمالی آتی همانند کرونا، بستر آموزش مجازی جهت اجرای مداوم و اثربخش برنامه های ترویج لازم است تقویت شود.
آموزش کشاورزی
مریم غیاثوند؛ عنایت عباسی؛ مهسا سعدوندی
چکیده
هدف این تحقیق، تحلیل مقایسهای تابآوری آموزشگران نظام آموزش عالی کشاورزی در بحران همهگیری کووید 19 بود. این تحقیق به لحاظ دیدمان کمی و از جهت هدف کاربردی است. به لحاظ روش انجام کار تحقیق پیمایشی و از نوع علی و مقایسه ای است. جامعه آماری تحقیق، آموزشگران دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی سراسر کشور به شمار 3640 نفر بود ...
بیشتر
هدف این تحقیق، تحلیل مقایسهای تابآوری آموزشگران نظام آموزش عالی کشاورزی در بحران همهگیری کووید 19 بود. این تحقیق به لحاظ دیدمان کمی و از جهت هدف کاربردی است. به لحاظ روش انجام کار تحقیق پیمایشی و از نوع علی و مقایسه ای است. جامعه آماری تحقیق، آموزشگران دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی سراسر کشور به شمار 3640 نفر بود (3640 = N). با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب شمار 347 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند (347=n) که از این شمار 288 نفر پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامة پژوهشگرساخته بود که به دو صورت حضوری و برخط گردآوری شد که روایی شکلی و محتوایی آن با نظرسنجی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد. روایی همگرا نیز با مقدارهای 90/0-80/0=CR و 83/0-50/0=AVE تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه تتای ترتیبی مورد تأیید قرار گرفت (90/0-71/0= θ). بهمنظور پردازش دادهها با بهرهگیری از نرمافزار SPSS26 افزون بر آمارهای توصیفی، از آزمون مقایسه میانگین (t مستقل) و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (One Way Anova) استفاده شد. نتایج گویای وجود تفاوت معنیدار بین رفتار تاب آورانه آموزشگران در دانشگاههای با تراز کارکردی مختلف (بین المللی، ملی، منطق های و محلی) بود. بین رفتار تاب آورانه آموزشگران با سطحهای مختلف سابقه خدمتی، سطحهای مختلف سنی، جنسیت و مرتبه علمی مختلف تفاوت معنی داری وجود نداشت. بر اساس یافته های تحقیق پیشنهادهایی در راستای ارتقای رفتار تاب آوری آموزشگران ارائه شده است.
آموزش کشاورزی
نصیبه پورفاتح؛ بهمن خسروی پور
چکیده
این تحقیق با هدف توافق سنجی وضعیت موجود و مطلوب مولفههای مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه مدیران و مسئولان گروه های موسسه آموزش و ترویج کشاورزی(67 تن)، پژوهشگر مروجان ارشد(100 تن) و مدیران و مسئولان ادارههای جهاد کشاورزی استان ها (192 تن) بود. که از هرکدام به ترتیب 58 تن، 36 تن و 108 تن به روش نمونه ...
بیشتر
این تحقیق با هدف توافق سنجی وضعیت موجود و مطلوب مولفههای مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه مدیران و مسئولان گروه های موسسه آموزش و ترویج کشاورزی(67 تن)، پژوهشگر مروجان ارشد(100 تن) و مدیران و مسئولان ادارههای جهاد کشاورزی استان ها (192 تن) بود. که از هرکدام به ترتیب 58 تن، 36 تن و 108 تن به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برای داده ها (92/0= (θ تعیین شد. روایی شکلی پرسشنامه توسط گروهی از اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تائید شد برای بررسی توافق گروه های آزمودنی طرف بررسی ازنرم افزار Spss 20از آزمون فراسنجهای(پارامتریک) تحلیل واریانس یکطرفه )آزمون F مستقل( بهره گرفته شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد که گروه های پاسخگوی مورد بررسی پیرامون وضعیت موجود و مطلوب درباره مولفههای تشخیص نیاز شاخص تشکیل جلسات، کنفرانس ها و غیره در سطح استان ها برای دریافت نیازهای دانشی در زمینه مولفه ممیزی دانش بومی و صریح شاخص استفاده از مصاحبه و یا برگزاری نشستها هم اندیشی برای استخراج و اکتساب دانش ضمنی کارکنان کلیدی، در خصوص مولفه اشتراک دانش شاخص ایجاد فضای های مجازی میتنی بر اینترنت برای ارتباط مستقیم کشاورزان با تولید کنندگان دانش، در زمینه ثبت و مستندسازی دانش شاخص وجود گروه های محلی برای ثبت و مستند سازی دانش بومی در رویارویی با بحران های کشاورزی و در زمینه بازخورد و ارزیابی دانش شاخص ایجاد سامانه های الکترونیکی برای ثبت نظرهای حاصل از استفاده دانش توسط کشاورزان و مروجان کشاورزی با یکدیگر توافق داشته اند.
آموزش کشاورزی
محمد شریف شریف زاده؛ غلامحسین عبداله زاده
چکیده
افرازش اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاهی نیازمند افرازش مهارتآموزی در برنامه درسی و تحصیلی دانشجویان است. غنیسازی مهارتی برنامه تحصیلی در نظام آموزش عالی کشاورزی نیازمند رویکردی نظاممند برای درک ملزومات مربوطه است. این تحقیق با هدف تدوین مجموعهای از راهبردها و خطمشیها برای غنیسازی مهارتی نظام آموزش عالی کشور انجام ...
بیشتر
افرازش اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاهی نیازمند افرازش مهارتآموزی در برنامه درسی و تحصیلی دانشجویان است. غنیسازی مهارتی برنامه تحصیلی در نظام آموزش عالی کشاورزی نیازمند رویکردی نظاممند برای درک ملزومات مربوطه است. این تحقیق با هدف تدوین مجموعهای از راهبردها و خطمشیها برای غنیسازی مهارتی نظام آموزش عالی کشور انجام شد. این مطالعه به شیوه کیفی و با بهرهگیری از روش گروه کانونی به انجام رسید. ابزار تحقیق مصاحبه نیمهساختارمند با گروهی از دستاندرکاران مهارتآموزی در نظام آموزش عالی کشاورزی (مورد مطالعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان) بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (n=12). برای گردآوری دادهها در این تحقیق نخست با مصاحبه نیمهساختارمند، روایت مشارکتکنندگان در تحقیق گردآوری شد. سپس، با تحلیل محتوای روایتها و استخراج گزارههای کلیدی، به تشکیل گروه کانونی و انجام مصاحبه گروهی تسهیلشده برای یافتن مولفهها و نشانگرهای یکپارچهسازی مهارتآموزی با برنامه درسی و آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی اقدام شد. طبق نتایج، الگویی شامل پنج مولفه ارایه شد: اصول راهبردی توسعه مهارتآموزی، تدابیر توسعه آموزشی با رویکرد مهارتآموزشی در سه مرحله (طراحی، اجرا و ارزشیابی) و سرانجام، سازوکارهای زیرساختی/ پشتیبانی از مهارتآموزی در نظام آموزش عالی. دلالت کلیدی یافتههای تحقیق آن است که تحقق یادگیری کارآفرینانه به عنوان ارزشافزوده مهارتآموزی در جریان تحصیلات دانشگاهی مستلزم آن است که این آموزشها، فراتر از فعالیتهای فوقبرنامه، در فرآیند توسعه برنامه درسی و آموزشی دانشگاهها گنجانده شود.
آموزش کشاورزی
خلیل میرزایی؛ مسعود سامیان؛ اعظم شکوری؛ مرجان سپه پناه
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی بازدارنده ها آموزش الکترونیکی )غیرحضوری( در دانشکده کشاورزی دانشگاهبوعلی سینا از دیدگاه اعضاء هیئت علمی است. محدوده این مطالعه، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا می باشد.داده های مورد نیاز پژوهش، با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. به منظورتعیین پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، بررسی بازدارنده ها آموزش الکترونیکی )غیرحضوری( در دانشکده کشاورزی دانشگاهبوعلی سینا از دیدگاه اعضاء هیئت علمی است. محدوده این مطالعه، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا می باشد.داده های مورد نیاز پژوهش، با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. به منظورتعیین پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شده که میزان آن برای 46 پرسش 82 درصد می باشد.جامعه نمونه تحقیق اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شامل 81 تن می باشند، که 63تن از اعضاء هیأت علمی دانشکده به شیوه نمونه گیری تصادفی در چند مرحله انتخاب شده اند. جهت شناساییبازدارند ه های آموزش الکترونیکی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافینشان می دهد که موانع اجرائی همچون، پایین بودن امکانات برای ارزیابی پیشرفت یادگیری در دور ه ها، پایینبودن امکانات نظام آموزش الکترونیکی برای تداو م بخشی فعالیت های یادگیری توسط اعضاء هیأت علمی، پایینبودن امکانات سیستم آموزش الکترونیکی از نظر فراهم کردن امکان بازخورد توسط اعضاء هیأت علمی، در پایینبودن میزان اجازه به یادگیرنده یا آموزش دهنده برای تغییر در نحوه ارائه درس، پایین بودن میزان تشویق سیستمآموزش الکترونیکی در ارتباط بین یادگیرنده و یاددهنده، بیشترین تأثیر را در ایجاد موانع داشته در نتیجه برطرفنمودن این موانع، موجب توسعه آموزش الکترونیکی خواهد شد.
آموزش کشاورزی
فاطمه کریمی اعتماد؛ جعفر یعقوبی؛ عبدالحمید پاپ زن
چکیده
نظام آموزش عالی به عنوان بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، نقش اصلی در تربیت و تأمین منابع انسانی اثربخش را بر عهده دارد. بنابراین توسعه آموزش عالی به عنوان یکی از زیرساختهای توسعه هر کشور، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در همین راستا توسعه آموزش عالی کشاورزی میتواند نقش مهمی در رشد کشاورزی ایفا نموده و دستیابی به توسعه ...
بیشتر
نظام آموزش عالی به عنوان بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، نقش اصلی در تربیت و تأمین منابع انسانی اثربخش را بر عهده دارد. بنابراین توسعه آموزش عالی به عنوان یکی از زیرساختهای توسعه هر کشور، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در همین راستا توسعه آموزش عالی کشاورزی میتواند نقش مهمی در رشد کشاورزی ایفا نموده و دستیابی به توسعه همهجانبه و پایدار کشاورزی را تضمین نماید. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهمترین راهکارهای بهبود آموزش عالی کشاورزی با استفاده از نظریه بنیانی بود. با توجه به مد نظر بودن رویکرد اکتشافی در شناسایی راهکارها از دیدمان کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش صاحبنظران دانشگاهی، فارغ التحصیلان، کارآفرینان کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع داده با 32 نفر از آنان مصاحبه به عمل آمد. با تحلیل متن مصاحبهها، طی کدگذاری باز تعداد 200 گزاره مفهومی در ارتباط با هدف تحقیق استخراج شد. این مفاهیم، طی کدگذاری محوری، در قالب 52 خرده مقوله و سپس طی کدگذاری انتخابی در 6 مقولهی کلی دستهبندی شدند. طبق این دستهبندی مهمترین ابعاد بهبود نظام آموزش عالی کشاورزی شامل ابعاد آموزشی-پژوهشی، زیربنایی، ساختاری (زیرساختی)، فردی-مهارتی (منابع انسانی)، اداری-مدیریتی (تشکیلاتی) و اقتصادی بودند. با توجّه به اهمیت ابعاد بهبود آموزش عالی کشاورزی، به منظور حصول نظام به اهداف کلان و چشمانداز خود، بایستی بازبینی و اصلاح در آن بر اساس شاخصهایی که دارای اهمیت و اولویت هستند مورد توجّه قرار گیرد. با توجه به نتایج به سیاستگذاران و برنامهریزان پیشنهاد میگردد در جهت بهبود و تغییر نظام آموزشی به صورتی که فضای حاکم بر کلاسها مشارکتی و همراه با همکاری باشد اقدام و محتوای کتابها به نحوی تنظیم گردد که ابعاد و شاخصهای مهم شناسایی شده به عنوان یک راهبرد در نظام آموزش عالی کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
آموزش کشاورزی
اسماعیل اخبار؛ علی شمس؛ غلام رضا مجردی؛ شادعلی توحیدلو؛ حلیمه رزمی
چکیده
آمار سا لهای اخیر گویای کاهش انگیزه و گرایش دان شآموزان جهت ادامه تحصیل در رشت ههای متوسطه کشاورزی و نیز نبود زمین ههای یافتن شغل مناسب توسط دان شآموختگان این هنرستا نها در بخش کشاورزی است. شناخت وضعیت موجود نظام متوسطه کشاورزی پی شنیاز هرگونه سیاس تگذاری و برنام هریزی در این زمینه است و این تحقیق نیز باهدف، تحلیل وضعیت نظام آموزش ...
بیشتر
آمار سا لهای اخیر گویای کاهش انگیزه و گرایش دان شآموزان جهت ادامه تحصیل در رشت ههای متوسطه کشاورزی و نیز نبود زمین ههای یافتن شغل مناسب توسط دان شآموختگان این هنرستا نها در بخش کشاورزی است. شناخت وضعیت موجود نظام متوسطه کشاورزی پی شنیاز هرگونه سیاس تگذاری و برنام هریزی در این زمینه است و این تحقیق نیز باهدف، تحلیل وضعیت نظام آموزش کشاورزی در هنرستا نها انجام شد. جامعه آماری شامل 1000 نفر بود که 851 نفر آ نها هنرآموز و سایر عوامل اجرایی آموزشی و 107 نفر دیگر مدیران 107 هنرستان کشاورزی و 42 نفر کارشناسان آموزش فنی و حرف های زیرمجموعه وزارت آموز شوپرورش در کل کشور بودند. در تحقیق کیفی داده بنیان حاضر با استفاده از روش نمون هگیری هدفمند، فرایند گزینش و ارزیابی نمون ههای موردبررسی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت که درنهایت 68 نفر از 22 استان کشور ب هعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تأیید پایایی داد هها از یادداش تبرداری دقیق در طی گردآوری داد هها استفاده شد که موارد مهم در حین مصاحبه توسط محققان ثبت، ضبط و یادداش تبرداری شد. تکرار مطالب و مفهوم توسط کارشناسان نشا ندهنده پایایی مناسب داد ههای جم عآور یشده بود. یافت هها نشان داد که در طی فرایند تحلیل داد هها 246 مفهوم در مرحله کدگذاری باز شناسایی شد که در حول 52 محور قرار داشتند؛ مقولات محوری نیز در 12 مقوله گسترده و انتخابی دست هبندی شدند که شامل هم هی مؤلف ههای نظام آموزشی در مقطع متوسطه است. با توجه به ماهیت مسئل هها و تنگناهای شناسای یشده، هرگونه اصلاح و ارتقای وضعیت موجود این نظام، نیازمند در نظر گرفتن مدیریت ساختارمند و فراگیر مسئل هها و تنگناها است