آسیب شناسی برنامه های ترویج کشاورزی در دوران کرونا و پساکرونا و تأثیر آن بر توسعه کشاورزی

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان،

2 دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان،

10.22092/jaear.2022.128993

چکیده

بیماری کرونا منجر به مشکلات و ناملایمات زیادی در سراسر جهان شده است. بخش ترویج و آموزش کشاورزی نیز به واسطه مأموریتی که در انتقال دانش به بخش کشاورزی دارد در این دوران با مشکلاتی در ارائه خدمات خود مواجه شده است؛ از این رو این پژوهش به آسیب شناسی برنامه های ترویج کشاورزی در دوران کرونا و پساکرونا و تأثیر آن بر روند توسعه کشاورزی پرداخته است. پژوهش، به لحاظ هدف، کاربردی و از دیدمان کیفی تبعیت می کند چون همه گیری کرونا یک پدیده نوینی است که شناخت اثرات آن نیازمند یک مطالعه همه جانبه و عمیق بوده و نتایج حاصله قابل استفاده برای سازما ن های ترویج است. روش کیفی مورد استفاده، تلفیقی از تئوری داده بنیان و فن دلفی فازی است. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی جهاد کشاورزی استان همدان و همچنین اعضای هیئت علمی رشته های ترویج و توسعه روستایی به تعداد 20 تَن بودند. روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری هدفمند و اساس، اصل کفایت نظری بود چون پژوهش بصورت هدفمند بدنبال شناسایی و مصاحبه با افراد خبره در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی بود. روش اصلی جمع آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. داده های به دست آمده از مصاحبه، ابتدا کد گذاری و سپس از طریق فن دلفی فازی اعتبارسنجی شدند. یافته ها نشان داد که آسیب های برنامه های ترویج کشاورزی در دوره کرونا و پساکرونا عبار ت اند از: مشکلات در ارائه خدمات حضوری ترویج بدلیل عدم حضور فیزیکی کشاورزان، نداشتن آمادگی ترویج کشاورزی برای پذیرش آموزش مجازی، اثربخشی پایین آموزش مجازی در ارائه محتوای ترویجی، کاهش سودآوری بخش کشاورزی، به خطر افتادن مشاغل غیرکشاورزی و کاهش ارتباطات رودررو. از سوی دیگر بیماری کرونا فرصت هایی را در زمینه گسترش سامانه های آموزش مجازی در زمان کرونا و تغییر در نوع کشت محصولات کشاورزی ایجاد نمود. پیشنهاد می شود در راستای تا ب آوری سیستم ترویج و آموزش کشاورزی در مقابل حوادث احتمالی آتی همانند کرونا، بستر آموزش مجازی جهت اجرای مداوم و اثربخش برنامه های ترویج لازم است تقویت شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Pathology of Agricultural Extension Programs during and beyond Covid-19 and its impact on Agricultural Development

نویسندگان [English]

  • yaser mohammadi 1
  • fereshteh avatefi akmal 2
1 1. Assistant Professor, Department of Agricultural Education and Extension, Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 2. Ph.D. Student of Agricultural Dvelopment, Department of Agricultural Education and Extension, Faculty of Agriculture, Bu-Ali-Sina University, Hamedan, Iran,
چکیده [English]

The Covid-19 disease has led to many problems and adversities around the world. The agricultural extension and education has also faced problems to provide its services according to its mission of transferring knowledge to farmers during Covid-19 pandemic. Thus, the pathology of agricultural extension programs during and beyond Covid-19 and its impact on agricultural development was the aim of current research. The research is applied in terms of purpose and follows the qualitative paradigm. The qualitative method used is a hybrid of grounded theory and the Fuzzy-Delphi technique. The s tatis tical population of the research was the agricultural extension and education and rural development experts of the agricultural jihad of Hamadan province, as well as the faculty members of extension and rural development. The sampling method in this research was purposive based on theoretical saturation. The main data collection tool was semi-s tructured interviews. The collected data were firs t coded and then validated through the Fuzzy-Delphi technique. The results of the research showed that the harms of agricultural extension programs during and beyond Covid-19 were: Problems in providing face-toface extension services, lack of readiness of agricultural extension to adopt virtual education, low effectiveness of virtual education in providing extension content, reducing the profitability of the agricultural sector, endangering non-agricultural jobs and reducing face-to-face communication. On the other hand, the Covid-19 disease created opportunities related to development of virtual education sys tems during Covid-19 and changing the pattern of agricultural crops. Based on the results of the research, in order to the resilience of the agricultural extension and education sys tem in the face of possible future events such as Covid-19, the platform of virtual education should be s trengthened for the continuous and effective implementation of extension programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Extension
  • Covid-19 Pandemic
  • Distance Education
  • Fuzzy-Delphi technique
  • Agricultural Development
  • ایرجی راد، ارسلان. (1399). بررسی آثار روان‌شناختی ویروس کووید 19 در کارکنان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در زمان اضطرار (قرنطینه). فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 16 (55): 237-229.
  • زارع، امین، ابراهیمی، مسیح، سنجقی، محمدابراهیم، و رمضان، مجید. (1396). مدیریت فرهنگ سازمانی: ارائه یک چارچوب منسجم کیفی, کمی به عنوان راهنمای طراحی الگوی فرهنگ سازمانی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 5(2)، 33-64.
  • Aday, S., & Aday, M. S. (2020). Impact of COVID-19 on the food supply chain. Food Quality and Safety, 4(4), 167–180. https://doi.org/10.1093/fqsafe/fyaa024
  • Alvi, M., Barooah, P., Gupta, S., & Saini, S. (2021). Women's access to agriculture extension amidst COVID-19: Insights from Gujarat, India and Dang, Nepal. Agricultural Systems, 188, 103035.
  • Beltran, Y. L. P., Cruz, D. D., & Vargas, D. S. (2021). Social Media as an Information Dissemination Arm to Promote Agricultural Knowledge among Farmers’ in Time of Pandemic. Innovations, 67, 1764-1775.
  • Blanco, C.D.P. (2020), Water availability risk in agriculture: An application to guadalquivir and segura river basins. Studies of Applied Economics, 29: 333-357. DOI: https://doi.org/10.25115/EEA.V29I1.3942.
  • Bouzon, M., Govindan, K., Rodriguez, C. M. T., & Campos, L. M. (2016). Identification and analysis of reverse logistics barriers using fuzzy Delphi method and AHP. Resources, conservation and recycling108, 182-197.
  • Brenes, J.A. (2020), Decision support systems that use artificial intelligence for precision agriculture: A systematic literature mapping. Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, 217-229. Retrieved from https://api.elsevier.com/content/abstract/scopus_id/85081021329
  • Chakraborty, I., & Maity[1], P. (2020). COVID-19 outbreak: migration, effects on society, global environment and prevention. Science of the Total Environment, 728. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.138882
  • Dharmawan, L., Muljono, P., Hapsari, D. R., & Purwanto, B. P. (2021). Digital information development in agriculture extension in facing new normal era during COVID-19 pandemics. Journal of Hunan University Natural Sciences47(12), 64-73.
  • Fahmid, I. M., Salman, D., & Suhab, S. (2022, April). Impact of the Covid-19 Pandemic on Rice Farming Planning in Indramayu District, West Java. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 1012, No. 1, p. 012074). IOP Publishing.
  • (2020). Extension and advisory services: At the frontline of the response to COVID-19 to ensure food security. https://www.fao.org/3/ca8710en/CA8710EN.pdf
  • Fernando, A. J. (2020). How Africa is promoting agricultural innovations and technologies amidst the COVID-19 pandemic. Molecular Plant, 13(10), 1345-1346
  • Haggag, W. M. (2021). Agricultural digitalization and rural development in COVID-19 response plans: A review Article. International Journal of Agricultural Technology, 17(1), 67-74
  • Jaacks, L. M., Veluguri, D., Serupally, R., Roy, A., Prabhakaran, P., & Ramanjaneyulu, G. V. (2021). Impact of the COVID-19 pandemic on agricultural production, livelihoods, and food security in India: baseline results of a phone survey. Food security13(5), 1323-1339.
  • Lozano-Povis, A. (2021). Climate change in the Andes and its impact on agriculture: A systematic review. Scientia Agropecuaria, 12: 101-108. DOI: https://doi.org/10.17268/SCI.AGROPECU.2021.012
  • McAuliffe, G.A. (2020). Applications of nutritional functional units in commodity-level life cycle assessment (LCA) of agri-food systems. International Journal of Life Cycle Assessment, 25: 208-221. DOI: https://doi.org/10.1007/s11367-019-01679-7
  • Orejuela, I.P. (2020), Gis techniques to cangahuosos soil recovery, for community agriculture purposes in the Ilaló. Ciencia Del Suelo, 38: 295-309. Retrieved from https://api.elsevier.com/content/abstract/ scopus_id/85097428540
  • Prosper Bright, M., Terrence Kudzai, N., & Ngavaite, C. (2021). The impact of COVID-19 on agricultural extension and food supply in Zimbabwe. Cogent Food & Agriculture, 7(1), 1918428.
  • Rezaie, S., Mirabedini, S.J. and Abtahi, A. (2017) Identifying key effective factors on the implementation process of business intelligence in the banking industry of Iran. Journal of Intelligence Studies in Business. 7 (3) 5-24.
  • Sampson, S., Mazur, J., Israel, G., Galindo, S., & Ward, C. (2020). Competing roles and expectations: preliminary data from an agricultural extension survey on COVID-19 Impacts. Journal of Agromedicine, 25(4), 396-401.
  • Smith, J. (2019). Overcoming the ‘tyranny of the urgent’: integrating gender into disease outbreak preparedness and response. Gender & Development, 27(2), 355-369.
  • Soegoto, E. S., Luckyardi, S., Warlina, L., & Supatmi, S. (2022). Agricultural Entrepreneurial Strategy during the COVID-19 Pandemic: Case Study of Garut, Indonesia. Journal of Eastern European and Central Asian Research (JEECAR), 9(1), 138-150.
  • Souza, ABd 2020, Local foI od systems: Potential for new market connections for family farming. Ambiente e Sociedade, 23: 1-20. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc20180248r2vu2020L5AO
  • Sulandjari, K., Putra, A., Sulaminingsih, S., Adi Cakranegara, P., Yusroni, N., & Andiyan, A. (2022). Agricultural extension in the context of the Covid-19 pandemic: Issues and challenges in the field. Caspian Journal of Environmental Sciences, 20(1), 137-143.
  • Vidal, S., Skeem, J., & Camp, J. (2010). Emotional intelligence: Painting different paths for low-anxious and high-anxious psychopathic variants. Law and Human Behavior34, 150-163.
  • Warrier, A. (2020). The Women Warriors Fighting COVID-19 at the Frontline: ASHA Workers Left Without Hope (No. id: 13066).
  • (2021). WHO Corona Virus Disease (COVID-19) Dashboard-Situation by Country, Territory & Area. Online at https://covid19.who.int/table
  • Wowra, K., Zeller, V., & Schebek, L. (2021). Nitrogen in Life Cycle Assessment (LCA) of agricultural crop production systems: Comparative analysis of regionalization approaches. Science of the Total Environment763, 143009.