ارزیابی وضعیت مولفه های مدیریت دانش سامانه ترویج کشاورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران

2 استاد گروه ترویج و اموزش کشاورزی،دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران

10.22092/jaear.2022.128995

چکیده

این تحقیق با هدف توافق سنجی وضعیت موجود و مطلوب مولفه‌های مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه مدیران و مسئولان گروه های موسسه آموزش و ترویج کشاورزی(67 تن)، پژوهشگر مروجان ارشد(100 تن) و مدیران و مسئولان اداره‌های جهاد کشاورزی استان ها (192 تن) بود. که از هرکدام به ترتیب 58 تن، 36 تن و 108 تن به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برای داده ها (92/0= (θ تعیین شد. روایی شکلی پرسشنامه توسط گروهی از اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تائید شد برای بررسی توافق گروه های آزمودنی طرف بررسی ازنرم افزار Spss 20از آزمون فراسنجه‌ای(پارامتریک) تحلیل واریانس یکطرفه )آزمون F مستقل( بهره گرفته شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد که گروه های پاسخگوی مورد بررسی پیرامون وضعیت موجود و مطلوب درباره مولفه‌های تشخیص نیاز شاخص تشکیل جلسات، کنفرانس ها و غیره در سطح استان ها برای دریافت نیازهای دانشی در زمینه مولفه ممیزی دانش بومی و صریح شاخص استفاده از مصاحبه و یا برگزاری نشست‌ها هم اندیشی برای استخراج و اکتساب دانش ضمنی کارکنان کلیدی، در خصوص مولفه اشتراک دانش شاخص ایجاد فضای های مجازی میتنی بر اینترنت برای ارتباط مستقیم کشاورزان با تولید کنندگان دانش، در زمینه ثبت و مستندسازی دانش شاخص وجود گروه های محلی برای ثبت و مستند سازی دانش بومی در رویارویی با بحران های کشاورزی و در زمینه بازخورد و ارزیابی دانش شاخص ایجاد سامانه های الکترونیکی برای ثبت نظرهای حاصل از استفاده دانش توسط کشاورزان و مروجان کشاورزی با یکدیگر توافق داشته اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The s tatus of knowledge management components in agricultural extension system

نویسندگان [English]

  • nasibeh pourfateh 1
  • Bahman Khosravi Pour 2
1 PhD of Agricultural Extension and Education, University of Khuzestan Agriculture and Natural Resources
2 Professor of Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan
چکیده [English]

The goal of this s tudy was“ assessment of the group of managers and heads of groups of the Ins titute of Agricultural Education and Extension, senior extension worker researcher and managers and heads of departments of Jihad Keshavarzi provinces in the exis ting and desired situations regarding each of knowledge management components in the agricultural extension sys te “. The s tatis tical population of this s tudy was Three groups of managers and heads of groups of the Ins titute of Agricultural Education and Extension(N=67), senior extension worker researcher(N=100) and managers and heads of departments of Jihad Keshavarzi provinces(N=192). Of each in order 58, 36 and 108 were selected for the s tudy. Data were collected through a researcher made ques tionnaire. The ques tionnaire validity was approved by experts in agricultural extension and education. Cronbach’s alpha reliability coefficients were approved by a pilot s tudy (0.7–0.93). The results of the s tudy showed that The respondent groups s tudied in the current and desirable situation regarding the components of identifying the need for the index of holding meetings, conferences, etc. Extraction and acquisition of tacit knowledge of key employees, regarding the knowledge sharing component, the creation of virtual virtual spaces on the Internet for direct communication between farmers and knowledge producers, regarding the regis tration and documentation of knowledge, the presence of local groups for the regis tration and documentation of local knowledge In dealing with agricultural crises and regarding the feedback and evaluation of knowledge, they have agreed with each other to create electronic sys tems to record opinions resulting from the use of knowledge by farmers and agricultural extension worker

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge management
  • agricultural extension system
  • Identify the need
  • Knowledge sharing
  • ابزری،م؛ شائمی، ع؛ طالبی،ه؛ عبدالمنافی،س؛ (1390)؛ بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی ایران، مدیریت دولتی، دوره3، شماره6.
  • رحمتی اصل،ن؛ یوسفی،ب؛ زردشتیان، ش؛ صادقی بروجردی، س(1397). مدل سازی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در فدراسیون‌های ورزشی، پژوهش‌های معاصر در مدیریت ورزشی، سال هشتم، شماره 15.
  • رضایی، ر؛ صلاحی مقدم، ن و شعبانعلی فمی، ح؛ (1393)، بررسی اثر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان الیرز، پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 70، شماره4.
  • رعنایی، ح؛ مرتضوی،م(1395). اصلاحات ساختاری در نظام ترویج کشاورزی ایران، نشر آموزش(سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی)، چاپ اول.
  • طبرسا، غ؛ احمدوند، د؛(1396)، اولویت­بندی و مقایسه ابعاد چرخه مدیریت دانش در وضعیت موجود و مطلوب، رهیافت، شماره6.
  • عباس­پور، ع؛ همتی، م؛ شهولی خیرآبادی،س؛(1390)، ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب مولفه­هی مدیریت دانش در بین کارشناسان پردیس فنی دانشگاه تهران، نامه آموزش عالی، سال پنجم، شماره هجدهم.
  • فتحیان، م؛ احسانی، م؛(1385)، چارچوبی برای بکارگیری مدیریت دانش در سازمان­های تحقیق و توسعه کشور، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.

 

 

  • Al-Hakim, L. A., & Hassan, S. (2016). Core requirements of knowledge management implementation, innovation and organizational performance. Journal of Business Economics and Management17(1), 109-124.
  • Al-Kurdi, O., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2018). Knowledge sharing in higher education institutions: a systematic review. Journal of Enterprise Information Management.
  • Bolisani, E., & Bratianu, C. (2017). Knowledge strategy planning: an integrated approach to manage uncertainty, turbulence, and dynamics. Journal of Knowledge Management.
  • Centobelli, P., Cerchione, R., & Esposito, E. (2019). Efficiency and effectiveness of knowledge management systems in SMEs. Production Planning & Control30(9), 779-791.
  • Chang, D.L., Sabatini-Marques, J., da Costa, E.M., Selig, P.M., Yigitcanlar, T., 2018. Knowledge-based, smart and sustainable cities: a provocation for a conceptual framework. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 4, 5. https://doi.org/10.1186/s40852-018-0087-2.
  • Chang, H. H., & Chuang, S. S. (2011). Social capital and individual motivations on knowledge sharing: Participant involvement as a moderator. Information & management48(1), 9-18.
  • Cho, T., & Korte, R. (2014). Managing knowledge performance: testing the components of a knowledge management system on organizational performance. Asia Pacific Education Review15(2), 313-327.
  • Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of knowledge management, 9(3), 101-115.
  • Dhamdhere, S. N. (2015). Importance of knowledge management in the higher educational institutes. Turkish Online Journal of Distance Education16(1), 162-183.
  • Dwivedi, Y. K., Papazafeiropoulo, A., Supyuenyong, V., Islam, N., & Kulkarni, U. (2009). Influence of SME characteristics on knowledge management processes. Journal of Enterprise Information Management.
  • Friedrich, J., Becker, M., Kramer, F., Wirth, M., & Schneider, M. (2020). Incentive design and gamification for knowledge management. Journal of Business Research106, 341-352.
  • Fullwood, R., & Rowley, J. (2017). An investigation of factors affecting knowledge sharing amongst UK academics. Journal of Knowledge Management, 21(5), 1254-1271.
  • Gharakhani, D., & Mousakhani, M. (2012). Knowledge management capabilities and SMEs' organizational performance. Journal of Chinese Entrepreneurship.
  • Hamdoun, M., Jabbour, C. J. C., & Othman, H. B. (2018). Knowledge transfer and organizational innovation: Impacts of quality and environmental management. Journal of Cleaner Production193, 759-770.
  • Holsapple, C. W., & Joshi, K. D. (2000). An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations. The Journal of Strategic Information Systems9(2-3), 235-261.
  • Holsapple, C. W., & Singh, M. (2001). The knowledge chain model: activities for competitiveness. Expert systems with applications20(1), 77-98.
  • Huang, J. W., & Li, Y. H. (2009). The mediating effect of knowledge management on social interaction and innovation performance. International journal of Manpower, 30(3), 285-301.
  • Jelenic, D. (2011). The importance of knowledge management in Organizations–with emphasis on the balanced scorecard learning and growth Perspective. In Management, Knowledge and Learning, International Conference
  • Kianto, A., Shi, X., & Andreeva, T. (2011). Knowledge management across the globe-an international survey of KM awareness, spending, practices and performance. In Proceedings of the European Conference on Knowledge Management, ECKM(pp. 514-523).
  • Kumar, S., & Gupta, S. K. (2019). Structural and functional insight of knowledge management models in agriculture. AgricINTERNATIONAL6(2), 9-15.
  • Masa’deh, R. E., Shannak, R., Maqableh, M., & Tarhini, A. (2017). The impact of knowledge management on job performance in higher education: The case of the University of  Journal of Enterprise Information Management, 30(2), 244-262.
  • Nisar, T. M., Prabhakar, G., & Strakova, L. (2019). Social media information benefits, knowledge management and smart organizations. Journal of Business Research94, 264-272.
  • Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge creation company: how Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University press, London.
  • Nonaka, I., Krogh, G. V., & Voelpel, S. (2006). Organizational knowledge creation theory: Evolutionary paths and future advances. Organization studies, 27(8), 1179-1208.
  • Obeidat, B. Y., Al-Suradi, M. M., & Tarhini, A. (2016). The impact of knowledge management on innovation. Management Research Review.
  • Obeidat, B. Y., Al-Suradi, M. M., Masa’deh, R. E., & Tarhini, A. (2016). The impact of knowledge management on innovation: An empirical study on Jordanian consultancy firms. Management Research Review, 39(10), 1214-1238.
  • Pinho, I., Rego, A., & e Cunha, M. P. (2012). Improving knowledge management processes: a hybrid positive approach. Journal of knowledge management.
  • Quast, L. (2012). Why knowledge management is important to the success of your company. Retrieved September7, 2013.
  • Rabeea, O., Nassar, I.A., Khalid, M., 2019. Knowledge Management Processes and Sustainable Competitive Advantage : an Empirical Examination in Private Universities,vol. 94, pp. 320e334. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.02.013.
  • Reijsen, J. van, Helms, R., Batenburg, R., Foorthuis, R., 2015. The impact of knowledge management and social capital on dynamic capability in organizations. Knowl. Manag. Res. Pract. 401e417. https://doi.org/10.1057/kmrp.2013.59.
  • Rodríguez-Gómez, D., & Gairín, J. (2015). Unravelling knowledge creation and management in educational organisations: barriers and enablers. Knowledge Management Research  & Practice, 13(2), 149-159.
  • Santoro, G., Vrontis, D., Thrassou, A., & Dezi, L. (2018). The Internet of Things: Building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity. Technological Forecasting and Social Change136, 347-354.
  • Serenko, A., & Bontis, N. (2016). Understanding counterproductive knowledge behavior: antecedents and consequences of intra-organizational knowledge hiding. Journal of knowledge management.
  • Serenko, A., Bontis, N., Booker, L., Sadeddin, K., & Hardie, T. (2010). A scientometric analysis of knowledge management and intellectual capital academic literature (1994- 2008). Journal of knowledge management, 14(1), 3-23.
  • Singh, S. K., & El-Kassar, A. N. (2019). Role of big data analytics in developing sustainable capabilities. Journal of cleaner production213, 1264-1273.
  • Sun, P. (2010). Five critical knowledge management organizational themes. Journal of Knowledge Management.
  • Tiwana, A. (1999). Knowledge Management Toolkit, The Amrit Tiwana Knowledge Management Toolkit, The. Knowledge Management Toolkit, 0-13.
  • Wee, J. C., & Chua, A. Y. (2013). The peculiarities of knowledge management processes in SMEs: the case of Singapore. Journal of knowledge management.
  • Wu, J., Wang, Y., 2006. Measuring KMS Success : A Respecification of the DeLone an McLean’s model vol. 43, 728e739. https://doi.org/10.1016/j.im.2006.05.002.
  • Yasir, M., Majid, A., & Yasir, M. (2017). Nexus of Knowledge-Management Enablers, Trust and Knowledge-Sharing in Research Universities. Journal of Applied Research in  Higher Education, 9(3), 424-438.