بازدارند ه های آموزش الکترونیکی (غیرحضوری) از دیدگاه اعضاء هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر گروه پژوهشی مطالعات توسعه ک ارآفرینی و اشتغال پایدار روستایی جهاد دانشگاهی همدان، ایران.

2 پژوهشگر پسا دکتری گروه علوم اقتصادی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

3 عضو گروه پژوهشی مطالعات توسعه ک ارآفرینی و اشتغال پایدار روستایی جهاد دانشگاهی همدان، ایران

4 عضو گروه پژوهشی مطالعات توسعه ک ارآفرینی و اشتغال پایدار روستایی جهاد دانشگاهی همدان، ایران.

10.22092/jaear.2022.128997

چکیده

هدف اصلی این تحقیق، بررسی بازدارنده ها آموزش الکترونیکی )غیرحضوری( در دانشکده کشاورزی دانشگاه
بوعلی سینا از دیدگاه اعضاء هیئت علمی است. محدوده این مطالعه، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا می باشد.
داده های مورد نیاز پژوهش، با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. به منظور
تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شده که میزان آن برای 46 پرسش 82 درصد می باشد.
جامعه نمونه تحقیق اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شامل 81 تن می باشند، که 63
تن از اعضاء هیأت علمی دانشکده به شیوه نمونه گیری تصادفی در چند مرحله انتخاب شده اند. جهت شناسایی
بازدارند ه های آموزش الکترونیکی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی
نشان می دهد که موانع اجرائی همچون، پایین بودن امکانات برای ارزیابی پیشرفت یادگیری در دور ه ها، پایین
بودن امکانات نظام آموزش الکترونیکی برای تداو م بخشی فعالیت های یادگیری توسط اعضاء هیأت علمی، پایین
بودن امکانات سیستم آموزش الکترونیکی از نظر فراهم کردن امکان بازخورد توسط اعضاء هیأت علمی، در پایین
بودن میزان اجازه به یادگیرنده یا آموزش دهنده برای تغییر در نحوه ارائه درس، پایین بودن میزان تشویق سیستم
آموزش الکترونیکی در ارتباط بین یادگیرنده و یاددهنده، بیشترین تأثیر را در ایجاد موانع داشته در نتیجه برطرف
نمودن این موانع، موجب توسعه آموزش الکترونیکی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Inhibitors of e-learning (non-face-to-face) from the viewpoint of the Faculty Agriculture of Bu AliSina University

نویسندگان [English]

  • Khalil Mirzaei 1
  • Masoud Samian 2
  • azam shakori 3
  • Marjan Sepahpanah 4
1 ssistant of Research Group for Entrepreneurship Development and Sustainable Rural Employment Studies, Jihad University, Hamedan, Iran
2 Postdoctoral Researcher, Department of Economic Sciences, University of Sistan and Baluchestan
3 Member of Research Group for Entrepreneurship Development and Sus tainable Rural Employment S tudies, Jihad University, Hamedan, Iran
4 Member of Research Group for Entrepreneurship Development and Sus tainable Rural Employment S tudies, Jihad University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

The main purpose of this s tudy was to inves tigate the Inhibitors of e-learning (non-face-to-face) fromthe viewpoint of the Faculty of Agriculture of Bu Ali Sina University. The scope of this s tudy of the FacultyAgriculture of Bu Ali Sina University. The required data for the research has been collected using a survey andques tionnaire method. In order to determine the reliability of the ques tionnaire, the ordinal theta coefficientwas used, 82% for 46 ques tions. The sample population of the Faculty Agriculture of Bu Ali Sina Universityincludes 81, that were selected by random sampling in several s tages (n=63). Exploratory factor analysis was used to identify the barriers to e-learning. The results of the exploratory factor analysis show thatimplementation obs tacles such as low facilities for evaluating learning progress in courses, low facilities of eelectronic education sys tem for the continuation of learning activities by faculty members, low facilities, in the electronic education sys tem in terms of providing the possibility of feedback by the members of the academics taff, the low level of permission to the learner or the teacher to change the way the lesson is presented,the low level of encouragement of the electronic education sys tem in the communication between learnerand teacher have the mos t significant effect in obs tacles, as a result, removing these obs tacles leads to the development of education It will be electronic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • information technology
  • e-learning
  • barriers to the development of agricultural education
  • برادران حقیر، م. و کرمخانی، ز. (1400). بازنمایی آموزش الکترونیکی در استعاره های دانشجویان. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال 12، شماره 2، زمستان 1400.
  • جعفرزاده، م. و باشکوه، الف. (1397). تحلیلی بر موانع استفاده از ابزارها و فن آوری های آموزش در نظام آموزش عالی الکترونیکی ایران. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، دوره 12، شماره 42، پاییز 1397.
  • جعفری زاده، الف. و حسنی، ن. (1400). فرصت ها و موانع توسعه آموزش الکترونیکی در دانشگاه های افسری آجا مطالعه موردی دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، دوره 8، شماره 25، تابستان 1400.
  • جهانبخش، م.، احمدی، س.، سقائیان نژاد اصفهانی، س. و نجیمی، آ. (1400). مشارکت در برنامه های یادگیری الکترونیکی: بررسی آمادگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 21، آذر 1400.
  • جهانی فرد، الف.، حسن زاده کرمانشاهی، م.، شریفی فرد، م.، مراغی، الف. و رجایی، ف. (1400). رتبه بندی مؤلفه های مؤثر بر مشارکت اعضای هیئت علمی در استفاده از آموزش الکترونیک، پیش از بحران کرونا با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی: مطالعة موردی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1398. مجله ی توسعه ی آموزش جندی شاپور، فصلنامه ی مرکز مطالعات و توسعه ی آموزش علوم پزشکی، سال دوازدهم، شماره 4، زمستان 1400.
  • زارع، ع. و زلالی، ن. (1385) وضعیت نظام آموزش کشاورزی در شرایط فعلی و پیش بینی آینده. در مجموعه مقالات همایش علمی آموزش کشاورزی کشور، 150-131. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
  • شریف محمدی، م.، سهرابی، ر. و سراجی، ف. (1399). شناسایی و رتبهب ندی موانع اثربخشی آموزش الکترونیکی کارکنان (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی کردستان). نشریه علمی فناوری آموزش، جلد 14، شماره 3، تابستان 1399.
  • نجفی، ح. (1395). اسکورم: مدلی برای تولید محتوی الکترونیکی جهت یادگیری بهتر. دوماهنامه علمی و پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال 9، شماره 5.
  •  
  • Abdon, B. R., S. Ninomiya, and R. T. Raab. (2007) “E-learning in Higher Education Makes Its Debut in Cambodia: The Provincial Business Education Project. International Review of Research in Open Distance Learning 8(1): 1-14.
  • Adetimirin, A. (2019). Female Lecturers' Perception of ICT Integration for Teaching and Learning in University of Ibadan, Nigeria. In Gender and Diversity: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications , 9(3): 2111-2191.
  • Doris, U. B., Supawan, S., & Christine, B. (2010). Impact of podcasting on student motivation.
  • Galush, J. M. (1997) “Barriers to Learning in Distance Education. Interpersonal Computing and technology. Vol. 5, No. ¾, pp. 6-14.
  • Hopkins, J. (2004) “International society for it in education”. London: Routledge.
  • Idris, F. E. A. & Osman, Y. (2017). Implementation of E-learning in The University of Gezira Barriers and Educational Science and Research, 1 (1).
  • Jamlan, M. (2004) ”Faculty Opinions toward Introducing e-Learning at the University of Bahrain. International Review of Research in Open and Distance Learning, 5 (2), pp. 1-14.
  • Jerry, B. (2000) “The e-learning potential”. Retrieved 12 December 2007, from kdgonline.com/webpages/whitepapercontent2.html.
  • Jokiaho,A.(2018). Barriers to using E-Learning in an Advanced Way, International Journal of Advanced Corporate Learning.3(3): 111-136.
  • Kattoua, T.; Al-Lozi, M. & Alrowwad, A. (2016). A Review of Literature on E-Learning Systems in Higher International Journal of Business Management and Economic Research (IJBMER).
  • Manu, G., Marsden, S., Oluka, T., Sharma, R., & Lucas, H. (2017). Lessons Learned From Implementing E-Learning for the Education of Health Professionals in Resource-Constrained Countries. The Electronic Journal of e-Learning, 15(2), 144-155.
  • Raab, R., Ellis, W. and Abdon, B. (2002) Multisectorial partnerships in e-learning: A potential force for improved human capital development in the Asia pacific. The internet and higher education 4: 217-229.
  • Rasheed,R& Kamsin,A.(2020). Challenges in the online component of blended learning: A systematic review, Computers & Education 144 : 103701.
  • Siengthai S, Boonkrob D, Siengthai M. Evaluation of training effectiveness: A case study of the Ministry of Interior, Thailand. Comprehensive Research Journal of Management and Business Studies,(CRJMBS). 2016;1(1): 7-14.