تا ب آوری آموزشگران نظام آموزش عالی کشاورزی ایران در بحران همه گیری کووید19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت‌مدرس

2 دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت‌مدرس

3 دانش آموخته دکتری، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22092/jaear.2022.128994

چکیده

هدف این تحقیق، تحلیل مقایسه‌ای تاب‌آوری آموزشگران نظام آموزش عالی کشاورزی در بحران همه‌گیر‌ی کووید 19 بود. این تحقیق به لحاظ دیدمان کمی و از جهت هدف کاربردی است.  به لحاظ روش انجام کار تحقیق پیمایشی و از نوع علی و مقایسه­ ای است. جامعه آماری تحقیق، آموزشگران دانشکده‌های کشاورزی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور به شمار 3640 نفر بود (3640 = N). با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی با انتساب متناسب شمار 347 نفر از آنان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند (347=n) که از این شمار 288 نفر پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامة پژوهشگرساخته بود که به دو صورت حضوری و برخط گردآوری شد که روایی شکلی و محتوایی آن با نظرسنجی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد. روایی همگرا نیز با مقدارهای 90/0-80/0=CR  و 83/0-50/0=AVE تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه تتای ترتیبی مورد تأیید قرار گرفت (90/0-71/0= θ). به‌منظور پردازش داده‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزار  SPSS26  افزون بر آمارهای توصیفی، از آزمون مقایسه میانگین (t مستقل) و آزمون تحلیل واریانس یک‌ طرفه (One Way Anova) استفاده شد. نتایج گویای وجود تفاوت معنی‌دار بین رفتار تاب­ آورانه آموزشگران در دانشگاه‌های با تراز کارکردی مختلف (بین­ المللی، ملی، منطق ه­ای و محلی) بود. بین رفتار تاب­ آورانه آموزشگران با سطح‌های مختلف سابقه خدمتی، سطح‌های مختلف سنی، جنسیت و مرتبه علمی مختلف تفاوت معنی­ داری وجود نداشت. بر اساس یافته ­های تحقیق پیشنهادهایی در راستای ارتقای رفتار تاب­ آوری آموزشگران ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Resilience of Educators in Agricultural Higher Education Sys tem in Covid 19 Pandemic Crisis

نویسندگان [English]

  • maryam Ghiasvand 1
  • enayat abbasi 2
  • Mahsa Saadvandi 3
1 - M.Sc. Graduated, Department of Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Ph.D, Department of Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this research is the comparative analysis of the educators’ resilience in the agricultural higher education system in the crisis of the Covid-19 pandemic. The research is quantitative in nature, practical in terms of purpose, and descriptive and comparative in terms of the method of analysis, which was carried out using the survey method. The statistical population was 3640 (N= 3640) of educators in agricultural faculties in public universities across the country. Using Krejcie and Morgan’s table and stratified random sampling with proportional assignment, 347 of them were selected as the sample (n= 347), of which 288 completed the research questionnaires (response rate= 82.5 percent). The research instrument was a researcher-made questionnaire. The Convergent validity was also checked with values of CR=0.80-0.90 and AVE=0.50-0.83. The reliability of the questionnaire was also tested by calculating ordinal theta (θ = 0.71-0.90). In order to analyze data SPSS26 software was used. In addition to descriptive statistics, mean comparison test (independent t) and One Way Anova test were used. The results showed that there is a significant difference between the resilient behavior of educators in universities with different performance levels (international, national, regional and local). There was no significant difference between the resilient behavior of educaors with different levels of experiences, different age levels, gender and different academic scientific level. Based on the findings, suggestions have been made in order to improve the resilience behavior of the educators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Educators
  • Resilience Behavior
  • Agricultural Higher Education Sys tem
  • Covid-19 Pandemic
  • احمدی، ع. (1400). تعیین اثربخشی آموزش نظم­جویی هیجانی بر شناخت اجتماعی دانش آموزان مبتلا به ADHA. دهمین همایش ملی پژوهش­های مدیریت و علوم انسانی، 25 تیرماه 1400، تهران. قابل دسترس در: https://civilica.com/doc/1264934
  • بوذرجمهری، ف.، منصوریان، م.، هرندی، ی.، و بوذرجمهری، ح. (1392). پیوستن دانشگاهیان به اخلاق حرفه‌ای در دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی. مجله آموزش و توسعه پزشکی، دوره 8، شماره 3، صص 52 تا 44.
  • حسین­مهر، ن.، خضری­مقدم، ن.، و پورحسان، س. (1390). اثربخشی آموزش متمرکز شفقت (CFT) بر خودکارآمدی اجتماعی، تحمل پریشانی و انتقاد از خود در دختران نوجوان تحت مراقبت سازمان بهزیستی. تحقیقات روانشناسی مثبت­گرا، 7(2)، 33-48.
  • خضری، س.، و سامری، م. (1399). ارائه مدل آموزش اثربخش در درس علوم تجربی بر اساس رویکرد حمایتی یاد دهنده یادگیرنده برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 98- پژوهش در آموزش ابتدایی، 2(24)، 10-21.
  • درخشان­فر، ت.، و آرین­مهر، ا. (1393). بررسی رابطه صلاحیت های حرفه ای معلمان و عملکرد شغلی آنها در مدارس ابتدایی شهر ری. کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع، اسفندماه 1393، تهران. https://civilica.com/doc/415586
  • رزم‌جو، آ.، و ایوبیان، ح. (1398). رابطه بین خودکارآمدی و انعطاف‌پذیری معلمان زبان ایرانی. نشریه مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی، شماره 23.
  • رضایی، س.، و وثوقی، ع. (1399). اثربخشی برنامه آموزش کفایت اجتماعی بر بهبود رفتارهای جامعه پسند تیزهوشان کم­پیشرفت. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 11 (43)، 123-140.
  • سلگی، م. (1399). کرونا و جامعه ایران، سویه‌های فرهنگی و اجتماعی. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، انتشارت دانشجو.
  • سلیمانی، آ.، رزقی­شیرسوار، ه.، و شفیع­زاده، ح. (1399). طراحی الگوی آموزش اثربخش مبتنی بر سبک‌های یادگیری در آموزش علوم پزشکی. مدیریت بهداشت و درمان، 12(2)، 99-111.
  • صفاری­نیا، م.، محمدی، ن.، و افشار، ح. (1395). نقش بخشودگی بین‌فردی در تاب‌آوری و شدت درد بیماران مبتلا به درد مزمن. نشریه اصول بهداشت روانی، (4)18، 219-212.
  • عزیزی، ط.، و حسین‌پور، ا. (1395). عوامل مؤثر روی کیفیت تدریس اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از دیدگاه دانشجویان و دانش‌آموختگان. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 12 1(1)،179-
  • علیزاده، م.، کارشکی، ح.، و بردبار، م. (1401). نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی و راهبرد‌های تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی والدین، آموزشگران و هم‌کلاسی‌ها با اهمال‌کاری تحصیلی. مطالعات آموزش و یادگیری، 14 (1).
  • فاضلی، ن. (1399). علم انسانی و اجتماعی: هشداردهندگان اپیدمی‌ها و پاندمی‌ها. جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  • منتظری، ع.، مفتون، ف.، فرهنگ­نیا، م.، رفیعی­بهابادی، م.، و نقی‌زاده­موغاری، ف. (1401). بررسی میزان تاب‌آوری بزرگسالان ایرانی در طول همه‌گیری COVID-19 یک مطالعه مبتنی بر جمعیت. پایش، دوره 21 (4)، 438-429.
  • مهرمحمدی، م. (1399). محیط یادگیری الکترونیکی امکانی برای تحقق اهداف یادگیری سطح بالا. همایش چالش‌های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی. تیرماه 1399، همدان، دانشگاه بوعلی­سینا.
  • میرزایی، ح. (1399). جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  • میرفرهادی، ن.، بشردوست، ن.، رضوان، ف.، و معروفی­زاده، س. (1399). ویژگی‌های تدریس اثربخش و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دستیاران تخصصی دندان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در سال 1399. افق توسعه آموزش علوم پزشکی قابل دسنرس در 22038/HMED.2021.59534.1169
  • نصیری­ولیک­بنی، ف.، افضلی، ا.، و قادری­شیخی­آبادی، م. (1399). تحلیل رابطه کانونی تدریس اثربخش استادان با خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان. نامه آموزش عالی، 14(54)، 85-102.
  • نصیری، م.ح.، جهانی، ج.، شفیعی‌سروستانی، م.، و محمدی، م. (1400). واکاوی تجارب نیکبودی دانشگاهی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور فارس: یک مطالعۀ پدیدارشناسانه . پژوهش در برنامه­ریزی درسی 18 (41)، 16-31.
  • نظری، خ. (1401). تأثیر روش آموزش معکوس برخط بر خود راهبری و تاب‌آوری تحصیلی در ایام همه‌گیری کووید 19. نشریه: مطالعات سیاست‌گذاری تربیت‌معلم (پژوهش در تربیت‌معلم)، دوره 5، شماره 1.

 

  • Allan, V., Ramagopalan, S. V., Mardekian, J., Jenkins, A., Li, X., Pan, X., & Luo, X. (2020). Propensity score matching and inverse probability of treatment weighting to address confounding by indication in comparative effectiveness research of oral anticoagulants. Journal of comparative effectiveness research, 9(9), 603-614.‏
  • Beltman, S., Mansfield, C., & Price, A. (2011). Thriving Not Just Surviving: A Review of Research on Teacher Resilience. Educational Research Review, 6, 185-207.
    https://doi.org/10.1016/j.edurev.2011.09.001
  • Costa, A. R., Caldeira, A., & Alves, G. R. (Eds.). CASHE–Conference Academic Success in Higher Education. Journal of Cleaner Production, 14(9-11), 928Ǧ931.‏
  • Couzin-Frankel, J. (2018). The roots of resilience. American Association for the Advancement of Science.
  • Davies, T., Moen, D. & Dykstra, D. (2008). Faculty Perceptions Concerning the Ethics of Classroom Management Practices, Journal of Academic and Business Ethics, 3 (4).
  • Dlamini, B. M. (1997). Attitudes of secondary school students toward agriculture in Swaziland. European Journal of Agricultural Education and Extension4(2), 125-132.‏
  • Dozier, M., Stoval, K. C., Albus, K. E., & Bates, B. (2001). Attachment for infants in foster care: The role of caregiver state of mind. Child development72(5), 1467-1477.‏
  • Fadli, F., Astuti D, S. I., & Rukiyati, R. (2020). Techno - Resilience for Teachers: Concepts and Action. TEM Journal, 820-825. https://doi.org/10.18421/tem92-53
  • Fungurai, P. N. (2020). An interrogation of the adequacy of New Public Management in effective social service delivery Case of Mutare City Council, Zimbabwe.‏
  • Gerald J. Brunetti & Susan H. Marston (2018): A trajectory of teacher development in early and mid-career, Teachers and Teaching, https://doi.org/10.1080/13540602.2018.1490260
  • Glantz, M. D., & Sloboda, Z. (2002). Analysis and reconceptualization of resilience. In Resilience and development (pp. 109-126). Springer, Boston, MA.‏ https://doi.org/10.1007/0-306-47167-1_6
  • Greco, A., Saggese, A., Vento, M., & Vigilante, V. (2021). Effective training of convolutional neural networks for age estimation based on knowledge distillation. Neural Computing and Applications, 1-16.‏
  • Gu, Q., & Day, C. (2007). Teachers resilience: A necessary condition for effectiveness. Teaching and Teacher Education, 23(8), 1302-1316. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.06.006
  • Hall, J., Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj‐Blatchford, I., & Taggart, B. (2009). The role of pre‐school quality in promoting resilience in the cognitive development of young children. Oxford Review of Education, 35(3), 331-352. https://doi.org/10.1080/03054980902934613
  • Heng, K., & Sol, K. (2021). Online learning during COVID-19: Key challenges and suggestions to enhance effectiveness. Cambodian Journal of Educational Research, 1(1), 3-16.‏
  • Huisman, S., Singer, N. R., & Catapano, S. (2010). Resiliency to success: Supporting novice urban teachers. Teacher Development, 14(4), 483-499. ‏https://doi.org/10.1080/13664530.2010.533490
  • Kelley, K., Clark, B., Brown, V., & Sitzia, J. (2003). Good practice in the conduct and reporting of survey research. International Journal for Quality in health care, 15(3), 261-266.
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610. https://doi.org/10.1177/001316447003000308
  • Li, Y., Wei, D., Chen, J., Cao, S., Zhou, H., Zhu, Y., ... & Zheng, Y. (2020). Efficient and effective training of COVID-19 classification networks with self-supervised dual-track learning to rank. IEEE Journal of Biomedical and Health Informatics, 24(10), 2787-2797.‏
  • Losada-Baltar, A., Jiménez-Gonzalo, L., Gallego-Alberto, L., Pedroso-Chaparro, M. D. S., Fernandes-Pires, J., & Márquez-González, M. (2021). “We are staying at home.” Association of self-perceptions of aging, personal and family resources, and loneliness with psychological distress during the lock-down period of COVID-19. The Journals of Gerontology: Series B, 76(2), e10-e16.‏https://doi.org/10.1093/geronb/gbaa048
  • Luthans, F., Vogelgesang, G. R., & Lester, P. B. (2006). Developing the psychological capital of resiliency. Human resource development review5(1), 25-44.‏ https://doi.org/10.1177/1534484305285335
  • Mansfield, C. (2012). Promoting resilience for teachers and their students: A four-dimensional view. The Children’s Hospital Education Research Institute Conference. Sydney, 6-7 September, 2012. Murdoch University. mansfield@murdoch.edu.au
  • Mansfield, C. F., Beltman, S., & Weatherby-Fell, N. (2020). “I Actually Felt More Confident” : An Online Resource for Enhancing Pre-service Teacher Resilience During Professional Experience (Vol. 45). Edith Cowan University. https://doi.org/10.3316/aeipt.226484
  • Mansfield, C. F., Beltman, S., Weatherby-Fell, N., Broadley, T., & Botman, C. (2021). A BRiTE Journey: 2013–2019. Cultivating Teacher Resilience, 27. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-981-15-5963-1
  • Muktar, B. G., Man, N., Saleh, J. M., & Daneji, M. I. (2018). Evaluation of ICTs access, use and preferences for livelihood resilience: results from a survey of Malaysian fisher folks. The Journal of Agricultural Education and Extension, 24(4), 377-388.‏.
  • Nambi, G., Abdelbasset, W. K., Alrawaili, S. M., Elsayed, S. H., Verma, A., Vellaiyan, A., & Saleh, A. K. (2022). Comparative effectiveness study of low versus high-intensity aerobic training with resistance training in community-dwelling older men with post-COVID 19 sarcopenia: A randomized controlled trial. Clinical rehabilitation, 36(1), 59-68.‏
  • Nasreen, S., Chung, H., He, S., Brown, K. A., Gubbay, J. B., Buchan, S. A., ... & Canadian Immunization Research Network (CIRN) Provincial Collaborative Network (PCN) Investigators. (2022). Effectiveness of COVID-19 vaccines against symptomatic SARS-CoV-2 infection and severe outcomes with variants of concern in Ontario. Nature microbiology, 7(3), 379-385.‏
  • Oswald, M., Johnson, B., & Howard, S. (2003). Quantifying and evaluating resilience-promoting factors: Teachers' beliefs and perceived roles. Research in education, 70(1), 50-64. ‏https://doi.org/10.7227/rie.70.5
  • Pustokhina, I. V., Pustokhin, D. A., Gupta, D., Khanna, A., Shankar, K., & Nguyen, G. N. (2020). An effective training scheme for deep neural network in edge computing enabled Internet of medical things (IoMT) systems. IEEE Access, 8, 107112-107123.‏
  • Rathi, B. S., Kumar, P. S., & Show, P. L. (2021). A review on effective removal of emerging contaminants from aquatic systems: Current trends and scope for further research. Journal of hazardous materials, 409, 124413.‏
  • Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2014). Positive psychology: An introduction. In Flow and the foundations of positive psychology (pp. 279-298). Springer, Dordrecht.‏
  • Stewart, N. K., Rahman, A., Adams, P. R., & Hughes, J. (2021). Same storm, different nightmares: emergency remote teaching by contingent communication instructors during the pandemic. Communication Education, 70(4), 402-420. https://doi.org/10.1080/03634523.2021.1948084
  • Tait, M. (2008). Resilience as a Contributor to Novice Teacher Success, Commitment, and Retention. Teacher Education Quarterly, 35(4), 57-75. http://www.jstor.org/stable/23479174
  • Turenne, C. P., Gautier, L., Degroote, S., Guillard, E., Chabrol, F., & Ridde, V. (2019). Conceptual analysis of health systems resilience: a scoping review. Social Science & Medicine232, 168-180.‏
  • Wu, J., Chua, Y., Zhang, M., Li, G., Li, H., & Tan, K. C. (2021). A tandem learning rule for effective training and rapid inference of deep spiking neural networks. IEEE Transactions on Neural Networks and Learning Systems.‏
  • Zhu, Y., Zhang, S., & Shen, Y. (2019). Humble leadership and employee resilience: exploring the mediating mechanism of work-related promotion focus and perceived insider identity. Frontiers in Psychology, 10, 673.‏
  • Morilla-Luchena, A., Muñoz-Moreno, R., Chaves-Montero, A., & Vázquez-Aguado, O. (2021). Telework and social services in Spain during the COVID-19 pandemic. International journal of environmental research and public health, 18(2), 725.‏
  • Zastrow, C., & Hessenauer, S. L. (2022). Empowerment series: Introduction to social work and social welfare: Empowering people. Cengage Learning.‏