نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان
2 دانشیار/ گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان
3 دانشگاه زنجان، دانشکده کشاورزی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی
4 گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشکاه زنجان، زنجان، ایران.
5 گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان. شهر زنجان، ایران
چکیده
آمار سا لهای اخیر گویای کاهش انگیزه و گرایش دان شآموزان جهت ادامه تحصیل در رشت ههای متوسطه کشاورزی و نیز نبود زمین ههای یافتن شغل مناسب توسط دان شآموختگان این هنرستا نها در بخش کشاورزی است. شناخت وضعیت موجود نظام متوسطه کشاورزی پی شنیاز هرگونه سیاس تگذاری و برنام هریزی در این زمینه است و این تحقیق نیز باهدف، تحلیل وضعیت نظام آموزش کشاورزی در هنرستا نها انجام شد. جامعه آماری شامل 1000 نفر بود که 851 نفر آ نها هنرآموز و سایر عوامل اجرایی آموزشی و 107 نفر دیگر مدیران 107 هنرستان کشاورزی و 42 نفر کارشناسان آموزش فنی و حرف های زیرمجموعه وزارت آموز شوپرورش در کل کشور بودند. در تحقیق کیفی داده بنیان حاضر با استفاده از روش نمون هگیری هدفمند، فرایند گزینش و ارزیابی نمون ههای موردبررسی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه داشت که درنهایت 68 نفر از 22 استان کشور ب هعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تأیید پایایی داد هها از یادداش تبرداری دقیق در طی گردآوری داد هها استفاده شد که موارد مهم در حین مصاحبه توسط محققان ثبت، ضبط و یادداش تبرداری شد. تکرار مطالب و مفهوم توسط کارشناسان نشا ندهنده پایایی مناسب داد ههای جم عآور یشده بود. یافت هها نشان داد که در طی فرایند تحلیل داد هها 246 مفهوم در مرحله کدگذاری باز شناسایی شد که در حول 52 محور قرار داشتند؛ مقولات محوری نیز در 12 مقوله گسترده و انتخابی دست هبندی شدند که شامل هم هی مؤلف ههای نظام آموزشی در مقطع متوسطه است. با توجه به ماهیت مسئل هها و تنگناهای شناسای یشده، هرگونه اصلاح و ارتقای وضعیت موجود این نظام، نیازمند در نظر گرفتن مدیریت ساختارمند و فراگیر مسئل هها و تنگناها است
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Attitude Towards Agricultural Vocational Agricultural Schools in Secondary Level
نویسندگان [English]
- Esmail Akhbar 1
- Ali Shams 2
- Gholamreza Mojarradi 3
- Shadali Tohidloo 4
- Halimeh Razmi 5
1 Ph.D. student, Agricultural Education, University of Zanjan, Iran
2 Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Post Code: 45371-38791, Zanjan, Iran
3 Agricultural Extension, communication and rural development department, Agricultural Faculty, Zanjan University,
4 Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Zanjan
5 Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development (Former Agricultural Extension and Education Department), Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan, Iran
چکیده [English]
The statistics of recent years indicate a decrease in the desire of students to continue their education in secondary agricultural fields and also the lack of finding suitable jobs by the graduates of vocational agricultural schools in the agricultural sector. Knowing the current state of the secondary agricultural system is a prerequisite for any policy and planning in this field, and this research was conducted with the aim of analyzing the state of the agricultural education system at the secondary level. The statistical population included 1000 teachers and managers in 107 vocational agricultural schools, as well as technical and vocational education experts under the Ministry of Education in the whole country. In this qualitative data-based research (Grounded Theory), using the purposeful sampling method (snowball), the process of selecting and studying the studied samples continued until reaching theoretical saturation, and finally 68 people from 22 provinces of the country were selected as a sample. To verify the reliability of the data, careful note-taking was used during data collection, and the important things were recorded and noted during the interview by the researchers. Repetition of contents and concepts by experts indicated the appropriate reliability of the collected data. The results showed that during the data analysis process, 246 concepts were identified in the open coding stage, which were located around 52 axes; The core categories were also categorized into 12 broad and optional categories that include all the components of the secondary education system.
کلیدواژهها [English]
- Agricultural education system
- technical education system
- امین زاده، ر.، شفیعی، م.، و منتظرالقائم، م. (1399). بررسی و مقایسه آموزشهای فنی و حرفهای ایران با سایر کشورهای دنیا. دو فصلنامه صنعت و دانشگاه، 12(45): 16-1.
- ایروانی، ش. (1393). مقدمهای بر تبیین ماهیت نظام آموزشوپرورش ایران از آغاز دورهی مدرن سازی تا امروز. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 4 (1): 14-83.
- پازوکی، س.، صبوری، م.، دانائی، ا. و عمانی، ا. (1401). طراحی نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی مبتنی بر الگوی توانمند ساز. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 53(1): 112-97.
- پیرامون، ع. سواری، م. سواری، م. (1401). عوامل مؤثر بر عدم موفقیت هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان: کاربرد نظریه بنیانی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. 18(2): 87-103
- تقی بیگی، م. و خسروی پور، ب. (1399). آسیبشناسی هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی ازنظر هنرجویان, مدیران و آموزشگران. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(3): 629-642. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=560898
- جهانیان، ر. (1389). صلاحیتهای موردنیاز مدیران آموزشی. تحقیقات مدیریت آموزشی، 1(3): 142-121.
- زارع، ا.، احمدوند، م.، نوشادی، ن. و شریفزاده، م. (1397). واکاوی وضعیت شغلی و تحصیلی دانشآموختگان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز: کاربردی از مطالعه پیگیرانه. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 14(1): 215-228.
- سلیمانینژاد، س.، دوراندیش، آ. و نیکوکار، ا. (1395). شناسایی عوامل اقتصادی و اقلیمی اثرگذار بر ارزشافزوده بخش کشاورزی ایران. دهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران. دانشگاه شهید باهنر کرمان، 22 و 23 اردیبهشت 1395.
- شاهپوری، پ.، شهریاری، م. و زمانی، م. (1397). راهنمای اجرای طرح آموزش همراه با تولید در هنرستانها. دبیرخانه راهبری کشوری آموزش همراه با تولید. اصفهان. نشر پویش اندیشه-نگین ایران.
- صالحی، ک.، زینآبادی، ح.، و کیانمنش، ع. (1385). نگاهی تحلیلی بر عملکرد هنرستانهای کاردانش، موردی از ارزشیابی کیفیت بروندادهای هنرستانهای کاردانش منطقه دو شهر تهران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5(16): 163-119.
- عباس زاده، س.، شاهی، س. و مهرعلیزاده، ی. (1398). تناسب آموزشهای هنرستانهای فنی و حرفهای با نیازهای آموزشی صنایع کوچک شهر اهواز. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی 7(14): 70-48.
- فیضی خزایی، ش.(1392). آسیبشناسی هنرستان و مرکز آموزش جهاد کشاورزی شهرستان سنندج. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه رازی.
- قهاری، ح.، صالحی عمران، ا. و عابدینی بلترک، م. (1398). در تحلیل محتوای کتابهای درسی فنیوحرفهای ازنظر میزان توجه به شایستگیهای حرفهای در ایران سال 1398. فصلنامه علمی کارافن. 16(2): 70-51.
- کاووسی، ط. (1387). رابطه آموزشهای کاردانش و فنی و حرفهای با اشتغال در استان آذربایجان شرقی. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 1(1): 83-96. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=208490
- لشگرآرا، ف.، جمعگی، م. و میردامادی، س. (1393). مقایسهی دیدگاه هنرآموزان و هنرجویان هنرستانهای کشاورزی آموزشوپرورش استان تهران نسبت به ضرورتها و چالشهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 6 (31): 45-38.
- محمدعلی، م. (1390). آموزشهای فنی و حرفهای و راههای اصلاح آن. فصلنامه رشد، آموزش فنی و حرفهای، 7 (1): 10-18.
- مرادی، م.، و عمانی. ا. (1397). شناسایی موانع و راهبردهای بهبود نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان (از دیدگاه هنرجویان و هنرآموزان). پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 4(44): 20-9.
- مرکز آمار ایران، (1399). سالنامه آماری کشور. 1397. قابلدستیابی در: http://nnt.sci.org.ir/sites/apps/yearbook/year_book_doc/99-99-04.pdf
- موحدی، ر.، سلیمینژاد، ع.، و سعدی، ح. (1392). آسیبشناسی ابعاد آموزشی هنرستانهای کشاورزی استانهای همدان و کردستان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(4): 45-66.
- مؤذن، ز.، موحدمحمدی، ح.، رضوانفر، ا.، و پورآتشی، م. (1392). بررسی عملکرد شغلی مدیران هنرستانهای کشاورزی استان تهران از دیدگاه آموزشگران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 44(2): 220-211.
- موسوی، ف. (1399). اشتیاق واکاوی مقایسه میزان شغلی دبیران و هنرآموزان مدارس شهر کرمانشاه. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، 3(4): 310-299.
- Adewale, B., Adisa, O., Ndububa, C., Olawoyin, O., & Adedokun, A. (2017). Attitcude of students and teachers towards vocational education in secondry schools in Ota, Ogun State, Nigeria. International Technology, Education and Development Conference, March 2017, DOI: 21125/inted.2017.1062
- Aithal, P. S., & Aithal, S. (2020). Analysis of the Indian National Education Policy 2020 towards achieving its objectives. International Journal of Management, Technology, and Social Sciences (IJMTS), 5(2), 19-41.
- Alam, G. M., Hoque, K. E., Khalifa, M. T. B., Siraj, S. B., & Ghani, M. F. B. A. (2009). The role of agriculture education and training on agriculture economics and national development of Bangladesh.African Journal of Agricultural Research, 4(12): 1334-1350.
- Eneji, E. E., Dantani, T, Afu, E. A. (2021). Agricultural Education and Sustainable Development: The Nigerian Experience. International Journal of Social Sciences and Management Research, 7(1): 59-65. w.iiardjournals.org
- Hurst, S. D., Conner, N. W., Stripling, C. T., Blythe, J., Giorgi, A., Rubenstein, E. D, & Roberts, T. G. (2015). An exploration of the formal agricultural education system in Trinidad and Tobago. Journal of Agricultural Education, 56(1): 141-154.
- Knobloch, N. A. (2008). Factors of Teacher beliefs related to integrating agriculture into elementary school classrooms.Agriculture and Human Values, 25(4), 529-539.
- Otekunrin, O. A., Oni, L. O., & Otekunrin, O. A. (2017). Challenges, attitudes and academic performance of agricultural science students in Public secondary Schools of Ibadan North, Nigeria.Journal of Scientific Research & Reports. 13(1), 1-11
- Rayfield, J., Murphrey, T. P., Skaggs, C., & Shafer, J. (2013). Factors that influence student decisions to enroll in a college of agriculture and life sciences.NACTA Journal, 57(1): 88-93.
- Xu, H., (2016). Case Studies of Three Excellent TVET Schools. The Korea-World Bank. https://www.scribd.com/document/513779710/120554