غنی سازی مهارتی برنامه درسی نظام آموزش عالی کشاورزی ایران: مورد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشیار، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

10.22092/jaear.2022.128996

چکیده

افرازش اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاهی نیازمند افرازش مهارت‌آموزی در برنامه درسی و تحصیلی دانشجویان است. غنی‌سازی مهارتی برنامه تحصیلی در نظام آموزش عالی کشاورزی نیازمند رویکردی نظام‌مند برای درک ملزومات مربوطه است. این تحقیق با هدف تدوین مجموعه‌ای از راهبردها و خط‌مشی‌ها برای غنی‌سازی مهارتی نظام آموزش عالی کشور انجام شد. این مطالعه به شیوه کیفی و با بهره‌گیری از روش گروه کانونی به انجام رسید. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه‌ساختارمند با گروهی از دست‌اندرکاران مهارت‌آموزی در نظام آموزش عالی کشاورزی (مورد مطالعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان) بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند (n=12). برای گردآوری داده‌ها در این تحقیق نخست با مصاحبه نیمه‌ساختارمند، روایت مشارکت‌کنندگان در تحقیق گردآوری شد. سپس، با تحلیل محتوای روایت‌ها و استخراج گزاره‌های کلیدی، به تشکیل گروه کانونی و انجام مصاحبه گروهی تسهیل‌شده برای یافتن مولفه‌ها و نشانگرهای یکپارچه‌سازی مهارت‌آموزی با برنامه درسی و آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی اقدام شد. طبق نتایج، الگویی شامل پنج مولفه ارایه شد: اصول راهبردی توسعه مهارت‌آموزی، تدابیر توسعه آموزشی با رویکرد مهارت‌آموزشی در سه مرحله (طراحی، اجرا و ارزشیابی) و سرانجام، سازوکارهای زیرساختی/ پشتیبانی از مهارت‌آموزی در نظام آموزش عالی. دلالت کلیدی یافته‌های تحقیق آن است که تحقق یادگیری کارآفرینانه به عنوان ارزش‌افزوده مهارت‌آموزی در جریان تحصیلات دانشگاهی مستلزم آن است که این آموزش‌ها، فراتر از فعالیت‌های فوق‌برنامه، در فرآیند توسعه برنامه درسی و آموزشی دانشگاه‌ها گنجانده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Skill Enrichment of Curriculum Development in Iranian Higher Agricultural Education System: case of the Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources

نویسندگان [English]

  • muhammadsharif sharifzadeh
  • Gholamhossein Abdollahzadeh
Associate Professor, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
چکیده [English]

Improving the employability of university graduates entails enhancement of skill training in curriculum development. Skill enrichment to the curriculum development in the agricultural higher education system implicates a systemic approach to understand the relevant requirements. The aim of this research was to develop a set of strategies and guidelines for the skill enrichment of the curriculum development in the agricultural higher education system. This research was carried out by qualitative approach using the focus group method. The research tool was a semi-structured interview with a group of the stakeholders of skill training in the higher agricultural education system (case of the Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources) who were selected by purposive sampling (n=12). In order to collect data in this research, first, by semi-structured interview, the narrative of the research participants was collected. Then, using qualitative content analysis of the narratives, key propositions were extracted, a focus group was formed and a facilitated group interview was conducted to find the components and indicators of the integration of skill training in curriculum development in the agricultural higher education system. According to the research findings, a model including five components was articulated: strategic principles of skill development, educational development measures with a skill training approach in three stages (design, implementation and evaluation), and finally, infrastructure development mechanisms for supporting skill training in the higher agricultural education system. As key implication of this research, reaching entrepreneurial learning as value add of university skill training requires which skill training, beyond an extracurricular activity, embedded in the process of university curriculum development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Higher education system
  • Skill training
  • Skill enrichment
  • Employability
  • Experimental learning
  • Curriculum development
  • رجبی، س.، پاپ زن، ع.، اعظمی، ا.، سلیمانی، ع. ۱۳۹۱. بررسی صلاحیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز آموزشگران هنرستان‌های کشاورزی با بهره‌گیری از روش دلفی: مطالعه موردی در استان کرمانشاه. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، دوره ۹، شماره ۳۵، صص ۱۴۶-۱۵۸.
  • حسنی، م.، شهودی، م.، سامری، م.، شهودی، س.۱۳۹۳. موقعیت و مطلوبیت آموزش مهارت‌های کشاورزی سازمان فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان غربی از دیدگاه کارفرمایان، مربیان و کارآموزان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره ۶، شماره ۳۱، صص ۸۱-۹۳.
  • رجبیان غریب، ف.، محمدزاده، س.، شریف‌زاده، م.ش.۱۴۰۰. مسئولیت‌پذیری اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی؛ رویکرد آینده‌پژوهانه. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی؛ دوره ۱۳، شماره ۳، صص ۳۳-۶۹.
  • شاهرخی ساردو، ص.، پدرام، پ.، ظریفیان، ش. فکرت، ف. ۱۳۹۳. نقش مؤلفه‌های دانش سه‌گانه بر نیّت کارآفرینانه دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه جیرفت. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره ۶، شماره ۳۱، صص ۹۴-۱۰۶.
  • شریف‌زاده، ا.، اسدی، ع. ۱۳۸۹. دانشگاه، کارآفرینی و توسعه دانش­بنیان. تهران: جهاد دانشگاهی، 496ص.
  • شریف‌زاده، ا.، عبداله‌زاده، غ. 1391. بررسی رابطه بین سبک یادگیری و خصایص کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره ۱۸، شماره دو (پیاپی ۶۴)، صص131-152.
  • شریف­زاده، ا.، غلامرضایی، س. 1388. الگوی پرکسیس سه گانه: هسته یادگیری کارآفرینانه در آموزش کارآفرینی. مقاله ارایه شده در کنفرانس آموزش مهندسی در ۱۴۰۴، تهران: دانشگاه تهران و فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران.
  • شریف‌زاده، ا.، و عبدالله‌زاده، غ. 1393. بررسی قابلیت‌های فرهنگی دانشجویان کشاورزی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، دوره ۴، شماره ۱۰، صص۴۳-۶۸.
  • شریف‌زاده، م. ش.، عبداله‌زاده، غ.، شریفی، م.1400. واکاوی زیست‌بوم دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی کشاورزی: کاربرد روش‌شناسی سامانه‌های نرم. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، ۱۷(ویژه نامه)، صص1-25.
  • شریف‌زاده، م.، عبداله‌زاده، غ. 1394. مولفه های توسعه‌ی آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره ۳۲، صص 96-112.
  • صابری تنسوان، م.، شریف‌زاده، م.، عبداله زاده، غ.، پهلوانی، م. 1400. نقش فرصت‌های یادگیری ژرفایی بر توسعه‌ی قابلیت‌های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره ۵۶، صص 110-128.
  • عبدالله­زاده، غ و شریف­زاده، م. ش. ۱۳۹۹. زیست بوم کارآفرینی دانشگاه محور در کشاورزی: چارچوبی برای مهندسی نهادی پژوهش، فناوری و آموزش عالی نوآفرین. گرگان: انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.
  • محبوبی م.ر.، شیرخانی، س.، شریف‌زاده، م. ش. ۱۳۹۸. ارزشیابی کیفیت خدمات آموزش درس کارآفرینی با استفاده از الگو سروکوال (مورد مطالعه: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، دوره ۶، شماره ۱۲، صص ۹۷-۸۶.
  • ملکی، ط.، مرادی، خ.، حیدری، ن.، متقی، م.، نادری، ن. ۱۳۹۳. انگیزه‌های مهارت‌آموزان برای شرکت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای کشاورزی شهرستان کرمانشاه. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره ۶، شماره ۳۰، صص ۷۷-۸۸.
  • نوذری، ح. اسکندری‌نژاد، ع. (۱۳۹۸). مهارت‌آموزی در دانشگاه با تأکید بر طرح بیست بیست (بیست مهارت در بیست سالگی). گزارش طرح با حمایت مالی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه خوارزمی. جلد 1 مطالعات نظری و تجربی، چالشها، تجربه‌ها و برنامه‌ها.
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. ۱۳۹۸. مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت پژوهش و فناوری، دفتر ارتباط با جامعه و صنعت.
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. ۱۳۹۹. مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت پژوهش و فناوری، دفتر ارتباط با جامعه و صنعت.
  • ‏Azizan, M. T., Mellon, N., Ramli, R. M., and Yusup, S. (2018). Improving teamwork skills and enhancing deep learning via development of board game using cooperative learning method in Reaction Engineering course. Education for Chemical Engineers, 22:1-13.‏
  • Bergman, J.Z., Westerman, J. W., Bergman, S. M., Westerman, J. and Daly, J. P. (2013). Narcissism, materialism, and environmental ethics in business students. Journal of Management Education, 38: 489-510.
  • Bruffee, K. A. (1984). Collaborative learning and the" conversation of mankind". College English, 46(7): 635-652.‏
  • Clancy A., Cullen J.G., Hood A., and McGuinness C. (2021). Teaching Perspectives on Experiential Learning in Large Classes. Journal of Management Education; 45(5):685-689.
  • Foldnes, N. (2016). The flipped classroom and cooperative learning: Evidence from a randomised experiment. Active Learning in Higher Education, 17(1): 39-49.‏
  • Hill, R., Woodward, M., and Arthur, A. (2020). Collaborative Learning in Practice (CLIP): Evaluation of a new approach to clinical learning. Nurse Education Today, 85, 104295.
  • ‏Lin, Z. C. (2013). Comparison of technology-based cooperative learning with technology-based individual learning in enhancing fundamental nursing proficiency. Nurse Education Today, 33(5): 546-551.‏
  • O’reilly, M. and Parker, N. (2013). Unsatisfactory Saturation’: a critical exploration of the notion of saturated sample sizes in qualitative research. Qualitative research, 13(2):190-197.
  • Ochieng, N.T., Wilson, K., Derrick, C.J., Mukherjee, N. (2018). The use of focus group discussion methodology: Insights from two decades of application in conservation. Methods in Ecology and Evolution, 9: 20– 32.
  • Parris, D. L. and McInnis-Bowers, C. (2017). Business not as usual: Developing socially conscious entrepreneurs and intrapreneurs. Journal of Management Education, 41(5): 687-726.
  • Persons, O. (2012). Incorporating corporate social responsibility and sustainability into business course: A shared experience. Journal of Education for Business, 87: 63-72.
  • Perusso A, van der Sijde P, Leal R, Blankesteijn M. (2021). The Effectiveness and Impact of Action Learning on Business Graduates’ Professional Practice. Journal of Management Education, 45(2):177-205.
  • Rasmussen, E. A., and Sørheim, R. (2006). Action-based entrepreneurship education. Technovation, 26 (2): 185–194.
  • Ronstadt, R. (1988) ‘The Corridor Principle. Journal of Business Venturing, 3(1):31-40.
  • Tadesse, T., Gillies, R. M., and Manathunga, C. (2020). Shifting the instructional paradigm in higher education classrooms in Ethiopia: What happens when we use cooperative learning pedagogies more seriously? International Journal of Educational Research, 99, 101509.‏
  • Tekarslan, E. and Erden, N. S. (2014). A review of business education around the globe: Future transitions. Journal of Multidisciplinary Research, 6 (2): 49-64.
  • Thomas, H. Lee, M. Thomas, L. and Wilson, A. (2014). Securing the future of business education: Competitive destruction or constructive innovation? Bingley, England: Emerald.
  • Warfa, A. R. M. (2016). Using cooperative learning to teach chemistry: A meta-analytic review. Journal of Chemical Education, 93(2): 248-255.
  • Yusuf, Q., Jusoh, Z., and Yusuf, Y. Q. (2019). Cooperative Learning Strategies to Enhance Writing Skills among Second Language Learners. International Journal of Instruction, 12(1):1399-1412.‏