تبیین روابط ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی: کاربردی از تحلیل دیمتل فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست دانشگاه تهران

2 استادیار گروه ترویج و آموزش دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران

3 استاد

4 استاد دانشگاه تهران

5 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

چکیده

هدف این تحقیق تبیین رابطه ‏های ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی (9 مهارت نرم) بود. در این راستا، از دانش خبرگان دانشگاهی بر مبنای فن دیمتل فازی استفاده شد. بر این مبنا، دیدگاه‌های 11 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه‏ ای پنج گزینه‌ای، مبتنی بر طیف لیکرت، احصاء شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های یادگیری و مهارت‌های رهبری به ترتیب از بیشترین تأثیرگذاری و مهارت‌های انطباق‌پذیری از بیشترین تأثیرپذیری برخوردارند و مهارت‌های یادگیری نیز بیشترین تعامل را با دیگر مهارت‌های نرم بایسته دارد. همچنین نتایج به دست آمده، گویای آن است که پنج مؤلفه (مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های هوش هیجانی، مهارت‌های رهبری، مهارت‌های یادگیری، مهارت‌های اخلاقی) علّت بوده و چهار مؤلفه (مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری، مهارت‌های مدیریت زمان، مهارت‌های کار گروهی، مهارت‌های انطباق‌پذیری) معلول به شمار می‌روند. بنـابراین بایسته است در آموزش عالی کشاورزی، ضمن توجه به توسعه‏ ی همه‏ ی مهارت‌های نرم بایسته، تمرکز و سرمایه‌گذاری بیشتری به ترتیب بر توسعه ‏ی مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های یادگیری و مهارت‏های رهبری صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the structural relationships between the components of essential soft skills in agricultural students: An application of fuzzy DEMATEL analysis

نویسندگان [English]

  • abdolrahim gheyassi 1
  • Amir Alambeigi 2
  • Ahmad Rezvanfar 3
  • Seyed Mahmood Hosseini 4
  • seyed ahmadreza Pishbin 5
1 PhD Student in Agricultural Education, Department of Economics and Development, College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran
2 Assistant Professor, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran
3 Professor, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran.
4 Professor, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran.
5 Assistant Professor of Agricultural Extension and Education, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran, Karaj, Iran
چکیده [English]

Abstract

The aim of this study was to explain the structural relationships between the components of essential soft skills in agricultural students (9 soft skills). In this regard, to achieve the aim of the study, the fuzzy DEMATEL technique was used. The views of 11 academic experts were collected through a questionnaire, based on the Likert scale. The results showed that communication skills, learning skills, and leadership skills are the most effective components, respectively. Also, findings indicated that the adaptability skills component is the most influential component. The results also show that five components (communication skills, emotional intelligence skills, leadership skills, learning skills, ethical skills) are causal factors and four components (problem-solving and decision-making skills, time management skills, teamwork skills, adaptability skills) Are effect factors. Thus, in higher agricultural education, while paying attention to the development of all essential soft skills, more focus and investment should be made on the development of communication skills, learning skills, and leadership skills, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Soft Skills
  • essential Soft Skills
  • Agricultural Students
  • Fuzzy DEMATEL
  • Communication Skills
  • خیاطی، م.، موحدی، ر.، حجازی، ا.، و کریمی، س. (1399). سبب روانشناختی دانش آموختگان رشته های کشاورزی دختر همدان. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 12، شماره 53، صص 138-111.
  • درویشیان، ع. (1398). طراحی و تبیین مدل مهارت‌های اشتغال پذیری دانش‌آموختگان آموزش عالی کشور (نمونه‌ی موردی: بنگاه‌های کوچک و متوسط استان تهران. رساله دکتری، دانشگاه تهران.
  • راغ، م.، سپهوند، ر.، نظر پوری، ا. و موسوی، س. (1399). شناسایی عوامل حیاتی اثرگذار بر تشکیل سرمایه رهبری در محیط‌های دانشگاهی: کاربرد دیمتل فازی. مجله پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال 13، شماره 48، صص 215-193.
  • صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح.، و احمدی، م. (1395). ارائه الگوی جهت سنجش تعاملات علی میان عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی در آموزش عالی(مطالعه ای در دانشگاه مازندران با استفاده از تکنیک دیمتل). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال 7، شماره 23، صص 77-61.
  • صمدی میارکلائی، ح.، صمدی میارکلائی، ح.، و صمدی میارکلائی، ص. (1396). تبیین الگوی علّی فرسودگی شغلی کارکنان با مطالعه‌ای در یک سازمان نظامی با رویکرد دیمتل فازی. فصلنامه ابن سینا، دوره 19، شماره 1، صص 21-12.
  • عباسی، ع.، علی‏محمد لو، م.، و کریمی، ز. (1397). طراحی مدلی برای سنجش میزان مهارت‌های مدیران در سطوح مختلف سازمانی. فصلنامه‏ی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 27، شماره 87، صص 73-45.
  • کریمی، س. (1398). بررسی رابطه‌ی مهارت‌های استخدام پذیری و سازگاری مسیر شغلی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه‌های بوعلی سینا و اراک. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 11، شماره ۴۸، صص 138-124.
  • کیان مهر، ن.، زمانی، غ.، و حیاتی، د. (1398). تبیین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب شایستگیهای لازم برای رهبری در بین دانشجویان کشاورزی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 15، شماره 2، صص 100-81.
  • معصومی، ا.، و زمانی، غ. (1396). تأثیر ویژگیهای فردی، حرفهای و هوش هیجانی بر رهبری کارآفرینانه دهیاران روستایی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 13، شماره 1، صص 46-33.
  • Arat, M. (2014). Acquiring soft skills at university. Journal of educational and instructional studies in the world, 4(3).‏46-51.
  • Berger, G. (2016) Data Reveals the Most In-Demand Soft Skills among Candidates. Available at: https://business.linkedin.com/talent-solutions/blog/trends-and-research/2016/most-indemand-soft-skills (accessed on 3 May 2021)
  • Braga, F., Ferreira, A., Ferreira, J., Correia, J., Pereira, F., and Falcão, F. (2021). A DEMATEL analysis of smart city determinants. Technology in Society, 66, 101687. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2021.101687.
  • Chamorro‐Premuzic, T., Arteche, A., Bremner, A. J., Greven, C., and Furnham, A. (2010). Soft skills in higher education: Importance and improvement ratings as a function of individual differences and academic performance. Educational Psychology, 30(2), 221-241.‏
  • Chang, B., Chang, C. W., and Wu, C. H. (2011). Fuzzy dematel method for developing supplier selection criteria. Expert systems with Applications, 38(3), 1850-1858.‏
  • Cimatti, B. (2016). Definition, development, assessment of soft skills and their role for the quality of organizations and enterprises. International Journal for quality research, 10(1).‏‏ 97–130.
  • Cinque, M. (2016). Lost in translation. Soft skills development in European countries. Tuning Journal for Higher Education, 3(2), 389-427.‏
  • Crawford, P., Lang, S., Fink, W., Dalton, R., and Fielitz, L. (2011). Comparative analysis of soft skills: What is important for new graduates?. Michigan State University and the University Industry Consortium, 1-24.‏
  • Dall’Amico, E., and Verona, S. (2015). Cross-country survey on soft skills mostly required by companies to medium/high skilled migrants. Methodological approach for a common framework of Soft Skills at work. Centro Estero Internazionalizzazione Piemonte (Ceipiemonte Scpa), Torino.‏
  • Dell'Aquila, E., Marocco, D., Ponticorvo, M., Di Ferdinando, A., Schembri, M., and Miglino, O. (2016). Educational Games for Soft-Skills Training in Digital Environments: New Perspectives. Springer.‏
  • Devadason, E. S., Subramaniam, T., and Daniel, E. G. S. (2010). Final year undergraduates’ perceptions of the integration of soft skills in the formal curriculum: a survey of Malaysian public universities. Asia Pacific Education Review, 11(3), 321-348.‏
  • Freeman, S. M. (2017). An investigation of soft skill development of California Agricultural Education students participating in an FFA career development event (Doctoral dissertation).‏
  • Han, W. M., Hsu, C. H., and Yeh, C. Y. (2014). Using dematel to analyze the quality characteristics of mobile applications. In Proc. of the International Conference on Future Information Engineering and Manufacturing Science, 131-134.
  • Heckman, J. J., and Kautz, T. (2012). Hard evidence on soft skills. Labour economics, 19(4), 451-464.‏ Hendarman, A. F., and Cantner, U. (2018). Soft skills, hard skills, and individual innovativeness.
  • Eurasian Business Review, 8 (2), 139–169.‏ Jeng, D. J. F., and Tzeng, G. H. (2012). Social influence on the use of clinical decision support systems: revisiting the unified theory of acceptance and use of technology by the fuzzy DEMATEL technique. Computers & Industrial Engineering, 62(3), 819-828. Kiser, R. (2017). Soft skills for the effective lawyer.
  • Cambridge University Press Li, J., Wu, C. H., Chen, C. W., Huang, Y. F., and Lin, C. T. (2020). Apply fuzzy DEMATEL to explore the decisive factors of the auto lighting aftermarket industry in Taiwan. Mathematics, 8(7), 1187.‏ https://doi.org/10.3390/math8071187.
  • Liebrecht, C., and Montenery, S. (2016). Use of simulated psychosocial role-playing to enhance nursing students’ development of soft skills. Creative Nursing, 22(3), 171-175.
  • Lin, P., Tseng, L., and Pai, F. (2018). Sustainable supply chain management using approximate fuzzy DEMATEL method. Resources, Conservation and Recycling, 128, 134-142.‏
  • Lin, C., Hong, E., and Cheng, F. (2017). A study of patent analysis of LED bicycle light by using modified DEMATEL and life span. Advanced Engineering Informatics, 34, 136-151.‏
  • Lundry, J., Ramsey, J. W., Edwards, M. C., and Robinson, J. S. (2015). Benefits of Career Development Events as Perceived by School-Based, Agricultural Education Teachers. Journal of Agricultural Education, 56(1), 43-57.‏
  • Maguire J. (2012). Agricultural Education and Training to Support Agricultural Innovation Systems. In Agricultural Innovation Systems: An Investment Sourcebook.
  • The World Bank. Washington, D.C. 107–121 Marin-Zapata, I., Román-Calderón, P., Robledo-Ardila, C., and Jaramillo-Serna, A. (2021). Soft skills, do we know what we are talking about?. Review of Managerial Science, 1-32. ‏https://doi.org/10.1007/s11846-021-00474-9.
  • Matteson, M. L., Anderson, L., and Boyden, C. (2016). “Soft skills": A phrase in search of meaning. Portal: Libraries and the Academy, 16(1), 71-88.‏ Mitsea, E., Drigas, A., and Mantas, P. (2021). Soft Skills & Metacognition as Inclusion Amplifiers in the 21 st Century. International Journal of Online & Biomedical Engineering, 17(4).‏‏‏121-132.
  • Nghia, T. L. H. (2021). Building soft skills for employability: Challenges and practices in Vietnam. Routledge. Opricovic, S., and Tzeng, G. H. (2003). Defuzzification within a multicriteria decision model. International Journal of Uncertainty, Fuzziness and Knowledge-Based Systems, 11(05), 635-652.‏ Paisley, C. (2012). Skill gaps in formal higher agricultural education: a youth perspective. In Background paper for the future agricultures conference on young people, farming and food: The Future of the Agrifood Sector in Africa. 19-21
  • March, Accra, Ghana. Pope, M. (2017). Perceptions of soft skills by former technical college business education students and their employers. Doctoral dissertation. Tennessee State University.‏
  • Rao, M. S. (2014). Enhancing employability in engineering and management students through soft skills. Industrial and Commercial Training.‏46 (1).42-48.
  • Rao, S. (2018). Soft skills: Toward a sanctimonious discipline. On the Horizon, 26(3), 215–224. Robles, M. M. (2012). Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business communication quarterly, 75(4), 453-465.‏
  • Roostaie, S., and Nawari, N. (2021). The dematel approach for integrating resilience indicators into building sustainability assessment frameworks. Building and Environment, 108113. https://doi.org/10.1016/j
  • .buildenv.2021.108113 Rubenstein, E., Fuhrman, N., Duncan, D., and Conner, N. (2018). Undergraduate Student's Reflections on Teaching Agricultural Education Abroad: An Opportunity for Soft Skill Development. Transformative Dialogues: Teaching & Learning Journal, 11(3).‏1-16 Schulz, B. (2008). The importance of soft skills: Education beyond academic knowledge.
  • ‏Journal of Language & Communication, 2(1), 146-154. Siddiky, M. R. (2020). Does soft skill development vary among the students? A gender perspective.
  • Turkish Journal of Education, 9(3), 205-221. Tsirkas, K., Chytiri, A. P., and Bouranta, N. (2020). The gap in soft skills perceptions: A dyadic analysis. Education+ Training, 62(4), 357–377.
  • Yadav, D. K., and Barve, A. (2018). Segmenting critical success factors of humanitarian supply chains using fuzzy DEMATEL. Benchmarking: An International Journal.‏Vol. 25 No. 2, pp. 400-425.