نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانش آموخته دکتری توسعه کشاورزی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2
عضو هیات علمی بخش تحقیقات اقتصادی –اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه، ایران
3
عضو هیات علمی بخش تحقیقات چغندرقند، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه، ایران
4
دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران
5
کارشناس آموزش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه، ایران
10.22092/jaear.2023.359593.1904
چکیده
مطالعهی حاضر به بررسی نیازهای آموزشی کشاورزان چغندرکار استان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت پرداخته است. جامعه آماری پژوهش را کشاورزان چغندکار و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی استان تشکیل دادند. نمونهگیری از کشاورزان و کارشناسان به ترتیب با استفاده از نمونهگیری در دسترس وخوشه ای به شیوه انتساب متناسب انجام پذیرفت. با بهرهگیری از جدول بارتلت و همکاران، 254 نفر از کشاورزان چغندرکار و176 نفر ازکارشناسان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مبتنی بر مدل بوریچ بود. نتایج نشان داد بر اساس مدل بوریچ از نگاه چغندرکاران دو موضوع شناسایی، تشخیص و کنترل بیماریهای رایزوتونیا و رایزومانیا به عنوان نیاز آموزشی شناخته می-شوند. باتوجه به تحلیل کوادرانت، از دیدگاه کشاورزان چغندکار و کارشناسان پهنه تمامی 29 موضوع آموزشی، به عنوان نیاز آموزشی شناخته شدند. تطبیق و مقایسة نتایج حاصل از دو مدل نشان داد دو نیاز آموزشی شامل شناسایی، تشخیص وکنترل بیماریهای رایزوتونیا و رایزومانیا در ربع یک مدل کوادرانت بر دو اولویت اول در مدل نیازسنجی بوریچ از دید کشاورزان منطبق بود. با توجه به ناهمسانی نسبی نتایج حاصل از دو مدل، میتوان نتیجه گرفت بین کارشناسان پهنه و کشاورزان در مورد اولویتهای آموزشی اختلاف نظر مشهود وجود دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Training needs assessment of the Sugar beet farmers in Kermanshah province province using Borich model and quadrant analysis
نویسندگان [English]
-
Nashmil Afsharzade
1
-
adel nemati
2
-
ali jalilian
3
-
Zeinab Allahmoradi
4
-
Gholamreza Sadegi
5
1
PhD of Agricultural Development, Razi University ,Kermanshah, Iran
2
Faculty memeber, EconomicSocial Extention Research Department, Kermanshah Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Kermanshah, Iran.
3
Sugar beet Research Department, Kermanshah Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Kermanshah, Iran.
4
PhD Student at Agricultural Extension and Education, Department of Agricultural Extension and Education ,college of agriculture and food industry,science and research branch,islamic azad univercity, tehran, Iran.
5
Educatinal expert, Kermanshah Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
The present study investigated the training needs of beet farmers in the province using Borich model and quadrant analysis. The study population consisted of beet farmers in Kermanshah province. Sampling was done using stratified random sampling and proportional assignment method. Using the Bartlett et al, table 254 beet farmers and 176 experts were selected as samples. Data collection tool was a questionnaire based on Borich model. Prioritizing the educational needs of these farmers from their point of view using the Borich model showed that two educational needs including identification, diagnosis and control of rhizotonia disease and rhizomania have the highest priority. According to the quadrant analysis, from the point of view of beet farmers and experts, all 29 educational subjects were recognized as educational needs. Comparison of the results of the two models showed that only two training needs( including identification, diagnosis and control of rhizotonia and rhizomania) in the first quarter Quadrant model were consistent with the top two priorities in the Borich need assessment model from the farmers' point of view. Given the inconsistency of the results of the two models,It can be concluded that extension experts and farmers dont have the same vision of educational needs.
کلیدواژهها [English]
-
Key words: Training need
-
beet farmers
-
kermanshah
-
borichmodel
-
quadrant analysis