نیازسنجی آموزشی کشاورزان چغندرکار استان کرمانشاه با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری توسعه کشاورزی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 عضو هیات علمی بخش تحقیقات اقتصادی –اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه، ایران

3 عضو هیات علمی بخش تحقیقات چغندرقند، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه، ایران

4 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران

5 کارشناس آموزش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه، ایران

10.22092/jaear.2023.359593.1904

چکیده

مطالعه‌ی حاضر به بررسی نیازهای آموزشی کشاورزان چغندرکار استان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت پرداخته است. جامعه آماری پژوهش را کشاورزان چغندکار و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی استان تشکیل دادند. نمونه‌گیری از کشاورزان و کارشناسان به ترتیب با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس وخوشه ای به شیوه انتساب متناسب انجام پذیرفت. با بهره‌گیری از جدول بارتلت و همکاران، 254 نفر از کشاورزان چغندرکار و176 نفر ازکارشناسان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داد‌ه‌ها، پرسشنامه‌ای مبتنی بر مدل بوریچ بود. نتایج نشان داد بر اساس مدل بوریچ از نگاه چغندرکاران دو موضوع شناسایی، تشخیص و کنترل بیماری‌های رایزوتونیا و رایزومانیا به عنوان نیاز آموزشی شناخته می-شوند. باتوجه به تحلیل کوادرانت، از دیدگاه کشاورزان چغندکار و کارشناسان پهنه تمامی 29 موضوع آموزشی، به عنوان نیاز آموزشی شناخته شدند. تطبیق و مقایسة نتایج حاصل از دو مدل نشان داد دو نیاز آموزشی شامل شناسایی، تشخیص وکنترل بیماری‌‌های رایزوتونیا و رایزومانیا در ربع یک مدل کوادرانت بر دو اولویت اول در مدل نیازسنجی بوریچ از دید کشاورزان منطبق بود. با توجه به ناهمسانی نسبی نتایج حاصل از دو مدل، می‌توان نتیجه گرفت بین کارشناسان پهنه و کشاورزان در مورد اولویت‌های آموزشی اختلاف نظر مشهود وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Training needs assessment of the Sugar beet farmers in Kermanshah province province using Borich model and quadrant analysis

نویسندگان [English]

  • Nashmil Afsharzade 1
  • adel nemati 2
  • ali jalilian 3
  • Zeinab Allahmoradi 4
  • Gholamreza Sadegi 5
1 PhD of Agricultural Development, Razi University ,Kermanshah, Iran
2 Faculty memeber, EconomicSocial Extention Research Department, Kermanshah Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Kermanshah, Iran.
3 Sugar beet Research Department, Kermanshah Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Kermanshah, Iran.
4 PhD Student at Agricultural Extension and Education, Department of Agricultural Extension and Education ,college of agriculture and food industry,science and research branch,islamic azad univercity, tehran, Iran.
5 Educatinal expert, Kermanshah Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

The present study investigated the training needs of beet farmers in the province using Borich model and quadrant analysis. The study population consisted of beet farmers in Kermanshah province. Sampling was done using stratified random sampling and proportional assignment method. Using the Bartlett et al, table 254 beet farmers and 176 experts were selected as samples. Data collection tool was a questionnaire based on Borich model. Prioritizing the educational needs of these farmers from their point of view using the Borich model showed that two educational needs including identification, diagnosis and control of rhizotonia disease and rhizomania have the highest priority. According to the quadrant analysis, from the point of view of beet farmers and experts, all 29 educational subjects were recognized as educational needs. Comparison of the results of the two models showed that only two training needs( including identification, diagnosis and control of rhizotonia and rhizomania) in the first quarter Quadrant model were consistent with the top two priorities in the Borich need assessment model from the farmers' point of view. Given the inconsistency of the results of the two models,It can be concluded that extension experts and farmers dont have the same vision of educational needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: Training need
  • beet farmers
  • kermanshah
  • borichmodel
  • quadrant analysis
  • اربعین، رو زرافشانی، ک.(1390). بررسی نیازهای آموزشی گلخانه­داران سبزی و صیفی استان کرمانشاه براساس مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 18،صص 77-67.
  • احمدوند، م و احمدی­کیش، ع­ا.(1395). نیازسنجی آموزشی پرورش­دهندگان قزل­آلای رنگین­کمان در شهرستان بویراحمد. فصل­نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 37،صص 130-119.
  • اصلانی، م. غلامرضایی، س و ابراهیمی، م ص. (۱۳۹۴). اولویت­بندی نیازهای آموزشی گلخانه­داران (مطالعه موردی: شهرستان نجف آباد). علوم و فنون کشت­های گلخانه­ای، دوره 6، شماره 22،صص۱۷۵-۱۸۴.
  • نادری، ن و افشارزداه، ن.(1400). بررسی عوامل موثر بر عدم گرایش به آموزش­های فنی و حرفه­ای (مورد مطالعه: هنرستان­های کاردانش استان کرمانشاه طرح پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه.
  • خالدی، خ. آگهی، ح. اسکندری، ف.( 1393). نیازهای آموزشی مدیریت کارآفرینی دانشجویان دانشکده­های کشاورزی غرب ایران. فصل­نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 30 ، صص 15-3.
  • زرافشانی، ک، آگهی، ح و خالدی، خ. (1390). نیازسنجی آموزشی زنان روستای قمام شهرستان سنقر(بر مبنای مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت. زن در توسعه و سیاست(پژوهش زنان دوره 9، شماره 1، صص 183-165 .
  • سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه.(1395). سیمای کشاورزی استان. کرمانشاه: ناشر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه.
  • سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی. (1398).سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه­های ملی بخش کشاورزی و منابع طبیعی.
  • حمیدی، ک و یعقوبی، ج. (1395). نیازهای آموزشی کشاورزان شهری از دیدگاه شهروندان زنجان. فصل­نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 8، شماره 39، صص93-80.
  • عصاره، ع، سراج خرمی، ن، برومند نسب، م و حزین، ن. (1390). شناسایی نیازهای فرهنگی آموزشی و پژوهشی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی.یافته های نو در روانشناسی،2،صص47-69 .
  • هوشمند، م. حسن نژاد، ح و قزلباش، ا .(1393). سرمایه گذاری در آموزش وپرورش و تأثیر آن بر رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه برگزیده فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران ، سال ششم ، شماره اول ، زمستان 1393.
  • هیبت­الله­پور، ز، پناه­پور، ا و حسین­پور، م. (1396). نیازسنجی آموزشی کشاورزان به مسائل مربوط به علوم خاک و زراعت در شهرستان اهواز. فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، دوره 5، شماره 4،صص44-35.
  • نادری ، ن، افشارزاده، ن.( 1400). بررسی عوامل موثر بر عدم گرایش به آموزش­های فنی و حرفه­ای (مورد مطالعه: هنرستان­های کاردانش استان کرمانشاه). طرح پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه.
  • نظری گیوی، ج.( 1391). ارقام جدید چغندر قند. وزارت جهاد کشاورزی معاونت امور تولیدات گیاهی، دفتر پنبه دانه­های روغنی و گیاهان صنعتی.
  •  
  • Bartlett, J.E.; Kotrlik. J.W., & Higgins, C.C. (2001). Organizational research:Determining appropriate sample size in survey research.Informatin TechnologyLearning, and Performance Journal .19(1): 43- 50.
  • Borich, G.D. (1980). “A needs assessment model for conducting follow- up studies”, The Journal of Teacher Education, 31 (3),39-42.
  • MR., Bhaltilak, KB., & Rathod. GV.( 2018).Correlates of training needs to the sugarcane growers in Yavatmal district. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry,7(1), 2601-2605.
  • Lego, I., Bordoloi, R., Kumar, P., J. S, Rajkumar., & Ram S. (2018).Training Needs Assessment of Agricultural Extension Personnel in Arunachal Pradesh, India. International Journal of Current Microbiology and Applied Sciences . 7 )1),1684-1694.
  • Rani, N., Srividya, KC., Bhanu murthy, A., Srinivas, P., Rajasekhar, S., Adarsha, & Reddy , RVSK.(2018).Training need assessment of the farmers in agriculture and allied activities in agency area of East Godavar. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry, SP1, 3218-3221.