نظام نوین ترویج و توسعه رسانه های آموزشی ترویجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس دفتر رسانه های آموزشی ترویجی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی

2 مدیر کل دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی

3 معاون دفتر رسانه های آموزشی ترویجی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی

10.22092/jaear.2022.128419

چکیده

رسانه های ترویجی باعث توسعه فعالیت‌های ترویجی و تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان در گروه‌های مختلف هدف می‌شود. رسانه ها می توانند متناسب با سطح سواد، سن، ویژگی های اقلیمی، ویژگی های محصول و همچنین فرهنگ و ارزش های دینی و اعتقادی در ساختارهای مختلف تولید و مورد استفاده جمعی و انبوهی و انفرادی قرارگیرند با توجه به این ویژگی ها پس از استقرار نظام نوین ترویج کشاورزی، نگاه‌ها به رسانه عمیق و کاربردی‌تر شد به گونه‌ای که ضمن تلاش برای توسعه کمی و کیفی رسانه های موجود، حرکت به سمت بهره گیری از رسانه های جدید و فن آوری های نوین رسانه ای شتاب دو چندان گرفت. این مقاله مروری روایتی با هدف تبیین نقش نظام نوین ترویج در توسعه رسانه‌های ترویجی نگارش شد. در این مقاله به مرور و بررسی وضعیت رسانه‌های ترویجی قبل و بعد از پیاده‌سازی نظام نوین ترویج با تاکید بر عناصر سیستم مدیریت دانش در دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی پرداخته شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد پس از پیاده‌سازی نظام نوین ترویج تحولات مناسبی در تولید برخی از رسانه هایی که از قبل مورد استفاده قرار گرفتند ایجاد شد از این دسته رسانه ها می‌توان به رسانه های نوشتاری و رسانه‌های دیداری شنیداری اشاره کرد علاوه بر آن رسانه های جدیدی مانند رسانه های مبتنی بر it و ict اپلیکیشن های کشاورزی، تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی، پیام‌رسان آموزش و ترویج کشاورزی، سامانه اپساز کشاورزی، شبکه برکت ملی و استانی به عنوان بزرگترین شبکه مجازی ترویجی شکل گرفتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Experiences of the knowledge network office and extension media

نویسندگان [English]

  • nasibeh pourfateh 1
  • alireza syedeshaghi 2
  • Narges Azimi 3
1 Expert Extensional Education Media Office, Agricultural Educatin and Extension Institute
2 General manager Extensional Education Media Office, Agricultural Educatin and Extension Institute
3 Assistant Extensional Education Media Office, Agricultural Educatin and Extension Institute
چکیده [English]

extensional media develop extensional activities and have a high impact on audiences in different target groups. The media can be used in different production structures and be used collectively, massively, and individually according to the level of literacy, age, climatic characteristics, product characteristics, as well as culture and religious and belief values. According to these characteristics, after the establishment of the new system of agricultural extension, the views on the media became deeper and more practical in such a way that while trying to develop the existing media quantitatively and qualitatively, moving towards the use of new media and technology. New media has doubled in speed. This narrative review article was written with the aim of explaining the role of the new extensional system in the development of extensional media. In this article, the state of promotion media before and after the implementation of the new promotion system has been reviewed and investigated, with emphasis on the elements of the knowledge management system. The findings of the research show that after the implementation of the new promotion system, appropriate developments in the production of some media that were already used It was created from this category of media, we can refer to written media and audio-visual media In addition to that, new media such as based media it and ict agricultural applications, agricultural knowledge and techniques extension hall, agricultural education and extension messenger, agricultural app system, national and provincial barekat network were formed as the largest extensional virtual network.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New System of Agricultural Extension
  • extentional media
  • information and communication technology
  • knowledge management
  • آیین نامه نظام نوین ترویج.(1394). معاونت ترویج کشاورزی
  • امیرحسینی،م. (1397). مدیریت دانش در ترویج کشاورزی(چاپ اول). نشر نیک پندار.
  • بارانی، ح و قدسی رایی، ه (1382). بیم­ها و امیدها در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا. همایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا. دانشگاه علم و صنعت ، پژوهشکده الکترونیک.
  • پورفاتح، ن. (1396). اپلیکیشن های کشاورزی انواع و کاربردها، نشر آموزش کشاورزی، چاپ اول
  • پورفاتح، ن، خسروی پور، ب و غنیان، م؛(1399). عامل هی موثر بر اجرای مدیرت دانش در ترویج کشاورزی، فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 12، شماره 52.
  • رضایی مقدم، ک .(1395 ) گزارش طرح ملی مطالعه، پایش، ارزیابی و بهبود روند اجرایی طرح نظام نوین ترویج کشاورزی، دانشگاه شیراز.
  • رعنایی، ح و مرتضویی،م(1395)، اصلاحات ساختاری در نظام ترویج کشاورزی ایران، نشر آموزش کشاورزی، چاپ اول.
  • قاسمی، ج، طهماسبی، م، درجانی، ع، امیری لاریجانی، ب، سرافرازی ع و بنی هاشم ، ف. 1397. طرح نظام نوین ترویج کشاورزی: پیشینه ، دستاورد ها، چشم انداز آینده،  هفتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار،  شهریورماه
  • علیزاده, ن, علیپور, ح, نیکویی, ع، حاجی میررحیمی, س،بخشی جهرمی، آ و حسن پور، ب. (1397). شناسایی چالش‌ها و الزامات ترویج کشاورزی و آسیب‏ شناسی وضع موجود نظام نوین ترویج کشاورزی ایران.علوم ترویج و آموزش کشاورزی, 14(2), 21-35.‎
  • هوشین، و(1393) . تجربه شبکه های فراگیر تلویزیونی با موضوع کشاورزی در سایر کشورها پیشنهاداتی برای راه اندازی شبکه کشاورزی در ایران .
  • هوشین،و سیداسحاقی،ع.1393. طراحی شبکه تلویزیونی کشاورزی ایران.
  • Javornik, T., Hrovat, A., & Švigelj, A. (2022). Radio technologies for environment-aware wireless communications. arXiv preprint arXiv:2211.16850.
  • Lwoga, E. T. (2011). Knowledge management approaches in managing agricultural indigenous and exogenous knowledge in Tanzania. Journal of Documentation.
  • Mittal S, 2012. Modern ICT for agricultural development and risk management in smallholder agriculture in India. CIMMYT. Socio Economics Working Paper 3. Mexico, D.F.: CIMMYT.