نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، مشهد، ایران
2 استادیار، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
3 دانشیار، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
چکیده
شبکه آموزش کشاورزی (شاک)، یک شبکه آموزشی مبتنی بر وب زیرنظر راهبری مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی است که با هدف افرازش دانش و مهارتها و رفتار مطلوب کاربران بخش کشاورزی ایجاد شده است. متغیرهای پرشمار موثر در یادگیری الکترونیکی، لزوم توجه به کیفیت خدمات آموزشی در این سامانه را ضروری میسازد. بر این مبنا، هدف کلی این تحقیق پیمایشی که به روش میدانی انجام شد، تحلیل مولفههای مدل افرازش کیفیت خدمات شبکه آموزش کشاورزی (شاک) از دیدگاه فراگیران در سال 1401 بود. جامعه آماری آن شامل فراگیران این شبکه (19310 نفر) بود و حجم نمونه بنابر فرمول کوکران، 388 تن برآورد شد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخت بود که روایی آن با نظرخواهی از متخصصان (روایی شکلی) و روایی سازهای (AVE≥0.96) و پایایی آن با تتای ترتیبی (θ≥0.93) و پایایی ترکیبی (CR≥0.87) تایید شد. پردازش دادهها در بخش توصیفی با SPSSWin22 و برازش مدل تحقیق توسط نرمافزار LISREL انجام شد. رتبهبندی کلی مولفههای کیفیت خدمات شاک نشان داد که از دیدگاه فراگیران، مولفههای «آموزشگر» و «محتوا» در بالاترین و «برنامهریزی و اجرا» و «زیرساختی - پشتیبانی» در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل کیفیت خدمات شبکه آموزش کشاورزی دارای شش مولفه اصلی زیرساختی - پشتیبانی، برنامهریزی و اجرا، محتوا، آموزشگر، فراگیر و پیآمدها بود. بر این مبنا، بهمنظور بهبود کیفیت خدمات شاک پیشنهادهایی در زمینه بهبود اطلاعرسانی دورهها، ارتقاء سامانه، برنامهریزی، تناسب دورهها با نیازهای فراگیران، جدید و بهروز بودن محتوای دورهها، بهبود مهارتهای تدریس آموزشگران و ایجاد انگیزه در فراگیران ارائه شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Model of Enhansing the Quality of Agricultural Education Network (SHAK) as Perceived by Learners
نویسندگان [English]
- Reihaneh Shagholi 1
- javad ghasemi 2
- hosein nouri 3
- ahmad sadeghi 2
1 Assistant Professor, Khorasan Razavi Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO) , Mashhad, Iran Po Box :19395-1113
2 Assistant Professor, Agricultural Education and Extension Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
3 Associated Professor, Iranian Research Institute of Plant Protection (IRIPP), Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]
Agricultural Education Network is the educational network based on the website of the Institute of Agricultural Education and Extension, to improve the level of knowledge and job skills and professional behavior of agricultural stakeholders. The multiplicity of effective factors and variables in e-learning makes it necessary to pay attention to the quality of educational services in this system. Accordingly, the main purpose of this survey research was to analyzing components of service quality model of agricultural education network (SHAK) as perceived by learners. Statistical population of the study consisted of learners (N= 19310), out of whom 388 people determined as sample using Cochran's formula and stratified random sampling. Data were collected through a questionnaire; validity of questionnaire was approved by a panel of experts and construct validity (AVE≥0.96). Reliability of the questionnaire was approved by calculating the Ordinal Theta (θ≥0.93) and composite reliability (CR≥0.87). The collected data were analyzed by SPSSwin22 and LISREL software. The overall ranking of the SHAK service quality components showed that from the point of view of learners, the "educator" and "content" components were in the highest ranks and "planning and implementation" and "infrastructure - support" components were in the lowest ranks. Additionally, the results of the confirmatory factors analysis illustrated that the service quality model of the agricultural education network has six main components including: infrastructural-support, planning and implementation, content, educator, learners and results. Accordingly, it is recommended to improve the SHAK service quality through: improving the notification of courses, system upgrade, planning, adapt courses to the needs of the learners, updating the content, improving teaching skills and motivating learners.
کلیدواژهها [English]
- Elearning
- Quality of Educational Services
- Agricultural Education Network (SHAK)
- Agricultural Extension and Education