نوع مقاله : مروری
نویسندگان
1 مربی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
2 استادیار، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران
چکیده
یکی از مهمترین دغدغههای برنامهریزان، هماهنگی و سازگاری در بروندادهای نظام آموزشی با نیازهای بازار کار است. توسعه کمی و کیفی آموزش عالی میبایست متناسب با اهداف از پیش تعیین شده برای بهره مندی هرچهبیشتر از توان دانشآموختگان باشد. برنامهریزی آموزشی باید ضمن فراهم کردن نیازهای تخصصی بازار کار، از بیکاری و هدر رفت توان دانشآموختگان پیشگیری نماید. سازگاری بین نیازهای شغلی و توسعه کمی و کیفی آموزشهای عالی نقشی کلیدی در کسب شغلهای پایدار توسط دانشآموختگان بخش کشاورزی دارد. بنابراین دانشگاهها و مرکزهای آموزش عالی کشاورزی باید متناسب با تغییرات، دگرگونیها و چالشهای موجود در بخش کشاورزی نسبت به اجرای برنامههای آموزشی اقدام نمایند. در این مقاله با دیدمان کیفی و از نوع روایتی و با شیوه تحلیلی به برآورد نیروی انسانی دانشآموخته مورد نیاز در رشتههای مکانیزاسیون و ماشینهای کشاورزی پرداخته شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و بهلحاظ شیوه اجرا، مطالعهای-توصیفی است. محاسبه نسبت نیروی انسانی مورد نیاز در رشتههای مذکور با ایجاد گروه کانونی که متشکل از 10 نفر متخصص آموزش کشاورزی از دانشگاههای تهران، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و اتحادیه ماشینهای کشاورزی و صنعتی با استفاده از الگوی چگالی نسبتها انجام شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Assessment of the needs of university-educated manpower in the fields of mechanization and agricultural machinery
نویسندگان [English]
- Hadi Hosseini 1
- Ahmad Sadeghi 2
1 Lecturer, Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 Assistant professor, Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]
One of the most critical concerns of planners is coordination and compatibility between the educational system's outputs and the labor market's needs. Higher education's quantitative and qualitative development should follow the predetermined goals to benefit as much as possible from graduates' abilities. Educational planning should provide the specialized needs of the labor market as well as prevent unemployment and waste of graduate abilities. Compatibility between job needs and quantitative and qualitative development of higher education plays a key role in getting stable jobs by agricultural graduates.
Therefore, universities and agricultural higher education centers should implement educational programs in accordance with the changes, transformations, and challenges in the agricultural sector. In this article, the estimation of educated manpower needed in the fields of mechanization and agricultural machinery with a qualitative and narrative type of view and with an analytical method was discussed. This research is applied in terms of scope and descriptive study regarding the execution method. The estimation of the required manpower in the mentioned disciplines using the ratio density model by developing a focus group consisting of 10 agricultural education experts. The focus group included participants with common traits/experiences from the universities of Tehran, Azad Islamic Tehran Science and Research Unit, Agricultural Mechanization Development Center, Agricultural Engineering Technical Research Institute, Agricultural Engineering and Natural Resources Organization, and Agricultural and Industrial Machinery Union.
کلیدواژهها [English]
- Agricultural education system
- Higher education needs assessment
- human resources estimation
- Studied agricultural mechanization