نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشگاه رازی، کرمانشاه
2 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
چکیده
افزایش پیوسته بیکاری دانش آموختگان نظام آموزش عالی به یکی از چالشهای بزرگ اجتماعی- اقتصادی کشور تبدیل شده است. در این راستا از جمله راهبردهای مهم، آماده کردن دانشجویان برای داشتن روحیه کارآفرینی و کارآفرین شدن آنان است که در پی آن قابلیت ها و مهارت های کارآفرینی کسب شده در دانشگاهها، میتواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. بر همین پایه، در این پژوهش که با دیدمان کمّی و روش علّی- ارتباطی انجام شد، به تحلیل نیت کارآفرینانه دانشجویان بر مبنای سرمایه ی روانشناختی و سازگارپذیری مسیر شغلی پرداخته شد. جامعه ی آماری پژوهش دانشجویان سال سوم و آخر کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1402- 1401 بودند (470N=) که 207 نفر از آنان با اسـتفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، پرسشنامه سازگارپذیری شغلی ساویکاس و پورفلی (2012) و پرسشنامه نیت کارآفرینانه لینان و همکاران (2011) بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای SPSS26 و AMOS24 استفاده شد. نتایج مدلیابی معادله های ساختاری نشان داد که سرمایه روانشناختی و سازگارپذیری مسیر شغلی تأثیر مثبت و معناداری بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دارند و در کل 31 درصد از تغییرهای واریانس آن را تبیین میکنند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که سرمایه روانشناختی و سازگارپذیری مسیر شغلی از متغیرهای مهم و آسانگر در توسعه کارآفرینی دانشجویان هستند. لذا نتایج این پژوهش میتواند دستاوردهای مناسبی برای استادان و برنامه ریزان آموزشی داشته باشد و از آن برای درک چگونگی عامل های بسترساز و تأثیر گذار بر نیت و توسعه رفتارهای کارآفرینانه دانشجویان استفاده کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Agricultural Students' Entrepreneurial Intention based on Psychological Capital and Career Adaptability, Razi University
نویسندگان [English]
- zhiyan veisinejad 1
- zahra athari 2
1 M.S Student of Agricultural Extension and Education, Razi University
2 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
Increasing rate of unemployment among the graduates of the higher education system has been developed into one of the major socio- economic problems in Iran. One of the important strategies is to prepare students to have an entrepreneurial intention and become entrepreneurs, as a result of which entrepreneurial abilities and skills they acquire in universities can be very effective in this field. In this research, which was conducted with a quantitative paradigm and causal-relational method, the entrepreneurial intention of students was analyzed based on psychological capital and career adaptability. The statistical population was the senior bachelor agriculture students in College of Agriculture and Natural Resources at Razi University in the academic year 2022-2023 (N=470), which 207 were selected based on Cochran's sampling formula with a stratified random sampling method. For data collection were used Luthans et al. (2007) Psychological Capital questionnaire, Savickas and Porfeli (2012) career adaptability questionnaire and Liñán et al. (2011) Entrepreneurial Intention questionnaire. Data was analyzed applying SPSS26 and AMOS24. Results of structural equation modeling showed that psychological capital and career adaptability had positive and significant effects on entrepreneurial intention and explains 31% of its variance changes. Therefore, it can be concluded that psychological capital and career adaptability important and facilitating variables in the entrepreneurship development of students. The results of this research can have good results for professors and educational planners, and they can use it to understand how the factors that form the foundation and influence the intentions and development of entrepreneurial behaviors of students.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship
- Self-efficacy
- Hope
- Agricultural students