برآورد نیروی انسانی دانش‌آموخته دانشگاهی مورد نیاز بخش دامپزشکی; ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 استادیارموسسه آموزش وترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی،تهران،ایران

2 استادیار مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

10.22092/jaear.2023.362554.1950

چکیده

در سال‌های اخیر، بیکاری شمار بزرگی از دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی از جمله دامپزشکی مورد توجه بخش‌های مختلف علمی و اجرایی کشور قرارگرفته است. افزون بر آن افزایش تولید و بهره‌وری در دامپروری مدرن با انجام به‌موقع عملیات دامپزشکی، توسعه ابعاد جدید رشته دامپزشکی و پرداختن به موضوع ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع‌طبیعی از جمله دلایل لازم برای برآورد و مدیریت نیروی انسانی رشته دامپزشکی است.

این تحقیق با دیدمان کیفی از نوع روایتی با روش تحلیلی و از نظر گردآوری داده‌ها اسنادی، با الگوی غیر‌آزمایشی، به برآورد نیاز نیروی انسانی آموزش عالی در رشته دامپزشکی پرداخته است. همچنین از گروه کانونی برای تامین روایی و پایایی یافته‌ها استفاده و برای تعیین شاخص‌های مناسب تحقیق از الگوی چگالی نسبت‌ ها در دیدمان کیفی استفاده شده است.

با بررسی وضعیت ثبت‌نام دانشجو در مقاطع مختلف رشته دامپزشکی در کلیه دانشگاه‌های کشور در طی دو دهه گذشته، وضعیت موجود فارغ‌التحصیلان و شاغلین دامپزشکی در بخش دولتی و خصوصی و محاسبه تقاضا نیروی انسانی دانش‌آموخته بخش با پرس و جو از کارفرمایان و اسناد بالادستی تا سال 1404، ظرفیت پذیرش دانشجو برای مقاطع مختلف دامپزشکی (کاردانی 1020، کارشناسی 308، کارشناسی‌ارشد 154، دکتری عمومی 615، دکتری تخصصی 306) تن برآورد گردیده است. ضمنا در این مطالعه علاوه بر پیش‌بینی نیروی دانش‌آموخته مورد نیاز در مقاطع تحصیلی مختلف دامپزشکی در خصوص افزودن و حذف برخی عناوین در دوره‌های مقاطع مختلف دانشگاهی دامپزشکی پیشنهادهایی ارایه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Estimating university-educated human resources needed by the veterinary field; The capacity to accept students in the field of veterinary medicine

نویسندگان [English]

  • orkideh heidarnejad 1
  • seyed soheil ghaemmaghami 2
1 Assistant Professor, Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO)
2 Assistant Prof. of Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO)
چکیده [English]

The unemployment of a large number of agricultural graduates, including veterinary, has attracted the attention of various scientific and executive departments. Increasing production and productivity in modern husbandry by performing veterinary operations, developing new aspects of the veterinary field are among the necessary reasons for estimating and managing the human resources of the veterinary field.

This research, with a qualitative view of a narrative type with an analytical method and in terms of collecting documentary data, with a non-experimental model, estimated the need for human resources of higher education in the field of veterinary, and a focus group was used to ensure the validity and reliability of the findings. In order to determine the suitable indicators of the research, the ratio density pattern was used in our qualitative view.

By examining the status of student registration in various levels of veterinary medicine in all universities of the country during the past two decades, the current state of veterinary graduates and workers in the public and private sector and calculating the demand for educated human resources in the sector by asking employers and upstream documents until 1404 The capacity of accepting students for different levels of veterinary (1020 associate degree, 308 bachelor, 154 master,615 general doctorate, 306 specialized doctorate) has been reached. in addition to predicting the required number of educated people in different levels of veterinary medicine, suggestions have been made regarding the addition and deletion of some titles in the courses of different levels of veterinary.

.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher education
  • graduates
  • veterinary field
  • needs assessment
  • productivity increase law
امیرارجمندی، ز.، جهانگیری، ج. (1399). پایـش وضعیـت اشـتغال دانش‌آموختـگان دانشـگاه‌ها، پژوهشـگاه‌ها و مرا کـز آمـوزش عالـی کشـور. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
آمارنامه کشاورزی. (1399) . وزارت جهاد کشاورزی، دفتر آمار و فناوری اطلاعات آمارهای مربوط به دانشجویان، اساتید و دانشگاه ها. (1401). موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری.
بابایی، م. (1383). گزارش پروژه برآورد میزان اشتغال‌زایی مستقیم دامپزشکی در ایران. نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران پیله وری، س. (1376). خدمات ادغام یافته و روشی برای برآورد نیروی انسانی. انتشارات عقیق. 964-91120-3-0.
دفترچه آزمون سراسری سازمان سنجش از سال‌های 1392 تا 1401.
دلگشایی، بهرام و همکاران. (1386). ارائه الگوی توسعه منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان ایران. پژوهش درپزشکی . 31(4).325-317 زمانی، غ. (1381).
کاربرد الگوی چگالی نسبت‌ها در برآورد نیروی متخصص مورد نیاز بخش خصوصی کشاورزی. سمینار نیازسنجی نیروی انسانی متخصص و سیاستگذاری توسعه منابع انسانی کشور , ایران-تهران .
زمانی، غ. (1380). برآورد نیروی متخصص مورد نیاز و آسیب شناسی اشتغال دانش‌آموختگان بخش کشاورزی کشور. طرح پژوهشی شماره 8. موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
سازمان دامپزشکی کشور. برنامه ششم توسعه. دفترطرح و برنامه سند نقشه جامع علمی کشور (دامپزشکی در نقشه جامع کشوری) . (1394).
شیرانی، ا و همکاران (1398). تحلیلی بر گسترش آموزش عالی در مهندسی در طول برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه فصلنامه آموزش مهندسی ایران،21(82)، 1-.23
طائی، حسن. (1381) . الگوها، پیش بینی ها و واقعیت ها در تقاضای نیروی کار. نامه آموزش عالی. سال دوم شماره ششم . ص 37-65
عبدالملکی، م.، رخ افروز، د. (1400). نیازسنجی در آموزش پزشکی با تأکید بر آموزش مبتنی بر پیامد: مرور سیستماتیک راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 8(4)21-28
فتحی واجارگاه، ک. (1381). نیازسنجی آموزشی(الگوها و فنون). ناشر کتاب آییژ. 964-7006-52-7. 208
فراتی، حسن.، مهدیان، زهرا. (1395). برآورد نیروی انسانی مورد نیاز پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مدیریت بهداشت و درمان. 7(4)
فضل الهی، س.، ملکی توانا، م. (1390). رویکردی جامع به روش ها و تکنیک های مهم نیازسنجی. فصلنامه روش شناسی علوم انسانی. 17(68). 115-83
فلیحی، ن. (1380). برآورد عرضه و تقاضای نیروی انسانی متخصص و بررسی ساختار بازار کار آموزش عالی در استان های کشور. طرح پژوهشی شماره19. موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
قائم مقامی، س. میرزاخانی، ا. (1387). بررسی وضعیت اشتغال اولین دوره دانش آموختگان کاردانی علمی کاربردی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی. پانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران قانون نظام دامپزشکی کشور قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی (1389): مجلس شورای اسلامی
مقـدس فریمانـی، ش. حیدرنـژاد، ا. و نیـک فرجـام، ح. (1399)آموزش کشاورزان آینده: رویکردی بدیل در نظام آموزش کشاورزی برای جوان سازی نیروی انسانی ماهر بخش کشاورزی، هشـتمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار، تهـران: 6و 8آبـان
مقدس فریمانی، ش.، محمودی، م.(1401). دیدگاه گروه کانونی صاحبنظران منتخب آموزش کشاورزی نسبت به نظام آموزش کشاورزان آینده کشور. فصلنامه علمی، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. 61. 124-102
نصیری، ح. (1398). دستاوردها، چالش‌ها، بحران‌ها، پیشران‌های آموزش عالی. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل 16751 نتایج تفضیلی سرشماری عمومی کشاورزی کل کشور سال -1393) مرکز آمار ایران
Jelinski,MD., Barth, KK.2019. Survey of western Canadian veterinary practices: A demographic profile. Glob Health Res Policy. 4: 35.
Jelinski,MD., Lissemore, K. 2015.Retrospective analysis of survey data relating to the employment conditions of Canadian veterinary graduates for the years 2008 to 2013. Canadian veterinary . 56(12): 1245–1251
 Whiting , LT. 2021. Veterinary Practice - The Canadian multinational veterinary