نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج و اموزش کشاورزی -دانشگاه زابل

2 استادیار گروه ترویج و آموزش دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران

10.22092/jaear.2023.362536.1949

چکیده

گر چه پژوهش ‏ها نشان می‏ دهند که شکل‌گیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه‏ های اجتماعی و روان‌شناختی صورت می‏گیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه‏ اجتماعی بر قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بود که به جهت درک عمیق‌تر، به تفکیک جنسیت صورت گرفت. بدین منظور از رویکرد کمی به روش میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته ‏های کشاورزی مشغول به تحصیل در دانشگاه ‏های دولتی(تهران، کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، فردوسی مشهد، بیرجند، بوعلی سینا، رازی، شهرکرد، علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین، شیراز و یاسوج) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. در این راستا، 384 پرسشنامه‏، طراحی‌شده با بازه ‏ی لیکرت پنج گزینه‏ ای و گردآوری شده با روش نمونه‏ گیری چند مرحله‏ ای، با استفاده از حساب رقومی PLS-SEM در نرم‌افزار Smart Pls4 مورد تحلیل قرار گرفت. پایایـی و روایـی محتوایی ابزار تحقیق از طریق محاسبه ‏ی ضریـب تتـای ترتیبـی(87/0-79/0 = θ ) تایید شد. نتایج بوت استراپینگ و معیار BIC نشان داد که در دانشجویان دختر، الگوی غیرخطی اثر سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینی با میانجیگری سرمایه روانشناختی، نسبت به مدل خطی برتری دارد. اما در دانشجویان پسر، مدل فقط خطی است. علاوه بر این، یافته‏ های این پژوهش، آشکار ساخت که ساز و کار اثر سازه‏ های مورد مطالعه در دانشجویان دختر و پسر از برخی جهت‏ ها تفاوت دارد. یافته‏ های این تحقیق می‏تواند به مسئولان و برنامه ریزان آموزشی یاری رساند تا سیاست‌ها و شیوه‌هایی را برای دانشجویان دختر و پسر اتخاذ کنند که قصد کارآفرینی آنان ارتقا یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Gender comparison of linear and nonlinear effects of antecedents entrepreneurial intention model in agricultural students

نویسندگان [English]

  • abdolrahim gheyassi 1
  • Amir Alambeigi 2

1 -Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, University of Zabol, Zabol, Iran.

2 Department of Agricultural Extension & Education Faculty of Agriculture College of Agriculture & Natural Resources, University of Tehran, Iran.

چکیده [English]

Although researches show that the formation of entrepreneurial intention is based on social and psychological capital; but linear relationships, as well as ignoring gender, may not clearly explain the formation of the mechanism of entrepreneurial intention. Based on this, the main purpose of the present study was to compare the linear and non-linear effect of social capital on the entrepreneurial intention of agricultural students with the mediation of psychological capital, which was done separately by gender for a deeper understanding. The statistical population of the research consisted of final-year undergraduate agricultural students in the public universities in the academic year 2021-2022. In this regard, 384 questionnaires, designed in a five-option Likert scale and collected by multi-stage sampling method, were analyzed using the PLS-SEM algorithm in Smart Pls4 software. The reliability and face validity of the instrument were confirmed through ordinal coefficient theta and an expert panel. The results showed that in female students, the nonlinear model of the effect of social capital on the entrepreneurial intention with the mediation of psychological capital is superior to the linear model. But in male students, the model is only linear. In addition, the results of the research revealed that the mechanism of the effect of the studied structures in male and female students is different in some ways. The results of the present research can help education officials and planners to adopt policies and practices for male and female students that will promote their entrepreneurial intentions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural students
  • Gender difference
  • Entrepreneurial Intention
  • Social Capital
  • Psychological Capital
داوری، ع. و رضازاده، آ. (1393). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، تهران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ دوم. رستگار، ع. حسن‌پور امیری، م. و اکبرزاده صفوئی، م. (1397). تبیین تأثیر سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینانه با در نظر گرفتن نقش تعدیل‌گری سبک شناختی (مورد مطالعه: دانشگاه تهران). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 10(2)،41-57. سیدعامری، م.، محمد کاظمی، ر. و حسین زاده، ف. (1398). شناسایی عوامل موُثر بر قصد کارافرینی دانشگاهی از دیدگاه خبرگان کارافرینی (مطالعه موردی دانشکده‌های علوم ورزشی). رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. ۷ (۲۷)،۱۱۷-130. شفیعی، س. و رهبریان، ف. (2022). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی و جهت گیری نگرش کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی با نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی (مورد مطالعه: شرکت خدمات بیمه کشاورزی دامون سبز). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 9(18)، 57-67. شکیبا، ح.، حجازی، س. ح. و حسینی، س. م. (1395). رابطه‏ی سرمایه اجتماعی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8(38)، 78-89. شیری، ن.، میرک‏زاده، ع. و زرافشانی، ک.(1401). تحلیل جنسیتی تبیین کننده‏های رفتار کارآفرینانه دانشجویان ایران. مجله پژوهشهای کارآفرینی، 1(1)، 87-101. صفا، ل. و منگلی، ن. (1394). تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 7(33)، 3-15. طوسی، س.، فریبرزی، ا. و قربانی، م. (1401). طراحی مدل دانشگاه کارآفرین با رویکرد یادگیری سازمانی در آموزش عالی (مورد مطالعه: واحدها و مراکزآموزشی دانشگاه آزاد خراسان رضوی). چشم انداز مدیریت دولتی، 13(3)، 167-186. غلامی، ح. (1394). تبیین و تحلیل مؤلفه‌های اشتغال‏پذیری دانشجویان دانشکده‌های کشاورزی ایران. رساله دکتری، دانشگاه تهران. غیاثی، ع. (1395). تأثیر باور به خودکارآمدی و نگرش کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8(39)، 3-15. کریمی، س.، سپهوند، ف. و سلمان مکریت، ا. (1398). نقش حمایت دانشگاهی در شکل‌گیری قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی کشاورزی: مقایسه دو دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و سمنگان افغانستان، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 11(51)، 108-125. منفرد، ن.، رضائی مقدم، ک. و آبخیز، ز. (1394). نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه شیراز نسبت به ایجاد دانشکده کارآفرین. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 2 (2)، 47-66. میرک زاده، ع.، شیری، ن. و هدایتی نیا، س. (1393). تأثیر ابعاد سرمایة اجتماعی بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 45(2)، 235-246. هیر، ج.، هالت، ت.، رینگل،ک. و سارستد، م.(2017). مقدمه‌ای بر مدل‌سازی معادلات ساختاری-حداقل مربعات جزئی (Pls-Sem). مترجم امیر علم بیگی و محمد رضا اکبری(1398). تهران، دانشگاه تهران، موسسه انتشارات دانشگاه تهران. یزدان پناه، م.، خسروی پور، ب. و آزادی، ی. (1398). مقایسه توانایی دو نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده و نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی در پیش‌بینی گرایش به خوداشتغالی در بین دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 11(51). 3-19.
Abbasi, E. and Zamani-Miandashti, N. (2013). The role of transformational leadership, organizational culture and organizational learning in improving the performance of Iranian agricultural faculties, Higher Education, Springer, 66(4), 505-519, DOI: 10.1007/s10734-013-9618-8. Adaryani, R. L., Akban, M. R., Adel, F., and Amiri, A. (2014). Examine the Effects of Students’ Social Capital Components on Entrepreneurship Intention (evidences from: University College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran). International Journal of Agricultural Management and Development (IJAMAD), 4(2), 147-155.‏ Ajzen I (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes 50, 179–211. Arshed, N., Rauf, R., and Bukhari, S. (2021). Empirical contribution of human capital in entrepreneurship. Global Business Review, 1-23. DOI: 10.1177/0972150920976702 Barba, V. and Atienza, C. (2017).Entrepreneurial intention among engineering students: the role of entrepreneurship education, European Research on Management and Business Economics, 3(21), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2017.04.001 Basco, R. Hair, J. Ringle, C. and Sarstedt, M. (2022): Advancing family business research through modeling nonlinear relationships: Comparing PLS-SEM and multiple regression. Journal of Family Business Strategy 13 (3), p. 100457. DOI: 10.1016/j.jfbs.2021.100457. Bi, X., and Jin, J. (2021). Psychological capital, college adaptation, and internet addiction: an analysis based on moderated mediation model. Frontiers in Psychiatry, 2005.‏ https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.712964 Byabashaija, W. and Katono, I. (2011).The Impact of college entrepreneurial education on entrepreneurial attitudes and intention to start a business in Uganda, Journal of Developmental Entrepreneurship, 16(1), 127-144. https://doi.org/10.1142/S1084946711001768 Cao, Q., Simsek, Z., and Jansen, J. J. (2015). CEO social capital and entrepreneurial orientation of the firm: Bonding and bridging effects. Journal of Management, 41(7), 1957-1981.‏ https://doi.org/10.1177/0149206312469666 Chevalier, S., Calmé, I., Coillot, H., Le Rudulier, K., Fouquereau, E. (2022). How Can Students' Entrepreneurial Intention Be Increased? The Role of Psychological Capital, Perceived Learning From an Entrepreneurship Education Program, Emotions and Their Relationships. Europe's journal of psychology 18 (1), pp. 84-97. DOI: 10.5964/ejop.2889. Clayson, P. E., Baldwin, S. A., & Larson, M. J. (2021). The open access advantage for studies of human electrophysiology: Impact on citations and Altmetrics. International Journal of Psychophysiology, 164, 103-111.‏ https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2021.03.006 Contreras, F., Dreu, I. and Espinosa, J.C. (2017), Examining the relationship between psychological capital and entrepreneurial intention: an exploratory study, Asian Social Science Journal, Vol. 13 No. 3, pp. 80-88. http://dx.doi.org/10.5539/ass.v13n3p80 Delgado-Verde, M., Martín-de Castro, G., and Amores-Salvadó, J. (2016). Intellectual capital and radical innovation: Exploring the quadratic effects in technology-based manufacturing firms. Technovation, 54, 35-47. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2016.02.002 Dudasova, L., Prochazka, J., Vaculik, M., and Lorenz, T. (2021). Measuring psychological capital: Revision of the compound psychological capital scale (CPC-12). PloS one, 16(3), e0247114.‏ https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247114 Ephrem, N., Namatovu, R. and Basalirwa, E. M. (2019): Perceived social norms, psychological capital and entrepreneurial intention among undergraduate students in Bukavu. In ET 61 (7/8), pp. 963-983. DOI: 10.1108/ET-10-2018-0212. Fayolle, A. and Liñán, F. (2014). The future of research on entrepreneurial intentions, Journal of Business Research, 67(5), pp. 663-666. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.11.024 Gangadharappa, V, Pramod, T. and Shiva, H. (2007) Gastric floating drug delivery systems: A review. Indian J Pharm Ed Res; 41(4), pp: 295-305. García-Villaverde, P. M., Rodrigo-Alarcón, J., Ruiz-Ortega, M. J., and Parra-Requena, G. (2018). The role of knowledge absorptive capacity on the relationship between cognitive social capital and entrepreneurial orientation. Journal of Knowledge Management.‏ 22 (5), pp. 1015-1036. DOI: 10.1108/JKM-07-2017-0304. Growiec, J., & Growiec, K. (2010). Social capital, well-being, and earnings: Theory and evidence from Poland. European Societies, 12(2), 231-255.‏ https://doi.org/10.1080/14616690902718381 Haans, R. F., Pieters, C., and He, Z. L. (2016). Thinking about U: Theorizing and testing U‐and inverted U‐shaped relationships in strategy research. Strategic management journal, 37(7), 1177-1195.‏ https://doi.org/10.1002/smj.2399 Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., Sarstedt, M., Danks, N. P., and Ray, S. (2021). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) using R: A workbook (p. 197). Springer Nature.‏ https://doi.org/10.1007/978-3-030-80519-7 Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., and Sarstedt, M. (2022). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage. Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., and Gudergan, S. P. (2018). Advanced issues in partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Thousand Oaks, CA: Sage. Herrero, I., and Hughes, M. (2019). When family social capital is too much of a good thing. Journal of Family Business Strategy, 10(3), 100271. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2019.01.001 Hindle, K., Klyver, K. and Jennings, F. (2009): An “Informed” Intent Model: Incorporating Human Capital, Social Capital, and Gender Variables into the Theoretical Model of Entrepreneurial Intentions. In Alan L. Carsrud, Malin Brännback (Eds.): Understanding the Entrepreneurial Mind. New York, NY: Springer New York, pp. 35–50. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0443-0_3 Hsu, D. K., Burmeister-Lamp, K., Simmons, S. A., Foo, M. D., Hong, M. C., and Pipes, J. D. (2019). I know I can, but I don’t fit: Perceived fit, self-efficacy, and entrepreneurial intention. Journal of Business Venturing, 34(2), 311–326. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2018.08.004 Inkpen, A. and Tsang, E. (2005), “Social capital, networks, and knowledge transfer”, Academy of Management Review, Vol. 30 No. 1, pp. 146-165. Jemari, M. A., Kasuma, J., Kamaruddin, H. M., Tama, H. A., Morshidi, I., and Suria, K. (2017). Relationship between human capital and social capital towards social entrepreneurial intention among the public university students. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 4(12), 179-184. https://doi.org/10.21833/ijaas.2017.012.032 Kailer, N. and Hora, W. (2017), “Entrepreneurial intentions and activities of students at Austrian universities”, Global university entrepreneurial spirit students’ survey 2016, National Report Austria, Johannes Kepler University, Linz. Kang, Y., and Xiong, W. (2021). Is entrepreneurship a remedy for Chinese university graduates’ unemployment under the massification of higher education? A case study of young entrepreneurs in Shenzhen. International Journal of Educational Development, 84, 102406. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102406 Kock, N., & Hadaya, P. (2018). Minimum sample size estimation in PLS‐SEM: The inverse square root and gamma‐exponential methods. Information systems journal, 28(1), 227-261.‏ https://doi.org/10.1111/isj.12131 Kong, H., & Kim, H. (2022). Does National Gender Equality Matter? Gender Difference in the Relationship between Entrepreneurial Human Capital and Entrepreneurial Intention. Sustainability, 14(2), 928. http://dx.doi.org/10.3390/su14020928 Liang, C. (2020): Exploring Journalists’ Intentions to Become Social Entrepreneurs. In Journalism Studies 21 (14), pp. 1933-1951. DOI: 10.1080/1461670X.2020.1799239. Liñán, F., and Chen, Y. W. (2009). Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship theory and practice.33 (3), 593–617. Doi: 10.1111/j.1540-6520.2009.00318.x Ma, Y., and Bennett, D. (2021). The relationship between higher education students' perceived employability, academic engagement and stress among students in China. Education+ Training.‏ 63 (5), pp. 744-762. DOI: 10.1108/ET-07-2020-0219 Mahfud, T., Triyono, M. B., Sudira, P., and Mulyani, Y. (2020). The influence of social capital and entrepreneurial attitude orientation on entrepreneurial intentions: the mediating role of psychological capital. European Research on Management and Business Economics, 26(1), 33-39. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2019.12.005 ‏ Malebana, M. J. (2016). The influencing role of social capital in the formation of entrepreneurial intention. Southern African Business Review, 20(1), 51-70.‏ https://doi.org/10.25159/1998-8125/6043 Margaça, C., Hernández-Sánchez, B., Sánchez-García, J. C., and Cardella, G. M. (2021). The roles of psychological capital and gender in university students’ entrepreneurial intentions. Frontiers in psychology, 11, 615910.‏ https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.615910 Mirabi, M. (2018), Statistics of Higher Education in Iran, Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, available at: http://uis.unesco.org/country/IR (accessed 30 March 2020). Pedro, E., Leitão, J. and Alves, H. (2018), "Intellectual capital and performance: Taxonomy of components and multi-dimensional analysis axes", Journal of Intellectual Capital, 19(2), pp. 407-452. https://doi.org/10.1108/JIC-11-2016-0118 Pillai, K. G., Hodgkinson, G. P., Kalyanaram, G., and Nair, S. R. (2017). The negative effects of social capital in organizations: A review and extension. International Journal of Management Reviews, 19(1), 97-124.‏ https://doi.org/10.1111/ijmr.12085 Putro, H. P. N., Rusmaniah, R., Mutiani, M., Jumriani, J., and Subiyakto, B. (2022). The relevance of social capital in efforts to develop entrepreneurship education. Journal of Education and Learning (EduLearn), 16(3), 412-417. https://doi.org/10.11591/edulearn.v16i3.20384 Ringle, C. M., Wende, S., and Becker, J.-M. 2022. "SmartPLS 4." Oststeinbek: SmartPLS GmbH, http://www.smartpls.com. Robledo, J., Sanchez, V., Arán, M. and Molina, M. (2015), “The moderating role of gender on entrepreneurial intentions: a TPB perspective”, Intangible Capital Journal, 11(1), pp. 92-117. http://dx.doi.org/10.3926/ic.557 Ruiz-Fernández, L., Marco-Lajara, B. and Seva-Larrosa, P. (2023): The U-shaped relationship between intellectual capital and hotel performance. The moderating effect of managerial gender. In Current Issues in Tourism, pp. 1–14. DOI: 10.1080/13683500.2023.2195998. Sharma, P. N., Shmueli, G., Sarstedt, M., Danks, N., and Ray, S. (2021). Prediction‐oriented model selection in partial least squares path modeling. Decision Sciences, 52(3), 567-607.‏ https://doi.org/10.1111/deci.12329 Shin, B. (2022). Determinants of social capital from a network perspective: A case of Sinchon regeneration project using exponential random graph models. Cities, 120, 103419. https://doi.org/10.1016/j.cities.2021.103419 Shinnar, R.S., Giacomin, O. and Janssen, F. (2012), “Entrepreneurial perceptions and intentions: the role of gender and culture”, Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 10, pp. 465-493. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2012.00509.x Shiri, N., Shinnar, R. S., Mirakzadeh, A. A., and Zarafshani, K. (2017). Cultural values and entrepreneurial intentions among agriculture students in Iran. International Entrepreneurship and Management Journal, 13, 1157-1179.‏ Thompson, E. R. (2009). Individual entrepreneurial intent: Construct clarification and development of an internationally reliable metric. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 669-694. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2009.00321.x Villanueva-Flores, M., Diaz-Fernandez, M., Hernandez-Roque, D. and van Engen, M. (2021): Psychological capital and entrepreneurship: gender differences. GM 36 (3), pp. 410-429. DOI: 10.1108/GM-07-2020-0231. Vuković, K., Kedmenec, I., Postolov, K., Jovanovski, K., and Korent, D. (2017). The role of bonding and bridging cognitive social capital in shaping entrepreneurial intention in transition economies. Management: journal of contemporary management issues, 22(1), 1-33. https://doi.org/10.30924/mjcmi/2017.22.1.1