نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی موسسه آموزش ,وترویج کشاورزی، رئیس گروه مطالعات ونیازسنجی
2 تهران خیابان آزادی بین نواب ورودکی ساختمان جهاد کشاورزی موسسه آموزش وترویج کشاورزی طبقه 9- دفترآموزش کارکنان
3 استادیارموسسه آموزش وترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی،تهران،ایران
چکیده
هدف این پژوهش تعیین عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی برای شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و بهمنظور شناسایی و رتبهبندی عامل های انگیزشی شرکت کنندگان در دورههای آموزشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تعداد 365 تن از مدیران و کارشناسان بود که بر اساس جدول نمونه گیری مورگان 190 تن از آن ها به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. نوع تحقیق با توجه به هدف کاربردی به لحاظ روش تحلیل داده به جهت بررسی رابطه بین متغیر ها ازنوع تحقیقات علّی ـ ارتباطی بوده و ازنظر اجرا پیمایشی بود.. روش جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامهها انجام شده است. برای تعیین روایی ابزار بر پایه محاسبه میانگین واریانس استخراج شده (862/0< AVE < 500 /0 ) و پایایی ترکیبی (947/0< CR < 852/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود برای پایایی پرسشنامهها از تتای ترتیبی استفاده شد که تتای کل متغیرها 93/0 گزارش شد داده آماری در نرم افزار SPSSwin26 محاسبه گردید نتایج آزمونهای ناپارامتری کروسکال والیس نشان داد که بین دیدگاه گروههای با سابقه کار مختلف، تفاوت معنادار وجود دارد. اما درباره متغیرهای سطوح تحصیلی، گروههای سنّی و جنسیت، کارشناس و مدیران در ارتباط با انگیزش شرکتکنندگان در دورههای آموزش کشاورزی ضمن خدمت تفاوت معناداری وجود ندارد. یافته های تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS نشان داد متغیرهای، افزایش دانش و مهارت، قوانین ومقررات آموزشی و ارتقای شغلی از متغیرهای تأثیرگذار در انگیزش شرکتکنندگان در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان میباشند و سه فرضیه تایید شد. و فرضیات تاثیر تعهد سازمانی، بهبود معیشت و امنیت شغلی برانگیزش شرکت کنندگان در دورههای آموزش کشاورزی ضمن خدمت کارکنان، مورد تایید قرار نگرفت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Effective factors in motivating staff managers and experts to participate in agricultural training courses while serving the Agricultural Research, Education and Extension Organization
نویسندگان [English]
- majidreza khodaverdian 1
- zeidallah heshmati 2
- rahim mirzaei 3
1 Member of the Institute of Education, Agricultural Extension, Head of Scientific Resources Compilation Department
2 تهران خیابان آزادی بین نواب ورودکی ساختمان جهاد کشاورزی موسسه آموزش وترویج کشاورزی طبقه 4 مدیریت مطالعات
3 Assistant Professor of Agricultural Education and Extension Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research was to determine the effective factors on the motivation of managers and staff experts to participate in the training courses while serving the staff of the Agricultural Research, Education and Extension Organization and to identify and rank the motivational factors of the participants in the training courses. The statistical population of this research included 365 managers and experts, of which 190 were selected by simple random method based on Morgan's sampling table. According to the practical purpose, in terms of the data analysis method to investigate the relationship between the variables, the type of research was causal-communicative research, and in terms of implementation, it was a survey. The method of data collection was done using questionnaires. , the questionnaire had convergent validity and adequate reliability for the reliability of the questionnaires from theta An order was used in which the total theta of the variables was reported as 0.93. Statistical data was calculated in SPSSwin26 software. The findings of the analysis of structural equation modeling using PLS software showed that the variables, increasing knowledge and skills, educational rules and regulations, and job Extension are among the influencing variables in the motivation of participants in in-service training courses and three hypotheses were confirmed. And the hypotheses of the impact of organizational commitment, livelihood improvement and job security on the motivation of participants in agricultural training courses while serving employees were not confirmed.
کلیدواژهها [English]
- empowerment
- employee training
- job security
- organizational commitment
- جوکارتنگ، ب. و امیریان زاده، م. (1396). ارائه الگویی به منظور ارزیابی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان جهت شرکت در دورههای آموزشی ضمنخدمت در شرکت پایانههای نفتی ایران بر اساس نظریه تعدیل یافته انتظار. نشر: فصل نامه مطالعات راهبردی نفت و انرژی ، 7 (25)، صص:99-123. - جوکار، ع و شوقی، ع. (1396). نقش آموزش سازمانی و توانمند سازی نیروی انسانی در افزایش تولید؛ نشر: توان آفرین روستا. - حیدری فمی تفرشی، غ. (1395). «بررسی عوامل مؤثر «انگیزش، تعهد، آموزش» بر کارایی نیروی انسانی شهرداری نصیر شهر پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. - خلیل الهی، س م .(1397). شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش انتقال آموزشهای ضمن خدمت مجازی و ارتباط آن با شیوههای فعال تدریس معلمان ابتدایی: پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم وپژوهشات تهران. - دلگرم، م و اعتماد اهری، ع.(1395). بررسی رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت و انگیزش شغلی در بین کارکنان بانک صادرات، سرپرستی شمال تهران. انتشارات:سومین اجلاس بینالمللی پژوهش در علوم و فنّاوری. - رمضانی اردی، ع.(1398). طراحی و اعتبار یابی الگوی آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان دولت. رساله دکتری رشته تکنولوژی آموزشی . دانشگاه علامه طباطبائی تهران . - سلیمانی، ت .(1397). بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاء انگیزش شغلی کارکنان اداره کل آموزشوپرورش استان اردبیل پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل . - شادبهر، م و کاظم پور، ا .(1395). شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزه ی کارکنان ادارات گیلان جهت شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت . انتشارات مرجع دانش ناشر مقالات اجلاسها در ایران. - صادقی، ا همکاران.(1393). عوامل مؤثر برانگیزش پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر بجنورد جهت شرکت در برنامههای آموزش ضمن خدمت. نشر : پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، تهران. - فتحی آذر ، ا و همکاران(1395). پدیدارشناسی عوامل مؤثر و برانگیزاننده در کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان. نشر: فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی3 (12)، صص47-56. - فلاح، م .(1400). بررسی ارتباط بین تسهیم دانش و افزایش انگیزش کارکنان آموزشوپرورش شهرستان محمودآباد. پایاننامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی آمل، دانشکده علوم انسانی. - ملـک سـعیدی، ح،. آجیلـی، ع. و رضایـی مقـدم، ک.(1388).عامـل هـای مؤثر بر دانش کارشناسـان کشـاورزی سـازمان جهاد کشـاورزی اسـتان خوزسـتان نسـبت بـه کشـاورزی ارگانیک. علـوم ترویج و آمـوزش کشـاورزی، 6 (2)، صص49-61 - متند،ن.(1388).بررسـی اثـرات و سـودمندی هـای آمـوزش هـای ضمـن خدمـت در سـازمان هـای جهادکشـاورزی. پژوهـش مدیریـت آمـوزش کشـاورزی، شـماره (9) ، صص63-70 - نجفی، ز .(1387). بررسی نظریههای انگیزش. نشر: راهکار مدیریت.تهران. - هزاروسی، م .(1394). « تأثیر مدیریت عملکرد و انگیزش شغلی بر عملکرد کارکنان». پایاننامه کارشناسی ارشد. - سازمان اداری و استخدامی کشور.(1380). نظام آموزش کارکنان دولت . سازمان اداری واستخدامی کشور. تهران.
- - Agbo, D. A.(2015).Staff training and development programmes in Nigerian university libraries: The case of michael okpara university of agriculture, Umudike. International Journal of Multidisciplinary Research and Development, 2(2): 553-557. -Cheng, wan-yun tina and Chen. (2015). The Impact of eLearning on Workplace on-the-job Training. International Journal of eEducation, e-Management and e-Learning, 2November, 2015. -Elhamoly, A. I., Koledoye, G. F., & Kamel, A. (2014). Assessment of Training Needs for Egyptian Extension Specialists (SMSs) in Organic Farming Field: Use of the Borich Needs Model. Journal of Agricultural & Food Information, 15(3), 180-190. -Gbollie, C., & Keamu, H. P. (2017). Student Academic Performance: The Role of Motivation, Strategies, and Perceived Factors Hindering Liberian Junior and Senior High School Students -Learning. Education Research International, 2017, 1789084. doi:10.1155/2017/1789084 G. -Kanté, A., Moore, A., Akeredolu, M., Craig Edwards, M., Annor-Frempong, F. & Samba Moriba.(2016). Human resource development for extension and advisory services:Training, Adult learning and field methods. Feed the Future, MEAS Project, USAID. -Rahman, M., Begum, F., & Nahar, N. (2021).Impact of Parenting and Achievement Moti vation on Students' Academic Performance. International Journal of Asia Pacific School Psychology, 2 (2), 38-44. -Steven W Schmidt. (2007). Human Resource Development Quarterly. San Francisco: Vol. 18(4): 481.