آموزش کشاورزی
سنجش ترانظری تاثیر آموزش های حضوری و مجازی مدیریت پسماندهای کشتزاری به گندمکاران روانسر

ناصر ناصری؛ شهپر گراوندی؛ فرحناز رستمی

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 5-21

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364339.1985

چکیده
  رفتار نامناسب با بقایای زراعی می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری بر محیط زیست به همراه داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر مدیریت بقایای زراعی در گندمکاران شهرستان روانسر در سال زراعی 1401-1402 انجام شد. به منظور بررسی تصمیمات و رفتارهای کشاورزان در طی مراحل آموزش، از الگو فراتئوری تغییر (TTM ) به عنوان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی سویگانی نگاشتِ شناختی زیست‌بوم کارآفرینی دانشجویی در آموزش عالی کشاورزی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 22-47

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365320.2003

چکیده
  چکیده این پژوهش با بهره‌گیری از دو روش تحقیق در قالب یک طرح تحقیق متوالی به انجام رسید. در ابتدا، با تشکیل گروه کانونی متشکل از گروهی از دست‌اندرکاران زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (N=22)، نسبت به عارضه‌یابی کارآفرینی دانشجویی به عنوان یک موقعیت مسئله‌مند اقدام شد. در گام تحلیلی از رویکرد توسعه و تحلیل ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شاخص آمادگی پذیرش فناوری (TRI) کشاورزان خوزستان در استفاده از شبکه‌های پیام-رسان آموزش کشاورزی

خدیجه سلیمانی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود یزدان پناه؛ کاترین لوهر؛ اشتفان سیبر؛ مسلم سواری

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 48-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365557.2005

چکیده
  شبکه‌های پیام‌رسان از جمله دستاوردهای عصر پرشتاب پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، پسندیده‌ترین رسانه اجتماعی تلقی شده و به طور چشمگیری مورد اقبال واقع شده‌اند. شبکه‌های پیام‌رسان با پراکنش گسترده و شتاب بالا ابزار مناسبی برای این هدف بویژه دستیابی به هدف‌های آموزشی ـ ترویجی برای کشاورزان هستند. این پژوهش با هدف بررسی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی افرازش کیفیت آموزشی هنرستان های کشاورزی خوزستان

علی پیرامون؛ مسعود برادران؛ مسلم سواری

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 67-88

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365442.2009

چکیده
  هدف آموزش فنون کشاورزی در هنرستان های کشاورزی تربیت نیروی فنی کشاورزی و ایجاد علاقه در آن ها برای تولید محصولات کشاورزی می‌باشد. اما، در این مسیر هنرستان‌های کشاورزی در مقایسه با دبیرستان‌های دیگر از وضعیت آموزشی مطلوبی برخوردار نیستند و در تعلیم و تربیت با مشکل‌های پرشماری روبرو هستند. عمده این چالش ها و مساله‌ها در سویگان آموزشی، ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
توازن میان فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در مدیریت آموزش عالی کشاورزی: یک تحلیل محتوای کیفی

فاطمه سلیمانی؛ مسعود بیژنی؛ فاطمه سپهوند

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 89-105

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365679.2010

چکیده
  یکی از چالش‌های اصلی در حوزه آموزش عالی کشاورزی، چگونگی تعادل میان دو عرصه آموزش و پژوهش است. هدف اصلی این مطالعه، تحلیل محتوای تعادل میان آموزش و پژوهش در عرصه کشاورزی بود. به منظور دستیابی به این هدف، از روش مرور نظام‌مند در قالب تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. پس از جستجو و ارزیابی مطالعات مرتبط، 125 مطالعه به عنوان نمونه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای شرکت در دوره های آموزش کشاورزی ضمن خدمت

مجید رضا خداوردیان؛ زید اله حشمتی؛ رحیم میرزایی ملااحمد

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 107-134

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365823.2013

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی برای شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و به‌منظور شناسایی و رتبه‌بندی عامل های انگیزشی شرکت کنندگان در دوره‌های آموزشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تعداد 365 تن از مدیران و کارشناسان بود که بر اساس جدول نمونه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
کیفیت سنجی خدمات آموزشی و فنی شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان‌تهران

محسن ملک لی؛ امیر علم بیگی؛ یوسف حجازی؛ سید محمود حسینی

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 135-159

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365885.2015

چکیده
  ترویج کشاورزی به دلیل ماهیت حیاتی که در فقرزدایی و افزایش امنیت غذایی دارد، ضروری است تا طی رویکرد تکثرگرایی در ترویج کشاورزی ورود و مانایی کنشگران جدید را به جد مورد توجه قرار دهد. یکی از این کنشگران بخش خصوصی است که موضوع کیفیت ارائه خدمات آموزشی به این بخش توسط ارائه‌دهندگان خدمات فنی کشاورزی اهمیتی مضاعف دارد. در این رابطه کارایی ...  بیشتر