نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران

2 استاد و هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان،ایران

3 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران

10.22092/jaear.2024.365442.2009

چکیده

هدف آموزش فنون کشاورزی در هنرستان های کشاورزی تربیت نیروی فنی کشاورزی و ایجاد علاقه در آن ها برای تولید محصولات کشاورزی می‌باشد. اما، در این مسیر هنرستان‌های کشاورزی در مقایسه با دبیرستان‌های دیگر از وضعیت آموزشی مطلوبی برخوردار نیستند و در تعلیم و تربیت با مشکل‌های پرشماری روبرو هستند. عمده این چالش ها و مساله‌ها در سویگان آموزشی، پژوهشی، نهادی و ساختاری است. هدف این پژوهش طراحی مدل افرازش کیفیت هنرستان‌های کشاورزی استان خوزستان بود. این پژوهش از جنبه ماهیتی کاربردی و از جهت گردآوری داده‌ها میدانی بوده است. برای دستیابی به هدف‌های تحقیق از تلفیق تحلیل شبکه‌ و مدل تعالی کیفیت بنیاد اروپایی استفاده گردید. سپس، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 28 نفر هنرآموز از پنج هنرستان کشاورزی استان خوزستان در گرایش‌های کشاورزی انتخاب شدند. پردازش داده‌ها با استفاده از نرم ‏افزار سوپردسیژن انجام شد. یافته‌ها گویای آن بود که از دیدگاه هنرآموزان جهت دستیابی به تعالی کیفیت آموزشی به ترتیب معیارهای منابع و شرکا(وزن نرمال شده 267/0)، منابع انسانی(وزن نرمال شده 241/0) و رهبری(وزن نرمال شده 172/0) بالاترین اولویت را دارا می‌باشند. همچنین، از دیدگاه هنرآموزان در زیرمعیارهای رهبری؛ راهکار نظارت بر پذیرش هنرجویان با کیفیت علمی بالا؛ خط‌مشی و راهبرد، راهکار تمرکززدایی و اعطای اختیارات به مدیران؛ منابع انسانی، راهکار استخدام نیروی انسانی کارآمد در بخش‌های آموزشی، حراست و تکنسین‌های کشاورزی؛ منابع و شرکا، راهکار توجه به عوامل معیشتی هنرآموزان و کارکنان و در زیرمعیارهای فرآیندها، راهکار بالا بردن کیفیت کارگاه‌های آموزشی بیشترین اهمیت را دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Model of Enhancing the Educational Quality of Agricultural Secondary Schools in Khuzestan Province

نویسندگان [English]

  • ALI piramoon 1
  • Masuod Baradaran 2
  • Moslem Savari 3

1 Graduate of Doctoral Agricultural Extension and Education, Department of Agricultural Extension and Education, Agriculture Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran

2 Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzes tan, Mollasani, Iran

3 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan.iran

چکیده [English]

The goal of agricultural science education at the level of agricultural secondary schools is to train human resources and create interest in them for agricultural production. But in this route, the agricultural secondary schools do not have a good educational status compared to ordinary schools, and they face several problems on the way to education. Most of these challenges have been in educational, research, institutional and structural dimensions. The purpose of this research was to design a model for the excellence of the quality of agricultural secondary schools in Khuzestan province. This research has been applied in nature and descriptive in order to collect data. To achieve the research goals, a combination of the the analytical network process method and the EFQM quality excellence model was used. Then, using the targeted sampling method, 28 Teachers from the five agricultural secondary schools Khuzestan province was selected in various agricultural fields. The findings showed that from the perspective of teachers to achieve the model of quality excellence in the order of criteria of resources and partners، Leadership and human resources have the highest priority. Also, from the perspective of teachers in leadership sub-criteria; strategies for monitoring the acceptance of high-quality students, Policy and strategy, decentralization and granting powers to managers, Human resources, the recruitment of efficient human resources in the educational, security and agricultural technicians sectors, resources and partners, paying attention to the livelihood factors of teachers and employees, and processes, increasing the quality of workshops of the greatest importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Secondary Schools
  • Agricultural Teachers
  • Quality of Agricultural Education
  • Analytical Network Process
تقی بیگی، م.، و خسروی‌پور، ب. (1399). آسیب‌شناسی هنرستان‌ها و مراکز آموزش کشاورزی از نظر هنرجویان، مدیران و آموزشگران. نشریه علمی فناوری آموزش، 14(3)، 642-629.
سعدی، ح.، و لطیفی، س. (1390). آسیب‌شناسی مراکز آموزش کشاورزی همدان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 42، شماره 4، صص 679-669.
صفا، ل.، و آذرنژاد، ک. (1396). تأثیر مؤلفه‌های صلاحیت حرفه‌ای بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان‌های کشاورزی استان‌های شمال غرب کشور. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 41، صص 146-130.
علیخانی دادوکلایی، م.، و چرمچیان لنگرودی، م. (1393). مدل یابی معادله ساختاری رضایت شغلی آموزشگران هنرستان‌های کشاورزی استان مازندران. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 28، شماره 3، صص 204-212.
عبدالهی، ب.، و انصاری جابری، م. (1392). ارزشیابی مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM. فصلنامۀ مهارت‌آموزی، صص 66-53.
میرفخرالدینی، ح.، فرید، د.، و صیادی تورانلو، ح. (1388). به‌کارگیری مدل EFQM در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی (مطالعه موردی: بیمارستان‌های یزد). مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی شهید صدوقی یزد، دوره هفدهم، شماره دوم، بهار 1388، صص 175-163.
موحد محمدی، ح.، علیرضایی، م.، شعبانعلی فمی، ح.، و پورآتش، م. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش‌های متوسطه کشاورزی: مرکز آموزش کشاورزی حاجی‌آباد هرمزگان. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 45(1): 114-105.
مرسلی، ژ.، و یاری حاج عطالو، ج. 1400. ارائه مدل آموزشی برای معاونین مدارس ابتدائی مجری طرح EFQM در آذربایجان شرقی بر مبنای نیازسنجی آموزشی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال پانزدهم، شماره 3، صص 75-53.
Abdolahzadeh, F., Nicnam, F., and Alizadeh, M. (2007). Determining the most important factors influencing educational planning from the student's views. Paper presented in the 8th National Conference On Medical Education. Iran, Kerman: Kerman University of Medical sciences.
Asadollah Pour, A. S. (2007). Evaluation of training courses for farmers: Case, Mazandaran Province. Journal of Agricultural Science and Technology Development, 2(2):99-110. Baliyan, S. P., and Nenty, H. J. (2015). Demographic Factors Influencing Senior Secondary School Students Attitude towards Agriculture in Botswana. International Journal of Education and Research. 3(10): 457-470.
Ceylan, E., and Akerson, V. (2014). Comparing the low and highperforming schools based on the TIMSS in the United States. Education and Science, 39(173):299–309. Chukwudum, O. (2013). Effective utilization of the school farm as instructional initiative for developing agricultural interest among primary school children in Nigeria. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(6). DOI: 10.5901/ajis.2013.v2n6p113
DiBenedetto, C. A., Willis, V. C., and Barrick, R. K. (2018). Needs Assessments for School-based Agricultural Education Teachers: A Review of Literature. Journal of Agricultural Education, 59(4):52-71.
Egunsola, A. O. E. (2014). Influence of Home Environment on Academic Performance of Secondary School Students in Agricultural Science in Adamawa State Nigeria. IOSR Journal of Research & Method in Education, 4(4): 46-53.
Fauziah, A. (2008). Presage, Context, Process and Product Influencing Variables in Literature Instruction in ANESL Context Gema Online. Journal of Language Studies, Vol. 8. FAO. (2018). Eradicating Extreme Poverty: What is the role of Agriculture? Global Forum on Food security and Nutrition (FSN Forum), Available:www.fao.org/CA0989EN/1/08.18
Hosseini, S. M., and Yaghobi., J. (2005). Survey barriers to entrepreneurship in agricultural. hig her education & strategles to its strengthen proceedings of conference on Agricultural Education, Tehran. Kibaara, T. M., and Ndirangu, L. M. (2014). Parental involvement in their children’s academic achievement in public secondary schools: A case of Kieni-West Sub-County, Nyeri County-Kenya. International Journal of Education and Research, 2(11): 411-422.
Narad, A., and Abdullah, B. (2016). Academic performance of senior secondary school students: Influence of parental encouragement and school environment. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities Special Issue, 3(2): 12-19.
Otekunrin, O., Otekunrin, O. A., and Oni, L. O. (2019). Attitude and Academic Success in Practical Agriculture: Evidence from Public Single-Sex High School Students in Ibadan, Nigeria. Asian Journal of Advanced Research and Reports, 4(3): 1-18.
Opfer, V. D. and Pedder, D. (2011). Conceptualizing teacher professional learning. Review of Educational Research. 81(3): 376-407.
Singh, S.P., Malik, S., and Singh, P. (2016). Factors affecting academic performance of students. Paripex - Indian Journal of Research, 5(4): 176-178.
Taghibaygi, M., Rafe, M and Moosavi, A. (2015). Analysis Students’ Motivation in Vocational Schools and Agricultural Training Centers in Kermanshah Province toward Studying the Field of Agriculture. Int. J. Adv. Biol. Biom. Res, 2015; 3 (1), 105-114.
Twenter, J. P., and Edwards Based, Agricultural Education (SBAE): A Historical Inquiry. Journal of Agricultural Education, 58(3), 275-292.
Taghibaygi, M., Rafe, M., and Moosavi, A. (2014). Analysis Students’ Motivation in Vocational Schools and Agricultural Training Centers in Kermanshah Province toward Studying the Field of Agriculture. International Journal of Advanced Biological and Biomedical Research, IJABBR- eISSN: 2322-4827.
Waithera, K. S. (2013). Challenges to teaching and learning of agriculture in secondry scholls in KAKUYUNI dividion, Kanngundo District, Machakos County, KENYA. A thesis Submitted in partial fulfilments of the pequirment for the degree of masters in education (Curriculun Studies) in the school of education department of educational managment policy and curriculum studies of KENYATTA University, novembre, 2013
Waiganjo, M., and Waweru, B. N. (2018). Improving Agricultural Productivity through Effective Teaching of Agriculture Science to Girls in Secondary Schools, Kenya. International Journal of Innovative Research and Advanced Studies (IJIRAS), 5(11), 24-28.