نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادگروه ترویج آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه بو علی سینا همدان، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه ترویج و اموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا ، همدان، ایران

3 دانش آموخته دکتری گروه ترویج و اموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا ، همدان، ایران

10.22092/jaear.2025.366727.2029

چکیده

زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار می‌باشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 تن از زنان روستایی از 12 روستای بخش حومه شمالی شهرستان اسلام‌آباد غرب می‌باشند که به طور مستقیم در فعالیت‌های کشاورزی مشارکت دارند. از این تعداد با استفاده از جدول مورگان شمار 324 تن به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده و با استفاده از روش انتساب متناسب صورت گرفته است. پژوهش کاربردی حاضر از نوع علی-ارتباطی است و به شیوه پیمایشی با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصان، همچنین روایی (AVE) پرسشنامه به مقدار 613/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (93/0-75/0) و آلفای ترکیبی (94/0-78/0) طی فرایند پیش آزمون محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با کمک نرم افزارهای آماری SPSS Ver.23 و SmartPLS3 و استفاده از روشهای آماری همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است. یافته‌های بخش توصیفی نشان داد اولویت بدست آمده در هریک از عوامل برحسب ضریب تغییرات شامل: میزان دسترسی به بیمه، حمایت و پشتیبانی دولت در برگزاری کلاسها، استفاده از پیامک‌ها، شرکت در رویدادها و فعالیت‌های روستایی می باشند. نتایج ضرایب بتای استخراج شده طی تحلیل مسیر بر اساس خروجی پی ال اس، ، نشان داد به ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل آموزشی-ترویجی، عوامل دولتی و سازمانی، سرمایه اجتماعی با ضرایب 303/0، 280/0، 277/0، 271/0 بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی آموزشی زنان روستایی دارند. پیشنهاد می‌شود با ایجاد انگیزه در زنان روستایی از طریق برگزاری کارگاه ها و برنامه های حمایتی - انگیزشی، خودسازمان‌دهی زنان روستایی، و ارتقای دانش و نگرش آنان در زمینه کشاورزی پایدار و امنیت غذایی اقدام گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Factors Affecting the Ability of Rural Women to Do Sustainable Agriculture in Islamabad Gharb County

نویسندگان [English]

  • Reza Movahedi 1
  • Soraya Moradi 2
  • Taraneh Sarami Froushani 3

1 Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran

2 Master's degree, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran

3 Agricultural Extension and Education Dept., Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.

چکیده [English]

Rural women need empowerment in various dimensions., as an effective group in rural communities development. The present study aims to examine the educational empowerment of rural women and the educational, promotional, economic, and social factors affecting it in the context of sustainable agriculture, conducted in the year 2023. The statistical population studied consists of 2,054 rural women from 12 villages in Islamabad Gharb County, who are directly involved in agricultural activities. From those, 324 individuals were selected as the samples using Morgan's table during a simple random method. This applied research is correlational-causal and conducted through a survey using a questionnaire. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts, and the average variance extracted (AVE) was validated at 0.613. The reliability of the questionnaire was measured based on ordinal Alpha (ranging from 0.75 to 0.93) and composite alpha (ranging from 0.78 to 0.94) through a pre-test process. Data analysis was performed using the statistical software SPSS Ver. 23, Smart PLS 3, and statistical methods like correlation and confirmatory factor analysis. The results of the extracted beta coefficients from path analysis based on the PLS output showed that economic factors, extension education factors, governmental and organizational factors, and social capital had the highest impact on the educational empowerment of rural women, with coefficients of 0.303, 0.280, 0.277, and 0.271, respectively. It needs to motivate rural women through workshops and supportive-motivational programs, encourage their self-organization, and enhance their knowledge and attitudes regarding sustainable agriculture and food security.

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational empowerment
  • rural women
  • sustainable agriculture
  • extension education factors
ابوالفتح زاده، ز. یوسفی، ع. امینی، ا. م. (1395). ارزیابی عوامل مؤثر در توانمندسازی زنان روستایی شهرستان اصفهان. پژوهشنامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال هفتم، شماره اول. بهار 1395. 27-1. امیرامینی خلف لو، م. خسروی بابادی، ع. رضازاده بهادران، ح. ر. بیات، پ. و حسنی بافرانی، ع. (1400). عامل‏های آموزشی مؤثر بر توانمندسازی زنان تسهیلگر روستایی در استان‌های بوشهر و هرمزگان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی (59)124،13-105 بهروزه، س. حاجی، ل. آقاعباسی، ن. (1398). عوامل مؤثر بر مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های کشاورزی روستاهای شهرستان جیرفت. تعاون و کشاورزی، 8(32)، 1-26 تاراسی، ز.کریم زاده، ح.آقایاری، م.(1398).
بررسی عوامل و محرک‌های مؤثر بر توانمندسازی زنان روستایی (مورد مطالعه: شهرستان زنجان). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی.19(54):237-257 . جلیلیان، س. محمدی، ی. (1399).
پیش‌بینی معیشت خانوارهای روستایی بر مبنای شاخص توانمندسازی زنان در بخش کشاورزی استان همدان پژوهش‌های روستایی 11(3)،537-534 خرمی، ش. راحلی، ح. جاودان، الف و کریمی نژاد، ف. (1401).
بررسی عوامل موثر بر پایداری کشاورزی در بین کشاورزان شهرستان مشکین شهر. دانش کشاورزی وتولید پایدار، 32 (1)، 358-343. رحمتی، ن. ایرجی راد، ا. منسوب بصیری، م. (1398).
تأثیر دوره‌های آموزشی ترویجی بر توانمندی اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق اعتبارات خرد استان سمنان. 1398-(49): 16-3. روستا، ک. تاجریزی، ا. زمانی پور، ا (1389). عوامل مؤثر بر مشارکت زنان روستایی در تعاونی‌های تولید. مجله تعاون، سال. بیست یکم دوره جدید، شماره 2 . سپهوند، ف. کریمی، س. (1399).
پیشران‌های آموزشی مؤثر بر توانمندسازی اقتصادی زنان روستایی شهرستان نهاوند در توسعه کسب‌وکارهای خانگی، نشریه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 12(54)، 52-30. سعدالهی، پ. (1399).
توانمندسازی زنان روستایی با نگاهی به تجربه رواندا، هفتمین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در مدیریت، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی اصفهان. شاهی مریدی، ر،. کاظمی، ح. و کامکار، ب. (1396) .
ارزیابی وضعیت توسعه کشاورزی پایدار در استان گلستان. دانش کشاورزی و تولید پایدار، 21 (1)، 223-215 صادق زاده، ب. محبی، س. (1400).
بررسی موانع توانمندسازی مدیریتی و پیشرفت شغلی زنان شاغل در سازمان‌های دولتی ایران، سومین همایش ملی مدیریت دانش و کسب ‌و کارهای الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی مشهد. عنابستانی، ع. صادقلو، ط. مرادی، ک. (1397).
تحلیل نقش مدیریت پروژه‌های کارآفرینانه در توانمندسازی زنان روستایی مورد: اعضای نظام صنفی کشاورزی شهرستان محلات. فصلنامه اقتصاد نما و توسعه روستایی، سال هفتم، شماره 1، صص 219-203. غفاری, س. ر. (1392).
کارکرد اقتصادی زنان روستایی در فرآیند توسعه پایدار (مطالعه موردی: استان چهارمحال و بختیاری). فصلنامه علمی- پژوهشی اطلاعات جغرافیایی « سپهر. (86-1)22، 42-35. قاسمی، م. علیزاده، ل. قندهاری، ا. (1397). تدوین استراتژی‌های توانمندسازی روان‌شناختی زنان روستایی با استفاده از ابزارهای مدیریت استراتژیک، یک زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دوره 16، شماره 1، صص 79-109. کامکار، ب. و مهدوی دامغانی، ع. م. 1387.
مبانی کشاورزی پایدار. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. کرمی دهکردی, الف و بابایی، ر. (1397).
تحلیل نیازهای اطلاعاتی زنان روستایی جهت مدیریت پایدار منابع طبیعی (مطالعه موردی در حوزه آبخیز قزل تپه استان زنجان). علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران(1)14، 163-184. محمدی، ی. عواطفی اکمل، ف. ضمیری آراسته، م. (1397).
اثرات تأمین مالی خرد و توانمندسازی زنان روستایی در استان‌های کرمانشاه و همدان. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، جلد 7، شماره 26، صص 188-169. مقدس فریمانی، ش. میرترابی، م. س. (1398).
تأثیر دوره‌های آموزشی ترویجی بر توانمندی اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق اعتبارات خرد استان سمنان، نشریه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 11(49)، 90-71. موحدی، ر. و سلیمانیان بروجنی، ج. (1400).
تحلیل عوامل مؤثر بر نظام دانش و اطلاعات کشاورزی زنان روستایی در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان بروجن. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 17(ویژه‌نامه)، 103-89. میکانیکی، ج. شیرزور علی آبادی، ز. قاسمی، ف. (1400). تأثیر کسب وکارهای خانگی بر توانمندسازی زنان روستایی (مورد مطالعه: بخش مرکزی شهرستان درمیان). .مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، (3)15، 179-210. نعمت الهی، م. ج. کابلی، س. ح. یزدانی، م. ر. محمدی، ی. (1396).
نقش میانجی اعتبارات خرد در توانمندسازی زنان روستایی و کاهش اثرات اقتصادی-اجتماعی ریز گردها (مطالعه موردی: پروژه بین‌المللی ترسیب کربن خراسان جنوبی). فصلنامه پژوهش‌های فرسایش محیطی، سال هفتم، شماره 28، صص 116-102. یادآور، ح. پاکروح، پ. (1400).
تعیین مولفه های موثر بر رفتار مصرفی محصولات سالم و ارگانیک بر اساس مدل بزنف.پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی. (2)14، 80-92. یعقوبـی، ج. زیارتـی، م. شـمس، ع. (1395).
تحلیـل عاملـی راهکارهـای بهبود توانمندی شـغلی زنان. سرپرسـت خانوار روسـتایی: مطالعه موردی شهرسـتان شـیروان، روسـتا و توسـعه، 89-5:99. یوسفی نژاد، م.، لاریجانی، م.، شبیری، س.م.، و رضایی، م. (1401). طراحی الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار (مطالعه موردی: استان تهران). پایداری، توسعه و محیط زیست, 3(2), 87-112.
Basha, M.B., & Lal, D. (2019). Indian consumer attitudes towards purchasing organically produces food: An empirical study, journal-of-cleaner production, Vol 215, 99-111. Retrieved from Https://www.journals.elsevier.com. Czyżewski, B., Prędki, A., & Brelik, A. (2024). Importance of women empowerment for eco‐efficiency of small farms in the context of other social factors: Building sustainable agriculture in Central and Eastern European countries. Sustainable Development. https://doi.org/1002/10/sd.2989 Esteban Ibanez, M., Musitu Ferrer, D., Amador Munoz, L. V., Claros, F. M., & Olmedo Ruiz, F. J. (2020). University as change manager of attitudes towards environment (The importance of environmental education). Sustainability, 12(11), 4568. Fatima, S. (2023). Rural development and education: critical strategies for ending child marriages. Fatima, S. Rural Development and Education: Critical Strategies for Ending Child Marriages. Archives of the Social Sciences: A Journal of Collaborative Memory, 1(1), 1-15. Fenanlampir, A., Leasa, M., & Batlolona, J. R. (2021). The Development of Homogeneity Psycho Cognition Learning Strategy in Physical Education Learning. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 1047-1059. ‏‏García-Pérez, L., García-Garnica, M., & Olmedo-Moreno, E. M. (2021). Skills for a working future: How to bring about professional success from the educational setting. Education sciences, 11(1), 27. Ghosh, S., Mahapatra, M. S., Tandon, N., & Tandon, D. (2024). Achieving sustainable development goal of women empowerment: A study among self-help groups in India. FIIB Business Review, 13(4), 477-491. ILO. (2006). Vocational education and training institutions. A management handbook. Retrieved from Geneva, Switzerland: https://www.ilo.org/public/libdoc/ilo/2006/106B09_ 15_engl.pdf Khademi Kolahlou, M., Rahimi, B., & Rahimi, M. J. (2023). Proportion of Technical and Vocational Education and Training (TVET) and Distribution of Employment in Iran. Strategic Research on Social Problems, 12(4), 73-100. Kumar, S., Nagal, G., Kar, P., & Lal, B. (2024). Impact of Organic Farming Training on the Knowledge of Farm Women: A Pre-Post Analysis.Indian Res. J. Ext. Edu. 24 (2), 73-79. Mahato, J., & Jha, M. K. (2024). Does social capital promote sustainable livelihood? Mediating effect of women entrepreneurship. International Journal of Sociology and Social Policy, 44(5/6), 448-461. Masekoameng, M. R., & Molotja, M. C. (2023). Contribution Of Indigenous Food Preservation And Processing Practices To Food Security Of Rural Households In Sekhukhune District Of Limpopo Province, South Africa. African Journal of Food, Agriculture, Nutrition and Development, 23(7), 24115-24135.‏ Mudiyanselage, B. D. D. (2024). Analysis of Women’s Empowerment through Microcredit: Case Study of Samurdhi Program in Sri Lanka. European Journal of Economics, 4(1), 37-47. Mushtaq, R., Dastane, O., Rafiq, M., & Başar, B. D. (2023). Women financial inclusion research: a bibliometric and network analysis. International Journal of Social Economics, 50(8), 1169-1185. Nyamweru, J. C., Ndayitwayeko, W. M., Kessler, A., & Biemans, H. (2024). Fostering sustainable agriculture in Burundi: which competencies for change-agents should vocational agriculture education prioritize?. The Journal of Agricultural Education and Extension, 30(3), 341-361. OECD. (2020). Improving education outcomes for students who have experienced trauma and/or adversity. Paris, France. Ogbari, M. E., Folorunso, F., Simon-Ilogho, B., Adebayo, O., Olanrewaju, K., Efegbudu, J., & Omoregbe, M. (2024). Social Empowerment and Its Effect on Poverty Alleviation for Sustainable Development among Women Entrepreneurs in the Nigerian Agricultural Sector. Sustainability, 16(6), 2225. Pandey, V. K., Shanko, A., & Kaul, M. (2024). Influential Factors on Women's Participation in Agricultural Cooperative in the Digital Era. EAI Endorsed Transactions on Scalable Information Systems, 11(4). DOI: https://doi.org/4108/10/eetsis.4836. Quisumbing, A., Cole, S., Elias, M., Faas, S., Galiè, A., Malapit, H., ... & Twyman, J. (2023). Measuring women’s empowerment in agriculture: Innovations and evidence. Global Food Security, 38, 100707. Reed MS, Fraser ED & Dougill AJ. 2006. An adaptive learning process for developing and applying sustainability indicators with local communities. Ecological Economics, 59(4), 406-418. Roy R & Chan NW. 2012. An assessment of agricultural sustainability indicators in Bangladesh: Review and synthesis. The Environmentalist, 32(1): 99-110. Sarker, T., Roy, R., Yeasmin, S., & Asaduzzaman, M. (2024). Enhancing women's empowerment as an effective strategy to improve food security in rural Bangladesh: A pathway to achieving SDG-2. Frontiers in Sustainable Food Systems, 8, 1436949. Susilowati, E., Zainal, V. R., & Hakim, A. (2023). Analysis of the Effectiveness of Education and Training For Employees in Improving Performance in the Directorate General of Teachers and Educational Personnel of the Ministry of Education, Culture, Research and Technology. Journal of Economics and Business UBS, 12(5), 3348-3357. Tanjela, H. (2018). Asian Business Review: Empowering Women through E-Business: A Study on Women Entrepreneurs-in Dhaka City, 8 (3): 153-160. UNESCO. (2014). Sustainable Development Begins with Education: How Education Can Contribute to the Proposed Post- 2015 Goals [Accessed 9 August 2024]. www.globaleducationfirst.org/4443.htm/. UNESCO. (2018). What is Global Citizenship Education? Accessed 15 September 2024. https://en.unesco.org/themes/gced/definition.