نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استاد برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه رهبری و توسعه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 دانشیار مرکز آموزش عالی امام خمینی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران

10.22092/jaear.2024.367085.2031

چکیده

محتوا در برنامه آموزشی ترویج کشاورزی به عنوان عنصر اصلی آموزش در طول تاریخ و در کشورهای مختلف مورد توجه بوه است. به این دلیل که شالوده انتقال دانش و توسعه مهارت کشاورزان است و بر فرآیندهای تصمیم‌گیری و شیوه‌های کشاورزی آنها تأثیر می-گذارد. بررسی انتقادی محتوای ارائه‌شده از طریق برنامه‌های آموزشی ترویج کشاورزی برای اطمینان از اثربخشی آن‌ها ضروری است؛ زیرا عملکرد نظام ترویج کشاورزی تا حد زیادی به مناسب‌بودن محتوای آن بستگی دارد. هدف پژوهش حاضر تحلیل نظام‌مند محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی از طریق مطالعه اسناد بود. این پژوهش با رویکرد کیفی انجام شد و در این راستا روش مرور نظام‌مند مورداستفاده قرار گرفت. جهت گردآوری داده‌ها مقالات از پایگاه‌داده SCOPUS، از سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۱۸ و با توجه ‌به کلمه‌های کلیدی و ساختار پریزما انتخاب شدند، براین‌اساس تعداد 25 مقاله علمی‌پژوهشی وارد مطالعه شد. منابع با استفاده از تحلیل مضمون و از طریق نرم‌افزار MAXQDA2020 مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. یافته‌های حاصل از تحلیل مقالات، 7 مضمون کلیدی با نقشی محوری در شکل‌دهی محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی معرفی کردند. این مضمون‌های اصلی شامل ارتباط و سازگاری، پایداری، فناوری، سیاست و بودجه، دسترسی و فراگیری، حساسیت فرهنگی و ذی‌نفعان هستند که توسط 24 مؤلفه و 86 کد مفهومی شناسایی شدند. با توجه ‌به نتایج، این مقاله بینش‌های ارزشمندی را در مورد تکامل محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی ارائه می‌کند و بر نیاز به بهبود مستمر و سازگاری در مواجهه با چالش‌های جهانی در حال ظهور تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A systematic review of the content of the training program for agricultural extension

نویسندگان [English]

  • samane yegane 1
  • mahboobeh arefi 2
  • gholamreza shams 3
  • عباس Norozi 4

1 Ph.D. Student in Curriculum planning, Shahid Beheshti Universuty, Tehran, Iran.

2 Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Educational Leadership and Development Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran

4 Associate Professor, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Karaj, Iran

چکیده [English]

The content in the educational program of training extension throughout history and in different countries has been of interest. Critical review of the content provided through agricultural extension and training programs is necessary to ensure their effectiveness; the performance of the extension system largely depends on the appropriateness of its content. The current research was conducted with the aim of examining the content of the training program of agricultural extension, qualitative approach and systematic review method were used to collect data, and the articles from the SCOPUS database, from 2018-2024 and according to the keywords and The prisma structure was selected, so 25 scientific-research articles were included in the study. The sources were carefully examined using thematic analysis and through MAXQDA2020 software. Findings 7 key themes, each of which has a central role in shaping the content of the training program for extension and agricultural training, including communication and compatibility, sustainability, technology, policy and budget, accessibility and inclusiveness, cultural sensitivity and stakeholders. These are introduced by 24 components and 86 codes. According to the results, this article provides valuable insights on the evolution of agricultural extension and training curriculum content and emphasizes the need for continuous improvement and adaptation in the face of emerging global challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • content
  • agricultural extension
  • training
  • systematic review
  • thematic analysis
رعنایی، ح.، و مرتضوی، م. (۱۳۹۵). اصلاحات ساختاری در نظام ترویج کشاورزی ایران تهران: نشر آموزش کشاورزی ساداتی‌نژاد (۱۴۰۱). خبرگزاری ایرنا. سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی ۱۱.۷ درصد است. https://irna.ir/xjJZBr عزیزی خالخیلی، طاهر، کریمی گوغری، حمید، و اکبرپور، معین. (۱۳۹۵). انگیزه کشاورزان برای شرکت در برنامه های‌های آموزشی مراکز جهاد کشاورزی: موردمطالعه استان مازندران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، - (۳۹)، 54-66. SID. https://sid.ir/paper/200464/fa عزیزی، ش.، سروری، ع.، نظیفی، ح.، جهانی، ر.، و رزمجو، ا.(۱۳۹۵) نقش نظام نوین ترویج کشاورزی در توانمندسازی بخش کشاورزی در عرصه‌های تولیدی مطالعه موردی مرکز جهاد کشاورزی انجیرلو ششمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران ملاحظات ترویج در پایداری کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست در شرایط تغییرات اقلیمی، دانشگاه شیراز. علیزاده، ندا، محمودی، مریم، فریمانی، شهرام و دیگران (۱۳۹۷). طرح پژوهشی شناسایی چالش‌ها و استلزامات نظام نوین ترویج کشاورزی ایران. وزارت جهاد کشاورزی. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
Adeoye, S. O., Batarseh, F., Brown, A. M., & Kaufman, E. K. (2024). Understanding the Landscape of Cyberbiosecurity for Integrative Educational Programming.‏ 67(1):207-217. https://doi.org/10.13031/ja.15739 Altalb, A. A. T. (2019). The application level of agricultural extension recommendations for the drip irrigation technology in Rabia District, Ninawa Governorate, Iraq. Plant Archives (09725210), 19(2). ‏ 3211-3216 Altarawneh, R., Al-Sharafat, A., & Altarawneh, M. (2020). An Assessment of the use of Agricultural Marketing Extension among Extension Methods: Insight from Jordan. Asian Journal of Agriculture and Rural Development, 10(1), 109-119.‏ http://doi:10.18488/journal.1005/2020.10.1/1005.1.109.119 Birke, F. M., Lemma, M., & Knierim, A. (2019). Perceptions towards information communication technologies and their use in agricultural extension: case study from South Wollo, Ethiopia. The Journal of Agricultural Education and Extension, 25(1),47-62.‏ https://doi.org/10.1080/1389224X.2018.1524773 Braun, V., & Clarke, V. (2021). Can I use TA? Should I use TA? Should I not use TA? Comparing reflexive thematic analysis and other pattern‐based qualitative analytic approaches. Counselling and psychotherapy research, 21(1), 37-47.‏ DOI: 10.1002/capr.12360 Busindeli, I. M., Nyamba, S. Y., & Akeredolu, M. (2024). HUMAN CAPITAL DEVELOPMENT PROGRAMME FOR MID-CAREER AGRICULTURAL EXTENSION WORKERS: THE CASE OF SOKOINE UNIVERSITY OF AGRICULTURE BSc. AGRICULTURAL EXTENSION AND EDUCATION TRAINING PROGRAMME. African Journal of Food, Agriculture, Nutrition & Development, 24(3). ‏ 25689- 25711. https://doi.org/10.18697/ajfand.128.21055 Chilemba, J., & Ragasa, C. (2020). The impact on farmer incomes of a nationwide scaling up of the farmer business school program: lessons and insights from Central Malawi. The European Journal of Development Research, 32, 906-938.‏ https://doi.org/10.1057/s41287-01900246-y Collantes, R . (2023). The agricultural extensionist in the new millennium: a review. 3(1). 83-96. Davis, K. (2020). Embedding your work in theoretical frameworks of agricultural education and extension. The Journal of Agricultural Education and Extension, 26(5), 421-422.‏ https://doi.org/10.1080/1389224X.2020.1806454 Defrancesco, E., Gatto, P., & Mozzato, D. (2018). To leave or not to leave? Understanding determinants of farmers’ choices to remain in or abandon agri-environmental schemes. Land Use Policy,76,460-470.‏ https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2018.02.026 Dhehibi, B., Dhraief, M. Z., Ruediger, U., Frija, A., Werner, J., Straussberger, L., & Rischkowsky, B. (2022). Impact of improved agricultural extension approaches on technology adoption: Evidence from a randomised controlled trial in rural Tunisia. Experimental Agriculture, 58, e13. 1-16.‏ http://doi:10.1017/S0014479722000084 Eryanto, O., Kuswardani, R. A., Noer, Z., & Aulia, M. R. (2023). The Influence of Agricultural Extension Agents on Pest Management and Farmer Capability for Enhance Productivity in Asahan Regency.Universal Journal of Agricultural Research 11(5): 849-859,‏ http://doi:10.13189/ujar.2023.110510 Eze, E. U., Enyia, C. O., Nwogu, C. V., Ugochukwu, G. C., & Nwaizuzu-Daniel, J. C. (2023). The Role of Extension Agents in Ensuring Increased Productivity for Food Security in Ohaji Egbema, Imo State.‏ International Journal of Food Science and Agriculture, 7(2), 176-181. DOI: 10.26855/ijfsa.2023.06.001 Finlay, L. (2021). Thematic analysis: the ‘good’, the ‘bad’and the ‘ugly’. European Journal for Qualitative Research in Psychotherapy, 11, 103-116.‏ Fofana, B., Halos-Kim, L., Akeredolu, M., Okiror, A., Sima, K., Naibakelao, D.,... & Iseki, F. (2020). Innovative agricultural extension value chain-based models for smallholder African farmers. Frontiers of Agricultural Science and Engineering, 7(4), 418-426.‏ https://doi.org/10.15302/J-FASE-2020358 Franz, N., Piercy, F., Donaldson, J., Richard, R., & Westbrook, J. (2010). How farmers learn: Implications for agricultural educators. Journal of Rural Social Sciences, 25(1), 37-59. Gallup, M. (2021). Sustainable Agriculture Curriculum For 9th-12th Graders. of Education and Leadership Student Capstone Projects.‏ (Dissertation) Glatthorn, A. A., Boschee, F., Whitehead, B. M., & Boschee, B. F. (2018). Curriculum leadership: Strategies for development and implementation. SAGE publications.‏ Gómez, C. J. R., Espinosa, H. R., & Betancur, F. R. (2023). Farmer, Learning and Teaching: A cluster analysis of technology adopters in avocado farming in Colombia. Tropical and Subtropical Agroecosystems, 26(1). ‏1-13. http://doi.org/10.56369/tsaes.4434 Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health information & libraries journal, 26(2), 91-108.‏ DOI:10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x Han, G., & Niles, M. T. (2023). An adoption spectrum for sustainable agriculture practices: A new framework applied to cover crop adoption. Agricultural Systems, 212, 103771.‏ https://doi.org/10.1016/j.agsy.2023.103771 Hartmann, K., & Martin, M. (2021). A Critical Pedagogy of Agriculture. Journal of Agricultural Education, 62(3). ‏ 51-71. https://doi. rg/10.5032/jae.2021.03051 Karamidehkordi, E., Sadati, S. A. H., Tajvar, Y., & Mirmousavi, S. H. (2023). Climate change vulnerability and resilience strategies for citrus farmers. Environmental and Sustainability Indicators, 20, 100317.‏ https://doi.org/10.1016/j.indic.2023.100317 Kumar, R, Ris, N, Chaurasia, N, Biswas, A. (2022). Innovative Approaches in Agriculture. New Delhi Publishers. Lamane, S. A., & Haliq, A. I. S. (2019, October). Individual factors and performance of agricultural extension officer and impact on competence of cocoa farmers. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 343, No. 1, p. 012154). IOP Publishing.‏ oi:10.1088/1755-1315/343/1/012154 Macalister, J., & Nation, I. P. (2019). Language curriculum design. Routledge.‏ Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & PRISMA Group*, T. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Annals of internal medicine, 151(4), 264-269.‏ doi:10.1136/bmj.b2535 Mur, R., Oonk, L., & Bitzer, V. (2016). Quality of content in agricultural extension. KIT, PP, 2.‏ Naylor, L. A., Zheng, Y., Munro, N., Stanton, A., Wang, W., Chng, N. R.,... & Waldron, S. (2023). Bringing Social Science Into Critical Zone Science: Exploring Smallholder Farmers' Learning Preferences in Chinese Human‐Modified Critical Zones. Earth's Future, 11(9), e2022EF003472.‏ https://doi.org/10.1029/2022EF003472 Null, W. (2023). Curriculum: From theory to practice. Rowman & Littlefield.‏ Orajaka, P. U., Chiagozie, A. C., & Chinweike, I. S. (2023). Prospect of Agriculture As A Tool To Successful Entrepreneur In Anambra State.‏ International Journal of Innovative Development and Policy Studies 1(2):17-33, Otoo, J., Musah, R., Olita, T., Ireland, K. B., & Zerihun, A. (2024). Knowledge and perception of cereal farmers and extension agents on fungicide use in northern Ghana. Pest Management Science.‏80:4207-4215. http://doi:10.1002/ps.8124 Padel, S., Levidow, L., & Pearce, B. (2020). UK farmers’ transition pathways towards agroecological farm redesign: evaluating explanatory models. Agroecology and Sustainable Food Systems, 44(2), 139-163.‏ Pinto Padilla, A. F., & Griffin, T. W. (2023). Shiny Apps: The Evolution of Extension Tools from Spreadsheets to New Interactive Dashboards. The Journal of Extension, 61(1), Article 11. https://doi.org/10.34068/joe.61.01.11 Radcliffe, C., Raman, A., & Parissi, C. (2021). Entwining indigenous knowledge and science knowledge for sustainable agricultural extension: exploring the strengths and challenges. The Journal of Agricultural Education and Extension, 27(2), 133-151.‏ https://doi.org/10.1080/1389224X.2020.1828112 Saha, P., Prusty, A. K., & Nanda, C. (2024). Extension strategies for bridging gender digital divide. Journal of Applied Biology & Biotechnology Vol. 12(4), pp. 76-80, https://doi.org/10.7324/JABB.2024.159452 Savari, M., Damaneh, H. E., Damaneh, H. E., & Cotton, M. (2023). Integrating the norm activation model and theory of planned behaviour to investigate farmer pro-environmental behavioural intention. Scientific Reports, 13(1), 5584.‏ https://doi.org/10.1038/s41598-023-32831-x Stellmacher, T., & Kelboro, G. (2019). Family farms, agricultural productivity, and the terrain of food (In) security in Ethiopia. Sustainability, 11(18), 4981.‏ http://doi:10.3390/su11184981 Sujianto, S., Hasibuan, A. M., Mahendri, A. P., Gusti, I., Pribadi, E. R., Pujiharti, Y., ... & Gunawan, E. (2024). Drivers of Organic Rice Adoption Among Smallholder Farmers: Implications for Sustainable Development. International Journal of Sustainable Development & Planning, 19(1). ‏ https://doi.org/10.18280/ijsdp.190127 Tran, T. A., James, H., & Nhan, D. K. (2020). Effects of social learning on rural farmers’ adaptive capacity: empirical insights from the Vietnamese Mekong Delta. Society & Natural Resources, 33(9), 1053-1072.‏ https://doi.org/10.1080/08941920.2019.1693677 Van Campenhout, B., Spielman, D. J., & Lecoutere, E. (2021). Information and communication technologies to provide agricultural advice to smallholder farmers: Experimental evidence from Uganda. American Journal of Agricultural Economics, 103(1), 317-337.‏ http://doi:10.1002/ajae.12089 Xu, Z., Adeyemi, A. E., Catalan, E., Ma, S., Kogut, A., & Guzman, C. (2023). A scoping review on technology applications in agricultural extension. Plos one, 18(11), e0292877.‏ https://doi.org/10.1371/journal.pone.0292877 Wahyono, E., & Huda, N. (2024). The empowerment of indigenous peasants through agricultural extension in Indonesia, 1900–1940. Cogent Arts & Humanities, 11(1), 2335754.‏ https://doi.org/10.1080/23311983.2024. 2335754 Walalayo, P., Far-Far, R. A., & Tuhumury, M. F. (2023). The Level Of Farmer Satisfaction With Field Agricultural Extension Services In The Passo Village Farmer Group, Baguala District, Ambon City. International Journal of Economics, Business and Innovation Research, 2(04), 380-393.‏ Wheeler, S. A., Zuo, A., Bjornlund, H., Mdemu, M. V., van Rooyen, A., & Munguambe, P. (2017). An overview of extension use in irrigated agriculture and case studies in south-eastern Africa. International Journal of Water Resources Development, 33(5), 755-769.‏ https://doi.org/10.1080/07900627.2016.122557