نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربی تمدرس، تهران، ایران.

2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

3 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران.

10.22092/jaear.2025.367071.2032

چکیده

کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است‌ که نیاز به بررسی تجارت الکترونیکی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی تولیدکنندگان از ضرورت‌های به‌ کارگیری مدل‌های تجارت الکترونیکی، این پژوهش با هدف تحلیل نیاز آموزشی معماری‌های تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسان‌رضوی انجام شد. این استان به دلیل تولید بالای گیلاس در کشور و صادرات آن به سایر کشورها نیز انتخاب شد. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته تشخیصی استفاده شد. در فاز کیفی، مرور اسنادی و ادبیات مرتبط انجام و مدل‌های موجود تحلیل گردید. سپس، مدل نظری پژوهش بر اساس نتایج تحلیل‌های کیفی ارائه شد. در فاز کمی، داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی آن از طریق پنل متخصصان و پایایی آن با شاخص پایایی ترکیبی تأیید شده بود جمع‌آوری و تحلیل آماری با نرم‌افزارهایSPSS و AMOS صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش 1365 باغ دار گیلاس در سال 1400 بودند که از میان آن‌ها 300 تن به ‌صورت تصادفی به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد که معماری‌های حراجی‌های الکترونیکی، ارایه‌دهندگان خدمات زنجیره ارزش و بازارهای شخص ثالث بیشترین همخوانی را با نظام اجتماعی مورد بررسی داشتند. بر اساس این یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود که سازمان جهاد کشاورزی با برگزاری آموزش‌های ترویجی، آگاهی باغداران را در مورد مزایای این مدل‌ها افزایش دهد و با فراهم کردن امکانات ارتباطی، کارایی و درآمد آن‌ها را ارتقاء دهد. همچنین، برگزاری گردهمایی‌ها و دوره‌های آموزشی برای اعتمادسازی و اجرای این مدل‌ها در استان تأکید می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Educational Needs of Cherry Producers in Khorasan Razavi Province Regarding E-Commerce

نویسندگان [English]

  • elham monazzah 1
  • ahmad rezvanfar 2
  • Seyyed Hamid Movahed Mohammadi 3

1 PhD s tudent, Department of Agriculture Extension and Education, Faculty of Agricultural, University of TarbiatModares Tehran, Iran

2 Professor, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran.

3 Professor, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran.

چکیده [English]

Agriculture is one of the main pillars of the country's economy, and the need to examine e-commerce in this field is of significant importance. Given the importance of educating and raising awareness among producers about the necessity of implementing e-commerce models, this study aimed to analyze the educational needs of e-commerce architectures among cherry producers in Khorasan Razavi province. This province was selected due to its high cherry production and its exports to other countries. A mixed-methods research approach was employed in this study. In the qualitative phase, a document review and related literature analysis were conducted, and existing models were analyzed. Then, the theoretical model of the study was proposed based on the results of the qualitative analyses. In the quantitative phase, data were collected through a researcher-made questionnaire, whose validity was confirmed through a panel of experts and reliability was verified using the composite reliability index. Statistical analysis was conducted using SPSS and AMOS software. The statistical population of the study consisted of 1,365 cherry farmers in 2021, from which 300 were randomly selected as the sample. The results of second-order confirmatory factor analysis showed that the architectures of electronic auction systems, value chain service providers, and third-party markets had the highest alignment with the examined social system. Based on these findings, it is recommended that the Agricultural Jihad Organization increases farmers' awareness of the benefits of these models through promotional training sessions and enhances their efficiency and income by providing communication facilities. Additionally, holding meetings and training courses to build trust and implement these models in the province is emphasized

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-commerce
  • Agricultural E-commerce
  • B2B E-commerce
  • Cherry E-commerce
  • Cherry Producers of Khorasan Razavi Province
جعفری، س‌م‌ب. و حسینی ابوعلی، م. (1396). بررسی نقش تعدیل‌کنندگی متغیرهای جمعیت‌شناختی بر ریسک‌های ادراک‌ شده پذیرش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی ایران. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 48، شماره 3، ص 389-379. حاجی‌هاشمی، ز.، سعدی، ح‌ا. و صنایعی، ع. (1395). عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکت‌های تعاونی کشاورزی و ادارات تعاون. نشریه تعاون و کشاورزی، دوره 5، شماره 20، ص 140-113. حمیدی، م. (1390). نقش تجارت الکترونیک در بازاریابی محصولات کشاورزی. پست وبلاگ، گرفته شده از سایت: http://bazaryabimakeshavarzi2011.persianblog.ir/1390/9/ خرمی، ش.، راحلی، ح. و بایزیدنژاد، د. (1399). شناسایی و دسته‌بندی عوامل مؤثر بر رونق تجارت الکترونیک برای محصولات کشاورزی با تأکید پایداری کشاورزی. نشریه دانش کشاورزی و تولید پایدار، دوره 30، شماره 3، ص 266-253. داوری، ع. و رضازاده، آ. (1397). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول، ص 242-1. زارعی، ر.، زمانی، غ‌م. و شیروانیان، ع. (1398). نیازهای آموزشی مرکبات‏ کاران شهرستان جهرم در زمینه‌ی تجارت الکترونیک کشاورزی: کاربرد مدل‏های ارزیابی بوریچ و کوادرانت. نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره 15، شماره 1، ص 156-143. سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌رضوی، (1398). گزارش سالنامه‌ آماری بخش کشاورزی، ص 240-1. سرداری‌کاوکانی، م. و آقامحمدی، ه. (1397). بازاریابی الکترونیکی و تأثیر آن در فروش محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی. چهارمین سمپوزیوم بین المللی علوم مدیریت، تهران، ص 18-1. سلمانی.، ب. و نصرالله‌زاده، ش. (1384). معیارهای پیشنهادی برای اندازه گیری تجارت الکترونیکی در ایران. سومین همایش ملی تجارت الکترونیک، تهران، ص 59-25. عباس‌نژادورزی، ر. و عباس‌نژادورزی، ی. (1392). تجارت الکترونیکی. انتشارات فناوری نوین، چاپ دوم، ص 216-1. کرمی‌فرد، ف.، رستمی، ف. و گراوندی، ش. (1401). شناسایی و تحلیل مؤلفه‌های توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی با استفاده از تکنیک دلفی فازی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 53، شماره 2، 398-385. کلانتری، خ.، مدنی، س‌ز.، شعبانعلی‌‌فمی، ح. و لوایی آدریانی، ر. (1403). بررسی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی تولیدات کشاورزی در نظام بهره‌برداری خانوادگی شهرستان خلخال. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 55، شماره 2، ص 377-365. نعیمی، ا.، پزشکی‌راد، غ.، چیذری، م. و حسینی، فاطمه. (1390). چالش‌های توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ستادی وزارت جهاد کشاورزی. نشریه پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 4، شماره 4، ص 41-29. نقی‌امیری، ع.، جعفری، س‌م‌ب. و حسینی‌ابوعلی، م. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر پذیریش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی. مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 2، ص 565-541. منزه، ا. رضوانفر، ا. و موحدمحمدی، س‌ح. (1403). بررسی مدل‌های تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسان رضوی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. یزدانی‌زنگنه، م. و خسروی‌پور، ب. (1389). مؤلفه های مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک از سوی بنگاه‌های کوچک و متوسط در بخش کشاورزی. نشریه رشد فناوری، دوره 7، شماره 25، ص 64-59. Baller, S., Dutta, S., & Lanvin, B. (2016). Global information technology report 2016: Ouranos Geneva. Belay, G., & Mussema, R. (2020). Production and Marketing Constraints of Cotton Under Smallholders: The Case of Arbaminch Zuria District, Southern Ethiopia.‏‏ Donnet, M. L., Weatherspoon, D. D., & Hoehn, J. P. (2008). Price determinants in top‐quality e‐auctioned specialty coffees. Agricultural Economics, 38(3), 267-276.‏ Dsouza, D. J., & Joshi, H. G. (2014). Development of agricultural e-commerce framework for India, a strategic approach. International Journal of Engineering Research and Applications, 4(11). EIU. (2010). Digital economy rankings: Beyond e-readiness. Retrieved from http://www.eiu.com / ITU. (2017). ICT Development Index (IDI). Retrieved from http://www.itu.int/net4/itu-d/idi/2017/index.html Karabağ, O., & Tan, B. (2019). An empirical analysis of the main drivers affecting the buyer surplus in E-auctions. International journal of production research, 57(11), 3435-3465.‏ Koggalage, P. D., Dassanayake, K. M. D. R., & Kulasuriya, P. K. S. S. (2022). Implementation of e-procurement for pharmaceuticals: perspectives of the staff of the State Pharmaceuticals Corporation of Sri Lanka. International Journal of Procurement Management, 15(1), 113-131.‏ Kumar, V. V., Devi, G. D., Ajay, U., Sharun, M., & Yukesh, P. (2023, March). Enhancing Smallholder Farmer Livelihoods through AI-Based E-Commerce Marketing for Agricultural Products. In 2023 International Conference on Sustainable Computing and Data Communication Systems (ICSCDS) (pp. 533-538). IEEE. Li, H., & Suomi, R. (2006). E-commerce development in China: opportunities or challenges. In Proceedings of the IADIS International Conference on E-commerce (Krishnamurthy, S. & Isaias, P. Ed.) (pp. 413-417). Liu, H., Wang, Y., & Xie, K. (2013). Agricultural E-Commerce Sites Evaluation Research. International Journal of Business and Social Science, 4(17). Luo, D., Zhou, K. Z., & Shen, L. (2024). How firm digitalization affects targeted poverty alleviation participation: a capability-based view. Asia Pacific Journal of Management, 1-30.‏ Molla, A., & Deng, H. (2009). Business participation in third-party controlled e-Marketplace: An exploratory model. International Journal of E-business Management, 3(1), 20-34. Nisar, T. M., & Prabhakar, G. (2017). What factors determine e-satisfaction and consumer spending in e-commerce retailing?. Journal of retailing and consumer services, 39, 135-144. Ocloo, C. E., Xuhua, H., Akaba, S., Shi, J., & Worwui-Brown, D. K. (2020). The determinant factors of business to business (B2B) E-commerce adoption in small-and medium-sized manufacturing enterprises. Journal of global information technology management, 23(3), 191-216.‏ Oktaviani, L., Aldino, A. A., & Lestari, Y. T. (2022). Penerapan Digital Marketing Pada E-Commerce Untuk Meningkatkan Penjualan UMKM Marning. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Inovasi, 2(1), 369-37. Panggabean, Y. B. S., & Arsyad, M. (2021, July). Coffee farming business development: E-commerce technology utilization. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 807, No. 3, p. 032011). IOP Publishing.‏ Ruslang, R., Kara, M., & Wahab, A. (2020). Etika Bisnis E-Commerce Shopee Berdasarkan Maqashid Syariah Dalam Mewujudkan Keberlangsungan Bisnis. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(3), 665-674. Saini, K., Mishra, I., & Srivastava, S. (2021, December). Farmer’s E-mart: An e-commerce store for crops. In 2021 3rd International Conference on Advances in Computing, Communication Control and Networking (ICAC3N) (pp. 346-350). IEEE.‏ Seyal, A. H., & Rahman, M. N. (2006). Predictive indicators of electronic commerce adoption in regional small and medium enterprises. In Global electronic business research: Opportunities and directions (pp. 282-318). IGI Global. Sonata, F. (2019). Pemanfaatan UML (Unified Modeling Language) dalam perancangan sistem informasi e-commerce jenis customer-to-customer. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 8(1), 22-31. Strzębicki, D. (2015). The development of electronic commerce in agribusiness–The polish example. Procedia economics and finance, 23, 1314-1320. Syarif, M., & Nugraha, W. (2020). Pemodelan diagram uml sistem pembayaran tunai pada transaksi e-commerce. JTIK (Jurnal Teknik Informatika Kaputama), 4(1), 64-70. Tamilarasi, R., & Elamathi, N. (2017). E-Commerce-Business-Technology-Society. International Journal of Engineering Technologies and Management Research, 4(10), 33-41.‏ Timmers, P. (1998). Business models for electronic markets. Electronic markets, 8(2), 3-8. Unctad. (2010). Information economy report. available at: http:// www.unctad.com Vetrivel, N., & Prasanth, A. (2017). Intermediaries Impact on Agricultural Product–From Farmer’s Perspective. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas in Education, 3(3), 2395-4396.‏ Xiaohong, W. (2012). Research on E-Commerce Model of Agricultural Industrialization Leading Enterprises [J]. Journal of Modern Information, 4.‏ Xiaoping, Z., Chunxia, W., Dong, T., & Xiaoshuan, Z. (2009). B2B e-marketplace adoption in agriculture. Journal of Software, 4(3), 232-239. Zhang, B., Du, Z., Wang, B., & Wang, Z. (2019). Motivation and challenges for e-commerce in e-waste recycling under “Big data” context: a perspective from household willingness in China. Technological Forecasting and Social Change, 144, 436-444. Zhang, Y. (2024). Research on China’s agricultural product sales transformation: online marketing mix strategy and performance on post pandemic area. Frontiers in Sustainable Food Systems, 7, 1297732.‏ ‏