نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربی تمدرس، تهران، ایران.
2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
3 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران.
چکیده
کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است که نیاز به بررسی تجارت الکترونیکی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی تولیدکنندگان از ضرورتهای به کارگیری مدلهای تجارت الکترونیکی، این پژوهش با هدف تحلیل نیاز آموزشی معماریهای تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسانرضوی انجام شد. این استان به دلیل تولید بالای گیلاس در کشور و صادرات آن به سایر کشورها نیز انتخاب شد. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته تشخیصی استفاده شد. در فاز کیفی، مرور اسنادی و ادبیات مرتبط انجام و مدلهای موجود تحلیل گردید. سپس، مدل نظری پژوهش بر اساس نتایج تحلیلهای کیفی ارائه شد. در فاز کمی، دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته که روایی آن از طریق پنل متخصصان و پایایی آن با شاخص پایایی ترکیبی تأیید شده بود جمعآوری و تحلیل آماری با نرمافزارهایSPSS و AMOS صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش 1365 باغ دار گیلاس در سال 1400 بودند که از میان آنها 300 تن به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد که معماریهای حراجیهای الکترونیکی، ارایهدهندگان خدمات زنجیره ارزش و بازارهای شخص ثالث بیشترین همخوانی را با نظام اجتماعی مورد بررسی داشتند. بر اساس این یافتهها، پیشنهاد میشود که سازمان جهاد کشاورزی با برگزاری آموزشهای ترویجی، آگاهی باغداران را در مورد مزایای این مدلها افزایش دهد و با فراهم کردن امکانات ارتباطی، کارایی و درآمد آنها را ارتقاء دهد. همچنین، برگزاری گردهماییها و دورههای آموزشی برای اعتمادسازی و اجرای این مدلها در استان تأکید میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Educational Needs of Cherry Producers in Khorasan Razavi Province Regarding E-Commerce
نویسندگان [English]
- elham monazzah 1
- ahmad rezvanfar 2
- Seyyed Hamid Movahed Mohammadi 3
1 PhD s tudent, Department of Agriculture Extension and Education, Faculty of Agricultural, University of TarbiatModares Tehran, Iran
2 Professor, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran.
3 Professor, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran.
چکیده [English]
Agriculture is one of the main pillars of the country's economy, and the need to examine e-commerce in this field is of significant importance. Given the importance of educating and raising awareness among producers about the necessity of implementing e-commerce models, this study aimed to analyze the educational needs of e-commerce architectures among cherry producers in Khorasan Razavi province. This province was selected due to its high cherry production and its exports to other countries. A mixed-methods research approach was employed in this study. In the qualitative phase, a document review and related literature analysis were conducted, and existing models were analyzed. Then, the theoretical model of the study was proposed based on the results of the qualitative analyses. In the quantitative phase, data were collected through a researcher-made questionnaire, whose validity was confirmed through a panel of experts and reliability was verified using the composite reliability index. Statistical analysis was conducted using SPSS and AMOS software. The statistical population of the study consisted of 1,365 cherry farmers in 2021, from which 300 were randomly selected as the sample. The results of second-order confirmatory factor analysis showed that the architectures of electronic auction systems, value chain service providers, and third-party markets had the highest alignment with the examined social system. Based on these findings, it is recommended that the Agricultural Jihad Organization increases farmers' awareness of the benefits of these models through promotional training sessions and enhances their efficiency and income by providing communication facilities. Additionally, holding meetings and training courses to build trust and implement these models in the province is emphasized
کلیدواژهها [English]
- E-commerce
- Agricultural E-commerce
- B2B E-commerce
- Cherry E-commerce
- Cherry Producers of Khorasan Razavi Province