نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت‌مدرس، وردآورد، ایران

2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

3 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران.

10.22092/jaear.2025.367071.2032

چکیده

چکیده

از آن‌جایی که کشاورزی یکی از بخش‌های کلیدی اقتصاد کشور محسوب می‌شود؛ جای خالی مطالعات تجارت الکترونیکی در زمینه کشاورزی ضرورت پرداختن به این موضوع را آشکار می‌کند. نظر به این‌که آموزش هر پدیده نیازمند الزمات به کارگیری آن توسط یادگیرنده دارد از این‌رو،‌ پژوهش حاضر با هدف بررسی الزمات‌ آموزشی معماری‌های مختلف مدل تجارت الکترونیکی با نیازهای تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسان‌رضوی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه باغداران گیلاس استان خراسان‌رضوی به شمار 1365 باغدار بود که با معلوم بودن حجم جامعه، نمونه‌گیری به صورت طبقه‌ای با انتساب متناسب صورت گرفت و شمار 300 باغدار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. با توجه به معین بودن حجم جامعه استفاده از روش‌های نمونه‌گیری با پیش فرض جامعه معین امکان‌پذیر شد. روش نمونه‌گیری به شکل تصادفی انجام گرفت. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات پنل متخصصان و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و شاخص پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت که برای تمامی سازه‌ها بالاتر از 7/0 بوده و تأیید شد. پردازش داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 انجام شد. یافته‌های تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان می‌دهد که داده‌های تحقیق با ساختار عاملی و زیرساخت تحقیق تناسب خوبی دارد که این نشان‌دهنده همسو بودن سؤالات با سازه‌های نظری است. همچنین، یافته‌‌های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم حاکی از آن است که از بین معماری های گوناگون کسب وکارهای الکترونیکی در میان تولیدکنندگان گیلاس؛ مدل حراجی های الکترونیکی، ارایه‌دهندگان خدمات زنجیره ارزش و بازارهای شخص ثالث در قیاس با معماری های دیگر دارای وزن بیشتری بوده و بیشترین تطابق را با نظام اجتماعی مورد مطالعه داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis Adoption readiness for acceptance of electronic commerce Among cherry producers in Khorasan Razavi province

نویسندگان [English]

  • elham monazzah 1
  • ahmad rezvanfar 2
  • Seyyed Hamid Movahed Mohammadi 3

1 Department of Agriculture Extension and Education, Faculty of Agricultural, University of TarbiatModares, Vardavard, Iran

2 Professor, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran.

3 Professor, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran.

چکیده [English]

Since agriculture is considered one of the key sectors of the country's economy, the lack of studies on e-commerce in the agricultural field highlights the necessity of addressing this issue. Given that teaching any phenomenon requires prerequisites for its application by the learner, this study aimed to examine the educational requirements of various e-commerce architecture models tailored to the needs of cherry producers in Khorasan Razavi Province. The statistical population of this research consisted of all cherry orchard owners in Khorasan Razavi Province, totaling 1365 orchardists. A stratified sampling method with proportional allocation was employed, and 300 orchardists were selected as the sample. Considering the known population size, it was feasible to use sampling methods with a fixed population assumption. The sampling was conducted randomly. The primary data collection tool was a researcher-made questionnaire, whose validity was assessed through expert panel opinions, and reliability was confirmed via Cronbach’s alpha coefficient and composite reliability index, with all constructs scoring above 0.7 Data were processed using SPSS version 25 and AMOS version 24 software. The findings of the second-order confirmatory factor analysis indicate that the research data align well with the factorial structure and the research infrastructure, demonstrating the compatibility of the questions with theoretical constructs. Furthermore, the results of the second-order confirmatory factor analysis reveal that among various e-commerce architectures used by cherry producers, electronic auction models, value chain service providers, and third-party marketplaces had the highest weights and the greatest alignment with the studied social system compared to other architectures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural e-commerce
  • B2B e-commerce
  • cherry e-commerce
  • Khorasan Razavi