آموزش کشاورزی
شیدا یوسفی برهانی؛ سید مهدی میردامادی
چکیده
مطالعه کنونی با هدف بررسی نیازهای آموزشی مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه شامل 749 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی تحت پوشش طرح توانمندسازی تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای خوزستان ...
بیشتر
مطالعه کنونی با هدف بررسی نیازهای آموزشی مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه شامل 749 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی تحت پوشش طرح توانمندسازی تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای خوزستان و ایلام و 51 نفر از مدیران سازمان تعاون روستایی کشور و کارشناسان پهنه مدیریت تعاون روستایی استانهای خوزستان و ایلام بوده است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای ساده 256 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیها و 45 نفر از مدیران تعاون روستایی و کارشناسان پهنه به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مبتنی بر مدل بوریچ بود. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظر متخصصین دفتر آموزش سازمان تعاون روستایی تأیید شد، روایی تشخیصی و پایایی ترکیبی آن با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال نظرهای فنی و تتای ترکیبی بالای 7/0 تأمین شد. ابتدا نیازهای آموزشی از نگاه مدیران عامل مشخص شد. سپس با توجه به تحلیل کوادرانت و تطابق دیدگاه مدیران عامل و کارشناسان پهنه، دورههای آموزشی عمومی آییننامههای معاملاتی، مدیریت مالی در شرکتهای تعاونی تولید و دورههای آموزشی تخصصی اصول تجهیز و یکپارچهسازی اراضی، آشنایی با شبکهها و سامانههای نوین آبیاری، آشنایی با قوانین و مقررات آب، قانون و آییننامههای اجرایی تعاونینمودن تولید، مبانی کشاورزی هوشمند و توزیع عادلانه آب به عنوان دورههای آموزشی دارای اولویت تعیین شدند. با توجه به همسانی حاصل از دو مدل، میتوان نتیجه گرفت بین مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید و کارشناسان پهنه در مورد اولویتهای آموزشی توافق نظر وجود دارد.
حدیث دانش یار؛ سید مهدی میردامادی؛ مهرداد نیک نامی؛ فرهاد لشگرآرا
چکیده
با توجه به رشد فزاینده شهر تهران، مسئله های چند وجهی که ارکان مدیریت شهری با آن روبه رو است؛ مدیریت شهری، نیازمند رویکردی مشارکتی و توسعه از پایین به بالا برای دستیابی به توسعه شهر تهران می باشد لذا بررسی مدیریت مشارکتی یکی از مواردی است که برای بهبود فضای سبز ضروری به نظر می رسد. یکی از مهم ترین الزام های مشارکت شهری وجود فرهنگ مشارکتی ...
بیشتر
با توجه به رشد فزاینده شهر تهران، مسئله های چند وجهی که ارکان مدیریت شهری با آن روبه رو است؛ مدیریت شهری، نیازمند رویکردی مشارکتی و توسعه از پایین به بالا برای دستیابی به توسعه شهر تهران می باشد لذا بررسی مدیریت مشارکتی یکی از مواردی است که برای بهبود فضای سبز ضروری به نظر می رسد. یکی از مهم ترین الزام های مشارکت شهری وجود فرهنگ مشارکتی است که از طریق آموزش انجام می شود. این پژوهش با هدف دستیابی به مدل فرایندی مدیریت مشارکتی فضای سبز در شهرداری تهران انجام شد. روش این پژوهش به صورت روش ترکیبی همزمان آشیانه ای و در سه بخش به اجرا درآمده است. جامعه آماری آن شامل دو بخش، در بخش کمی 190 نفر از متخصصان و 150 نفر از شهروندان آموزش دیده و در بخش کیفی شمار 12 نفر شامل خبرگان فضای سبز و برنامه ریزی شهری در فرایند تحقیق همیاری داشتند. روش نمونه گیری در بخش کمی، نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب و در بخش کیفی، نمونه گیری هدفمند است. به منظور پردازش اطلاعات و تحلیـل داده های تحقیق، از نرم افزارهای win3 (PLS-SEM)،SPSS win18 وvisual paradigm Win 16.3 استفاده شد. نتایج تحلیل ساختاری این پژوهش نشان داد که مشارکت در تصمیم گیری تنها با مولفه نگهداری فضای سبز رابطه معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد ذینفعان در شرایطی می توانند در طراحی و اجرای بهینه مدل فرآیندی مدیریت مشارکتی نقش آفرینی کنند که آموزش های شهروندی و مرحله های بهبود فضای سبز را طی کنند.
ثریا پورجاوید؛ علیرضا پورسعید؛ سید مهدی میردامادی
چکیده
این تحقیق علّی- ارتباطی با هدف کلی عاملهای تأثیرگذار بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کل فراگیران شرکت کننده در دورههای آموزشی کشاورزی شهری برگزار شده توسط اداره کل آموزش شهرداری منطقه 2 تهران در سال 1398، می-باشند(80=N). در این پژوهش از روش سرشماری ...
بیشتر
این تحقیق علّی- ارتباطی با هدف کلی عاملهای تأثیرگذار بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کل فراگیران شرکت کننده در دورههای آموزشی کشاورزی شهری برگزار شده توسط اداره کل آموزش شهرداری منطقه 2 تهران در سال 1398، می-باشند(80=N). در این پژوهش از روش سرشماری استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه، توسط گروه متخصصان تأیید شد و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد(97/0= α). پردازش دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS25 و AMOS23 انجام شد. بنابر یافتهها واکنش با میانگین= 77/7 و نگرش فراگیران نسبت به دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری با میانگین= 02/7، مطلوب ارزیابی میشود. میزان دانش فراگیران شرکتکننده در این دوره پیش از شرکت در دوره با میانگین 18/5 در سطح متوسط و پس از شرکت در دوره نیز با میانگین 86/8 به میزان خیلی زیاد بوده است. یافتههای تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS23 نیز نشان دادند که متغیر پیشینهی انجام فعالیت کشاورزی توسط فراگیران(99/0=β)، بیشترین تأثیر را بر عملکرد آنان، دارد. پس از آن نیز متغیرهای واکنش فراگیران نسبت به دورهی آموزشی(85/0=β)، سن فراگیران(83/0=β)، دانش(63/0=β) و نگرش فراگیران نسبت به دوره(62/0=β) بیشترین تأثیر را بر عملکرد آنان، دارا هستند. این در حالی است که متغیرهای سابقهی شرکت فراگیران در کلاسها و دورههای آموزشی ترویجی مرتبط با کشاورزی شهری(42/0=β) و سطح تحصیلات آنان(39/0=β) نیز به ترتیب بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری تأثیر میگذارند. لذا از آنجایی که کشاورزی شهری از جمله مؤلفههای توسعه پایدار شهری به شمار میآید، استناد به یافتههای این پژوهش میتواند ضمن توجه بیشتر به آموزشهای فراگیران در حمایت تصمیمگیریها به منظور دستیابی به توسعه پایدار توسط سیاستگذاران، برنامه ریزان و مدیران ذیربط مورد
مریم باقری؛ سید مهدی میردامادی؛ سید جمال فرج الله حسینی؛ فرهاد لشگرآرا
چکیده
فضای سبز بهعنوان بخشی از کالبد و بافت شهرها از دیرباز رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی با زندگی مردم داشته و امروزه نیز یکی از ضرورتهای گریزناپذیر خدمات شهری شهرداریها بوده و از مؤلفههای مهم نظام زیستی شهرها و نیازهای اساسی جامعه شهری بهعنوان یک زیرساخت شهری مهم به شمار میآید و مرکزهای تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز نیز ...
بیشتر
فضای سبز بهعنوان بخشی از کالبد و بافت شهرها از دیرباز رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی با زندگی مردم داشته و امروزه نیز یکی از ضرورتهای گریزناپذیر خدمات شهری شهرداریها بوده و از مؤلفههای مهم نظام زیستی شهرها و نیازهای اساسی جامعه شهری بهعنوان یک زیرساخت شهری مهم به شمار میآید و مرکزهای تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز نیز بهعنوان بازوی بسیار مهم سازمان بوستانها و فضای سبز شهرداری تهران نقش بسزایی در راستای توجه، ارتقاء و سرمایهگذاری در زمینههای فرهنگی و اجتماعی فضای سبز باهدف افزایش آگاهیهای شهروندی و گسترش امور تحقیقاتی، آموزشی و مشاورهای در کنار اقدامهای اجرایی دارد. لذا پژوهش پیش رو باهدف تبیین و واکاوی مؤلفههای مؤثر در مشارکت کارکنان مرکزهای تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز تهران در توسعه فضای سبز شهری انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 266 تن از کارکنان 92 مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقههای 22 گانه شهرداری تهران بودند که برمبنای فرمول کوکران، حجم نمونه 157 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده ازنظر استادان دانشگاه و پایایی متغیرها با استفاده از پیشآزمون و ضریب تتای ترتیبی (86/0) با استفاده از نرمافزار R تائید شد. نتایج تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که به ترتیب از میان نشانگرهای سازه فرایند ارزیابی عملکرد هدفها، اقدام به حل نارساییها در عملکرد هدفها با توافق کارکنان، از سازه اختلال عملکرد کارکنان، عدم تلاش دوباره مرکز در صورت نرسیدن به هدفها، از نشانگرهای سازه حمایت سازمانی حمایت مرکز از راه تشویق کارکنان برای رسیدن به هدفها شغلی و همچنین از میان نشانگرهای سازه پاداش ملموس، شانس افزایش ترفیع پست در صورت رسیدن به هدفها تعیینشده، عاملهای مؤثر بر مشارکت کارکنان در هدفگذاری برای توسعه فضای سبز پایدار شهری از دیدگاه کارکنان مرکزهای تحقیقات، آموزش و مشاوره (تام) فضای سبز شهرداری تهران میباشند.