آموزش کشاورزی
مهناز امیر امینی خلف لو؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ حمیدرضا رضازاده بهادران؛ پرویز بیات؛ علیرضا حسنی بافرانی
چکیده
زنان روستایی نیروی عمده برای ایجاد تحول و توسعهی روستایی محسوب میشوند. از جمله رویکردهای مهم توجه به جامعه زنان روستایی آموزش و توانمندسازی آنان است که یکی از شیوههای موثر آن به کارگیری زنان پیشروی محلی با عنوان «تسهیلگران» ظرفیت سازی و محرک در جامعه است. آموزش و پشتیبانی دانشی و مهارتی از این زنان روستایی تسهیلگر یکی از ...
بیشتر
زنان روستایی نیروی عمده برای ایجاد تحول و توسعهی روستایی محسوب میشوند. از جمله رویکردهای مهم توجه به جامعه زنان روستایی آموزش و توانمندسازی آنان است که یکی از شیوههای موثر آن به کارگیری زنان پیشروی محلی با عنوان «تسهیلگران» ظرفیت سازی و محرک در جامعه است. آموزش و پشتیبانی دانشی و مهارتی از این زنان روستایی تسهیلگر یکی از اهم وظایف نهادهای مرتبط با توسعه روستایی است. هدف این پژوهش، ارایه رهیافت آموزشی مناسب با بررسی شناسه های آموزشی موثری است که در توانمندسازی زنان تسهیلگر روستایی طرحهای آبخوانداری از آنها کمک گرفته میشود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و هدف تحقیق علی – ارتباطی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با روایی شکلی آن با بررسی نظرات کارشناسان خبره توسعه روستایی و آبخوان داری تامین و پایایی آن با محاسبه ضرایب پایایی ترکیبی، اشتراکی و تتای ترتیبی تأیید شد. پایایی ترکیبی متغیرها بین 0/81تا 0/89 و پایایی اشتراکی بین 0/68 تا 0/74 و تتای ترتیبی بین 0/77 تا 0/84 بود. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه بود و جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان تسهیلگر روستایی روستاهای حاشیه طرح آبخوانداری کوثر تنگستان در استان های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان به تعداد 850 تن بودند. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 264 تن تعیین گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود و با زنان تسهیلگر روستاهای حاشیه طرح در سال 1399 به صورت حضوری مصاحبه به عمل آمد. از آزمون ناپارامتری ویل کاکسون برای مقایسه وضعیت مولفه های رهیافت آموزش موجود و مطلوب زنان روستایی حاشیه طرحهای آبخوانداری از نظر پاسخگویان و رگرسیون رتبه ای برای تعیین مولفه ای تاثیرگذار بر پیامد آموزش ها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که؛ در شرایط کنونی، مهارتهای ارتباطی (دانش ارتباط موثر) اصل اول در آموزش زنان تسهیلگر است و در شرایط مطلوب توجه به سودمندی آموزش به عنوان اصل اول آموزش زنان تسهیلگر روستایی می باشد. از دیدگاه زنان روستایی، پیامدی که از آموزش انتظار دارند اشتغال پایدار برای زنان در منطقه ی اجرای طرح آبخوانداری است.
آموزش کشاورزی
زهرا اسکندری؛ مسلم سواری؛ مسعود یزدان پناه
چکیده
این تحقیق با هدف کلی بررسی نقش عامل های آموزشی- ترویجی و روانشناختی اثرگذار بر استفاده شالیکاران از کودهای آلی به هنگام کشت برنج انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را 4700 برنجکار شهرستان دزفول تشکیل می دهند که حجم نمونه برمبنای جدول کرجسی و مورگان، به روش نمونه گیری خوشه ای 360 نمونه برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ...
بیشتر
این تحقیق با هدف کلی بررسی نقش عامل های آموزشی- ترویجی و روانشناختی اثرگذار بر استفاده شالیکاران از کودهای آلی به هنگام کشت برنج انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را 4700 برنجکار شهرستان دزفول تشکیل می دهند که حجم نمونه برمبنای جدول کرجسی و مورگان، به روش نمونه گیری خوشه ای 360 نمونه برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که برمبنای مقیاس طیف لیکرت طراحی شده بود. روایی شکلی و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و پایایی آن از طریق ضریب تتای ترتیبی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. برای انجام تحلیل آمارهای توصیفی و استنباطی از نرم افزارهای SPSS26 و Smart PLS استفاده شد. نتایج پژوهش مدل سازی معادله های ساختاری نشان داد که متغیرهای خودکارآمدی، انتساب مسئولیت، آگاهی از نیاز، اثربخشی پاسخ و آگاهی از پیامدها اثری مثبت و معنی داری بر هنجار اخلاقی شالیکاران نسبت به استفاده از کودهای آلی در کشت برنج دارد، این متغیرها می توانند که 8/57 درصد از واریانس متغیر رفتار شالیکاران را تبیین کنند که در این بین عامل های آگاهی از نیاز و آگاهی پیامدهای رفتار خود در این بین بیشترین اثرگذاری را دارد. افزون بر این نتایج نشان داد که هنجارهای اخلاقی با تاثیرگذاری به طور مستقیم و نامستقیم از طریق متغیرهای احساس غرور و احساس گناه بر رفتار شالیکاران نسبت به بکارگیری کودهای اثر معنی داری دارد. به طور کلی نتایج این تحقیق می تواند ضمن افزودن دانش جدید به دانش موجود، بینش های جدیدی برای سیاست گذاران این حوزه برای ترویج و توسعه محصول های ارگانیک و ایمن را فراهم می کند.
آموزش کشاورزی
شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی؛ نوذر منفرد
چکیده
بررسی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، هنرستان های کشاورزی مرکز تربیت نیروی انسانی ماهر به شمار می روند. با توجه به کاهش قابل توجه نسبت دانش آموزان کشاورزی به کل دانش آموزان مقطع متوسطه در یک دهه گذشته، بررسی وضعیت انگیزشی این دانش آموزان ضروری است، لذا هدف این تحقیق بررسی وضعیت انگیزشی هنرجویان ورودی در هنرستان های کشاورزی ...
بیشتر
بررسی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، هنرستان های کشاورزی مرکز تربیت نیروی انسانی ماهر به شمار می روند. با توجه به کاهش قابل توجه نسبت دانش آموزان کشاورزی به کل دانش آموزان مقطع متوسطه در یک دهه گذشته، بررسی وضعیت انگیزشی این دانش آموزان ضروری است، لذا هدف این تحقیق بررسی وضعیت انگیزشی هنرجویان ورودی در هنرستان های کشاورزی برای ورود و ادامه تحصیل در هنرستان های کشاورزی در سال 1400 بوده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و موضوعی از نظر دیدمان از نوع کمّی؛ از لحاظ نوع - تحصیلی 1401 تحقیق، توصیفی - هم وابستگی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع میدانی بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه 0 به دست آمد. به منظور تعیین / محقق ساخته که میزان پایایی آن با محاسبه ضریب پایایی تتای ترتیبی 83 روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه از نظرخواهی کارشناسان و مدیران معاونت آموزش و معاونان آموزشی مرکزهای تحقیقات و آموزش کشاورزی استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه هنرجویان شاغل به تحصیل در هنرستان های که با توجه به محدود بودن حجم N=106 کشاورزی استان های منتخب تهران، خراسان رضوی و سمنان بوده اند. جامعه آماری از روش تمام شماری و از طریق مصاحبه مورد نظرخواهی قرار گرفتند تا زمینه های انگیزشی آنان برای ورود به هنرستان-های کشاورزی مشخص شود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در مورد انگیزه هنرجویان از تحصیل در هنرستان های کشاورزی، این انگیزه ها را در شش عامل: "علاقه به حرفه کشاورزی" ،"کسب درآمد" ،"ادامه حرفه پدری" ،"برخورداری از امکانات موجود در هنرستان های کشاورزی" ،"تکامل شخصی و اجتماعی"، و" تاثیر خانواده، دوستان و مشاوران" طبقه بندی کرد و عامل های یاد شدهدر مجموع54/75درصد از واریانس کل متغیرها را تبیین کردند. توجه به آموز ش های مهارتی مانند درس کارورزی و کارآموزی و واحدهای عملی درس ها و برگزاری بازدیدهای میدانی برای آشنایی هنرجویان با حرفه های کشاورزی و توجه به جذب دانش آموزان کشاورزی از طریق سهمیه روستازادگان از جمله پیشنهادهای این تحقیق بود.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
بر پایه ادبیات، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغال پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی، از دید محقّقان، مغفول مانده است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغالپذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش کاربردی، دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته های مختلف کشاورزی در دانشگاههای ...
بیشتر
بر پایه ادبیات، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغال پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی، از دید محقّقان، مغفول مانده است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغالپذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش کاربردی، دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته های مختلف کشاورزی در دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی1401-1400 بودند. نمونه آماری تحقیق با استفاده از روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند(384 تن). ابزار پژوهش پرسشنامهای در مقیاس لیکرت پنج سطحی بود که روایی محتوایی آن بـا نظرخواهـی از متخصصـان و نیز محاسبه بار عاملی و انجام آزمون های روایی واگرا و روایی تشخیصی و پایایی آن نیز از طریق محاسبه تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی بررسی و تایید شد (7/0<θ). در تجزیـه و تحلیـل داده ها از مدل بندی معادله های ساختاری و فرایند مبنایی بخشبندی ترکیب محدود استفاده شد. نتایج یافته ها نشان دادند که مهارت های فنّی، رابطه ی معنی دار آماری با اشتغال پذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی دارد. همچنین، با کشف کلاس های ناهمگونی پنهان در بافت داده های پژوهش، مشخص شد، قدرت تبیین اشتغالپذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی توسط مهارتهای فنّی برای 2/79 درصد دانشجویان مورد مطالعه، بسیار ناچیز و برای 8/20 درصد آنان، بسیار بالاست. تحلیل داده ها نشان داد که دو گروه بر پایه میزان علاقه به رشته تحصیلی از یکدیگر متمایزند. نتایج به دست آمده، می تواند در برنامه ریزی برای حرکت آموزش عالی کشاورزی به سوی پرورش دانشجویان اشتغال پذیر به کار گرفته شود.
آموزش کشاورزی
سید محمد جواد سبحانی؛ امید جمشیدی؛ زهرا فزونی اردکانی
چکیده
در سالهای اخیر، همهگیری کووید19 اهمیت آموزش مجازی را در تغییر الگوهای آموزش عالی افزایش داده است. از این رو، نظام آموزش عالی کشاورزی که بر فعالیتهای عملگرا متکی است، نیاز خاصی به درک رفتار مخاطبان خود برای بهبود نتایج یادگیری دارد. این پژوهش با دیدمان کمی و روش علّی-معلولی به تحلیل رفتار دانشجویان نسبت به نظامهای مدیریت یادگیری ...
بیشتر
در سالهای اخیر، همهگیری کووید19 اهمیت آموزش مجازی را در تغییر الگوهای آموزش عالی افزایش داده است. از این رو، نظام آموزش عالی کشاورزی که بر فعالیتهای عملگرا متکی است، نیاز خاصی به درک رفتار مخاطبان خود برای بهبود نتایج یادگیری دارد. این پژوهش با دیدمان کمی و روش علّی-معلولی به تحلیل رفتار دانشجویان نسبت به نظامهای مدیریت یادگیری در آموزش عالی کشاورزی در سال تحصیلی 1402-1401 پرداخته است. ابزار تحقیق، پرسشنامهای مبتنی بر ترکیب نظریه رفتار برنامهریزی شده و مدل پذیرش فناوری بود که روایی شکلی آن توسط خبرگان دانشگاه و صنعت، روایی همگرا و واگرای آن با شاخص میانگین واریانس استخراج شده تایید شد (881/0–659/0=AVE). همچنین پایایی همه مولفههای تحقیق با محاسبه ضریب تتای ترتیبی (921/0–715/0=Ɵ) و پایایی ترکیبی (950/0–852/0=CR) در سطح مطلوب برآورد شد. دادههای مورد نیاز از 385 دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاههای دولتی کشاورزی (385=n) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای گردآوری شد و از طریق مدلسازی معادلههای ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آسانگری درک شده تأثیر مثبت و معناداری بر سودمندی درک شده دارد، اما بر اراده رفتاری استفاده از آموزش نظامند مدیریت یادگیری تأثیری ندارد. همچنین دیگر مؤلفههای ناشی از مدل مانند سودمندی درک شده، کنترل درک شده و هنجار ذهنی تأثیر مثبت و معناداری بر میانجی اراده رفتاری داشته و در نهایت 71 درصد از متغیر وابسته رفتار واقعی را تبیین میکنند. بنابر یافتهها، توصیههایی برای تقویت مؤلفههای مؤثر و بهبود آسانگری دسترسی به نظام مدیریت یادگیری ارائه شد.
آموزش کشاورزی
امیرحسین علی بیگی؛ معصومه تقی بیگی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارایهی مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی غرب کشور با دیدمان آمیخته (کمّی - کیفی) اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از نظریه پایهور استفاده شد که به شناسایی مولفههای مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئتعلمی انجامید. روش پژوهش در بخش کمّی علّی-ارتباطی بود. جامعهی آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارایهی مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی غرب کشور با دیدمان آمیخته (کمّی - کیفی) اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از نظریه پایهور استفاده شد که به شناسایی مولفههای مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئتعلمی انجامید. روش پژوهش در بخش کمّی علّی-ارتباطی بود. جامعهی آماری بخش کیفی پژوهش، اعضای هیئت علمی دارای سابقه مدیریتی و آشنا به مباحث انگیزشی بودند. پس از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با 19 تن از آنان آستانه سودمندی به دست آمد. جامعه آماری بخش کمّی پژوهش نیز اعضای هیئت علمی دانشکده های کشاورزی دانشگاههای دولتی غرب کشور به شمار 486 تن بودند که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان شمار 215 تن به عنوان نمونه به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تناسبی انتخاب شدند. دادههای بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای یافتههای بخش کیفی گردآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم-افزار MAXQDA انجام شد، در بخش کمّی نیز از نرم افزار SPSS18و SmartPLS3 استفاده شد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی به شناسایی 50 نشانگر در قالب هفت دسته عامل ساختاری، حرفهای، روانشناختی، محیطی، اجتماعی، مدیریتی و علمی انجامید. یافتههای بخش کمّی پژوهش نشان داد که همهی هفت فرضیه پژوهش مورد تأیید میباشند.
آموزش کشاورزی
عباس نوروزی؛ سید داود حاجی میررحیمی؛ حسن سبزه علی توران پشتی
چکیده
جامعه دانشآموزی را باید بزرگترین سرمایه یک کشور قلمداد کرد. از جمله مهمترین انتخابهای دانش-آموزان در پایان دوره اول متوسطه، انتخاب رشته تحصیلی برای ادامه تحصیل در دوره دوم متوسطه است. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای موثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان رشتههای کشاورزی هنرستانهای کاردانش استان البرز در سال تحصیلی 1403-1402 انجام ...
بیشتر
جامعه دانشآموزی را باید بزرگترین سرمایه یک کشور قلمداد کرد. از جمله مهمترین انتخابهای دانش-آموزان در پایان دوره اول متوسطه، انتخاب رشته تحصیلی برای ادامه تحصیل در دوره دوم متوسطه است. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای موثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان رشتههای کشاورزی هنرستانهای کاردانش استان البرز در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. جامعه آماری تحقیق همهی دانشآموزان رشتههای یادشده در استان البرز بودند (127نفر) که مورد سرشماری قرار گرفتند. در این تحقیق انگیزش تحصیلی بر پایه نظریه خودتعیینکنندگی مورد سنجش قرار گرفت. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه بود. برای اندازهگیری متغیر وابسته تحقیق (انگیزش تحصیلی) از مقیاس والرند و بیسونت به شمار 28 گویه استفاده شد. تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از مدلسازی معادله-های ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد خودپنداره تحصیلی با ضریب 0/22، علاقه به رشته تحصیلی با ضریب 0/245 و نگرش نسبت به ادامه تحصیل با ضریب 0/294 تأثیر مثبت و معنیداری بر انگیزش تحصیلی دانش-آموزان داشتند. در مجموع این سه متغیر 41/2 درصد از واریانس متغیر وابسته را پیشبینی می کردند. اِعمال مصاحبه از سوی مرکزهای آموزش جهاد کشاورزی به منظور انتخاب باانگیزهترین دانشآموزان برای ادامه تحصیل در رشتههای کشاورزی از جمله پیشنهادهای این تحقیق است.