آموزش کشاورزی
محمد رضا محبوبی؛ محبوبه رضایی
چکیده
پژوهش با هدف شناسایی عاملهای موثر بر کاهش گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی در سال 1401 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی، نوع تحقیق علّی- ارتباطی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری شامل همهی پسران روستایی 15 تا 24 ساله ساکن در روستاهای بخش بهاران شهرستان گرگان به شمار 1588 تن بودند. با روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش با هدف شناسایی عاملهای موثر بر کاهش گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی در سال 1401 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی، نوع تحقیق علّی- ارتباطی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری شامل همهی پسران روستایی 15 تا 24 ساله ساکن در روستاهای بخش بهاران شهرستان گرگان به شمار 1588 تن بودند. با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و استفاده از جدول مورگان، 309 تن از آنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه با پرسشهایی در مقیاس اسمی، ترتیبی، فاصلهای و نسبی بود که روایی شکلی آن با نظرخواهی از اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و کارشناسان ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و پایایی آن با محاسبهی ضریب تتای ترتیبی سنجیده شد (83/0= θ). گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی به ترتیب اهمیت در شش عامل: شغلی، طبیعی- پشتیبانی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و فنی- اجتماعی قرار میگیرند و 46/52 درصد از واریانس کل متغیرهای تاًثیرگذار بر گرایش نداشتن پسران روستایی به حرفه-ی کشاورزی را تبیین میکنند. آزمونهای منویتنی و کروسکالوالیس نشان دادند که تفاوت معنیداری بین دیدگاه پسران روستایی از نظر متغیرهای کاهش دهنده گرایش آنان نسبت به حرفه کشاورزی برحسب متغیرهای وضعیت تاهل، سن، شمار مراجعه به شهر در طول هفته و مساحت زمین تحت مالکیت خانواده وجود دارد. نتیجة تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد متغیرهای تحصیلات پسران و تحصیلات پدر، نقش منفی و متغیرهای سن و شمار روزهای اشتغال به کار کشاورزی در طول سال، نقش مثبت در کاهش انگیزه و گرایش پسران روستایی به شغل کشاورزی داشتهاند.
آموزش کشاورزی
محمد رضا محبوبی؛ سیما کاظمی؛ غلامحسین عبدالله زاده
چکیده
مدیریت عملیات داشت نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد محصول مرکبات دارد و آموزشهای ترویجی از جمله راهکارهای مهم برای آشنایی باغداران با این عملیات است. در این راستا، این پژوهش با هدف تعیین نقش عوامل مختلف در نگرش، مهارت و دانش باغداران ساری در زمینة عملیات داشت مرکبات با تأکید بر آموزشهای ترویجی و در سال 1399 انجام شد. دیدمان تحقیق از ...
بیشتر
مدیریت عملیات داشت نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد محصول مرکبات دارد و آموزشهای ترویجی از جمله راهکارهای مهم برای آشنایی باغداران با این عملیات است. در این راستا، این پژوهش با هدف تعیین نقش عوامل مختلف در نگرش، مهارت و دانش باغداران ساری در زمینة عملیات داشت مرکبات با تأکید بر آموزشهای ترویجی و در سال 1399 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی بوده، نوع تحقیق توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای و از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری شامل دو گروه باغداران آموزش دیده و آموزش ندیده بودند. با روش نمونهگیری تصادفی ساده و استفاده از جدول مورگان، 120 تن باغداران آموزش دیده و با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و استفاده از فرمول کوکران 120 تن باغداران آموزش ندیده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی محتوایی با نظرخواهی از اعضای هیات علمی دانشگاه و کارشناسان جهاد کشاورزی و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی سنجیده شد (دامنة 704/0 تا 920/0). نتایج آزمون میانه نشان داد بین دو گروه از نظر سویههای نگرش در مورد تغذیه و هرس، مهارت تغذیه و مدیریت تلفیقی آفات و دانش تغذیه، هرس، مدیریت تلفیقی آفات و آبیاری، تفاوت معنیدار وجود دارد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد آموزشهای ترویجی بیشترین نقش را در سویه نگرشی و کمترین نقش را در سویه مهارتی در زمینة عملیات داشت مرکبات داشته است. نتیجة تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که متغیرهای سن، رضایت از شغل باغداری، میزان دسترسی به اطلاعات سایر منابع آموزشی در زمینة مدیریت داشت و در اختیار داشتن ادوات و تجهیزات عملیات داشت، نقش منفی و متغیرهای تعداد اعضای خانواده شاغل در کار باغداری و میزان پیگیری شخصی در زمینة کسب اطلاعات مدیریت داشت، نقش مثبت بر نگرش، مهارت و دانش باغداران در زمینة عملیات داشت مرکبات داشتهاند.
آموزش کشاورزی
محمد رضا محبوبی؛ عطیه یاورزاده؛ محمدشریف شریف زاده
چکیده
در شرایط کنونی مدیریت دانشگاهها با چالش جذب دانشجویان و لزوم برخورداری آنان از داشتن تصویر ذهنی متمایز از دانشگاه در بازار رقابت آموزش عالی رو به رو هستند. این تحقیق کاربردی با هدف بررسی تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی و با استفاده از دیدمان ...
بیشتر
در شرایط کنونی مدیریت دانشگاهها با چالش جذب دانشجویان و لزوم برخورداری آنان از داشتن تصویر ذهنی متمایز از دانشگاه در بازار رقابت آموزش عالی رو به رو هستند. این تحقیق کاربردی با هدف بررسی تأثیر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر ادراک و انتظار آنان از کیفیت خدمات آموزشی و با استفاده از دیدمان تحقیق کمّی بر پایه بررسی میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل 500 تن از دانشجویان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب و استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 216 تن از آنان به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی شکلی آن با استفاده از نظر گروهی از متخصصان تأیید شد. پایایی آن با استفاده از پیشآزمون و ضریب تتای ترتیبی تایید شد ( 0.928, 0.889 and 0.919=Ө). تفاوت ادراکها و انتظارهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی با استفاده از آزمون ویلکاکسون نشان داد در بیشتر موارد میانگین ادراکهای پاسخگویان بیشتر از میانگین انتظارهای آنان از کیفیت خدمات تحصیلی است. یافتههای آزمون همبستگی اسپرمن نشان داد بین ادراکهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی و تصویر ذهنی آنان از نمانام دانشگاه، رابطه منفی و معنیدار؛ اما بین انتظارهای پاسخگویان از کیفیت خدمات تحصیلی و تصویر ذهنی نمانام دانشگاه، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. با توجه به نتایج رگرسیون ترتیبی، از نظر ادراک از کیفیت خدمات تحصیلی، عاملهای کیفیت نظام اداری، کیفیت محیط فیزیکی و کیفیت امکانات پشتیبانی تأثیر منفی و عامل کیفیت تحولآفرینی تأثیر مثبت و از نظر متغیر انتظارها از کیفیت خدمات تحصیلی، عاملهای کیفیت محیط فیزیکی، کیفیت محوری آموزش و کیفیت امکانات پشتیبانی تأثیر مثبت و عامل کیفیت تحولآفرینی، تأثیر منفی بر تصویر ذهنی دانشجویان از نمانام دانشگاه دارند.
محمدشریف شریف زاده؛ سارا پارسیانی؛ محمدرضا محبوبی؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ مهنوش شریفی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین کارکردها و قابلیتهای تسهیلگران برای پیشبرد کارآفرینی زنان روستایی انجام شد تا از نتایج بدستآمده، برای کاربست تسهیلگری در ترویج کشاورزی بهره گرفته شود. این تحقیق پیمایشی در شهرستان گالیکش، استان گلستان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تسهیلگران و زنان روستایی بودند و نمونهها به صورت تصادفی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین کارکردها و قابلیتهای تسهیلگران برای پیشبرد کارآفرینی زنان روستایی انجام شد تا از نتایج بدستآمده، برای کاربست تسهیلگری در ترویج کشاورزی بهره گرفته شود. این تحقیق پیمایشی در شهرستان گالیکش، استان گلستان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تسهیلگران و زنان روستایی بودند و نمونهها به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند (n= 204). ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که بر حسب مرور پیشینه و نیز مصاحبه با گروهی از آگاهان کلیدی در قالب یک الگوی سه بعدی تدوین شد؛ روایی محتوایی آن برابر نظر و دید گروه خبرگان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (۹۶۰/۰- ۹۶۴/۰) و پایایی ترکیبی (۹۶۲/۰- ۹۶۷/۰) تأیید شد. بنابر یافتهها، بیشتر پاسخگویان، کارکردهای تسهیلگران (06/47 درصد)، قابلیتهای تسهیلگران (94/52 درصد) و پیامدهای تسهیلگری برای کارآفرینی زنان روستایی (57/46) را در سطح متوسط ارزیابی کردهاند. طبق ضریب همبستگی اسپیرمن، رابطه مثبت و معنیداری بین سه مولفه کارکردهای تسهیلگری، قابلیتهای تسهیلگری و پیامدهای تسهیلگری وجود دارد. طبق آزمون مدل ساختاری، متغیرهای پژوهش، 75 درصد از واریانس متغیر وابسته پیامدهای تسهیلگری را تبیین میکنند و متغیر مستقل قابلیتها 9/58 درصد از واریانس متغیر میانجی کارکردها را تبیین میکند. با در نظر گرفتن این یافتهها، میتوان نتیجه گرفت شکلگیری جریان پایدار کارآفرینی در بین زنان روستایی نیازمند بهرهگیری از تسهیلگرانی است که از قابلیت لازم برخوردار بوده و کارکرد خود را برای حمایت از زنان در فرآیند کارآفرینی به صورت هدفمند به انجام برسانند.
محمد رضا محبوبی؛ عبدالرضا محمودی سرای؛ محمد مختارنیا؛ محمد شریف شریف زاده
چکیده
کارآفرینی شرکتی عاملی مهم در توسعه و بهبود سازمانی و اقتصادی، عملکرد و خلق ثروت است و میتواند در بهبود عملکرد یک سازمان نقش بسیار مهمی ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای پیشبرندهی توسعهی کارآفرینی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز انجام شد. جامعه-ی آماری شامل 207 تن کارکنان این شرکتها ...
بیشتر
کارآفرینی شرکتی عاملی مهم در توسعه و بهبود سازمانی و اقتصادی، عملکرد و خلق ثروت است و میتواند در بهبود عملکرد یک سازمان نقش بسیار مهمی ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای پیشبرندهی توسعهی کارآفرینی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز انجام شد. جامعه-ی آماری شامل 207 تن کارکنان این شرکتها بود. حجم نمونه بر پایه فرمول کوکران 119 نفر تعیین شد. برای نمونهگیری از روش تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. روایی پرسشنامه تحقیق توسط برخی اعضای گروه تخصصی ترویج و آموزش کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (91/0-78/0=α) تایید شد. آزمون فریدمن نشان داد از بین چهار عامل پیشبرندهی توسعهی کارآفرینی، عامل رفتاری (با مؤلفههای سبک رهبری، ویژگیهای کارآفرینانه مدیران، فرهنگ سازمانی و ارتباطهای سازمانی) دارای بیشترین اهمیت است. تحلیل عاملی نشان داد که در مجموع 765/57 درصد از واریانس عاملهای محیطی پیشبرنده توسعهی کارآفرینی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز را سه عامل پشتوانهسازی اجتماعی و قانونمداری، بهگزینی و همگرایی و تعاملهای دوسویه تبیین میکنند. توجه مدیران شرکتها به واگذاری اختیار، شرکت دادن کارکنان خلاق، نوآور برای حل مسایل شرکت و رعایت قانون برای ایجاد فضای رقابت سالم بین شرکتها از جمله پیشنهادهای این بررسی در راستای توسعهی کارآفرینی در این شرکتها میباشد.