علی اسدی؛ مسلم سواری؛ محمد شوکتی آمقانی؛ عبدالمطلب رضایی؛ ابوالفضل رنجبر؛ مجید زارعی
چکیده
نظام آموزش عالی در راه توجه به تحقیق و پژوهش و توسعه در هزارةسوم در اوضاع فعلی با موانع و چالشهایی رو بهروست که عموماً از روشهای تحقیق کمی و زودبازده استفاده میکند. در دهههای گذشته، برای رفع این مشکلات تاکید ویژهای بر روش شناسی کیفی شد. یکی از مهمترین استراتژیهای پژوهش کیفی، گرندد تئوری میباشد گرندد تئوری نقش ...
بیشتر
نظام آموزش عالی در راه توجه به تحقیق و پژوهش و توسعه در هزارةسوم در اوضاع فعلی با موانع و چالشهایی رو بهروست که عموماً از روشهای تحقیق کمی و زودبازده استفاده میکند. در دهههای گذشته، برای رفع این مشکلات تاکید ویژهای بر روش شناسی کیفی شد. یکی از مهمترین استراتژیهای پژوهش کیفی، گرندد تئوری میباشد گرندد تئوری نقش مهمی در شناسایی ابعاد پنهان و مبهم موضوع دارد علیرغم این مهم عموماً در تحقیقات دانشگاهی از روشهای تحقیق کمی استفاده میشود و بکارگیری تحقیقات کیفی از تحقیقات دانشگاهی با موانع و چالشهایی مواجه شد. در این راستا این پژوهش با هدف بررسی چالشهای تحقیقات کیفی در مطالعات ترویج و توسعه کشاورزی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش جامعهی آماری این پژوهش را اساتید و دانشجویان دکتری رشتههای ترویج، آموزش و توسعه کشاورزی تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری گلوله برفی (ارجاع زنجیرهای)، انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه عمیق استفاده شد. در این مطالعه با 16 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مصاحبه انجام شد، مصاحبه با طرح سؤالاتی در مورد موانع بکارگیری روشهای کیفی در تحقیقات دانشگاهی (مصاحبه باز) و باقی پرسشها براساس پاسخهای مصاحبه شونده طرح میشد. تجزیه و تحلیل دادهها براساس مدل پارادایمی اشتراوس و کوریین بوده است. نتایج تحقیق در نهایت به صورت یک مدل با خروجی پایهگذاری روشهای کیفی در مطالعات دانشگاهی براساس چالشهای موجود ارائه شد. که در این مدل شرایط علی، مداخله گر و بستر حاکم شناسایی شد و مقوله اصلی در این مدل گرایش به تحقیقات کیفی و کنش تعاملات نیز مربوط به مولفه بهبود سیستم آموزشی بود.
محمدرضا شاهپسند؛ مسلم سواری
چکیده
این پژوهش علی- ارتباطی با هدف بررسی عاملهای موثر برسطح دانش فنی تولیدکنندگان انار استان مرکزی انجام شد. جامعهی آماری، همهی باغداران انارکار استان مرکزی بود (N=6320). با استفاده فرمول نمونهگیری کوکران 240 تن از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن ...
بیشتر
این پژوهش علی- ارتباطی با هدف بررسی عاملهای موثر برسطح دانش فنی تولیدکنندگان انار استان مرکزی انجام شد. جامعهی آماری، همهی باغداران انارکار استان مرکزی بود (N=6320). با استفاده فرمول نمونهگیری کوکران 240 تن از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن توسط نظرسنجی از اعضای هیات علمی وزرات جهاد کشاورزی و دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای ترتیبی و از طریق نرمافزار R محاسبه شد (89/0 – 75/0=α). تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSSwin18 انجام شد. تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان داد، بین متغیرهای، تجربه کشت انار، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، دسترسی به اعتبارات، میزان درآمد، میزان تولید، شمار تماسهای ترویجی، میزان استفاده از راههای ارتباطی و اطلاعاتی و فاصله با مراکز خدمات ترویج رابطه معنیداری با سطح دانش فنی انارکاران داشت. در این راستا تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد، متغیرهای عضویت در تشکلها و شبکههای اجتماعی، میزان استفاده از منابع و راههای ارتباطی، درآمد سالیانه و شمار تماسهای ترویجی بیشترین تاثیر را بر احتمال بهبود سطح دانش فنی انارکاران دارند. همچنین، حیطههای دانش فنی (شناختی، دانشی و مهارتی) نیز تاثیر شایان توجهی بر احتمال بهبود سطح عملکرد انار دارند به طوری که میتوانند 5/48 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته عملکرد انار را پیشگویی کنند.