آزاده نوراله نوری وندی
چکیده
یکی از مهمترین مخاطرههای محیط زیست که در سالهای اخیر چالشهای فراوانی مانند کاهش باروری زمینهای کشاورزی و بیابانزایی را ایجاد کرده است کاربرد آلایندههای شیمیایی در بخش کشاورزی است. این مقاله با هدف قرار دادن این مهم، به ارزیابی نقش برنامه های آموزشی و ترویجی بر کاربرد آلایندههای زیست محیطی در کشت سبزی و صیفی شهرستان شوشتر ...
بیشتر
یکی از مهمترین مخاطرههای محیط زیست که در سالهای اخیر چالشهای فراوانی مانند کاهش باروری زمینهای کشاورزی و بیابانزایی را ایجاد کرده است کاربرد آلایندههای شیمیایی در بخش کشاورزی است. این مقاله با هدف قرار دادن این مهم، به ارزیابی نقش برنامه های آموزشی و ترویجی بر کاربرد آلایندههای زیست محیطی در کشت سبزی و صیفی شهرستان شوشتر در استان خوزستان پرداخته است. این تحقیق، از لحاظ ماهیت کمی و از لحاظ هدف کاربردی است. روش مورد استفاده در آن پیمایشی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری همه سبزی و صیفیکاران در سطح شهرستان شوشتر به تعداد 850 نفر بود. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 150 نفر تعیین شد. به منظور تعیین روایی ابزار تحقیق، از روش نظرسنجی متخصصان و با انجام بررسی مقدماتی با 30 صیفیکار و محاسبه ضریب پایایی تتا (Ө=0.8) پایایی آن بهدست آمد. بنابر نتایج تحقیق میزان کاربرد سموم شیمیایی آفتکش که در منطقه مورد نظر کاربرد آن عمومیت دارد شامل دیکلرووس(با میاتگین 9/2 لیتر در هکتار)، سوین(با میاتگین 45/3 کیلوگرم در هکتار)، دیازینون(با میاتگین 3/2 لیتر در هکتار)، استامی پراید (با میاتگین 1کیلوگرم در هکتار) در حد بالا، و کودهای شیمیایی فسفات و نیترات در حد بسیار بالا میباشد. افرادی که در برنامههای کلاس آموزشی و ترویجی، نمایشگاههای ترویجی، دورههای آموزشی چندروزه، سمینارهای علمی و مزارع نمایشی شرکت کرده بودند از بعد میزان استفاده از آلایندههای شیمیایی اختلاف معنیداری در سطح 1% با افرادی که شرکت نکرده بودند، داشتند. تحلیل عاملی مهمترین عاملهای مؤثر بر کاربرد بیش از حد آلایندههای یادشده شامل 4 عامل 1) پایین بودن سطح حیطه شناختی و ضعف دورههای آموزشی از ابعاد کمی و کیفی، 2) نبود حمایتهای دولتی برای بهرهگیری از روشهای جایگزین، 3) نبود بازدارندههای قانونی و اداری و 4) بازارپسندی محصول و نبود ارزیابی محصول تولیدی میباشد.
احمد رضا عمانی؛ عباس کمایی؛ آزاده نوراله نوری وندی
چکیده
کیفیت آموزشی از دغدغههای اصلی نظامهای آموزشعالی در اغلب کشورهای جهان است. این تحقیق نیز با هدف تعیین نقش عاملهای مؤثر بر کیفیت آموزشهای کاربردی فنی وحرفهای کشاورزی انجام شد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی که از طریق روش پیمایش و با بهرهگیری از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری دادهها اجرا شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی ...
بیشتر
کیفیت آموزشی از دغدغههای اصلی نظامهای آموزشعالی در اغلب کشورهای جهان است. این تحقیق نیز با هدف تعیین نقش عاملهای مؤثر بر کیفیت آموزشهای کاربردی فنی وحرفهای کشاورزی انجام شد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی که از طریق روش پیمایش و با بهرهگیری از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری دادهها اجرا شد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از جهت الگوی تحقیق علی و ارتباطی است. در این تحقیق همه دانشجویان آموزشکده کشاورزی اهواز به شمار450 تن به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان شمار نمونه آماری 208 تن تعیین شد. ابزار این تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بوده است که برای گردآوری دادههای مورد نیاز استفاده شد. روایی پرسشنامه بر پایه نظر گروهی از اعضای هیات علمی و کارشناسان ترویج و آموزش کشاورزی تأمین و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب تتای ترتیبی از طریق نرم افزارR برابر(θ=0.87 ) تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزارSPSS19 بهرهگرفته شد. بنابر نتایج به دست آمده، 3/54 درصد از پاسخگویان، کیفیت آموزشهای کاربردی را در حد متوسط برآورد کردند و بین علاقه به رشته تحصیلی، انگیزه ادامه تحصیل، کیفیت محتوی و روشهای آموزشی، کیفیت فعالیت و چگونگی روش تدریس آموزشگران، درآمد دانشجو، معدل، کیفیت امکانات و زیرساختها با کیفیت آموزشهای کاربردی در سطح 1 درصد رابطه معنیداری مشاهده شد. بر پایه شاخص Nagelkerke R2 در رگرسیون ترتیبی 65 درصد از احتمال تغییرپذیریهای متغیر وابسته از طریق متغیرهای پیشگو قابل تبیین خواهد بود.