آموزش کشاورزی
بهمن خسروی پور؛ سهیلا پورجاوید؛ زینت درویشی
چکیده
سواد محیط زیستی، از نظر مفهومی، شناخت و سواد لازم دربارهی مفهومهای کلیدی، مسئلههای محیط زیستی و آشنایی با مهارتهای لازم برای رویارویی با آنهاست. از اینرو با توجه به اهمیت سواد محیط زیستی افراد در حفاظت از محیط زیست به عنوان میراثی گرانبها برای نسلهای آینده، تحقیقحاضر با هدف واکاوی عاملهای تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی ...
بیشتر
سواد محیط زیستی، از نظر مفهومی، شناخت و سواد لازم دربارهی مفهومهای کلیدی، مسئلههای محیط زیستی و آشنایی با مهارتهای لازم برای رویارویی با آنهاست. از اینرو با توجه به اهمیت سواد محیط زیستی افراد در حفاظت از محیط زیست به عنوان میراثی گرانبها برای نسلهای آینده، تحقیقحاضر با هدف واکاوی عاملهای تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان دورهی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، انجام شد. جامعه-آماری تحقیق را همهی دانشجویان دورهی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در سال 1402، تشکیل میدهند (488=N). حجم نمونه با استفاده از جدولBartlett et al. (2001) ، 213 نفر تعیین و برای نمونهگیری از روش تصادفیطبقهای با انتساب متناسب (بر حسب گرایش تحصیلی دانشجویان) استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه توزیعی گردآوری شدند. روایی و پایایی پرسشنامه، توسط گروه متخصصان و محاسبه میانگین واریانس استخراجشده (AVE)، پایاییمرکب (CR) و تتای ترتیبی تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم-افزارهای آماریSPSS22 و SMART PLS3انجام شد. بنابر یافتهها، دانش (میانگین 54/4 از 5 و انحراف معیار= 92/0)، نگرش (میانگین= 24/4 از 5 و انحراف معیار= 91/0)، رفتار (میانگین= 34/4 از 5 و انحراف معیار= 94/0) و سواد (میانگین= 37/4 از 5 و انحراف معیار= 90/0) محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در سطح مطلوب ارزیابی میشود. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد در مجموع متغیرهای دانش، نگرش و رفتار محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، 58 درصد احتمال تغییر سواد محیط زیستی دانشجویان یادشده را تبیین میکنند. نتایج حاصل از رویکرد مدلسازی معادلههای ساختاری، گویای آن است که دانش محیط زیستی(625/0=β)، نگرش محیط زیستی (593/0=β) و رفتار محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان (619/0=β)، تأثیر مثبت و معناداری بر سواد محیط زیستی دانشجویان یادشده، دارد. لذا یافتههای این پژوهش میتواند به منظور ارتقای سواد محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی توسط سیاستگذاران، برنامهریزان و مدیران آموزش عالی کشاورزی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
نصیبه پورفاتح؛ بهمن خسروی پور؛ منصور غنیان
چکیده
مدیریت دانش در بخش کشاورزی برای دسترسی کشاورزان به دانش فنی و یافتههای تحقیقاتی یکی از دیدگاههای اصلی نظام ترویج کشاورزی است. با پایدار شدن مدیریت دانش همهی کارشناسان و محققان و کشاورزان توان دسترسی به دانش بخش کشاورزی و دیگر اطلاعات مورد نیاز را خواهند داشت. هدف از انجام این پژوهش تحلیل عاملهای موثر بر اجرای مدیریت دانش در ...
بیشتر
مدیریت دانش در بخش کشاورزی برای دسترسی کشاورزان به دانش فنی و یافتههای تحقیقاتی یکی از دیدگاههای اصلی نظام ترویج کشاورزی است. با پایدار شدن مدیریت دانش همهی کارشناسان و محققان و کشاورزان توان دسترسی به دانش بخش کشاورزی و دیگر اطلاعات مورد نیاز را خواهند داشت. هدف از انجام این پژوهش تحلیل عاملهای موثر بر اجرای مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی ایران بود. دیدمان تحقیق آمیخته و از نوع اکتشافی میباشد. روش این تحقیق از نوع پژوهش های علی-ارتباطی است. جامعه آماری تحقیق 327 تن از شاغلان موثر در مدیریت دانش در ترویج کشاورزی می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، حدود202 نفر تعیین شد و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با شش بخش مدیریت دانش، رهبری و مدیریت سازمانی، ابعاد سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت منابع انسانی بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برای بیشتر سازهها 92/0تعیین شد. روایی شکلی و محتوای پرسشنامه توسط اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تائید شد. از تحلیل عاملی تائیدی برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS، برای ارائه مدل تحقیق استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین مولفههای عاملهای موثر بر اجرای مدیریت دانش با مدیریت دانش در سامانهی ترویج کشاورزی ارتباط معنی داری وجود دارد و نتایج ضریبهای مسیر نشان داد که برازش مدل با دادهها مناسب بود و ضریب تاثیر پنج عامل رهبری و مدیریت سازمانی(49/0)، ابعاد سازمانی(62/0)، فرهنگ سازمانی(56/0)، فناوری اطلاعات و ارتباطات(57/0) و مدیرت منابع انسانی(63/0) بر پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه پاسخگویان نظام ترویج کشاورزی معنی دار بود و سازه مدیریت منابع انسانی بیشترین تاثیر را بر اجرای مدیریت دانش دارد.