رضا موحدی؛ نسرین قادری مقتدر؛ حمید بلالی؛ مریم شیرخانی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی عاملهای موثر بر مهارت کشاورزان در استفادهی بهینه از منبعهای آب کشاورزی انجام شده است. جامعهی آماری این تحقیق شامل همهی کشاورزان شهرستان بهار استان همدان میباشد (1931N=) که 271 تن از آنان بر پایهی فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بود ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی عاملهای موثر بر مهارت کشاورزان در استفادهی بهینه از منبعهای آب کشاورزی انجام شده است. جامعهی آماری این تحقیق شامل همهی کشاورزان شهرستان بهار استان همدان میباشد (1931N=) که 271 تن از آنان بر پایهی فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظر کارشناسان مربوطه و پایایی متغیرها با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی (93/0-85/0α= ) تائید شد. یافتههای آزمون منویتنی نشان داد که دانش و مهارت استفادهی بهینه از منبعهای آب کشاورزی در کشاورزانی که در دورههای آموزشی مرتبط شرکت کرده بودند با کسانی که در این دورهها شرکت نداشتند، دارای تفاوت معنیدار است. همچنین بر پایهی یافتههای آزمون کروسکالوالیس بین مهارت بر پایهی مالکیت زمین، منبعهای کسب اطلاعات و منبعهای تامین آب، تفاوت معنیداری وجود دارد. یافتههای آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین مهارت و متغیرهای دانش، نگرش و شمار قطعههای زمین رابطهی مثبت و معنیدار و میزان تولید سالیانه، گسترهی زمین دیم و میزان کاربرد کودهای شیمیایی رابطهی منفی و معنیداری وجود دارد. افزونبر-این، نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد سه متغیر دانش، نگرش و شمار قطعههای زمین، 9/50 درصد از احتمال تغییر سطح متغیر مهارت کشاورزان در استفادهی بهینه از منبعهای آب کشاورزی را تبیین میکنند.
رضا موحدی؛ فائزه گلی؛ حمید بلالی
چکیده
چکیده هدف این تحقیق نتیجه شناسی عاملهای آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت بهینه آب مورد نیاز برای تولید سیب زمینی در شهرستان همدان میباشد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق 2341 کشاورز سیب زمینی کار شهرستان همدان بود که بر پایه فرمول کوکران و به وسیله روش نمونهگیری ...
بیشتر
چکیده هدف این تحقیق نتیجه شناسی عاملهای آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت بهینه آب مورد نیاز برای تولید سیب زمینی در شهرستان همدان میباشد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق 2341 کشاورز سیب زمینی کار شهرستان همدان بود که بر پایه فرمول کوکران و به وسیله روش نمونهگیری تصادفی 330 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از کارشناسان کشاورزی و اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد(تتای ترتیبی= 95/0-80/0). تحلیل عاملی نشان داد، متغیرهای موثر بر مدیریت آب کشاورزی را میتوان در 6 عامل: رسانههای جمعی، کیفیت مرکز خدمات، مهارت کارشناسان، نهاد محلی و شبکه اجتماعی، بازدید و کلاس آموزشی خلاصه کرد. این عاملها در مجموع 70 درصد از واریانس متغیرهای موثر بر مدیریت آب کشاورزی را تبیین کردند. یافتههای به دست آمده از تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد، عامل های آموزشی-ترویجی با هم 25 درصد از احتمال تغییر سطح مدیریت آب کشاورزی را تبیین نمودند.
حمید بلالی؛ حشمت الله سعدی؛ رضا وحدت ادب
چکیده
در راستای راهبرد توسعه پایدار، آموزش استفاده ی بهینه از منبع های آب بخشی از هدفهای اصلی برنامه های دولت می باشد. در این میان بخش کشاورزی دارای بیش ترین سهم از مصرف منابع آب در کشور است و افزایش بازده آب با آموزش شیوه های مختلف بهویژه آموزش بهکارگیری فناوری آبیاری تحت فشار دارای اهمیت بسیار بالایی است. این پژوهش به صورت توصیفی از ...
بیشتر
در راستای راهبرد توسعه پایدار، آموزش استفاده ی بهینه از منبع های آب بخشی از هدفهای اصلی برنامه های دولت می باشد. در این میان بخش کشاورزی دارای بیش ترین سهم از مصرف منابع آب در کشور است و افزایش بازده آب با آموزش شیوه های مختلف بهویژه آموزش بهکارگیری فناوری آبیاری تحت فشار دارای اهمیت بسیار بالایی است. این پژوهش به صورت توصیفی از نوع تحلیل؛ از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها میدانی و هدف اصلی آن بررسی عاملهای اقتصادی– اجتماعی موثر برپذیرش فناوری آبیاری تحت فشار در شهرستان همدان میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 15474 کشاورز گندمکار دارای کشت آبی است که به صورت تصادفی دو مرحله ای 316 تن از آن به عنوان نمونه با استفاده از فرمول کوکران مشخص شد. در این تحقیق برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن بر پایه نظر سنجی اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی اصلاح و تایید شد. برای سنجش پایایی آن از ضریب تتای ترتیبی استفاده گردید که برای عامل-های اقتصادی 85/0 θ و برای عاملهای اجتماعی 82/0 θ به دست آمد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ، تحلیل همبستگی متناسب با نوع متغیرها، بر پایه ضریبهای همبستگی کندال، اسپیرمن و پیرسون و بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری آبیاری نیز با بهره گیری از مدل رگرسیون لاجیت صورت پذیرفت. بر اساس نتایج متغیر های سطح تحصیلات، درآمد ناخالص سالانه کشاورز، دسترسی به تسهیلات مالی و اعتباری، نوع مالکیت زمین و شرکت در کلاس های آموزشی آبیاری بر پذیرش فناوری آبیاری تحت فشار دارای تاثیر معنی داری می باشند. در رگرسیون برآورد شده، متغیر های توضیحی سن کشاورز، تجربه کاری و نوع منبع تامین آب تاثیر معنی داری بر پذیرش فناوری آبیاری تحت فشار ندارند.