روح اله رضائی؛ شیرین گلباز؛ لیلا شرفی؛ پریسا نجفلو
چکیده
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر گرایش به یادگیری و اشتیاق به کار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان رشتههای کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق 489 تن دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95- 1394 بود که حجم نمونه با توجه به جدول بارتلت، 220 تن تعیین شد و با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر گرایش به یادگیری و اشتیاق به کار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان رشتههای کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق 489 تن دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95- 1394 بود که حجم نمونه با توجه به جدول بارتلت، 220 تن تعیین شد و با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد (پس از متناسبسازی پرسشها با زمینه مرتبط با پژوهش) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی (CR) ابزار تحقیق نیز با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال اصلاحهای لازم تأمین شد. دادههای گردآوری شده با استفاده SPSSWin20 و AMOS20 پردازش و از مدلسازی معادلههای ساختاری برای تجزیه و تحلیل آنها بهره گرفته شد. نتایج تحقیق گویای آن بودند که قصد کارآفرینانه بیشتر دانشجویان مورد بررسی در حد پایین و متوسط بود و دو متغیر گرایش به یادگیری و اشتیاق به کار تأثیر مثبت و معنیداری بر قصد کارآفرینانه دانشجویان داشته و 61 درصد از واریانس آن را تبیین کردند.
جعفر یعقوبی؛ پریسا نجفلو؛ میلاد صفری
چکیده
هدف کلی این تحقیق سنجش سطح دانش دانشجویان گرایش های کشاورزی دانشگاه زنجان در زمینه ی کشاورزیپایه و تحلیل علل ضعف آن بود. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیماشی انجام شد. جامعه تحقیق،1392 بودند - دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93نمونه ها با روش نمون هگیری طبق های تصادفی .)n = حجم نمونه ...
بیشتر
هدف کلی این تحقیق سنجش سطح دانش دانشجویان گرایش های کشاورزی دانشگاه زنجان در زمینه ی کشاورزیپایه و تحلیل علل ضعف آن بود. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیماشی انجام شد. جامعه تحقیق،1392 بودند - دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93نمونه ها با روش نمون هگیری طبق های تصادفی .)n = حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد ) 109 .)N=709(گزینش شدند. پرسشنامه ابزار اصلی گر دآوری داد هها بود که روایی آن با نظرخواهی اعضای هیأ تعلمی تائید شد. براینتایج نشان دادند که میانگین .)Ө = 0/ تعیین پایایی بخش های مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتا استفاده شد ) 793 ) از 20 ( بود. مقایسه نشان داد، نمره دانش پایه / 10 با انحراف معیار 22 / نمره ی دانش کشاورزی پایه دانشجویان 33کشاورزی دانشجویان با دیپلم علوم تجربی و دانشجویان کارشناسی ارشد با محل تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاهدولتی به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان با دیپلم ریاضی و دانشجویان با محل تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاهغیردولتی بود. برای کاهش شمار متغیرها و تشکیل ساختار جدیدی برای آنها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.ضعف دانش عمومی کشاورزی دانشجویان در نه عامل نگرش منفی دانشجویان به کشاورزی و آموز شهای نامتناسب ،فضای ناسالم علمی در دانشگاه و ب یاهمیتی اطلاعات عمومی کشاورزی، ضعف دانشگاه در ارتباط با محی طهای کشاورزیو ایجاد انگیزش در دانشجو، ذهنیت منفی جامعه به رشته کشاورزی، کم توجهی هیأت علمی و بی اهمیت شمردناطلاعات عمومی کشاورزی، کمبود در سهای پایه کشاورزی، مناسب نبودن سرفص لها، سطح پایین دانش عمومی هیأت67/ علمی و عدم آگاهی افراد از رشته های دانشگاهی پیش از ورود به رشته خلاصه شدند که این عام لها درمجموع 04درصد از کل واریانس علل ضعف دانش عمومی دانشجویان را تبیین کردند.
عنایت عباسی؛ پریسا نجفلو
چکیده
این پژوهش با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کل دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بودند (764 N=). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) برآورد شد (256 n=). نمونهگیری به روش نمونهگیری طبقهای تناسبی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کل دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بودند (764 N=). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) برآورد شد (256 n=). نمونهگیری به روش نمونهگیری طبقهای تناسبی در دو مرحله انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. روایی ظاهری و محتوایی آن توسط چندتن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح متوسط است. دانشجویان در استاندارد دوم سواد اطلاعاتی (دسترسی مؤثر و کارا به اطلاعات مورد نیاز) بالاترین مهارت را داشتند و در استاندارد پنجم (آشنایی با موارد حقوقی و قضایی مربوط به دسترسی و استفاده از اطلاعات) ضعیف بودند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای سن، ساعات کار با رایانه و اینترنت، نمره مهارتهای تحقیق (میزان آشنایی با زبان انگلیسی، رایانه، اینترنت و نرم افزارهای اداری) و معدل واحدهای گذرانده در مقطع کنونی با میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج معادله رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که معدل واحدهای گذرانده مقطع کنونی، نمره مهارتهای تحقیق و ساعات کار با رایانه و اینترنت حدود 21 درصد از تغییرپذیریهای رفتار اطلاعیابی دانشجویان را تبیین کردند. نتایج آزمون t نشان داد که بین سواد اطلاعاتی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، جنسیتهای مختلف (زن و مرد)، افرادی که در تور آشنایی کتابخانه شرکت کرده بودند و آنانی که شرکت نکرده بودند تفاوت معنیداری وجود ندارد. بر پایه بخش دیگری از نتایج، نوع دانشگاه مقطع کارشناسی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان مؤثر است. و بین سواد اطلاعاتی دانشجویان با رشتههای مختلف تحصیلی و وضعیت اشتغال مختلف نیز تفاوت معناداری وجود ندارد.
امیر نعیمی؛ پریسا نجفلو؛ سید محمد جواد سبحانی
چکیده
ارتقای نگرش نسبت به مسایل محیط زیست و در نظر گرفتن آن به عنوان یک ی از سرمای ههای ملی، منجر به استفادهاز فناوری زیستی در راستای توسعه پایدار شده است. هدف این تحقیق علی - ارتباطی بررسی و تبیین نقش آموزشکشاورزی و اطلاع رسانی موثر بر توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان بود. جامع هی آماری مورد بررسی97 تن متخصصان فناوری زیستی مرکز ...
بیشتر
ارتقای نگرش نسبت به مسایل محیط زیست و در نظر گرفتن آن به عنوان یک ی از سرمای ههای ملی، منجر به استفادهاز فناوری زیستی در راستای توسعه پایدار شده است. هدف این تحقیق علی - ارتباطی بررسی و تبیین نقش آموزشکشاورزی و اطلاع رسانی موثر بر توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان بود. جامع هی آماری مورد بررسی97 تن متخصصان فناوری زیستی مرکز های دانشگاهی و تحقیقاتی استان تهران بودند که با استفاده از جدول کرجسیو مورگان از بین آنان 85 تن به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای محقق ساخته بود که رواییظاهری و محتوایی آن توسط گروهی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و فناوری زیستی کشاورزی مورد بررسی،0 ب هدست آمد. یافته های / 0 تا 90 / اصلاح و تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی بین 7857 درصد( نسبت به توسعه فناوری زیستی کشاورزی در سطح نسبتاً / توصیفی نشان داد که دیدگاه بیشتر متخصصان ) 63( قرار داشت. نتیجه آزمون همبستگی نشان داد که متغیرهای آموزش و پژوهش، اطلا عرسانی و / خوبی )میانگین: 60ترویج کشاورزی با متغیر دیدگاه متخصصان همبستگی مثبت و معن یداری در سطح یک درصد داشتند. نتایج رگرسیونترتیبی نشان داد که بر اساس ضریب مک فادن متغیرهای آموزش و پژوهش، اطلا عرسانی و ترویج کشاورزی توانسته-اندبه طور معنی دار بر احتمال توسع هی فناوری زیستی کشاورزی تاثیر بگذارند و 32 درصد از بخت واریانس وقوع متغیروابسته را تبیین کنند.