مرجان واحدی؛ سمیه سلیمان نژاد؛ همایون مرادنژادی،
چکیده
با توجه به نقش و جایگاه زنان به ویژه زنان روستایی در حفظ محیط زیست، شناخت نیازهای آموزشی و ارایهی آموزشهای لازم در این زمینه برای آنان، یک ضرورت به حساب میآید. این پژوهش با هدف تعیین نیازهای آموزشی زنان روستایی شهر ایلام در زمینهی حفظ محیط زیست انجام گرفته است. این پژوهش به لحاظ ماهیت دادهها دیدمان کمّی، از نظر هدف کاربردی ...
بیشتر
با توجه به نقش و جایگاه زنان به ویژه زنان روستایی در حفظ محیط زیست، شناخت نیازهای آموزشی و ارایهی آموزشهای لازم در این زمینه برای آنان، یک ضرورت به حساب میآید. این پژوهش با هدف تعیین نیازهای آموزشی زنان روستایی شهر ایلام در زمینهی حفظ محیط زیست انجام گرفته است. این پژوهش به لحاظ ماهیت دادهها دیدمان کمّی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی است. جامعهی آماری این تحقیق، همهی زنان روستایی شهرستان ایلام به شمار 13400 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، 150 تن از آنان به عنوان نمونه با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است که روایی محتوایی آن توسط نظرخواهی از صاحبنظران و روایی همگرا از طریق محاسبهی 87/0=CR و 79/0=AVE تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R ومحاسبهی ضریب تتای ترتیبی برای بخشهای مختلف پرسشنامه(87/0- 79/0 = Θ) تعیین شد. برای تعیین نیازهای آموزشی از الگوی نیازسنجی بوریچ استفاده شده است. نتایج نشان دادند که زنان روستایی در همهی زمینه های آموزشی حفظ محیط زیست شامل حفاظت ازآب، هوا، خاک، گونههای گیاهی و جانوری، جنگل و مرتع به آموزش نیاز دارند. مقایسهی دو گروه از زنان روستایی شرکت کرده و شرکت نکرده در دوره های آموزش زیست محیطی با استفاده از آزمون من ویتنی نشان داد که تفاوت معنی داری بین این دو گروه از نظر نیازهای آموزشی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی برای بررسی نقش متغیرهای اثرگذار بر نیازهای آموزشی، نشان داد که از بین متغیرهای پژوهش، تنها دو متغیر میزان تحصیلات و میزان استفاده از رادیو و تلویزیون بر احتمال برآورد نیازهای آموزشی زنان مورد مطالعه تأثیر داشته اند.